Jump to content

Hållbara vadare?

Recommended Posts

23 minutes ago, Ismo said:

Stå still!!.. efter du ha tatt på brallorna vid vattnet. Då bör dom hålla en tid i allafall.

Testa ett havsöringspass till fots på västkusten, det är svårt att inte hamna på 20k steg 😆

1 hour ago Lodjur sa:

Testa ett havsöringspass till fots på västkusten, det är svårt att inte hamna på 20k steg 😆

Då ska du testa Ismos genvägar,,  Det sliter granska hårt på vadarna.... 

• Haha 3

Alla vadare går sönder men de dyrare håller generellt sett lite längre, sitter snyggare och är skönare tack vare bättre snitt och bättre materialval.

jag tycker ungefär så här.

vill man ha en prisvärd och riktigt bra vadare köp vision.

vill man ha en lite bättre köp orvis eller patagonia. Visions dyraste tycker jag håller samma klass som orvis och patagonia.

vill man ha det värsta köp simms dyraste modeller. (G3/G4)

Och köp inte för små, spänns tyget går sömmarna sönder betydligt fortare och vadarna börjar läcka.

• Like 1

Taimens femlagers. Aldrig haft mer hållbara vadare, och jag har testat betydligt dyrare med. De kommer att gå sönder, men för mig har de haft längre livslängd än andra. Men visst, passformen är inte som ett par simms. 

• Like 1

8 hours ago, Freak said:

Då ska du testa Ismos genvägar,,  Det sliter granska hårt på vadarna.... 

De har jag också gått...

'genvägar är senvägar' verkar ha viss koppling till delar av verkligheten 🤠 

http://www.fiskelust.se/flugfiske/reportage/stormdalen/stormdalen.shtml

Edited by Henka
  • Like 1
  • Haha 1

På 2021-06-16 at 15:44 Jonas sa:

Det är värre här på Västkusten @Ismo tjejerna är helt crazy här nere...😅

Vill du fiska i många år till? Välj Simms!

Vill du komma undan billigt? Välj nåt annat!

Vill du fiska i lårviken? Sälj dina simms och leta efter en slätvar! Passa dig för skrubbskäddorna!

Är du fast i Norrland så funkar nog Patagonia 

• Haha 4

Den eviga frågan. Jag står själv och velar mellan simms G3 guide,G4 pro samt patagonias swiftcurrent expedition. Får dock rapporter från olika människor vissa är super nöjda med sina patagonia medan andra läckte dom från dag ett.

Tror om man inte får läckande att patagonia kommer vara kanon vadare. Men kommer själv dock gå på simms och mest troligt G3 guide. Dom är super populära och simms gör riktigt bra och tåliga vadare. Men som Jonas skrev tidigare vision gör faktiskt riktigt bra vadare för en tredjedel i pris. Jag kör ett par vision koski nu. 

9 hours ago, Chrglx said:

om liten prisskillnad mellan Simms och patagonia skulle jag aldrig tveka att välja Simms före patagonia. 

om jag skulle lägga mindre pengar på vadare än vad simms G3/4 kostar så skulle jag definitivt välja Vision. 

Beställde precis ett par Simms G3 guide XLK. Är lite orolig att dom kanske ej passar. Provade ett par Vision koski XL men dom var tajt. Mina XXL är för stora. 140cm.i midjemått på dom men jag har endast 120cm endå sitter dom rätt bra. Märkligt.

• Like 1

Nä för fan, inte Simms. Då är ju plånboken tom sedan. Och man har ändå ingen garanti att dom håller tätt längre än andra fast dom förmodligen gör det. Jag har läst en hel del om Oceans pvc vadare. Skulle det vara något kanske? Dom har fått väldigt positiv kritik. Lätta att få tag på överallt också. Jag tänker såhär också i så fall, eftersom såna inte andas så vid fiske i riktigt kallt vatten så kan man ju faktiskt ta ett par uttjänta neoprenvadare och klippa av stövlarna och använda dom som extra isolering inuti pvc vadarna. Spelar ju ändå ingen roll eftersom yttervadarna ändå inte andas. För jag känner efter att ha ägt flera par andasvadare att det är inte värt dom pengarna att få ut lite kondens när dom börjar läcka så snart. Samma med neopren enligt min erfarenhet. 

• Haha 1

Under den varma årstiden borde det funka med ett par nätlångkalsonger under tänker jag. Borde bli hyfsat komfortabelt då anläggningsytan är mindre än med vanliga underställ. På fötterna tänker jag använda två par yllesockar plus en neoprensocka i stövlarna. Klarar då kallt vatten och under den varma årstiden är det skit samma om det blir varmt om fötterna för där svettas man ju ändå oavsett vadare liksom. Vad tror ni om mina tankar? 

• Haha 1

On 6/16/2021 at 11:43 AM, Ismo said:

Stå still!!.. efter du ha tatt på brallorna vid vattnet. Då bör dom hålla en tid i allafall.

Jepp, så är det tyvärr. Jag gör som så att jag drar ett par fritidsbyxor utanpå. På så sätt har jag mina vadare vääääldigt länge. Passar bra på de jag har, ett par  lättviktsvadare som inte är så tjocka.

• 1 year later...