Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Publicerat

Tänkte köpa ett macro-objektiv till min Sony a7ii men blir osäker på brännvidd. Lutar åt en 105:a men blir det för långt för fota fiske-flugor? Är ju även betydligt tyngre än en exempelvis en 50 mm. Är insekter, flugor och detaljer jag vill fota. 

Publicerat

Sigmas 70mm är ju ett väldigt bra alternativ. Den gamla varianten som jag själv har användes som referens vid tester. Kortare brännvidd gör det ju även något enklare att handhålla.

/Micke

Publicerat

Att det fungerar utan stativ känns som ett krav. Därför jag blir skeptisk till lite längre brännvidder. Ändras inte längden på sigma 70 när man fokuserar? 

Publicerat

Nu är det ju inte riktigt råd du är ute efter, men min erfarenhet är att det är riktigt svårt att få till skarpa makrobilder utan stativ. Å andra sidan blir ju ett objektiv som går att köra handhållet mer användbart i vid t.ex. naturfoto, men om ändamålet är att fota flugor tror jag definitivt på att se handhållet som sekundärt krav. 

Efter att ha sagt det: jag kör 50mm på aps-c och det funkar väldigt bra handhållet men även med stativ, så för ff är väl nånstans runt 75mm alldeles utmärkt. 

• Like 1
Publicerat
4 hours ago Lill-Niklas sa:

Att det fungerar utan stativ känns som ett krav. Därför jag blir skeptisk till lite längre brännvidder. Ändras inte längden på sigma 70 när man fokuserar? 

Längden ändras.

Publicerat
1 hour ago Lill-Niklas sa:

Något som du upplevt stör? Annars ligger den högt upp på listan just nu.

Nej den fungerar bra till mina kameror. Det som talar för en 105:a till din kamera är ju att du har småbildsformat på din sensor jag APS- C. Så det vi ser i sökaren skulle bli lika om du kör 105mm och jag 70mm. Men vill man ha något mellan 50 och 105mm så är Sigmas 70mm ett bra val. Du har ju även Tamrons 90mm, hyllas av många. 

• Like 1
Publicerat

Jag har en 180mm till min Canon. Den är grymt bra på just insekter då man inte behöver gå lika nära som när man har lägre brännvidd. Dvs mitt tips är att välja så många mm som möjligt på macro👌🏻

• Like 1
Publicerat

Många här verkar ju vara inne på att ju längre desto bättre. Vet ju inte vad du har för objektiv arsenal men om du har något kortare tele eller en 70-200 zoom varför inte skaffa ett set automatiska mellanringar och testa dig fram. Du kanske till och med är nöjd med den bildkvalité du får och till ett betydligt billigare pris. https://cms.kreativfotografi.se/index.php?option=com_virtuemart&view=productdetails&virtuemart_product_id=1829&virtuemart_category_id=25&Itemid=159&lang=sv

/Micke

Publicerat

Det finns även nackdelar med ett längre objektiv, speciellt om du tänker använda det utan stativ (vilket du snabbt kommer konstatera att det inte funkar). Ju längre objektiv desto kortare skärpedjup = svårare att få skärpan att sitta.

Jag tror att ett objektiv med 50-60-70 mm brännvidd är den bästa allroundgluggen.

Publicerat
10 hours ago Bigsalmon sa:

Det finns även nackdelar med ett längre objektiv, speciellt om du tänker använda det utan stativ (vilket du snabbt kommer konstatera att det inte funkar). Ju längre objektiv desto kortare skärpedjup = svårare att få skärpan att sitta.

Jag tror att ett objektiv med 50-60-70 mm brännvidd är den bästa allroundgluggen.

Vil inte vara någon besserwisser, men det här stämmer inte. Det är förstoringsgraden som bestämmer skärpedjupet. Däremot får du en annan karaktär på oskärpan med olika brännvidder. Här kan man läsa om lite vanliga missuppfattningar inom foto.

https://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola/tio-myter-om-fototeknik.htm

/Micke

• Like 1
Publicerat
57 minutes ago, Lawson said:

Vil inte vara någon besserwisser, men det här stämmer inte. Det är förstoringsgraden som bestämmer skärpedjupet. Däremot får du en annan karaktär på oskärpan med olika brännvidder. Här kan man läsa om lite vanliga missuppfattningar inom foto.

https://www.fotosidan.se/cldoc/fotoskola/tio-myter-om-fototeknik.htm

/Micke

Tack för länken. Det är alltid kul att lära sig nytt.

• Like 1
Publicerat
On 7/25/2021 at 9:41 AM, Bigsalmon said:

Tack för länken. Det är alltid kul att lära sig nytt.

Men blir förstoringsgraden inte större med längre brännvidd då avbildningsskalan är den samma? I så fallhänger det ihop... 🤔

Blev en sigma 105 iallafall. Återkommer med rapport och lite bilder.

PS. Konstiga länkar verkar återkommit igen. Edge hackat igen?