Hoppa till innehåll

Klimatfrågan


Laxarnas prins

Recommended Posts

1 minute ago, jani said:

Jaha... som gammgubbjävel har jag lite dålig koll på Internättet numera... men om Jimmie är det nya PK nu så borde väl det han säger i frågan inte vara så kontroversiellt bland de som är misstänksamma mot gammel-PK? Eller har sjuklövern blivit åttaklövern nu??

Vi är nog  i samma ålder är jag rädd, typ kattåldern.

Jag ser mycket skit skrivas, men läser det sällan.

Bildresultat för cat mental age meme

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 2/14/2020 at 10:55 AM, Henka said:

Vi är nog  i samma ålder är jag rädd, typ kattåldern.

Jag ser mycket skit skrivas, men läser det sällan.

Bildresultat för cat mental age meme

Var med när internet exploderade på 90-talet och sveptes väl med i den våg av naiva optimism som denna revolution utlovade... allt skulle demokratiseras och bli tillgängligt och gud vet vad... fast när jag sett vettigt folk omkring mej sjunka djupt i senaste decenniets skitsoppa av fake news, trollfarmer, näthat, konspirationer och radikaliseringar så har detta sakta men säkert fått mej att tappa tron på internets möjligheter...

Men din "kattålder"-meme ger lite av den tron tillbaka! Tack!! =D

Redigerad med jani
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 minute ago, jani said:

Var med när internet exploderade på 90-talet och sveptes väl med i den våg av naiva optimism som denna revolution utlovade... allt skulle demokratiseras och bli tillgängligt och gud vet vad... fast när jag sett vettigt omkring mej folk sjunka djupt i senaste decenniets skitsoppa av fake news, trollfarmer, näthat, konspirationer och radikaliseringar så har detta sakta men säkert fått mej att tappa tron på internets möjligheter...

 

Amen ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, jani said:

Är Jimmie också PK numera? Hur tjänar han som klimatentreprenör på detta?

"“Herr talman, det pågår en klimatförändring. Det är med högsta sannolikhet så att mänsklig påverkan bidrar till den i väldigt hög grad. Om det råder inga tvivel, vill jag påstå, det är väl de vetenskapsmän som sysslar med de här frågorna tämligen överens om” - citat Jimmie Åkesson, partiledare SD under partiledardebatten 20200115.

Om ni har lite tid över och kan tänka er att lyssna på en vad en svensk och världskänd expert på området säger om detta - på ett väldigt pedagogiskt sätt - så länkar jag till Johan Rockströms vinterprat i SR:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1417244

Vad har Jimmie med denna slinga att göra?

Men eftersom du frågar och det är i ramarna för vad slingan bygger på, JA Jimmie är PK, extremt PK utåt, han har nyanserat många frågor så att inte minst kvinnor ska lockas att rösta på honom.

(Jag arbetar med miljöfrågor och stöter ofta på ogrundade debatter, artiklar mm).

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Räcker med att se på Australien med dessa extrema bränder för att fatta vart vi är på väg. In i helvetet på ren svenska!

Köpstopp av en del nyproducerat och lite bakåtsträvning kanske inte är helt fel trots allt .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tillväxt.

Global marknad. 

Wish.

Billiga teknikprylar.

Olaks. 

Transporter, transporter, transporter. 

Just in time, minimala lager, täta snabba transporter. 

Survival of the cheapest.

Kvartalsekonomi.

Billigt är bra, men vem betalar det verkliga priset?

Rea-tråden.

Prylhysteri.

Köpcentra.

Statusjakt.

Urbanisering.

Är problemet bostadsbrist i storstäderna, eller är det att så få vill bo kvar på landet?

 

Redigerad med Henka
  • Like 5
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Henka said:

Tillväxt.

Global marknad. 

Wish.

Billiga teknikprylar.

Olaks. 

Transporter, transporter, transporter. 

Just in time, minimala lager, täta snabba transporter. 

Survival of the cheapest.

Kvartalsekonomi.

Billigt är bra, men vem betalar det verkliga priset?

Rea-tråden.

Prylhysteri.

Köpcentra.

Statusjakt.

Urbanisering.

Är problemet bostadsbrist i storstäderna, eller är det att så få vill bo kvar på landet?

