Hoppa till innehåll

Byskeälven uppdateringstråd


Recommended Posts

  • Svar 435
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

De är svårt att se skillnad, bonkade själv en sån för 5-6 år sedan. Iofs 1a juni men ändå, den va knallblank och i väldigt bra kondition 102cm och 9,8kg, Men rensningen var ingen höjdare, vit och lös i köttet.. Man får nog vänja sig vid att lax som tas före sista veckan maj sällan är nya fiskar.

Jag har tänkt åt det hållet.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var idag och körde ett 6 Timmars pass i byske, det verkar lossna mycket is, Stora isflak dök upp då och då, men Zon 1 är helt klart Fiskbar.

Väntar nog till fredag för nästa sväng, var ett par stycken andra fiskare som kom och gick under dagen.

Inte någon fisk för min del denna gång, Skickar med nå bilder. (Iphones skitkamera)

fiske1.jpg

fiske3.jpg

fiske4.jpg

Jäklar vad fina grejer du verkar fiska med, vad kan det vara för nått <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snö och isläget: Det ligger fortfarande halvdjupt med snö på Normans. Is längs älvkanterna. Du kan inte köra bil ändå fram ( om du inte har en jeep).

Det kommer flytande isflak hela tiden och framförallt framåt dagen när det börjar värma på. Vattenståndet motsvarar normalflöde. Alltså långt under vårflod.

Men som sagt, inlandet har mycket snö kvar. Det kommer i alla fall vara vatten i älven i år.

Jorå, jag körde ända fram med min Audi just den dagen, trots att det skrapade lite under bilen och att folk fick knuffa loss den vid ett tillfälle på parkeringen. <_<

Nu har iskanterna minskat snabbt de senaste dagarna och älven har stigit några decimeter. Vattnet såg ganska klart ut ändå och det är inte på något sätt vårflod.

Öppet vatten hela vägen ut till havet och det går som en smal ränna med öppet vatten långt ut, dock ligger det kvar is omkring.

Det har varit över 10 grader idag och blåst kraftigt så det går onekligen åt helt rätt håll.

Har inte varit uppöver zonerna och kikat än.

/Göran

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det kan man lugnt säga! :wub:

Fällfors idag.

Enligt SMHI:

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/Vattenforing

är Byske fortfarende isdämd (15. maj)... :wub:

Men enligt prognosen blir det mer vatten dom nästa dagarna... !

http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige...ice=S50028&

:huh:

Redigerad med Rasmus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just nu är det 20 grader utanför fönstret och grönskan kring Byskeälven har formligen exploderat fram!

Fåglarna kvittrar obönhörligt och man hör forsens dån på flera kilometers avstånd från älven. Precis som det ska vara.

Det är fruktansvärt mycket vatten i älven nu, kanske 10 cm högre än igår, se bara på den här bilden! :)

post-3316-1274382883_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för bilder Hogmark !

Är på väg uppöver om en veckas tid, men som vanligt börjar jag med lite gäddflugfiske norr om polcirkeln och kollar läget... om någon stackars turist har satsat på slutet av maj/början av juni i Byske eller dom andra Norrlandsälver då blir det nog lite svårtfiskat i år... )

Redigerad med Rasmus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar för bilder Hogmark !

Är på väg uppöver om en veckas tid, men som vanligt börjar jag med lite gäddflugfiske norr om polcirkeln och kollar läget... om någon stackars turist har satsat på slutet av maj/början av juni i Byske eller dom andra Norrlandsälver då blir det nog lite svårtfiskat i år... )

Då måste du titta in på en kaffe(ev övernattning) hos mig på Bergsgatan 13 i Härnösand <_<

Lite öringsfiske kan jag bjuda på oxo B)

//age

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då måste du titta in på en kaffe(ev övernattning) hos mig på Bergsgatan 13 i Härnösand <_<

Lite öringsfiske kan jag bjuda på oxo B)

//age

Då har vi i princip bott grannar också! Jag bodde uppe i storrucklet på eriksbergsgränd som det igår var en snyfthistoria på mittnytt om att de stängt ned strömmen i. Droppen för oss var när det började brinna hos grannen på grund av elfel och hyresvärden tyckte att "ja hoppsan sånt får man vara beredd på om man bor i ett gammal hus"...

ursäkta OT!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...