Hoppa till innehåll

Ledade streamer (articulated) - Er ärliga åsikt!


Lill-Niklas

Recommended Posts

Efter alldeles för lite användning av dem för att egentligen ha en riktig åsikt så tycker jag att det är ett återuppfunnet gammalt hjul som iklätts en hipstervänlig beteckning för att låta nymodigt och häftigt. Har fiskat med liknande flugor i över 20 år utan att ha haft ett fränt namn på dem och det enda jag märkt av dessa överdressade papegojor till flugor är att de är uppbyggda ungefär likadant fast med en hel redskapsbutik, istället för en halv, eller en kvarts, fastbundet. Och att de är sämre än mina gamla. Och att användandet av dessa tycks kräva både mycket speciella spön  rullar, linor, vadarbyxor, jackor, skränig personlighet, tatueringar och tuffa instagramkonton. Och kepsar med rak skärm. Och usel pannlampsdisciplin vid nattfiske. 

Så, det var dagens bittra Kapten Stofil som gav en kort recension. Nu vet ni hur det ligger till. ?

(I ärlighetens namn finns det faktiskt några detaljer i dessa hipsterflugor som jag tagit till mig och arbetat om lite och överfört till mina egna gamla flugmodeller med gott resultat men det skulle jag aldrig erkänna.)

  • Like 3
  • Thanks 4
  • Haha 13
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Dom stora överdressade flugorna som man många gånger ser på div. sidor på nätet har jag inte haft bra fiske på och tycker merparten av dessa är på tok för svårkastade.

Dock har jag några storleksmässigt mindre varianter 5-7 cm som har fungerat riktigt bra och dessa är oftast mer enkla utan ett stort knippe flash som gör dom flesta flugor till julgranspynt.

Nej lite flash/glitter skadar inte men på dom flesta mönster är det på tok för mycket för min smak av allt flash och tydligen fiskens smak också.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag både fiskar och binder dem sen några år och kom ganska snabbt fram till att de kan vara väldigt effektiva (men att de väldigt ofta är alldeles för överdressade (vilket gör att de rör sig sämre och helt motverkar idén) och många gånger även för stora.

Jag håller mig till ett fåtal mönster nu och både storlek och materialmängd är mindre. Peanut Envy (jiggande), Sex dungeon (trycker vatten), Double Deciver (ormande) och Drunk & Disorderly (rör sig enormt mycket) täcker det mest för mig och iaf de tre förstnämnda har relativt få material och kan bindas relativt sparsamt. Double decivers i kanske 10 cm kastar jag t.ex. lätt med ett #4.

Har f.ö. varken keps med rak skärm, tatueringar, skränig personlighet, speciella rullar eller vadare till det här fisket. Streameranpassade spön och linor ja.

 

 

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Sahlberg sa:

 

Jag håller mig till ett fåtal mönster nu och både storlek och materialmängd är mindre. Peanut Envy (jiggande), Sex dungeon (trycker vatten), Double Deciver (ormande) och Drunk & Disorderly (rör sig enormt mycket) täcker det mest för mig och iaf de tre förstnämnda har relativt få material och kan bindas relativt sparsamt. Double decivers i kanske 10 cm kastar jag t.ex. lätt med ett #4.

 

 

Lite nyfiken på hur dessa kreationer ser ut, posta gärna lite bilder?

Hls Magnus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Sahlberg said:

Jag både fiskar och binder dem sen några år och kom ganska snabbt fram till att de kan vara väldigt effektiva (men att de väldigt ofta är alldeles för överdressade (vilket gör att de rör sig sämre och helt motverkar idén) och många gånger även för stora.

Jag håller mig till ett fåtal mönster nu och både storlek och materialmängd är mindre. Peanut Envy (jiggande), Sex dungeon (trycker vatten), Double Deciver (ormande) och Drunk & Disorderly (rör sig enormt mycket) täcker det mest för mig och iaf de tre förstnämnda har relativt få material och kan bindas relativt sparsamt. Double decivers i kanske 10 cm kastar jag t.ex. lätt med ett #4.

Har f.ö. varken keps med rak skärm, tatueringar, skränig personlighet, speciella rullar eller vadare till det här fisket. Streameranpassade spön och linor ja.

Kan du sätta in en bild på nån av de streamers som är sparsamt dressad.

MvH

Tomas S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 minutes ago, puoltsa19 said:

Kan du sätta in en bild på nån av de streamers som är sparsamt dressad.

MvH

Tomas S

Jag skrev relativt sparsamt ?

Sitter på jobbet och det här var det enda jag hittade i telefonen.

Double deceiver, endast schlappen/fjäder till stjärt/profil och sen bucktail som binds in framåt på kroken och sen viks bakåt. Samma sak på främre kroken. Dvs inget annat kroppsmaterial eller dubbing på kroken etc utan endast relativt tunt med bucktail som skapar profilen. 

Med tanke på profil/storlek så tycker jag att mönstret är relativt sparsamt. 

De på bilden är kanske typ 12 cm. 

IMG_20200209_105359_218.thumb.jpg.273cb3b46d427c4088afacaeef7d7c5c.jpg

 

  • Like 6
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite roligt med artikulerade är ändå att Kelly Galloup säger i någon film att de startade med ledade streamer för de ville ha stora flugor med en mindre krok längre fram för det var där fisken oftast högg och de tappade mycket fisk på stora traditionella streamerkrokarna.  Känns ju som det finns andra sätt att uppnå samma på. Typ en baitfishkrok, tycker de flugorna simmar och fiskar bättre oftast också. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, Sahlberg said:

Jag skrev relativt sparsamt ?

Sitter på jobbet och det här var det enda jag hittade i telefonen.

