Hoppa till innehåll

Sasse Och Sara´s Vardagsdagbok


sasse

Recommended Posts

Hörde att du skulle fiska i Nyköpingsån på onsdag! Jag och kompisen var nere idag men de är väldigt svårflörtade. Två påslag av nått större annars bara smolt som fastna på kroken(förutom grenarna i träden) :rolleyes:

Dock så såg vi fem större öringar som var uppe och visade sig. Go get them!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörde att du skulle fiska i Nyköpingsån på onsdag! Jag och kompisen var nere idag men de är väldigt svårflörtade. Två påslag av nått större annars bara smolt som fastna på kroken(förutom grenarna i träden) :rolleyes:

Dock så såg vi fem större öringar som var uppe och visade sig. Go get them!

Japp. Kalle o jag drar in. Hoppas vädret förtsätter så här :lol:

Kommer du förbi?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Underbart, kul när man kan sammanföra jobb och fiske.

Ska hämta en bil i Bergen. Kunden betalar resa mm så jag flyger dit nästa helg. 2 dagars fiske utanför Bergen från båt och land. Om allt går bra så ska 5 nya arter bokas av.

Om jag har turen på min sida så kan jag till och med boka av 7 arter.

De 5 som jag räknar med att få är:

Torsk, sej, bleka,berggylta och blågylta.

Om jag har tur så kan jag också räkna in makrill och flundra.

Ska bli riktigt kul.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gårdagens fiske i dag :rolleyes:

Sara skulle på middag med hästgänget så jag och Bissie drog på braxen- och idfiske.

Vi drog till det vanliga stället. Det välbehövliga regnet hade dock sabbat min fina vik. Hela viken var grumlig av färgat åvatten. Jag gjorde dock ett försök. Jag nötte ett tag men utan resultat. Gjorde ett sista kast och skulle precis skita i det då det sög på en fin id. Ha ha, då var de här iaf. Jag fiskade på och efter ett tag sög det i ordentligt. Något sjukt tungt hade hakat på. Några snabba och tunga rusningar i sidled signalerade en brax. Pressen på spöt visade att den var riktit stor. Nu blev det en lån och seg kamp. Jag fick in den flera gånger men varje gång gjorde den en lång och snabb rusning. Efter ca 15minuter varden redo för att landas. Att försöka få in den på stranden var omöjligt. Flera båtar låg där och kättingarna till låsen hänge ner i vattnet. Tyvärr hade jag glömt håven också. Jag tog av mig skorna och hoppade ner i och en vattnet. Med spöt i munnet och linan i ena handen och en plastpåse i andra försökte jag landa min storbrax. Efter många försök gled den in i påsen. Kan lova att det kändes bra att bära upp den på land. Mätte och vägde den snabbt. Tog några snabba kort och släppte tillbaka den. Kändes rätt bra att höja PB´t med nästan 2 kg.

Jag fortsatte att fiska. Fick några fina idar och ett par abborrar. Efter ett tag sög det i något tungt. Tyvärr lossnade den efter en rullning i ytan. Nu visste jag dock att de var här. Ett tungt nyp och ett tvärstopp gjorde mig påmind att vara allert.

Efter ett tag minuter högg det en tung fisk igen. Tunga och sega rusningar visade att det var en stor id. Den var förvånadsvärd stark och stor. Skulle gissa på 1,5-2kg. Klart över mitt tidigare PB på strax under 1kg. Efter en stund hade jag den inne vid kanten. Samma procedur igen. Denna gången gick det dock inte lika bra. Precis när jag skulle lirka in den så släppte den. Jag skrek några ramsor innan jag lugnade mig igen. Inte mycket att göra åt. Nu vet jag vart de är och det blir fler försök. Jag måste ju höja mitt PB på brax med ett par hekto för att nå bronsvikten och 1,6kg´s idarna vet jag att finns här.

Bild 1:Vacker vy på väg mot braxviken.

Bild 2:Fin id.

Bild 3:Närbild på iden och flugan.

Bild 4:Iddrill.

Bild 5:Bissie väntar på att få smaka abborre.

Bild 6:Bissie efter att ha trillat i från bryggan.

Bild 7:Tung och hård drill.

Bild 8:Nytt PB. 2380g och 57cm.

