Hoppa till innehåll

Var går pengarna för fiskekortet?


Guest Tårsk

Recommended Posts

Jag har länge funderat på vad som händer med pengarna som fiskevårdsföreningen får från fiskekortsförsäljningen. Går dessa pengar oavkortat till fisk och fiskevård? Får fiskevårdsföreningen gå med vinst?

Har lagt märke till att fiskestigar röjts och kojor byggts längs vattendragen, allt till fiskarens glädje. Dessutom registreras fångst och bokförs från år till år. Med en enkel överslagsberäkning har jag dock konstaterat att det inte handlar om några små summor fiskekortsförsäljningen utgör för våra större älvar. Jag undrar därför vad som händer med pengarna som blir över efter ovan nämda åtgärder?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har länge funderat på vad som händer med pengarna som fiskevårdsföreningen får från fiskekortsförsäljningen. Går dessa pengar oavkortat till fisk och fiskevård? Får fiskevårdsföreningen gå med vinst?

Har lagt märke till att fiskestigar röjts och kojor byggts längs vattendragen, allt till fiskarens glädje. Dessutom registreras fångst och bokförs från år till år. Med en enkel överslagsberäkning har jag dock konstaterat att det inte handlar om några små summor fiskekortsförsäljningen utgör för våra större älvar. Jag undrar därför vad som händer med pengarna som blir över efter ovan nämda åtgärder?

Nja inte vet jag. Vet bara att en fiskevårdsförening häromkring där jag bor årligen åker på dyra fiske/suparresor för en stor del av pengarna. Men dom ska väl ha nåt för det arbete dom lägger ner  :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja inte vet jag. Vet bara att en fiskevårdsförening häromkring där jag bor årligen åker på dyra fiske/suparresor för en stor del av pengarna. Men dom ska väl ha nåt för det arbete dom lägger ner  :-

Jag tror faktiskt det är väldigt få fiskeföreningar som lägger pengarna på egna intressen (läs resor, inte bra fiske  ;)). Är dock själv lite rädd för att en stor del av pengarna används utan eftertanke på fiskevårdsåtgärder som istället för att vara bra för fvo snarare är skadligt.

Exempel på bra åtgärder: Vid en fisketur i höstas kom jag i kontakt med en trevlig fiskare som även visade sig vara medlem i en fiskevårdsförening. Han berättade glatt om alla insatser de gjort för att förbättra fisket i för övrigt ett av mina favoritvatten. Lekgrus hade tillförts ån mha helikopter och dammar hade rivits. Själv var jag medveten om dessa insatser och tyckte de var bra för att förbättra fiskeförhållandena i ån. Förvisso var det enligt mig redan tidigare fullt tillräckligt med bra lekplatser vilket kunde förklara den rika tillgången på fisk, men det skadar ju inte att förbättra ytterligare.

Exempel på dåliga åtgärder: Till historien hör att fiskaren berättade vidare att harr planterats in och på senare år även öring för att förbättra de naturliga bestånden. Jag frågade därför om de själva odlat ynglen som senare planterats in, men svaret var tyvärr nej. Fiskaren trodde inte att den inplanterade harren eller öringen var odlad från åns eget bestånd. Inplantering av fisk kan leda till en genetisk utarmning!  :(

Mitt mål är ytterligare eftertanke vid fiskevårdsåtgärder. Istället för att slänga pengarna på att plantera in fisk bör man sänka priset på fiskekortet! På så sätt har fler råd att njuta av fisket!  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns mkt olika saker pengarna ska gå till i en Fiskevårdsförening.. Fisk som sagt, fiskyngel kanske? Fiskekort & infoblads trycksaker, papperskorgstömmning, fisketillsyningsmän, bensin, & reseersättning för dessa, infoskyltar, bryggor & broar m,m... finns mängder av grejer som kostar pengarna ska räcka till!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här hemma har några av fvona jag håller till i borjat med "skottpengar" på gädda. 25:- per stjärt.

Jag vet inte hur många som använder detta men har hört att vissa gör sig rätt bra hackor på det.... :-

Själv inbillar jag mig att man skulle kunna använda pengarna på ett bättre sätt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kommer inte Storsloken från Östersund...?  ;D ;)

Här hemma har några av fvona jag håller till i borjat med "skottpengar" på gädda. 25:- per stjärt.