Double deceiver, endast schlappen/fjäder till stjärt/profil och sen bucktail som binds in framåt på kroken och sen viks bakåt. Samma sak på främre kroken. Dvs inget annat kroppsmaterial eller dubbing på kroken etc utan endast relativt tunt med bucktail som skapar profilen. 

Med tanke på profil/storlek så tycker jag att mönstret är relativt sparsamt. 

De på bilden är kanske typ 12 cm. 

IMG_20200209_105359_218.thumb.jpg.273cb3b46d427c4088afacaeef7d7c5c.jpg

 

Dom där ser ju normala ut. Fiskliga. Särskilt de svartvita, dom skulle jag fiska med alla dagar i veckan!

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 8/19/2020 at 9:07 AM, jakobj said:

Efter alldeles för lite användning av dem för att egentligen ha en riktig åsikt så tycker jag att det är ett återuppfunnet gammalt hjul som iklätts en hipstervänlig beteckning för att låta nymodigt och häftigt. Har fiskat med liknande flugor i över 20 år utan att ha haft ett fränt namn på dem och det enda jag märkt av dessa överdressade papegojor till flugor är att de är uppbyggda ungefär likadant fast med en hel redskapsbutik, istället för en halv, eller en kvarts, fastbundet. Och att de är sämre än mina gamla. Och att användandet av dessa tycks kräva både mycket speciella spön  rullar, linor, vadarbyxor, jackor, skränig personlighet, tatueringar och tuffa instagramkonton. Och kepsar med rak skärm. Och usel pannlampsdisciplin vid nattfiske. 

Så, det var dagens bittra Kapten Stofil som gav en kort recension. Nu vet ni hur det ligger till. ?

(I ärlighetens namn finns det faktiskt några detaljer i dessa hipsterflugor som jag tagit till mig och arbetat om lite och överfört till mina egna gamla flugmodeller med gott resultat men det skulle jag aldrig erkänna.)

Du glömde skägg!-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
On 8/19/2020 at 5:30 PM, jakobj said:

Dom där ser ju normala ut. Fiskliga. Särskilt de svartvita, dom skulle jag fiska med alla dagar i veckan!

 

On 8/19/2020 at 12:55 PM, Sahlberg said:

Jag skrev relativt sparsamt ?

Sitter på jobbet och det här var det enda jag hittade i telefonen.

Double deceiver, endast schlappen/fjäder till stjärt/profil och sen bucktail som binds in framåt på kroken och sen viks bakåt. Samma sak på främre kroken. Dvs inget annat kroppsmaterial eller dubbing på kroken etc utan endast relativt tunt med bucktail som skapar profilen. 

Med tanke på profil/storlek så tycker jag att mönstret är relativt sparsamt. 

De på bilden är kanske typ 12 cm. 

IMG_20200209_105359_218.thumb.jpg.273cb3b46d427c4088afacaeef7d7c5c.jpg

 

De svartvita har i dag ett par av kalixälvens öringar på sitt samvete :) 

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 8/22/2020 at 3:34 PM, Ismo said:

En kort tub..lr. knappt en tub alls..med en endast en Zonkervinge...slingrar sig lika bra som en ledad sådan...enkelt utan krussiduller.

Även om jag gillar att både binda och fiska med ledade streamers så skulle jag nog säga att en sån fluga som du beskriver rör sig mer en en ledad, iaf när det handlar om sving-fiske etc. 

De ledade kräver oftast tydliga start/stop för att de ska få en bra rörelse medan en lång zonkervinge kommer att fladdra rätt mycket bara av vattnet. Däremot är det svårt att få till en större fisklik fluga med bara zonkervinge och det var väl därför folk började utveckla ledade streamers, just för att kunna bygga upp större flugor med större profil. 

(Visst är de flesta ledade svårare/mer komplicerade att binda än en Sunray mfl och fångar kanske inte mer fisk men å andra sidan är en Ismopuppa extremt krånglig att få till jämfört med en Superpuppa, SupArpuppa, sälhårspuppa etc trots att de fyller samma funktion ?.) 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nr 2 uppifrån och Sunray längst ner skulle jag inte tveka att knyta på! 

Sunray eller svart WB skulle man egentligen klara sig utmärkt på men va fan, det ska vara kul att binda (och fiska dem) också, komplicerat eller inte. 

Jag band ett par ledade åt Puoltsa19 för någon vecka sen och försökte verkligen gör dem lätta och de verkar ha klarat hans (och öringens)  granskning iaf. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Lyfter den här tråden lite. Skulle vilja få tag i och testa några ledade flugor som nämns i tråden double deceiver och Drunk & Disorderly, som inte är överdressad.  Finns det någon person på forumet som binder dessa och säljer eller butik ni kan rekommendera?

Redigerad med lalle81
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2022-06-27 at 09:49 lalle81 sa:

Lyfter den här tråden lite. Skulle vilja få tag i och testa några ledade flugor som nämns i tråden double deceiver och Drunk & Disorderly, som inte är överdressad.  Finns det någon person på forumet som binder dessa och säljer eller butik ni kan rekommendera?

Skulle kolla in northerntroutshop om jag var du, Jon är redigt duktig på ledade streamers 👍

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago, lalle81 said:

Tack, ska kolla in 👍🏻😊

 

On 6/27/2022 at 9:49 AM, lalle81 said:

Lyfter den här tråden lite. Skulle vilja få tag i och testa några ledade flugor som nämns i tråden double deceiver och Drunk & Disorderly, som inte är överdressad.  Finns det någon person på forumet som binder dessa och säljer eller butik ni kan rekommendera?

Har ett gäng ledade som du kan få köpa bra mkt billigare än vad de kostar normalt. Kanske inte exakt de mönstren, men ändå 🙂 Skicka pm om du vill ha bilder. 

Mvh Daniel 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...