Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

G Loomis Stinger GLX, är det värt priset?

Featured Replies

Publicerat

Ni som har provat.

Säg att ett Loop Opti kostar nytt 6500 kr. Ett Stinger kostar 11000-12000 nytt.

Är egenskaperna i Stingerspöt dubbelt så bra så att det motsvarar prisskillnaden?

Detta är min frågeställning. Hjälp mig!

LAXJUNKIE!

Publicerat
Ni som har provat.

Säg att ett Loop Opti kostar nytt 6500 kr. Ett Stinger kostar 11000-12000 nytt.

Är egenskaperna i Stingerspöt dubbelt så bra så att det motsvarar prisskillnaden?

Detta är min frågeställning. Hjälp mig!

Finns bara ett svar på den frågan och det är nej.

Finns inget spö som kastmässigt är värt 10-12k.

Det kanske skulle vara något specialgjord canespö med superegeneskaper och många många timmars arbete.

Nu kan jag endast parata för mig själv.

När jag köper ett Loomisspö så köper jag inte bara ett spö med grymma kastegenskaper men jag kastar nästan lika långt med ett kvastskafft. Men jag köper ett koncept, en känsla. Det är helheten. Magin, myten,loggan.

Och känslor är det svårt att sätta pris på.

Jag har två Stinger GLX, ett GLX clasic, och ett CrossCurrent. Så snart jag har råd så ska det bli något till.

Suktar på ett streamdance #4 :P

Det ska även sägas att fru uhr prövade några av mina andra spön men gissa vilka som blev hennes favoriter :)

Root! Förlåt dem, de vet inte vad de gör!

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret!

LAXJUNKIE!

Publicerat

Har alltid gillat Loomisspöna och GLX klingorna i synnerhet. MEN, man skall ha klart för sig att det är ett djävulskt risktagande man tar då man handlar ett Loomisspö. Sämre kvalitet får man leta efter. Dåligt limmade korkhandtag och rullfästen är fullt normalt men det allvarliga är att man slarvar SÅ IN I H**VETE då det gäller ringsättningen. Har tex testat och ägt ett antal GLX classic 15 resp 13 fotare där INGET????? spö hade samma egenskaper. Det samma gäller Stingermodellerna där jag själv har ägt 2 15 fotare. Det ena spöt funkade kalas med klumpar på 37-38 gram medan det andra var en riktig påk som ville ha 42 gram +.

Nu vet jag ju av erfarenhet att de flesta har OERHÖRT svårt att erkänna att de har handlat ett spö för 10.000 som är närmast junk. Annars är det väl faktiskt så att de flesta är så dåliga kastare att de inte fattar skillnaden helt enkelt.

Bygger man spön själv och har fixat och trixat lite med taperingar och ringsättning så vet man betydelsen av detta.

Men det är klart att om man som spöfabrikant kan gå ut och säga att ringsättningen inte spelar någon roll så får man ju sålt rubbet. BÅDE, första, andra och tredjesorteringen :P .

Hittar man dock ett sådant spö som är byggt som det skall. Ja, då har man hittat en GULDKLIMP som man skall vara rädd om.

Mvh Judas

Publicerat
Har alltid gillat Loomisspöna och GLX klingorna i synnerhet. MEN, man skall ha klart för sig att det är ett djävulskt risktagande man tar då man handlar ett Loomisspö. Sämre kvalitet får man leta efter. Dåligt limmade korkhandtag och rullfästen är fullt normalt men det allvarliga är att man slarvar SÅ IN I H**VETE då det gäller ringsättningen. Har tex testat och ägt ett antal GLX classic 15 resp 13 fotare där INGET????? spö hade samma egenskaper. Det samma gäller Stingermodellerna där jag själv har ägt 2 15 fotare. Det ena spöt funkade kalas med klumpar på 37-38 gram medan det andra var en riktig påk som ville ha 42 gram +.

Nu vet jag ju av erfarenhet att de flesta har OERHÖRT svårt att erkänna att de har handlat ett spö för 10.000 som är närmast junk. Annars är det väl faktiskt så att de flesta är så dåliga kastare att de inte fattar skillnaden helt enkelt.

Bygger man spön själv och har fixat och trixat lite med taperingar och ringsättning så vet man betydelsen av detta.

Men det är klart att om man som spöfabrikant kan gå ut och säga att ringsättningen inte spelar någon roll så får man ju sålt rubbet. BÅDE, första, andra och tredjesorteringen :P .

Hittar man dock ett sådant spö som är byggt som det skall. Ja, då har man hittat en GULDKLIMP som man skall vara rädd om.

Mvh Judas

Gällde detta nya spön också?

Dvs efter sommaren?

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
Gällde detta nya spön också?

Dvs efter sommaren?

Äger inget Loomisspö av modell 2009 så det vill jag låta vara osagt. Men jag skulle definitivt se till att få testa ett nyköp av detta märke NOGA. Vet bla att det bland egna peronalen på bla G-line sorterades rejält bland spöna innan man hittade bra spön för egen del.