 

Toppa detta med lite Black Friday, Black Weak , Mellandagsrea.....

PostNord lägger en stor del av dess resurser för att köra tillbaka kläder och prylar som folk (inte minst unga damer) inte tycker faller dem i smaken då vårt vardagsrum numera blivit en provhytt. Returer av kläder är inte bara ett hästjobb för PostNord utan lite av ett miljöproblem....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Inte bra… Helt sinnes om d skulle ske… Än sålänge, bara en rapport som lätt kan viftas bort med annat viktigt, som typ att nått fyllo försökte ta tant snusk på brösten, och fanimej, d lät ju faktiskt som om han lyckades också!!! Eller slog henne på dalaröven eller vad d nu va… Nej tvärtom va d ju, d va ju hon som slog sin rosa häst på röven, vrålade nåt om nån hora, o sen slog sig själv i fejset… +1 på den fröken 

Vad jag egentligen menar, e att vissa nyheter, utan nåt nyhetsvärde alls, eller i varje fall ett väldigt lågt sådant, verkar få onormalt mycke plats i tablåerna, och nyheter som antagligen borde få lite mer plats, egentligen inte får någon plats alls… En spegling av vår samtid och d samhälle vi skapat? Vem skall man skylla på när hela världen tydligen bestämt sig för att kollektivt självmord, d e vägen framåt? Vems är felet, när det väl sker, när vi tillslut varit så duktiga med våra ekonomier, våra politiska beslut och våra högar med både nyttigt och onyttigt skräp att hela jorden bara flippar ur, och dom ända viktiga systemen vi verkligen behöver för att kunna leva, helt enkelt, och lika plötsligt, slutar att fungera…

Ahhh, bygga raketen, åka till marsplaneten, jaaa, braaa, honom skall vi ha!!!

ok, sorry, både uttråkad o bedrövad, behövde bara kräkas lite… vet att jag kan va tjatig, lovar att försöka bättra mig, igen 🤟😊

”The only good system, is a sound Eco-system

Tipping-point… Kan bli d nya lågvattenmärket i vår moderna historia, fast med högvatten här då… 🙃

🫶🌎

Redigerad med Kricke26
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

44 minutes ago, Kricke26 said:

Inte bra… Helt sinnes om d skulle ske… Än sålänge, bara en rapport som lätt kan viftas bort med annat viktigt, som typ att nått fyllo försökte ta tant snusk på brösten, och fanimej, d lät ju faktiskt som om han lyckades också!!! Eller slog henne på dalaröven eller vad d nu va… Nej tvärtom va d ju, d va ju hon som slog sin rosa häst på röven, vrålade nåt om nån hora, o sen slog sig själv i fejset… +1 på den fröken 

Vad jag egentligen menar, e att vissa nyheter, utan nåt nyhetsvärde alls, eller i varje fall ett väldigt lågt sådant, verkar få onormalt mycke plats i tablåerna, och nyheter som antagligen borde få lite mer plats, egentligen inte får någon plats alls… En spegling av vår samtid och d samhälle vi skapat? Vem skall man skylla på när hela världen tydligen bestämt sig för att kollektivt självmord, d e vägen framåt? Vems är felet, när det väl sker, när vi tillslut varit så duktiga med våra ekonomier, våra politiska beslut och våra högar med både nyttigt och onyttigt skräp att hela jorden bara flippar ur, och dom ända viktiga systemen vi verkligen behöver för att kunna leva, helt enkelt, och lika plötsligt, slutar att fungera…

Ahhh, bygga raketen, åka till marsplaneten, jaaa, braaa, honom skall vi ha!!!

ok, sorry, både uttråkad o bedrövad, behövde bara kräkas lite… vet att jag kan va tjatig, lovar att försöka bättra mig, igen 🤟😊

”The only good system, is a sound Eco-system

Tipping-point… Kan bli d nya lågvattenmärket i vår moderna historia, fast med högvatten här då… 🙃

🫶🌎

Det är en så stor sak så den är svår att ta till sig. Effekten av hotet kommer inte slå till idag även om vi måste agera på det idag. Det gör det väldigt svårt för många att ta till sig. Samtidigt så gör industrin inom fossilbränslen sitt bästa att skydda sig ifrån ekonomiska konsekvenser av det hela idag.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

21 minutes ago, Benno said:

För att golfströmmen ska kollapsa så måste väl jorden sluta rotera? Då har vi nog större problem.......

