Hoppa till innehåll

Vikt på Danielssons rullar.


Ixoye

Recommended Posts

I brist på annat att göra vägde jag mina Danielsson rullar, och resultatet var inte vad jag räknat med.

Loop (Danielsson) 1.5, angiven vikt = 123 gram, verklig vikt = 139 gram, skillnad på 16 gram

Danielsson Nymph W angiven vikt = 90 gram, verklig vikt = 109 gram, skillnad på 19 gram

Danielsson Midge, angiven vikt 78 gram, verklig vikt 81 gram, skillnad på 3 gram.

 

Midge rullen ligger väl hyfsat rätt till i vikt mot vad som anges av tillverkaren, men dom andra två är ju helt off.

Jag misstänkte först att det var något fel på vågen, men jag fick samma resultat efter att provat en annan digitalvåg i dag.

 

Varför uppger flera tillverkare fel information när det gäller vikt på rullar?

Finns det någon som har möjlighet att väga en Danielsson Dryfly? Jag hade funderingar på att köpa en sådan för att få en något tyngre rulle än min Loop 1.5, men håller den angiven vikt blir den ju lättare än min Loop 1.5.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter en dag i flytringen på Vättern i dagens finväder sitter väl redan nördstämpeln som en självlysande stjärngossehatt på huvudet!? (Ingen lax men ett missat hugg...) Klart jag kan kolla vikten på några flugrullar:

Min Danielsson Nymph W väger 94,4 gram!

Min Danielsson Dry Fly väger 129,4 gram!

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

51 minutes ago, Martinrutger said:

Efter en dag i flytringen på Vättern i dagens finväder sitter väl redan nördstämpeln som en självlysande stjärngossehatt på huvudet!? (Ingen lax men ett missat hugg...) Klart jag kan kolla vikten på några flugrullar:

Min Danielsson Nymph W väger 94,4 gram!

Min Danielsson Dry Fly väger 129,4 gram!

Ja nu har man för lite att göra! ?

Vägde lite snabbt de rullar jag hade tom extraspole till...

Nymph W 93,9 gram och en av mina Dryfly 127,2 gram, Nymphrullen väger nog som din, kan vara vågen som skiljer? Dryfly-rullen aviker en del från din, det är en "titan", kan svarteloxeringen göra den 2 gram tyngre??

Har en svart Dryfly också, men inte nog less vintern för att riva av linan på den och väga... tror jag...?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tydligen är Dry-fly lättare än min Loop 1.5 trots att  det ska vara tvärtom enligt tillverkaren, och det är märkligt att min Nymph W väger 109 gram, på två olika vågar dessutom.

Update: Provade väga Nymphen på en tredje våg på ICA och den visade 94 gram, tydligen var det något fel på dom två första vågarna trots allt.

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...
9 hours ago, Conny Sundin said:

Är det någon som vet vart man kan få tag i en extra spole till en gammal Loop 1,5 från 1988?

MVH

Conny

Sätt ut en köpesannons på Edge Köp & Sälj och på liknande grupper på Facebook. Det är inte så länge sedan jag såg en sån spole säljas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...