Hoppa till innehåll

VILKET SKÄMT!!!!


Ismo

Recommended Posts

Så sitter en Lax..idgare å skyller på den senaste Lax.nedgången i Radio..HERR MUNKEN(häckat här på forumet) fr Pajala..märkväl..Kengisbruk. Den Dansken.

..på att Spöfiskare har med den senaste nedgången av å med Lax...i Torneälven att gör med,,fr, topp åren med drygt 100 000 Lax..till senaste 20 000St.

Nu vill Länstyrelsen dra ned på Spöfiskandet!:blink::)????..att minskat stigande Lax!!!..skulle bero på det???...VILKET SKÄMT:lol:

https://sverigesradio.se/artikel/kortare-fiskeperiod-ska-radda-laxen

Redigerad med Ismo
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inte i inslaget höra att Munk beskyller spöfisket för nedgången. 

Är det inte positivt att fisket begränsas om beståndssituationen bedöms vara svag? Alla borde rimligen dra sitt strå till stacken eller ska vi anse att det är okej om spöfisket avlivar ett hundratal (?) honor på försommaren och hösten om stigningen är begränsad?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago larsalarsson1486 sa:

Kan inte i inslaget höra att Munk beskyller spöfisket för nedgången. 

Är det inte positivt att fisket begränsas om beståndssituationen bedöms vara svag? Alla borde rimligen dra sitt strå till stacken eller ska vi anse att det är okej om spöfisket avlivar ett hundratal (?) honor på försommaren och hösten om stigningen är begränsad?

URSÄKTA!! begränsa Spöfisket!..för vad?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Självklart ska alla vara beredda att ändra sitt beteende om situationen är sådan som den beskrivs, nu kan ju uppgången av lax variera en hel del över tid men med en nedgång på 80% från ett år till ett annat så är det bra att man agerar snabbt.
Att det än idag inte finns regler som kvoterar en fiskares uttag är för mig helt obegripligt, här har Munk helt rätt, självklart ska det regleras!
Sen är det upp till var och en efter att läst igenom reglerna att köpa ett fiskekort eller avstå, reglerna har och kommer alltid att förändras över tid för att anpassas till just det aktuella vattnet och dess status..

 


 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Publicerat (redigerad)
36 minutes ago ratimir sa:

Förstår inte din kritik Ismo, han snackar om personlig kvot som borde ses över…att hjälpa till vid dålig laxstigning…all hjälp är välkommet…och så klart att årets uttag kan påverka nästa års stigning …eller….

Förtstår mig rätt!! Spöfisket har nada med nedgången att göra!! Bar LÖLJLIGT!!!!.. att börja i den ÄNDAN!!! LÖJLIGT!

LÖJLIGT!..Har INGENTING med!!!...slut kvoten/uppstigning att göra!..Rent SVAMMEL.

Samma sak som att Öringen har stagnerat i Kalixälv.

Ja då skyller man på att " Det Vårfiskas ..för mycket"..SVAMMEL!!! säger jag..det Vårfiskades betydligt mera när jag började fiska i Kalixälv...mycket mera..

ABBORREN är den skyldiga.!

Redigerad med Ismo
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänker att Ismos kritik ligger i utlåtandet "välkomnar det HaV har gjort". 

Som vanligt så hamnar fel grupper i kläm när stora släggan faller. Dessa saker borde man givetvis ha infört för länge sedan:

 

*Förbud mot spinnfluga hela säsongen (borde gälla hela Sverige). Strikta regler för spinnfiskare så att dom inte kommer runt reglerna.

*Säsongskvotbegränsning, eventuellt veckokvot. Ett fåtal duktiga båtfiskare tar faktiskt en hel del fisk. 

*Styr upp nätfisket i älven.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ismo: Jag lyssnade en gång till på hans uttalande och hör inte (jag kanske hör dåligt) att han anklagar spöfiskare för dålig stigning. Han välkomnar åtgärder som gjordes och tycker att vi spöfiskare kan bidra med, och så klart vi kan. Men vill vi? Vi har fortfarande ”Sportfiske föreningar” som är kvar i 18 hundra talet vad gäller regler och kvoteringar av laxfångsten. Exempel: I en lax älv får man ta upp 2 laxar/ dag. Grovt räknat: 6 mån=180 dagar=360 laxar Om en fiskare lyckas fånga 10 % av 360 möjliga = 36 laxar , vi säger att genomsnitts vikt är 3 kg=108 kg lax  Behöver du eller jag så mycket lax hemma?   Hur ser det ut längre norrut, vem har kontroll hur det fiskas och hur mycket tas upp? INGEN !

Och så klart att spöfiskare har en del påverkan på laxbeståndet .I visa älvar alldeles för stor påverkan.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det här är lika aktuellt idag, som då. Politiker som är obildade och farliga för många och mycket, i sina beslut. Själv får jag en klump i magen när jag tänker på det. Torsk, lax, sill.......