Jag vet inte hur många som använder detta men har hört att vissa gör sig rätt bra hackor på det.... :-

Själv inbillar jag mig att man skulle kunna använda pengarna på ett bättre sätt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns mkt olika saker pengarna ska gå till i en Fiskevårdsförening.. Fisk som sagt, fiskyngel kanske? Fiskekort & infoblads trycksaker, papperskorgstömmning, fisketillsyningsmän, bensin, & reseersättning för dessa, infoskyltar, bryggor & broar m,m... finns mängder av grejer som kostar pengarna ska räcka till!!

Det låter som väldigt bra åtgärder tycker jag!  :) Fast jag ifrågasätter ofta om inplantering av fisk verkligen är fiskvård.

Vet du möjligtvis svaret på frågan om fiskevårdsföreningen får gå med vinst? Ytterligare en fråga, får en fiskevårdsförening spara pengar för att flera år senare göra en större investering?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har länge funderat på vad som händer med pengarna som fiskevårdsföreningen får från fiskekortsförsäljningen. Går dessa pengar oavkortat till fisk och fiskevård? Får fiskevårdsföreningen gå med vinst?

Har lagt märke till att fiskestigar röjts och kojor byggts längs vattendragen, allt till fiskarens glädje. Dessutom registreras fångst och bokförs från år till år. Med en enkel överslagsberäkning har jag dock konstaterat att det inte handlar om några små summor fiskekortsförsäljningen utgör för våra större älvar. Jag undrar därför vad som händer med pengarna som blir över efter ovan nämda åtgärder?

Hej Tårsk!

Bra fråga!

Självklart får ett Fvo gå med vinst.

Om man inte vill använda pengarna inom fiskevårdsåtgärder så betalas pengarna ut till fiskerättsägarna.

I stora fvo´n kan det vara svårt att motivera en återbetalning till stora fiskerättsägare ex.vis kommuner eller skogsbolag.

I små fvo´n blir det lixsom inga belopp att tala om. Då kan det bli som någon tidigare nämnde en fest eller resa för slantarna istället.

Alla s.k. fiskevårdsåtgärder är inte lämpliga, utan ter sig mer som ett sätt att visa upp för allmänheten att man gör något.

MVH Scanner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De som äger fiskerätter och hyr ut dem till oss är självklart fria att göra vad de vill med de pengar vi betalar in.

Om vi däremot betalade en allmän fiskevårdsavgift så skulle fiskevårdsområdena bli tvungna att söka pengar där och man kunde avkräva ett resultat för dessa pengar.

Fiskekorten skulle just vara en avgift för att få fiska. Enbart. Eller så skulle det behövas extraordinära åtgärder/kvalitet för att hävda ett högt pris.

Som läget är nu kan fiskevårdsområdena påstå och hävda att de gör så mycket för avgiften utan att de egentligen gör ett skit.

De kan dessutom använda "våra" pengar till åtgärder som bara kommer yrkesfiskare eller fiskerättsinnehavare till godo.

Man kan undra varför de är så negativa till en kontroll och insyn? ::) ::)

Vårt problem som köpare och konsumenter är att vi är överlyckliga för alla möjligheter att få fiska och vi kräver ingenting tillbaks.

Ungefär som med fiskeprogrammen på TV, vilket jävla spån som helst som startar ett fiskeprogram blir lyft till skyarna bara för att det inte finns något annat att välja på.

Det fungerar naturligtvis inte om en eller två klagar på ett dåligt fiske, det måste självklart vara så många så fiskerättsinnehavarna blir tvungna att göra något åt saken för att få sälja fiskekort.

Klarade vi sportfiskare av att ställa kravet frisk fisk i friska vatten och försöka stå för det lite så vore mycket vunnet.

Som vi bäddar får vi ligga, nöjer vi oss med (och som på många ställen här på EDGEn) till och med lovordar och lyfter till skyarna fiskevatten där man slår ihjäl den vilda ursprungliga öringen för att ersätta den med fenlös odlad så lär det självklart vara så vi får det i framtiden.

Lyft de bra och välskötta vattnen och rata och bojkotta de dåliga.

Klarar man inte det så får en bra start vara att lära sig skilja på skit och pannkaka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men hur är det Btis om det är i ett natur reservat....får man göra något ingripande på ån i form av stödutsättningar rensing vid lekbäddar....osv?

Ska göras MKB (miljökonsekvensbeskrivning) innan man får göra något.

