Jump to content
Line-speed

Nyare cortland linor

Recommended Posts

2 hours ago, ThomasG said:

Hej Line-speed,

Du är lite väl yvig i din tolkning. Självklart spelar spöets styvhet roll för vad det "orkar med" i linvikt. Men spön orkar med mycket mer än vad de flesta tror om man bara anpassar sin teknik lite grann. Och att ett Ron Thompson Accelerator i klass 5 orkar med en Troutboss i klass 5 (AFTTA 6) säger inte någonting om huruvida Troutbossen är, eller känns tung, jämfört med andra linor i AFTTA-klass 5. Om du, eller någon annan, vill jämföra hur tung en Troutboss i klass 5 (AFFTA 6) är jämfört med andra linor i AFFTA klass 5, så måste du naturligtvis jämföra en Troutboss i klass 5 (AFFTA 6) med en lina i AFFTA klass 5. Det måste du väl ändå begripa?  Vad har ett gammalt Ron Thompson med saken att göra? Ingenting så klart. 

Ditt senaste inlägg kan jag inte säga så mycket om. Det är svårt att förstå vad du skriver och det lilla som jag trots allt tycks mig begripa har inget med sakfrågan att göra.

/Thomas

De har ju gnälls om att TB är för tung ...de jag ville framföra me filmklippet va att duger TB hivas me ett äldre mjukt spö så borde de kunna hivas me dagens spön oxå.. 

Dagens spön är snabbare med spänstigare material så jag tycker att de e väldigt konstigt att linan käns tung då flesta hivar me sina racerspön... 

Väldigt konstigt när de hittas på massa hittepå om TB ex,att den är för tung.. o när man försöker förklara o visa att de inte stämmer då spelar de helt plötsligt inge roll för alla spön kastar tyngre linor.. 

Det här med läsförståelse... 

Det är, mig veterligen, ingen som gnällt på att linan är för tung för att ens gå att kasta. Det jag sett är att folk skriver att linan kanske kastar bra till stor del för att den är tung, och kanske inte så mycket för att det är en revolutionerande superlina.  

• Like 1

1 hour ago, Jonas_P said:

Men, räcker det inte med att de tre vise männen fastslår att TB är den bästa linan alla kategorier bara för att det är så? För att de tycker så. Och alla andra tomtar har fel. 

Det visar om inte annat deras gedigna kastfilmer där en lina landar och ligger rakt i ett par sekunder och ett gammalt RT orkar med några korta underhandskast vid en liten skogså. 

Det är liksom en bevisbörda som är svår att argumentera emot känner jag.  

Nu va de inte rakheten i linan detta klipp jag ville få fram utan gnällande att TB är för tung...    

Ville bara framföra att linan e lättarbetad o smidigt,inte alls tung ens för mjuka spön.... 

10 minutes ago, Line-speed said:

Nu va de inte rakheten i linan detta klipp jag ville få fram utan gnällande att TB är för tung...    

Jag syftade på ett annat intetsägande klipp. 

1 hour ago, Jonas_P said:

Det här med läsförståelse... 

Det är, mig veterligen, ingen som gnällt på att linan är för tung för att ens gå att kasta. Det jag sett är att folk skriver att linan kanske kastar bra till stor del för att den är tung, och kanske inte så mycket för att det är en revolutionerande superlina.  

De glädjer mig att även din läsförståelse fungerar....👍 De är ju just precis de jag försöker säga att linan gör hela jobbet då jag e en medioker kastare så blir de riktigt bra ändå.. 

Tack för extra energin så hundården blev röjd..  😁👍👍

IMG_20200112_130558.jpg

Radikaliserade Cortland flugfiskare är dessa sk tre vise männen. Flyrod är deras sk guru nummer 1 med templet någonstans i Västmanland. Deras uppdrag är att rädda världens flugfiskare (eller forumets) från andra påstådda sämre linor. 

• Haha 7

15 minutes ago, Kaisan said:

Radikaliserade Cortland flugfiskare är dessa sk tre vise männen. Flyrod är deras sk guru nummer 1 med templet någonstans i Västmanland. Deras uppdrag är att rädda världens flugfiskare (eller forumets) från andra påstådda sämre linor. 

Äntligen någon som förstår... 

• Haha 2

Ni som INTE fiskar med dessa Cortland fluglinor, vad är det för fluglina ni har istället som faller just ER på smaken? 

Själv har jag fastnat för SA fluglina, smaken är som baken när det gäller även detta. Helt okej om någon annan väljer en annan fluglina. 

Hej,

Faktum är att jag gillar Cortland rätt mycket - särskilt deras 444 Peach i DT-format. Utöver Cortland så gillar jag vissa linor av SA, Snowbee, Barrio och Sameo (som tillverkas av Cortland så vitt jag vet.). Men jag är selektiv - tunga linor med korta klumpar och tunna skjutlinor går bort. 

/Thomas

Edited by ThomasG

Min favorit för öringfiske är nog Sameos Python. Det är en longbelly men lång främre och bakre tapering. Följer AFFTA på pricken. Härlig kastglädje i den linan. Jag skulle dock önska att coatingen var lite hårdare.

Edited by ThomasG

7 minutes ago, Kaisan said:

Ni som INTE fiskar med dessa Cortland fluglinor, vad är det för fluglina ni har istället som faller just ER på smaken? 

Själv har jag fastnat för SA fluglina, smaken är som baken när det gäller även detta. Helt okej om någon annan väljer en annan fluglina. 

Jag använder mig av olika linor till olika spön.

Royal Wulf TT. 

Olika Guideline linor (Presentation, Fario, Bullet)

Rios Single hand spey och Perception. 

Cortland Trout Boss och 333.

