Hoppa till innehåll

Pattegrisen som fenomen


sasse

Recommended Posts

  • Svar 133
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 1 month later...
  • 5 weeks later...

Sorry att jag drar igång detta ämne igen, men jag behöver verkligen få reda på vad sjutton det är för material vi snackar om, se bild ( http://globalflyfisher.com/patterns/pinkpi....php&cl=pix ), är det ett spey-hackel? Och är det verkligen så omöjligt att få tag på som alla säger. Enligt en affär jag var inne i idag så skulle det ta år innan de fick in det igen?!?

Hur som helst, jag fick tag i en nacke som har rätt färg o allt, men spröten på den verkar inte tillräckligt långa, nacken är något begagnad så alla "bra" hackel kanske är tagna:

Så om denna nu inte är rätt, finns det kanske någon vänlig själ som kan sälja mig en gäng bra hackel så att jag kan börja binda rackarn :wub:

Tack på förhand!!

mvh

/ Richard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sorry att jag drar igång detta ämne igen, men jag behöver verkligen få reda på vad sjutton det är för material vi snackar om, se bild ( http://globalflyfisher.com/patterns/pinkpi....php&cl=pix ), är det ett spey-hackel? Och är det verkligen så omöjligt att få tag på som alla säger. Enligt en affär jag var inne i idag så skulle det ta år innan de fick in det igen?!?

Hur som helst, jag fick tag i en nacke som har rätt färg o allt, men spröten på den verkar inte tillräckligt långa, nacken är något begagnad så alla "bra" hackel kanske är tagna:

Så om denna nu inte är rätt, finns det kanske någon vänlig själ som kan sälja mig en gäng bra hackel så att jag kan börja binda rackarn :wub:

Tack på förhand!!

mvh

/ Richard

Nix, det är inget spey-hackel. Fibrerna på spey-hackel är löjligt långa och fibrerna från roten på fjädern når i princip till spetsen på fjädern. Dessutom sitter fibrerna normalt sett dessutom ganska glest.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nix, det är inget spey-hackel. Fibrerna på spey-hackel är löjligt långa och fibrerna från roten på fjädern når i princip till spetsen på fjädern. Dessutom sitter fibrerna normalt sett dessutom ganska glest.

Grymt snabbt svar, jag skulle nog varit tydligare... Detta är inget spej och det vet jag ju, men vad är det för spejhackel som jag måste få fatt på? :wub:

Tack!!

/ RIchard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spejhackel i Laxrosa färg är svårt att få tag i. Särskilt efter Pattegrishysterin.

Alternativt, om du nu måste ha en sån fluga, binder du den med Speyhackel i annan färg eller så försöker du färga själv.

Personligen hade jag föredragit naturfärgat/grått Speyhackel....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grymt snabbt svar, jag skulle nog varit tydligare... Detta är inget spej och det vet jag ju, men vad är det för spejhackel som jag måste få fatt på? :wub:

Tack!!

/ RIchard

Det finns inget spey hackel med ljusa färger att få tag på vad jag vet.

Whiting som föder upp tuppar sålde ju som bekant ut allt dom hade, sedan tar det säkerligen ett tag innan dom har ett nytt gäng med tuppar att plocka nackar ifrån.

Traditionellt har man använt häger till speyhackel, men häger är en hotad art. Inte förrän ganska nyligen kom whiting med sina speyhackel som dom med möda lyckats avla fram, sedan dess har dom inte lyckats leverera i den takt markaden vill köpa.

Såg Håkan's inlägg... Jag hade också velat ha en off-white eller naturgrå nacke, men som sagt... Jag har inte hittat några nackar i ljusare toner över huvudtaget.

Redigerad med bhe
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns inget spey hackel med ljusa färger att få tag på vad jag vet.

Whiting som föder upp tuppar sålde ju som bekant ut allt dom hade, sedan tar det säkerligen ett tag innan dom har ett nytt gäng med tuppar att plocka nackar ifrån.

Traditionellt har man använt häger till speyhackel, men häger är en hotad art. Inte förrän ganska nyligen kom whiting med sina speyhackel som dom med möda lyckats avla fram, sedan dess har dom inte lyckats leverera i den takt markaden vill köpa.

Såg Håkan's inlägg... Jag hade också velat ha en off-white eller naturgrå nacke, men som sagt... Jag har inte hittat några nackar i ljusare toner över huvudtaget.

Blev lite förvånad med tanke på att det varit enormt mycket häger där jag fiskat de senaste åren.... där ser man

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En dum fråga kanske men jag undrar om spey hackle (Whitings alltså) kommer från tuppens eller höns nacke ??