Bild 9:Braxenfluga.

Bild 10:Braxviken.

post-1939-1218537799_thumb.jpg

post-1939-1218537808_thumb.jpg

post-1939-1218537827_thumb.jpg

post-1939-1218537841_thumb.jpg

post-1939-1218537859_thumb.jpg

post-1939-1218537880_thumb.jpg

post-1939-1218537885_thumb.jpg

post-1939-1218537900_thumb.jpg

post-1939-1218537912_thumb.jpg

post-1939-1218537920_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

härligt!!

vad är det för storlek på flugorna? för jag hade problem att kroka öringar på större krok än 10 med mitt #1-2 spö...(eller var jag bara seg den dagen?)

Majsflugorna gör jag på B1600 kamasan str 10.

Marabounymfen i strl 10 stremerkrok. Också Kamasan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är grymt imponerad sasse! Du har verkligen fått mig att öppna ögonen för flugfiske efter andra arter än "den prickige".

Förresten vad är det för rulle du har till ditt pico-spö? Ser grymt snygg ut, en sån skulle jag vilja ha...

Vh Joel

Tack. Känns kul att sporra andra. Det var en av tanken bakom detta. Vi har ett grymt fiske omkring oss bara vi letar och tittar lite. Tror det är bättre för alla öring och harrar mm om vi bryter av med lite annat fiske.

Kan säga att jag blev grymt impan av kraften i fiskarna i går.

Rullen är en Ingvar av Sweden. Colorado här på forumet gör dem :lol:

Jag behöver nog inte säga vad jag tycker om dem :rolleyes:

post-1939-1218546768_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till stor braxen, jag brukar oxå åka på lite brax safari ibland.

Men ligger lite efter dig i vikt uppskatar min största till lite över 1.5kg.

//Anders

Tack.

1,5kg är inte dåligt. Jag kan fortfarande inte fatta att jag fick en sådan stor. Mitt förra PB var ca 3hg ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till fångsterna! Som braxfrälst så lär du ju ta en sväng till Älvkarleby även om det inte blir lätt

att få nån större än din på 2,8kg men det kokar av brax på vissa ställen där.

Dessutom vet jag inte om det finns ett lämpligare ställe att få en

fin gös på fluga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack.

1,5kg är inte dåligt. Jag kan fortfarande inte fatta att jag fick en sådan stor. Mitt förra PB var ca 3hg ;)

Nä då jag är nöjd:)

Men håller med dig om att det är roligt att fiska lite udda fiska på fluga.

Jag har tagit mina braxar på en svart haröra med G-H.

Hur går det med gösen?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Havsöringsfiske med förhinder

Calle och jag hade bestämt oss för att testa havsöringsfisket i Nyköpingsån. Rapporterna hade kommit in att det var vatten och fisk på G. Vi hade räknat med att träffa helt rätt. Inget vatten och ingen fisk är inte optimalt. Nu var det både vatten och fisk så förutsättningarna var mycket goda. Jag förberedde allt på dagen. Vi skulle åka vid 5 och fiska så länge vi orkade. Flugliorna var påspolade och tafsarna nya och fräscha.

Sara och jag skulle bara fixa lite saker på dagen och äta en romantisk lunch i solen. Tyvärr ville getingarna det med. Så det var Sara, jag och 1000 getingar som lunchade ihop. Jag gjorde mitt bästa för att decimera beståndet av gul-svarta småjäklar. När jag ledde ned 20-0 så fick en av illbattingarna in en träff mellan fingrarna. Gjorde ont som tusan och handen värkte. Jag förutsatte att svullnaden skulle ge med sig snart men det gjorde den inte. Handen svullnade upp till den grad att elefantmannen skulle ha blivit avundsjuk. Inte mycket att göra åt. Det enda som gladde mig var att det var i vänsterhanden och jag är ju högerhänt så fiska skulle jag kunna göra ändå. Dock hjälpligt. Dagen flöt på och handen fortsatte att värka. Vid 16.30 lastade jag in vadare, spö väska mm och hämta upp Calle. Resan till Nyköping gick snabbt och smidigt.När vi stannade på parkeringen och plockade ihop grejorna saknade jag rullarna. Undra vart de ligger. I soffan hemma så klart...