SA MPX

Sen har ju alla tillverkare linor som inte passar en speciellt bra, för min del har Rio flera linor som jag sågat helt och fullt, medans andra hyllar som.

Men smaken är ju delad

21 minutes ago, Kaisan said:

Det beror med vilket spö och under vilka förhållanden jag fiskar, till mitt skogs-å fiske använder jag Cortland Spring Creek och Barrio Small stream, till Regnbågsdammen samt större flytande vatten gillar jag Wulff TT+.

Nämen nog är Cortlands 444SL och Classic Peach riktigt bra! Kör nästan uteslutande med dessa. Kom inte själv riktigt överens med Trout Boss, men bra att andra gör det!

17 minutes ago, Kaisan said:

Radikaliseringen sprider sig... 

Jag frågade efter andra linor än just Cortland, men budskapet gick inte fram. 

Så är det. Snart står man väl utanför Flyrods hus och ber om att få bli helig krigare i Cortlandordern. 

• Haha 1

26 minutes ago, Kaisan said:

Radikaliseringen sprider sig... 

Jag frågade efter andra linor än just Cortland, men budskapet gick inte fram. 

Såja....lugn nu.. 

11 minutes ago, ThomasG said:

Så är det. Snart står man väl utanför Flyrods hus och ber om att få bli helig krigare i Cortlandordern. 

Man behöver inte be om de...alla är välkomna,till o me ni i ryggdunkarklubben. 👍😊

Man får testa o gillar man inte cortland så finns de inga bindande krav..  

Höjer bara en varning! ☝️de kan bli ett kraftigt beroende bara efter första testet..  😏

26 minutes ago, ThomasG said:

Vi nytillkomna kanske kan bilda ett speciell tomtekompani för självmordsuppdrag på nätet?

Oj.. Viste inte att folk mår så dåligt av utrustningsdiskussioner på ett forum 

Vi diskuterar bara fluglinor o hur dom fungerar....  

Edited by Line-speed

Man blir ju nästan sugen att prova en sån där troutboss. Maken till omtalad lina var det länge sedan man såg. Loops optistream var väl ungefär lika hett diskuterad men det är ju över tio är sen. Och den linan avskydde jag.

Avskyr säkert troutboss också, men det vore ju kul att testa så jag också kan komma med full tyngd och dignitet i argumentationen. Fast egen erfarenhet av det man diskuterar har väl i och för sig sällan varit någon större merit i pryldiskussionerna här på forumet. 😁

• Thanks 1

15 minutes ago, jakobj said:

Man blir ju nästan sugen att prova en sån där troutboss. Maken till omtalad lina var det länge sedan man såg. Loops optistream var väl ungefär lika hett diskuterad men det är ju över tio är sen. Och den linan avskydde jag.

Avskyr säkert troutboss också, men det vore ju kul att testa så jag också kan komma med full tyngd och dignitet i argumentationen. Fast egen erfarenhet av det man diskuterar har väl i och för sig sällan varit någon större merit i pryldiskussionerna här på forumet. 😁

Tycker helt klart du ska prova... 

En bra allroundlina men om man får tycka nå så enligt mig passar den bättre till stömmfiske och Omni-verse till sjöfiske. 

Bara namnet på linan.... Om jag skulle va ägare till ett av världens största tillverkare av fluglinor så skulle inte jag döpa en lina till något liknande om jag inte HELT säkert vet att den gör skäl för sitt namn... 

Edited by Line-speed

On 1/6/2020 at 11:56 PM, Line-speed said:

Lite testing söderut under juleferien...

De har vart lite prat om att troutboss är för tung o gjord för snabba spön.. 

Idag lånade jag en ca 15år gammal Ron Thompson axelerator 5a o testfiska med troutboss 5an....  övrigt så snurra jag på nya linan på rullen imorse o upplevde inga problem med trassel fast tempen va +3 grader.. 

Annars så kändes linan inte alls för tung iaf... för spöt har verkligen inte nå snabb aktion men kastar ändå me lätthet utan att behöva ta till dubbeldrag o sträcker linan o tafsen fint.. 

Har du kastat överhandskast med kombon (även lite längre kast) och hur kändes det då?
Ser ju onekligen smidigt ut med speykast på kortare håll men jag tänker att lite extra vikt är en fördel vid UH/speykast? De gånger jag (försöker) fiskar med mestadels UH/spey föredrar jag (för) tunga linor men det kan ha att göra med min bristande teknik för den typen av kast.

51 minutes ago, Sahlberg said:

Har du kastat överhandskast med kombon (även lite längre kast) och hur kändes det då?
Ser ju onekligen smidigt ut med speykast på kortare håll men jag tänker att lite extra vikt är en fördel vid UH/speykast? De gånger jag (försöker) fiskar med mestadels UH/spey föredrar jag (för) tunga linor men det kan ha att göra med min bristande teknik för den typen av kast.

De funkar fint me överhandskast o just me detta spö så funkar överhandskast upp mot nästan 25m utan dubbeldrag o lika så underhandskast över 20m..  De är dom längderna jag fiskade vid tillfället. 

Tippar på att överhandskast me dubbeldrag på 30m är absolut inget problem.....RT spöt klarar nog inte snabba tempoväxlingar me TB men de är ju en helt annan sak...man får bara anpassa tekniken efter spö o lina. 

Till vanligt smidigt fiske funkar detta kombo utmärkt.. 

Jag är inte direkt nå fan av snabba spön utan gillar mjukare följsamma spön.. Orvis helios3 e nog snabbaste spöna jag har o dom e långt ifrån så snabb som ex. Loop 7X eller Sage Method - TCX

Har inte testa TB 7a o 8a än på mina Helios3 spön... Ska bli spännande o se hur de funkar.. 

Edited by Line-speed