Har sett att det finns även saddle spey hackle !

Vad ska det vara för hackle engentligen enligt originalen http://globalflyfisher.com/patterns/pinkpig/pic.php?id=4508&return_to=%2Fpatterns%2Fpinkpig%2Findex.php&cl=pix , höns,tupp eller saddle eller är det häger han kanske använder ?

Är det nångon som kan ge mig det rätta svaret ?

Mvh

Jag har en röd Whiting spey-nacke fast könet framgår inte, jag antar att den är ifrån en tupp då höns fjädrar normalt är helt annorlunda.

Jag tror att originalmönstret har salmon-pink som färg, sedan märker jag ingen skillnad på om jag använder några av mina urgamla häger-fjädrar eller whitings spey-fjädrar. Effekten blir densamma.

Fjädern på din länk ser iof ut som en whiting spey fjäder.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur lång e den färdiga flugan på ett ungefär? verkar vara ganska stor? har dock inte sett den

Den är riktigt stor, med alla spröt och fjäder fibrar som sticker ut tippar jag på 10-12 cm utan att ha mätt de jag har i flugasken.

Fast den är väldigt trevlig att kasta med trots storleken, del blir till ett tunnt streck i luften och skär vinden fint.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En dum fråga kanske men jag undrar om spey hackle (Whitings alltså) kommer från tuppens eller höns nacke ??

Har sett att det finns även saddle spey hackle !

Vad ska det vara för hackle engentligen enligt originalen http://globalflyfisher.com/patterns/pinkpig/pic.php?id=4508&return_to=%2Fpatterns%2Fpinkpig%2Findex.php&cl=pix , höns,tupp eller saddle eller är det häger han kanske använder ?

Är det nångon som kan ge mig det rätta svaret ?

Mvh

Hej,

tupp har långa fjädrar och den man använder för original pattegris. Hona har korta och man kan använda den också fast blir lite kortare. Kan också säga att den behöver inte vara 10-12 cm lång (tänker nu bara på hackel), 8, max 9 cm har funkat utmärkt för mig.

/RB

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

tupp har långa fjädrar och den man använder för original pattegris. Hona har korta och man kan använda den också fast blir lite kortare. Kan också säga att den behöver inte vara 10-12 cm lång (tänker nu bara på hackel), 8, max 9 cm har funkat utmärkt för mig.

/RB

Ledsen om jag var otydlig, 10-12 cm gäller flugans totala längd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den är riktigt stor, med alla spröt och fjäder fibrar som sticker ut tippar jag på 10-12 cm utan att ha mätt de jag har i flugasken.

Fast den är väldigt trevlig att kasta med trots storleken, del blir till ett tunnt streck i luften och skär vinden fint.

Okej.

Har beställt lite whiting spey hackel från usa nu! verkar ju vara enda sättet att få de rätta färgerna!

Beställde även ngt som heter Bird fur,, har aldrig testat det,, men kan ju vara kul att prova!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej.

Har beställt lite whiting spey hackel från usa nu! verkar ju vara enda sättet att få de rätta färgerna!

Beställde även ngt som heter Bird fur,, har aldrig testat det,, men kan ju vara kul att prova!

Intressant, vilken websida beställde du ifrån?

Hör av dig när beställningen kommer hem till dig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Band upp ett par rosa grisar för ett tag sedan, har aldrig gillat hysterin kring denna fula fluga.

Kunde inte låta bli att testa en för två veckor sedan.

:mad: Blev fisk direkt, två stycken våldsama hugg och två fiskar på land.Vem vet kanske dom hade huggt på vad fan som hellst.

Men nog är det lite magi ändå ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
Fenomen eller inte, nu är den bunden. Ska bara få till detaljerna nästa gång sen ska här fiskas öring så det skriker om rullen :mellow:

post-8123-1253561253_thumb.jpg

Kommer säkert komma hem med lika många öringar som sist, men skoj att testa ska det bli. B)

Bomtur ??

För 10 års sedan åt inte jag sushi, det gör jag nu, skulle tro att HÖ också kan ändra sitt födointag.

//Elfsborgaren

//Fy fasiken va bra Anders Svensson var i onsdags mot Alb..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Angående färgen på hacklet.

Köp en vit speynacke och färga den med Veniards färgpulver "Peach" och du är i mål.

Mvh

HaLster

Lyfter denna gamla tråd. Jag köpte en burk Veniards "Peach" och färgade ett par vita hönsnackar och lite päls. Alltihop blev orange, inte "Salmon pink". Kan de ha skickat fel? Det stod inget på själva burken med färgpulver; färgen peach var ikryssad på medföljande lapp.

MVH

Joakim

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...