Nåväl. Som tur var hade Calle med sig en extra rulle med tillhörande lina. Tur att mitt spö höll samma klass. Ihop med utrustningen och ut i vattnet. Vattnet flödade på bra och tempen sade att det inte var badtemperatur. 18,9c är varmt men inte omöjligt. Direkt såg vi större fisk som rullade i ytan. Detta kunde bli bra. Det vakade också kopiösa mängder med smolt/småöringar i varierande storlekar. Från pekfingerstora till 30-40cm som tog flugan stenhårt i strömmen och bjöd på förvånadsvärt hårt motstånd på klass 8:a spöt. Även abborre i variernade storlek hakade på ibland. De större fiskarna ville dock inte vara på. Vi nötte på vända efter vända tills det blev mörkt. Hela tiden visade sig större fisk. De visade bara sig, hugga ville de inte. Man får dock upp hoppet när dessa "turist" fiskar visar sig. Kastadet blev jobbigare och jobbigare. Vi fiskade från fel sida och i vanliga fall fiskar jag med vänstern. Det var dock helt omöjligt nu när jag hade en klubba till hand. Linkontrollen med vänstern funkade brakskit också när fingrarna såg ut som köttbullar. Bortsett från de stenhårda smolthuggen och en felkrokad öring som höjde pulsen rejält så var det mest spännande att jag lyckades ha hål i vadarbyxorna i grenen när jag klättrade omkring bland staketen. Jätteskönt att kliva i ån och känna vattnet mellan skinkorna. När klockan börjadenärma sig 23 så gav vi upp. Trotts bra förutsättningar så blev det ingen öring denna gång. Det är dock endast en tidsfråga innan man hakar på en större fisk om förutsättningarna fortsätter så här. Nu blir det vadarlagning och i fortsättningen ligger rullarna i bilen för jämnan så de ska inte glömmas igen.

Bild 1: Calle fiskar av rännan.

Bild 2: Öringdrill. Små men grymt starka.

Bild 3: Abborre som förgyller fisket.

Bild 4: Hårt hugg och lång rusning. Äntligen större fisk.

Bild 5: Trodde jag, 40cm i stjärten. På intermedietlina och superlätt plasttub...

Bild 6: Efterföljare.

Bild 7: LarsW har tydligen varit före oss.

Bild 8: Vackert tecknad öring.

Bild 9: Nytt PB på abborre på fluga.

Bild 10: Calle i mörkret.

Bild 11: Gatlyktorna hjälper till att se linan och om det sträcker.

post-1939-1218703486_thumb.jpg

post-1939-1218703496_thumb.jpg

post-1939-1218703510_thumb.jpg

post-1939-1218703528_thumb.jpg

post-1939-1218703570_thumb.jpg

post-1939-1218703590_thumb.jpg

post-1939-1218703606_thumb.jpg

post-1939-1218703614_thumb.jpg

post-1939-1218703627_thumb.jpg

post-1939-1218703640_thumb.jpg

post-1939-1218703654_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Havsöringsfiske med förhinder

Calle och jag hade bestämt oss för att testa havsöringsfisket i Nyköpingsån. Rapporterna hade kommit in att det var vatten och fisk på G. Vi hade räknat med att träffa helt rätt. Inget vatten och ingen fisk är inte optimalt. Nu var det både vatten och fisk så förutsättningarna var mycket goda. Jag förberedde allt på dagen. Vi skulle åka vid 5 och fiska så länge vi orkade. Flugliorna var påspolade och tafsarna nya och fräscha.

Sara och jag skulle bara fixa lite saker på dagen och äta en romantisk lunch i solen. Tyvärr ville getingarna det med. Så det var Sara, jag och 1000 getingar som lunchade ihop. Jag gjorde mitt bästa för att decimera beståndet av gul-svarta småjäklar. När jag ledde ned 20-0 så fick en av illbattingarna in en träff mellan fingrarna. Gjorde ont som tusan och handen värkte. Jag förutsatte att svullnaden skulle ge med sig snart men det gjorde den inte. Handen svullnade upp till den grad att elefantmannen skulle ha blivit avundsjuk. Inte mycket att göra åt. Det enda som gladde mig var att det var i vänsterhanden och jag är ju högerhänt så fiska skulle jag kunna göra ändå. Dock hjälpligt. Dagen flöt på och handen fortsatte att värka. Vid 16.30 lastade jag in vadare, spö väska mm och hämta upp Calle. Resan till Nyköping gick snabbt och smidigt.När vi stannade på parkeringen och plockade ihop grejorna saknade jag rullarna. Undra vart de ligger. I soffan hemma så klart...

