Hoppa till innehåll

Vikta spö? Vikt till butten?


ALu

Recommended Posts

Hej,

Köpte ett spö i #6 som jag gillar. Men det är lite väl framtungt med mina rullar, blir lite trött i handleden efter en dags fiskande.

Har försökt googla men hittar inget om att vikta upp rullfäste/butt.

Är inte sugen på att labba med olika rullar.
Hur hade ni gjort?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte det där med balans i spöt och framtungt och baktungt och tung eller lätt rulle osv hit o dit. Så fort man har lite lina ute och klingan börjar ladda är det ju sas framtungt oavsett hur balansen var före man började kasta. Förresten nu vet jag, kanske ska lägga linan på vattnet vartefter den blir längre utanför toppöglan och klistra på ett gram bly eller så enligt ovan på butten för varje meter lina man matar ut?!?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago, Foam said:

Jag fattar inte det där med balans i spöt och framtungt och baktungt och tung eller lätt rulle osv hit o dit. Så fort man har lite lina ute och klingan börjar ladda är det ju sas framtungt oavsett hur balansen var före man började kasta. Förresten nu vet jag, kanske ska lägga linan på vattnet vartefter den blir längre utanför toppöglan och klistra på ett gram bly eller så enligt ovan på butten för varje meter lina man matar ut?!?

Själv har jag lyckats bli trött i arm/handled av en framtung utrustning i #5 under en dags fiske så för mig känns det viktigt :) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag sprättade bort ändbrickan på mitt spö.

Valde längd på m8 bult som passade i 9mm hålet i klingan.

Köpte lös gummibutt för att ersätta ändbrickan.

På mitt spö flyttades balanspunkt 9cm bakåt 👍

 

DSC_4877.JPG

DSC_4878.JPG

DSC_4879.JPG

Redigerad med jannew
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago jannew sa:

Jag sprättade bort ändbrickan på mitt spö.

Valde längd på m8 bult som passade i 9mm hålet i klingan.

Köpte lös gummibutt för att ersätta ändbrickan.

På mitt spö flyttades balanspunkt 9cm bakåt 👍

 

DSC_4877.JPG

DSC_4878.JPG

DSC_4879.JPG

Tack för tipset.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

44 minutes ago Ixoye sa:

Jag är väldigt känslig för framtunga spön, jag ser alltid till att matcha mina spön med rullar som balanserar spöt ett par centimeter in på korkhandtaget.

Tack för ditt inlägg.

Jag vet fler med mig som tycker likadant, synd bara att vissa känner så stort behov att vara spydiga och inte kunna acceptera att alla inte tycker lika.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago Fisk sa:


 

Vikta om rullen genom att grunda spolen med blytejp var ju ett tips som kanske kan passa här. 

Tack för länken 👍🏻
Har dock valt att sälja två av mina rullar och köpa en något tyngre istället.

Redigerad med ALu
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rent krass kan man väl säga att det är de spöna som har lätta toppar som ligger skönast i handen från start. De  upplevs generellt som mest harmoniska och är oftast bäst. Framtunga spön skulle jag tyvärr säga är ett misslyckande byggmässigt.

Det är ju små saker som kan påverka att spöt upplevs framtungt. Exempelvis att tillverkaren använder för tunga/stora öglor och linförare spelar större roll än man tror. Bygger man ett spö med en grafitklinga som man måste addera mer grafit i toppen för att det ska fungera kanske man inte ska göra spöt 9' utan 8'5'' för att få till ett optimalt spö. 

Det är ju ingen slump att exempelvis Canespön är korta. 

Jag tror inte att man kan kompensera den här problematiken på ett bra sett utan att minska vikten i toppen. Att addera vikt på butten eller genom att sätta på en tyngre rulle på ett enhandsspö känns inte som rätt väg att gå. Så lätt rulle som möjligt brukar vara ett säkert kort om man vill få till en riktigt skön kombo som man fiskar ansträngningslöst med. En för tung rulle tror jag är ett större problem än vise versa?

Men visst. Smaken är ju olika och om det är det som är alternativet så är det kanske en ok nödlösning.

Beroende vad den tyngre rullen man vill sätta på kostar kanske man ska fundera på att överge spöt istället och börja om?

Att sälja två rullar för att köpa en tyngre för att få till balansen i spöt är en väg jag inte valt om man säger så. Återkom gärna med hur den nya kombon föll ut @ALu

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack @Jonas för ett nyanserat svar 👍🏻

Har ju inte utövat flugfiske mer än ett år och har inte ens funderat i de banor som du beskriver, så man försöker anpassa med vad som känns bäst med det man har för stunden eller köper annat 😊

Oavsett vilken typ av, eller vikt på, spö så upplever jag balansen som väldigt påtaglig när man står och ”viftar”.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...