Hoppa till innehåll

Vilka är medlemmar i Sportfiskarna 2021 - In och rösta - VIKTIGT!


Jonas

Är du medlem i Sportfiskarna?  

65 röster

  1. 1. Är du medlem i Sportfiskarna?

    • Ja
      40
    • Nej
      25

  • logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Recommended Posts

Ja då tar vi det här en vända till. För sex år sen var förhållandet 50/50 bland oss registrerade medlemmar som deltog i röstningen.

Kommentera gärna i tråden varför ni är med eller inte är med. Det vore intressant att diskutera det här på nytt tycker jag.

Jag är själv medlem med hela min familj sen många år tillbaka och jag tycker det är viktigt att man är med då det är vår största påverkansorganisation inom Sportfiske.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har ju bland annat diskuterat Jägarförbundets storlek kontra sportfisket i en gammal tråd som jag nu låst:

Fick det här från Torbjörn Larsson som är ordförande för både Jägarförbundet och för Europas Jägare FACE nyss. Tänker att den infon är intressant att ha med när man diskuterar potentialen för Sportfiskarnas organisation.

DA7AA0BE-1261-489D-9E4D-367D18502812.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, Jonas said:

Vi har ju diskuterat Jägarförbundets storlek kontra sportfisket i en gammal tråd som jag nu låst.

 

Fick det här från Torbjörn Larsson som är ordförande för både Jägarförbundet och för Europas Jägare FACE nyss. Tänker att den infon är intressant att ha med när man diskuterar potentialen för Sportfiskarnas organisation.

DA7AA0BE-1261-489D-9E4D-367D18502812.jpeg

Hållbarheten angående viltkött får man nog ändå säga beror på att det är relativt få som äter vilt regelbundet. Visst kanske det är bra om man ser till CO2-ekvivalenter jämfört med annat kött, men skulle alla som äter kött börja äta enbart vilt så skulle det inte vara något vilt kvar, men i övrigt intressant info.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Fario. sa:

Hållbarheten angående viltkött får man nog ändå säga beror på att det är relativt få som äter vilt regelbundet. Visst kanske det är bra om man ser till CO2-ekvivalenter jämfört med annat kött, men skulle alla som äter kött börja äta enbart vilt så skulle det inte vara något vilt kvar, men i övrigt intressant info.

Tittar man på förvaltning av viltstammen kontra förvaltning av fisket i Sverige så är ju jägarna överlägsna skulle jag säga. Jägarna skulle ju aldrig ta ut mer vilt än vad markerna tål på samma sätt vi gjort inom fisket. Man bedriver över lag en långsiktigt hållbar jakt och jägarna sköter sina tilldelningar och jaktvårdsområden väldigt bra i de flesta fall. Jag kan tycka att vi är betydligt sämre på att förvalta vår fiskresurs än vår viltresurs? Jägarna är helt enkelt bättre på att sköta sin resurs än vad vi är och det stora problemet är ju att fisket är mer komplext tänker jag.

Det är exempelvis svårt att enas kring lämpliga kvoter i haven osv som tar tillvara på både sportfiskets, fritidsfiskets och yrkesfiskets intressen samtidigt som övriga predatorer ska få sin del. Överfiske inom industrifisket och en oförvaltatd säl och skarvstam har ju mer eller mindre lett till katastrof i haven som det ser ut just nu. Men förhoppningsvis blir det bättre framöver, det händer grejer inom förvaltningen av säl/skarv och det är rätt tuffa diskussioner kring industrifisket just nu... vi får väl se?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De är ju lite så att de man inte ser bryr man sig inte om.. 

 

Fast nuförtiden är de faktiskt så att fast man ser eländet så bryr man sig inte.. 

Glädjande nog så är flesta människor jävligt lata så dom tar sig inte till alla vatten som riskerar bli utfiskade.. 

Om jag fick bestämma så skulle flyg ut till fiske vara förbjudet o även grusvägar ut till fiskevatten... 

 

Ska du fiska i bra kvalitativa vatten så får du fan gå dit... 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ser då ut som att Swedish Game Fair har grovt överskattat antalet fiskare och underskattat fiskets omsättning jämfört med HaV. 

"

  • Ungefär 1,6 miljoner personer ägnade sig åt fritidsfiske minst en gång i svenska vatten. Detta gäller personer som är folkbokförda i Sverige, i åldern 16–80 år.
  • Antalet fiskedagar uppgick 2019 till omkring 12,7 miljoner.
  • Fritidsfiskets sammanlagda utgifter inklusive investeringar var enligt undersökningen omkring 10,6 miljarder kronor under 2019."