Jag vet inte på vilken nivå det beslutats om s.k. laxtrappor, när beslut "samtidigt" tas om att det ändå inte ska komma någon lax till åarna/älvarna, då politiker tar beslut om att plocka bort det mesta av deras mat. Tror inte vi heller skulle överlevt (eller kunna ta oss till jobbet) med att någon tar bort det mesta, av vår dagliga kost, varje dag, dygnet runt, som vi idag har på tallriken/bordet.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, ratimir said:

Ismo: Jag lyssnade en gång till på hans uttalande och hör inte (jag kanske hör dåligt) att han anklagar spöfiskare för dålig stigning. Han välkomnar åtgärder som gjordes och tycker att vi spöfiskare kan bidra med, och så klart vi kan. Men vill vi? Vi har fortfarande ”Sportfiske föreningar” som är kvar i 18 hundra talet vad gäller regler och kvoteringar av laxfångsten. Exempel: I en lax älv får man ta upp 2 laxar/ dag. Grovt räknat: 6 mån=180 dagar=360 laxar Om en fiskare lyckas fånga 10 % av 360 möjliga = 36 laxar , vi säger att genomsnitts vikt är 3 kg=108 kg lax  Behöver du eller jag så mycket lax hemma?   Hur ser det ut längre norrut, vem har kontroll hur det fiskas och hur mycket tas upp? INGEN !

Och så klart att spöfiskare har en del påverkan på laxbeståndet .I visa älvar alldeles för stor påverkan.

Jag har också lyssnat och håller med helt!, det var ju knappast att det var sportfiskarnas fel, tycker det känns som en rimlig åtgärd man gjort!

Vad gäller upptaget av lax och exemplet vill jag bara påpeka att inga fiskevårsområden eller fiskevattenägare längs älvarna i Norr och Västerbotten kan tillåta uttag mer än 1 lax per dygn och person oavsett vad dom vill.

Sen skiljer det ju på regler från älv till älv i Norrland, och hur det förvaltas, men att det ingen kontroll alls finns på hur mycket som tas upp är väl inte helt sant, i många älvar har man ganska bra kontroll.

Det finns många olika regler i olika älvar och områden, men det finns ju laxälvar tex Kågeälven med en  fungerande fångstrapportering och nokill dvs, ingen lax får tas upp.

Det finns andra exempel, typ Byskeälven som har en säsongskvot på max 5 laxar, garanterat inte 100% att det följs men ändå rätt svårt att fuska hem laxar i trängseln under högssäong. Derssutom fiskar i princip alla C%R.

Sen finns det givetvis mer skrämmande exempel, men där är det tur att våra myndigheter som i samråd med berörda älvsområden tar beslut om övergripande regler så det inte blir totalt vilda västern.

Men helt klart måste vi sportfiskare dra vårt strå till stacken! Strömmingsfisket i havet är ju en ren katastrof för hela ekosystemet, inte bara laxen, där har vi huvudproblemet! Men medan vi kämpar mot det, kan vi ju göra vad vi kan!

Redigerad med Matte
  • Like 5
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart att vi Spöfiskare måste dra stråt till stacken. MEN!! VARFÖR alltid???.. börja i den änden????????????????

Var enda förbannade gång.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Ismo said:

Klart att vi Spöfiskare måste dra stråt till stacken. MEN!! VARFÖR alltid???.. börja i den änden????????????????

Var enda förbannade gång.

Åja, den stora anledningen till att vildlaxen som i princip var borta på 80 och 90 talet ökade så pass kraftigt från de nivåerna var just begränsningar i havet, drivgarnsstopp osv. 

Klart det känns hopplöst i bland, men det görs en del ändå! Strömmingsproblematiken är ju hål i huvudet egentligen att man fiskar bort ett bestånd så allt annat kollapsar.

Bifogar som ett inlägg i debatten om vad som påverkar laxens nedgång en bild från statistik på strömming kontra överlevnad av postsmolt. jag tycker man kan se ett samband med överlevnad på smolt som stadigt sjunkit många år och strömmingens nedgång och överfiske som inneburit att den stora strömmingen är borta. (Källa SLU)

stromming.png

Redigerad med Matte
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart att vi spöfiskare bidrar redan nu!..en får inte ta upp HonLax..sen länge..men det går många Laxar innan en Hane..fel där? Huh!:blink: Likadant är det inom jakten på med Älg..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Ismo said:

Allt handlar vad som händer i Havet!!!

I exempelvis det aktuella fallet med Torneälvslaxen, så visst ligger problematiken främst i havet! Helt klart

Samtidigt om man lyfter blicken historiskt så är det som verkligen sänkt beståndet av Östersjölax utbyggnaden av våra älvar. Detta i kombination med det drivgarnsfiske som bedrevs i stor skala utrotade nästan vår vildlax! I dag fiskas ju relativt lite lax i havet om man ser det historiskt. 