Extra tuff granskning vid naturreservat, men finns väl (ledsen) ingen som bryr sig om vad som händer under vattenytan?

Det är vad som syns ovan jord som granskas...

MVH Scanner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Självklart får ett Fvo gå med vinst.

Om man inte vill använda pengarna inom fiskevårdsåtgärder så betalas pengarna ut till fiskerättsägarna.

Tack Scanner! Ett mycket konkret svar.  :)

Vårt problem som köpare och konsumenter är att vi är överlyckliga för alla möjligheter att få fiska och vi kräver ingenting tillbaks.

Ungefär som med fiskeprogrammen på TV, vilket jävla spån som helst som startar ett fiskeprogram blir lyft till skyarna bara för att det inte finns något annat att välja på.

Fantastiskt, jag säger bara fantastiskt! Undrar hur många tafsar William slitit av!? :) Fast rex hunt får du tusan inte klaga på!  ;)

Får passa på att tacka för många bra kommentarer!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En fiskevvårds förening (egentligen fiskevårds område FVO) är bare en förvaltningsform för vattenägare i ett vatten. (finns flera alternativa förvaltningsformer).

Ett FVO har egentligen inget likhets tecken med sportfiske. Det handlar om att vattenägarna går ihop och bildar ett FVO som sen får bestämmande rätt över nyttjandet av vattnet och fiskereglerna i vattnet. (finns undantagsregler som garanterar att vattenägarna i FVOt får viss nyttjanderätt).

Som en följd av detta så får vi som fiskar gilla läget precis som vid alla andra vatten. FVOt kan sälja med rent vinstintresse och varför skulle de inte få det? Innan FVOt bildades så gjorde de precis samma sak. Fast med ett FVO kan ett mycket större vatten dela på samma fiskekort.

Tex en hel sjö = 1 fiskekort istället för 3-4 fiskekort samt delar av sjön med fiske förbjudet pga av olika vattenägare ska sin del av kakan.

Men svaret på frågan är JA de kan (och kanske bör) drivas med vinstintresse. Utan vinst har vattenägarna inget intresse att vårda våra vatten.

Mina 2 €

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men svaret på frågan är JA de kan (och kanske bör) drivas med vinstintresse. Utan vinst har vattenägarna inget intresse att vårda våra vatten.

Mina 2 €

våra vatten.... ??? Är det statligt ägda vatten du pratar om eller?  Du (kanske bör)  förtydliga dig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

våra vatten.... ??? Är det statligt ägda vatten du pratar om eller?   Du (kanske bör)  förtydliga dig.

Med "våra vatten" menar jag naturlgitvis de vatten vi brukar fiska i. De flesta som fiskar äger ju inte sina vatten utan nyttjar fiske som upplåtits för fiske till dem genom olika regler.

När jag säger "våra vatten" så är det som när man säger "mitt hemmavatten" vilket inte heller betyder att jag äger vattnet utan snarare att det är där jag fiskar oftast. Ungefär som man säger "man brukar" fast man egentligen talar om sig själv.

Men det här borde ju inte behöva förklaras eller?

Jag tror inte att jag förstår riktigt vad det är du behöver få förtydligat?

Som svar på din första fråga så talar jag inte om statliga vatten utan om alla vatten, alla vattenägare privata, statliga ska naturligtvis tjäna på att hålla fiskevatten. Staten genom ökad omsättning i landet mer jobb friskare befolkning ökad BNP, Privata vattenägare genom att få inkomster från sportfisket. Om en vattenägare kan tjäna mer pengar på fiskekortsförsäljning i sin älv än han skulle få genom att sälja till elkraftbolag så fortsätter han med sportfisket. Om han däremot tjänar mer på att bygga ett vattenkraftverk så kan ni ju räkna ut följderna själva.

FVO bildas av  privata vattenägare. De kan också arrendera vatten för att sälja fisket vidare. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest trehjulingen

Jag skulle tro att de mesta utav pengarna går till ev. fiskplantering för p&t ställen, till fiskevård, ev. kalkning, parkering, ev. kortautomat och papper till korten ;D röjning efter gudrun och annat, bryggor, och egivetvis lön till de som gör allt. Förmodligen är det skattade pengar.. Tänkte såhär när jag såg "tråden" :

Vad är det för nåt pucko som frågar sånt? Det är väl självklart att det går till fiskodlingen och fiskevård. Men efter att ha läst en del inlägg inser jag att det krävs mer än så. Och detta var en utav de intressantaste "trådar" jag läst på länge, om man bortser från mina "trådar" då ::)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har länge funderat på vad som händer med pengarna som fiskevårdsföreningen får från fiskekortsförsäljningen. Går dessa pengar oavkortat till fisk och fiskevård? Får fiskevårdsföreningen gå med vinst?