Källa: https://www.havochvatten.se/data-kartor-och-rapporter/data-och-statistik/fangststatistik-for-fritidsfisket.html

 

Stora osäkerheter i siffrorna, och antagligen betydligt mer diffusa linjer gällande fisket. Sportfiskarna kanske borde byta namn till "Fritidsfiskarna" för att få med alla som lägger krabbgarn, fiskar makrill och pimplar upp 50 abborrar/dygn? ? 

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@SBGDet finns ju rätt många siffror på det här. en siffra är ju exempelvis att sportfisket omsätter 7,5-15 miljarder. fast då räknar man med kringkostnader som boende mm. Jag skulle tippa att Game Fair har jämfört samma sak och det rättvisaste kanske är ren försäljning av jakt och fiskeprodukter samt guidning? Skulle tippa det är något sånt man tittat på i deras siffror?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick lite info från Henrik Helde på Sportfiskarna som kan bidra i diskussionen:

https://www.sportfiskarna.se/Om-oss
https://www.sportfiskarna.se/Miljö/Vårt-miljarbete
https://www.sportfiskarna.se/torsk
https://www.sportfiskarna.se/Medlem/Medlemsförmåner

Sportfiskarna är den enda organisationen i Sverige som har fullt fokus på livet under vattenytan. Våra viktigaste uppgifter är att: (syftesparagrafen i förbundsstadgarna).

  • värna och vårda vattnen
  • verka för livskraftiga bestånd i friska vatten
  • sätta vattenmiljö- och fiskevård i centrum för all verksamhet
  • värna och vårda fiskbestånden och motverka alla former av överexploatering
  • skapa opinion i samhället för sportfiske och fiskevård
  • genom ungdomsverksamhet stimulera fiske- och naturintresse
  • organisera det svenska tävlingsfisket och bidra till dess utveckling
  • initiera och stödja forskning i fiske-, vatten- och miljövård

image007.png

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske är det så att jägare upplever det som meningsfullt att vara medlem i en organisation som lyckas tillvarata jägarnas intressen? En snabb sökning har gett siffrorna: vi ha ca 300.000 registrerade jägare i landet. Jägareförbundet har ca 150,000 medlemmar, Riksjägarna 40.000. (Nästan två tredjedelar av jägarna är medlem i ngn av av organisationerna!)

...att jämföra med 1,6 miljoner som svingar ett spö någon gång per år och något över 65.000 medlemmar i sportfiskarna! (ca 4%!)

Jag ska bekänna att jämförelsen kanske är orättvis mot fisket, men nog tror vi alla att det finns fler fiskare än jägare? Ändå har sportfiskarna ca 65.000 medlemar mot jägarnas ca 190.000 summerat över båda förbunden.

Tyvärr har det varit så för mig att jag har inte haft upplevelsen att sportfiskarna har lyckats tillvarata mina intressen och är därför inte medlem längre sedan slutet på sjuttiotalet. Gick med i mitten ungefär. Som jägare upplevde jag iaf skapligt att mitt förbund försökte tillvarata mina intressen på ett seriöst sätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är inte medlem längre. Jämförelsen med Jägarförbundet är bra tycker jag, den beskriver problemet med "vår" organisation. Hur hade hade Jägarförbundet agerat om våra skogar invaderats av skadedjur som påverkat viltstammarna? Definitivt inte lika illa som Sportfiskarna har agerat när det gäller skarv, säl och signalkräfta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 minutes ago Lennart Grann sa:

Hur hade hade Jägarförbundet agerat om våra skogar invaderats av skadedjur som påverkat viltstammarna? Definitivt inte lika illa som Sportfiskarna har agerat när det gäller skarv, säl och signalkräfta.

Jag känner att jag inte riktigt vet vad du pekar på? Vill du vidareutveckla det Lennart?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

55 minutes ago, Jonas said:

Jag känner att jag inte riktigt vet vad du pekar på? Vill du vidareutveckla det Lennart?

Det är 20 år sedan skarvarna började dyka upp i Stockholms skärgård (jag fiskade där ibland på den tiden) och alla som fiskade där var oroliga över utvecklingen. Först på senare har har Sportfiskarna agerat, men inte på långa vägar så kraftfullt som man borde. Sveriges Fiskevattenägarförbund har uträttat betydligt mer. Mitt hemmavatten, Vättern, har invaderats av signalkräftor som haft en katastrofal påverkan. Vi i fiskeklubbarna runt sjön har agerat, men Sportfiskarna har inte ställt upp. Nu är Vätterns unika harrbestånd i stort sett utrotat till förmån för en främmande invasiv art som myndigheterna betraktar som "en viktig ekonomisk resurs som skall förvaltas hållbart". Det är väl så i hela Sverige att yrkesfiskets ekonomi är viktigare än fiskbestånd i balans med naturen, och yrkesfiskarna (ingen skugga faller över dom) har en stark organisation. Det har inte vi.