Att det i dag kämpas mot fler vandringhinder, tas bort vandringshinder, restaureras förstörda lekbottnar, löser in fällor osv, det motverkar i alla fall en del av det stora problemet i dag!

Som är det faktumet att förhållanden i havet hela tiden försämras på grund av överfiske på strömming, milöförstöring, klimatförändringar och allt sattyg vi ställer till med. Smolten har ingen mat när dom lämnar älven då strömmingsyngel saknas, så dom fixar sig inte ens ner till Östersjöbaljans krashade ekosystem.

Utan de insatser som görs på många håll hade det sätt ännu sämre ut för laxen och havsöringen, tyvärr har vi politiker som ständigt skiter i de rekommendationer alla biologer, experter och tom kör över EU:s förslag för att vi vill prioritera fiskindustrins kamp för att tömma sista spillran av fisk.

Så ja Ismo, det stora problemet nu ligger i havet, jag håller med dig, men glöm inte kämpa för de andra saker vi kan påverka!

Redigerad med Matte
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago ratimir sa:

Munken räddad…Ismo kan bikta sig nu…hur många laxhonor innan en laxhanne…be om förlåtelse Ismo😂😂😂

Räddad? ..aldrig!:lol:

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Oj! Jag har aldrig sett kläder i huvudtaget i sälskinn.
    • Procrastinating waiting for the new rod. None the less... - the hits just keep on coming. Stumbled up to the faculty for a meeting today. Always weird to back among people. On the way back I hit the waterhole for some fresh scones and a coffe - wolfed it down and went to one of the second hand shops, comme d'habitude & en passant... Wasn't really looking for anything - but something caught my eye. Something erile familiar... could it... be.. no way... it has gotta be fake... nope, it is the real deal...   Yep. It was the real deal. Vintage vest in seal (some form or another). I have been looking for a garment in seal for ages. And now it showed up. In honesty - it has been dead for quite some time, and I payed 250:- for it in a non profit charity second hand store so I think I'll be able to deal with the karma. But seriously - no I have a seal garment - quite possibly the ultimate trout stalking garment... Unless the smell drives them off... And being only a vest (in summer seal from the feel of it) it is not as heavy/clumsy as a greenland winter fur jacket you could still find in Denmark ten years ago. That said - I'm eagerly awaiting some monkey hair for my final sunray shadow dozen...   With JC, polar bear and monkey hair it looks like I'll be able to pull of a really, really politically incorrect salmon fly...
    • Superlim är flugbindarens bäste vän... På temat flugbindning och flugbindningsmaterial så blev jag förra veckan tillfrågad om jag hade bra säldubbing liggandes - hade isbjörnoch djungeltupp  men ingen säl fanns kvar i 'icke-politiskt korrekta'-materialboxen. Pep i dag in på en av de lokala secondhandbutikerna och fann detta:   ...en väst i sälskinn. Tänker dock faktiskt inte binda flugor på den...
    • Tackar! 😌   Ja styvare hår är absolut en fördel på den fronten. Ett bra ”fusk” jag kör är att ta lite superlim och smeta på. Stryka bakåt med en glasspinne eller liknande så får man ihop profilen och den håller formen bättre då när man fiskar.
    • De är väldigt fina de där nattsländorna! Hur mycket "flare" får du på hjorthåret där bak när de blir våta?   Jag har bundit linkande och Goddards som jag packat väldigt tight och skär sen med rakblad och de får fin form men bakdelen, dvs den inte så hårt packade delen spretar ofta ut mer än jag vill när jag fiskar med flugorna. Streaking caddis är väl extremexemplet antar jag; ser kanon ut vid städet men blir ofta bredare/yvigare än jag vill ha dem vid vattnet. Enda sättet jag har hittat för att undvika problemet är att hitta bitar med lite styvare hår och mindre luft i, dvs inte rent vinterhår eller rent av elk. Andra tips?
    • Så jäkla coolt! Vilken värmare kommer du köra med?
    • OK. Är lite  seg i ögonen efter allt jävla gryningsfiske så jag skyller på det;) Låter lite som samma hackelteknik man kör på 'dyret' - en sjukt underskattad hjorthårsfluga, imho. Jag förstår din reaktion - hjorthår är underbart att hålla på med och det stökar något till förbannelse. -- Men - då jag är trött på syntet tänkte jag faktiskt skaffa mig några fina bitar hjort för att binda en hjorthåsmärla - det ska väl vara fan om man inte kan få ihop ett unikt eget mönster...
    • Haha tackar och bockar!! 🙏🙏😌   jag stökar så fruktansvärt med hjorthår överallt. Måste få en paus från det en stund. Behöver slipa rakbladen också. 😅  jag kör tupphackel som jag klipper på undersidan. Jag upplever att det blir ett fint avtryck på ytan sen orkar fibrerna hålla emot lite när man stripar den. Blir bra spår i ytan då. 🙂
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...