Har lagt märke till att fiskestigar röjts och kojor byggts längs vattendragen, allt till fiskarens glädje. Dessutom registreras fångst och bokförs från år till år. Med en enkel överslagsberäkning har jag dock konstaterat att det inte handlar om några små summor fiskekortsförsäljningen utgör för våra större älvar. Jag undrar därför vad som händer med pengarna som blir över efter ovan nämda åtgärder?

En intressant fraga egentligen. När det gäller fiskevardsföreningar kan man utga fran att pengarna gar vidare till vattnen, men de som säljer korten lär ocksa fa endel ersättning.

För statens vatten ovanför odlingsgränsen gar tydligen 2/3 av intäkterna till samebyarna, resten av pengarna ska finansiera ett par personer pa länsstyrelsen plus ersättning för de som säljer kort. Att det inte blir mycket över för bevakning och fiskevard säger sig självt. En moderat höjning av  priserna skulle inte heller hjälpa mycket da 2/3 fortfarande skulle ga till samerna. Enda lösningen är nog en allmän fiskevardavgift och en för varje län eller region,da skulle  pengarna ocksa ga till  vattendrag där folk fiskar pa semestern  och inte bara till där de bor vilket skulle gynna fjällfisket. Om man införde en allmän avgift för Sverige, skulle man nog fördela pengarna pa ett annat sätt, dvs efter befolkningintensititen eller liknande. Kanske man i sa fall skulle uppdela Sverige i tre regioner, sa att ingen skulle behöva betala mer än 2-3 fiskevardsavgifter i alla fall.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En intressant fraga egentligen. När det gäller fiskevardsföreningar kan man utga fran att pengarna gar vidare till vattnen, men de som säljer korten lär ocksa fa endel ersättning.

För statens vatten ovanför odlingsgränsen gar tydligen 2/3 av intäkterna till samebyarna, resten av pengarna ska finansiera ett par personer pa länsstyrelsen plus ersättning för de som säljer kort. Att det inte blir mycket över för bevakning och fiskevard säger sig självt. En moderat höjning av  priserna skulle inte heller hjälpa mycket da 2/3 fortfarande skulle ga till samerna. Enda lösningen är nog en allmän fiskevardavgift och en för varje län eller region,da skulle  pengarna ocksa ga till  vattendrag där folk fiskar pa semestern  och inte bara till där de bor vilket skulle gynna fjällfisket. Om man införde en allmän avgift för Sverige, skulle man nog fördela pengarna pa ett annat sätt, dvs efter befolkningintensititen eller liknande. Kanske man i sa fall skulle uppdela Sverige i tre regioner, sa att ingen skulle behöva betala mer än 2-3 fiskevardsavgifter i alla fall.

Varför utgår du ifrån att fiskevårds områdenas pengar går tillbaka till vattnet? (du har inte läst övriga svar i denna tråd?)

Annars var det lite intressant information om fjällfisket. Tack för denna  :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
I vissa fvo går pengarna till... jaa, jag har faktiskt ingen aning!!! http://www.umea-it.se/fiskainorr/nyheter/index.html

På denna sträcka hade jag råd att fiska som barn... :'(

2000:- för ett årskort som inkluderar boende? Det är ju rena rea-priset! Säljs det bara dessa 100 årskort heller säljer de dag och veckokort också?  :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2000:- för ett årskort som inkluderar boende? Det är ju rena rea-priset! Säljs det bara dessa 100 årskort heller säljer de dag och veckokort också?  :o

Ja visst är det billigt med 2000 kr för fyra månader!  ;)

Nej, det finns bara möjlighet att köpa årskort. :( Känns surt att inte längre ha råd att fiska i de strömmar där min pappa lärde mig flugfiska. >:( Alternativet nu är att lösa kort till en sträcka längre nedströms. Lite längre att köra men fortfarande lögdeälven för 40 kr per dygn. :)

Hoppas verkligen inte karln som arrenderat sträckan uppströms fått tillstånd att plantera in öring! >:(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...