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

@Lennart GrannJag var I Habo och promenerade lite förra veckan. Följde en å där med harr och öring. Fint. Minns inte vad den hette bara. Vi samla pengar till den förra gången det var flugfiskeeventet från fluga till antispinn om jag inte minns fel? Är det där du håller hus kanske?

tack för infon. Bra skrivet

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just vad gäller säl och skarv är jag tveksam till att ha exempelvis drivna ornitologer i styrelser som driver våra frågor. Vet inte inte om det är ett problem men jag tror jägarna är betydligt bättre på att driva sina medlemsfrågor precis som ni skriver ovan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Jonas said:

@Lennart GrannJag var I Habo och promenerade lite förra veckan. Följde en å där med harr och öring. Fint. Minns inte vad den hette bara. Vi samla pengar till den förra gången det var flugfiskeeventet från fluga till antispinn om jag inte minns fel? Är det där du håller hus kanske?

tack för infon. Bra skrivet

Ja det är mina hemmatrakter. Öring finns kvar i ån men harren är lätträknad. Jag har suttit i styrelsen för Habo SFK i tio år men avgick för några år sedan med ålderns rätt. Klubben är med i Sportfiskarna, men det är för att tävlingsfiskarna vill ställa upp med lag i DM och SM i mete och pimpel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Jonas said:

Fick lite info från Henrik Helde på Sportfiskarna som kan bidra i diskussionen:

https://www.sportfiskarna.se/Om-oss
https://www.sportfiskarna.se/Miljö/Vårt-miljarbete
https://www.sportfiskarna.se/torsk
https://www.sportfiskarna.se/Medlem/Medlemsförmåner

Sportfiskarna är den enda organisationen i Sverige som har fullt fokus på livet under vattenytan. Våra viktigaste uppgifter är att: (syftesparagrafen i förbundsstadgarna).

  • värna och vårda vattnen
  • verka för livskraftiga bestånd i friska vatten
  • sätta vattenmiljö- och fiskevård i centrum för all verksamhet
  • värna och vårda fiskbestånden och motverka alla former av överexploatering
  • skapa opinion i samhället för sportfiske och fiskevård
  • genom ungdomsverksamhet stimulera fiske- och naturintresse
  • organisera det svenska tävlingsfisket och bidra till dess utveckling
  • initiera och stödja forskning i fiske-, vatten- och miljövård

image007.png

Hur många av de 65000 är kollektivanslutna. Jag röstade nej i omröstning för att jag numera inte är direktansluten medlem, men jag är medlem i Habo SFK som är sk. förbundsklubb. Klubben har 250 medlemmar och av dem är det ett tiotal tävlingsfiskare som är direktanslutna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Jonas pinned this topic

Är väll bara stödja allt som på något sätt gör något för att vårda våra fiskevatten? Man får ju 10% i flera butiker så på sätt och vis är det ju nästan gratis att stödja detta. Så enda frågan man bör ställa sig är väll om de som engagerar sig här på marginalen gör någon nytta. Om svaret är ja vet jag inte varför man inte skulle vara med och ge support. 

Upplever man att denna organisation gör mer skada än nytta är väll forum som detta ypperliga för att vädra det så de kan förbättra sig. 

Jag stödjer gärna allt och alla som jag på något vis upplever arbetar med att värna om våra vatten. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, Skrölkungen said:

Är väll bara stödja allt som på något sätt gör något för att vårda våra fiskevatten? Man får ju 10% i flera butiker så på sätt och vis är det ju nästan gratis att stödja detta. Så enda frågan man bör ställa sig är väll om de som engagerar sig här på marginalen gör någon nytta. Om svaret är ja vet jag inte varför man inte skulle vara med och ge support. 

Upplever man att denna organisation gör mer skada än nytta är väll forum som detta ypperliga för att vädra det så de kan förbättra sig. 

Jag stödjer gärna allt och alla som jag på något vis upplever arbetar med att värna om våra vatten. 

Håller helt och hållet med, jag ger månadsvis till Sportfiskarna, Älvräddarna och Sea Shepherd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan vi få lite fler röster från er medlemmar i den här tråden? Ju fler som röstar desto bättre ?

Omröstningen ligger högst upp i tråden. Ja eller nej så det är rätt simpelt ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...