Nåväl. Som tur var hade Calle med sig en extra rulle med tillhörande lina. Tur att mitt spö höll samma klass. Ihop med utrustningen och ut i vattnet. Vattnet flödade på bra och tempen sade att det inte var badtemperatur. 18,9c är varmt men inte omöjligt. Direkt såg vi större fisk som rullade i ytan. Detta kunde bli bra. Det vakade också kopiösa mängder med smolt/småöringar i varierande storlekar. Från pekfingerstora till 30-40cm som tog flugan stenhårt i strömmen och bjöd på förvånadsvärt hårt motstånd på klass 8:a spöt. Även abborre i variernade storlek hakade på ibland. De större fiskarna ville dock inte vara på. Vi nötte på vända efter vända tills det blev mörkt. Hela tiden visade sig större fisk. De visade bara sig, hugga ville de inte. Man får dock upp hoppet när dessa "turist" fiskar visar sig. Kastadet blev jobbigare och jobbigare. Vi fiskade från fel sida och i vanliga fall fiskar jag med vänstern. Det var dock helt omöjligt nu när jag hade en klubba till hand. Linkontrollen med vänstern funkade brakskit också när fingrarna såg ut som köttbullar. Bortsett från de stenhårda smolthuggen och en felkrokad öring som höjde pulsen rejält så var det mest spännande att jag lyckades ha hål i vadarbyxorna i grenen när jag klättrade omkring bland staketen. Jätteskönt att kliva i ån och känna vattnet mellan skinkorna. När klockan börjadenärma sig 23 så gav vi upp. Trotts bra förutsättningar så blev det ingen öring denna gång. Det är dock endast en tidsfråga innan man hakar på en större fisk om förutsättningarna fortsätter så här. Nu blir det vadarlagning och i fortsättningen ligger rullarna i bilen för jämnan så de ska inte glömmas igen.

Bild 1: Calle fiskar av rännan.

Bild 2: Öringdrill. Små men grymt starka.

Bild 3: Abborre som förgyller fisket.

Bild 4: Hårt hugg och lång rusning. Äntligen större fisk.

Bild 5: Trodde jag, 40cm i stjärten. På intermedietlina och superlätt plasttub...

Bild 6: Efterföljare.

Bild 7: LarsW har tydligen varit före oss.

Bild 8: Vackert tecknad öring.

Bild 9: Nytt PB på abborre på fluga.

Bild 10: Calle i mörkret.

Bild 11: Gatlyktorna hjälper till att se linan och om det sträcker.

Nu fattar jag varför du sa när du tog en bild. "Den här åker upp på fiskelust" ;)

Fina bilder, hoppas det det blir förlängning av fisket där iår.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev en sväng igår till Bråviken med siktet inställt på id och brax.

Allt började bra. Lite vind och sol. Helt perfekt för sight fiske. Såg ett par fina idar och en brax som kryssade omkring. Fick en fin id först och precis när ett gäng större idar kom in så kom regnet och vinden. Med vinden kom grumligt vatten också. Jäkla skit. Stod och nötte och försökte att se men det gick dåligt. Efter en stund gav jag upp och åkte till kärret. Fick några fina sarvar men inga stora. Tyvärr är det helt sönderfiskat. Upptrampade stigar och ordentliga fiskeplatser. Tror att polakerna har gjort rent hus. Förr kunde man få hur mycket fisk som helst och stora. Nu verkar det helt tomt... :rolleyes:

Nåväl, finns många andra ställen o fiska på.

Bild 1:Bissie med en sarv, blev inga abborrar denna gången.

Bild 2:Mycket fin sarv, grymma färger.

Bild 3:Väntan på fisk.

Bild 4:Fin skymningsbild.

post-1939-1218960118_thumb.jpg

post-1939-1218960166_thumb.jpg

post-1939-1218960180_thumb.jpg

post-1939-1218960273_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...