Nej det har inte med det att göra.

Väldigt enkelt så är det varmt vatten som åker upp mot oss. När det kommer hit så kyls det ner. När det kyls ner så sjunker det ner och åker tillbaka mot värmen. En slags pump där det kalla och varma vattnet hjälps åt att pumpa fram varandra. Kyls vattnet inte av lika effektivt uppe i norr kommer pumpandet stanna av.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago Benno sa:

För att golfströmmen ska kollapsa så måste väl jorden sluta rotera? Då har vi nog större problem.......

ORDENTLIG FYLLA!..så börjar den att rotera igen..:rolleyes:

  • Like 2
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

👍 ok! En fundering bara...... Vi har ju haft betydligt varmare perioder typ Romerska, medeltiden bla hur var det med strömmen då? Vad vet jag..... Men det är intressant..... Själv så tror jag inte vi kan göra så mycket åt klimatet, men mycket åt miljön.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 2/14/2020 at 1:19 PM, jani said:

Var med när internet exploderade på 90-talet och sveptes väl med i den våg av naiva optimism som denna revolution utlovade... allt skulle demokratiseras och bli tillgängligt och gud vet vad... fast när jag sett vettigt folk omkring mej sjunka djupt i senaste decenniets skitsoppa av fake news, trollfarmer, näthat, konspirationer och radikaliseringar så har detta sakta men säkert fått mej att tappa tron på internets möjligheter...

Men din "kattålder"-meme ger lite av den tron tillbaka! Tack!! =D

Så rätt…så rätt du har…enda som är 1000% effektivt med internet: Kontrollerad samhälle….om man fjärtar vid IPaden eller telefonen då får man reklam spalten direkt…

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Benno: Jag tyckte d där med jorden va kul, menade inget med den förvirrade smileyn 😊, och ja, slutar jorden snurra så har vi jävlarimej större problem än om golfströmmen lägger av 👍

Tyvärr finns d fler tipping-points…

som tex upptiningen av annan is, i permafrostbältena, där oerhörda mängder såkallade ”växthusgaser” är bundna i den frusna marken, när man passerad den tipping-pointen, förväntas ökad medeltemperatur i samband med frigöranden av dessa i marken just nu bundna gaser. Takten på avsmältningen göder sig själv och går efter att man passerat tröskeln bara snabbare och snabbare… Detta fenomen i sig, skyndar sen på vår gemensamma resa mot den här tröskeln med golfströmmen eftersom polar och glaciärisarnas avsmältning då accelererar ytterligare… Man har ju pratat om detta rätt länge men det nya e väl att man nu börjar prata om att de konsekvenser som denna utvecklingsspiral för med sig, antagligen kommer att ske inom en mansålder, ungefär… Allting hänger ihop, och att saker och ting antagligen kommer att förändras snabbare och snabbare framöver, verkar inte helt orimligt tyvärr… 

Men visst, klimat är ingenting statiskt, men så snabba förändringar som vi redan ser och som kommer att komma, när växter och djur inte hinner med att anpassa sig, det är nytt, d har väl bara skett tidigare, genom katastrofer som vulkanutbrott eller meteoritnedslag, och påverkan har alltid varit katastrofal vid sådana stora och snabba klimatförändringar…

 

Redigerad med Kricke26
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är svårt med klimatförändringar för en del väljer att hänga upp sig på att det går inte att säga exakt när eller vad som kommer ske. Men eftersom vi säkert kan se att det vi människor gör påverkar så behöver vi vara försiktiga. För det är ett känsligt reglersystem som plötsligt fått stark extra påverkan att ta hand om. 
 

Det som går att veta är att när det slår över åt fel håll så går det inte stoppa och insatsen är hög. Insatsen är mänsklighetens fortlevnad. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller i alla fall en rätt plågsam och stökig period som kraftigt kommer reducera antalet människor på planeten…  

Men kunde man stänga ner hela världen i princip för Corona, så borde man väl ändå kunna ta sig kragen o styra upp sånt här också? Gärna innan d händer…

hoppas jag?

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...