Av dem som begrep sig på hur ett spö skall uppföra sig så klart! :P Resten skickades glatt ut till märkesförblindade konsumenter.

Mvh Judas

Publicerat
Äger inget Loomisspö av modell 2009 så det vill jag låta vara osagt. Men jag skulle definitivt se till att få testa ett nyköp av detta märke NOGA. Vet bla att det bland egna peronalen på bla G-line sorterades rejält bland spöna innan man hittade bra spön för egen del.

Av dem som begrep sig på hur ett spö skall uppföra sig så klart! :P Resten skickades glatt ut till märkesförblindade konsumenter.

Mvh Judas

Nya fabriken ska råda bot på de flesta problem.

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat

Härlig serie. Köper aldrig utan att ha sett och klämt på det pg a den 'varierande' kvalitén. :P

Kommande grejor verkar dock inte vara något som jag alls kommer till att köpa nåt spö av.

Publicerat

Om jag fiskade lax så pass mycket att det var värt det (och hade pengarna) så skulle jag nog satsa på http://www.clanrods.com/range.htm

Iofs, de har ju alternativ för annat fiske med.. kanske blir Clan nångång när jag blir rik. :)

Publicerat
Härlig serie. Köper aldrig utan att ha sett och klämt på det pg a den 'varierande' kvalitén. :)

Kommande grejor verkar dock inte vara något som jag alls kommer till att köpa nåt spö av.

Vad tänker du på?

Nya spöserierna?

Fd. Global Moderator

Årets Edgare 2012

Veritas liberabit vos

Publicerat
  • Författare

Hur känns/jobbar klingan? Är spöt (15 fotarn, det är ett sånt jag i såna fall är ute efter) lättjobbat?

LAXJUNKIE!

Publicerat
Hur känns/jobbar klingan? Är spöt (15 fotarn, det är ett sånt jag i såna fall är ute efter) lättjobbat?

Kommer en ny snart... en tum längre eller nåt. Väldigt grovt och kastar väldigt långt men jag får aldrig fisk på lång lina så... :)

Publicerat

Men det är klart att om man som spöfabrikant kan gå ut och säga att ringsättningen inte spelar någon roll så får man ju sålt rubbet. BÅDE, första, andra och tredjesorteringen :) .

Mvh Judas

Instæmmer till fullo. Ær skandal att ta så mycket betalt før så urusel kvalitet. Hoppas att det ær som några sæger att Shimano tagit tag i problemen så att både finish och kvalitet blir bættre. Nær det gæller priset kan man om man har tur hitta lite billigare nu efter sæsongsslut i Norge. De flesta butiker sæljer ut allt med 30% rabatt. Dessutom ær de billigare æn i Sverige føre rabatt.

Publicerat

Det är väl standardsvaret; "kvalitetsproblemen är åtgärdade nu." Jag kan bara hålla med om ojämnn kvalitet hos Loomisspöna. Men köper folk dem ändock så behöver fabriken inte göra något åt detta.

Tiden får utvisa om det har blivit någon förbättring och själv har jag valt att sälja mina Loomisspön. Jag tycker att det finns likvärdiga och t.o.m. bättre spön för mindre pengar.

Publicerat
Tiden får utvisa om det har blivit någon förbättring och själv har jag valt att sälja mina Loomisspön. Jag tycker att det finns likvärdiga och t.o.m. bättre spön för mindre pengar.

Kan bara hålla med.

"It's better to burnout then to fade away"

Publicerat

Jag tror att många "märken", säljer bra pga, sitt dyra pris.

Det finns många prylbögar som gjärna betalar överpris för produkter, enbart för loggan :)

www.netflies.se

nominerad till årets edgare 2012

Publicerat
Jag tror att många "märken", säljer bra pga, sitt dyra pris.

Det finns många prylbögar som gjärna betalar överpris för produkter, enbart för loggan :)

Ja är en av dom som gärna betalar en extra slant om det står Winston eller T&T på spöt.

Men att betala 12 000 + för ett kofiber spö?

Aldrig i livet......oavsett fabrikat.

För övrigt är jag heterosexuell.

"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be~John Gierach"

Publicerat
Ja är en av dom som gärna betalar en extra slant om det står Winston eller T&T på spöt.

Men att betala 12 000 + för ett kofiber spö?

Aldrig i livet......oavsett fabrikat.

För övrigt är jag heterosexuell.

Prylhetero :)

Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige

Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/

2c97e5e423ece3a95d600d9ddee850e9.gif

Delta 3 Pro Staff

Publicerat

Nej. För dom pengarna kan du få två par riktigt bra spön, antingen i olika längder eller med olika egenskaper.

Jag har ägt Stinger 15' och det är jättebra spö, men inte så pass mycke bättre än ett spö för halva det priset att motivera köp för egen del.

Men skulle du jämföra det med ett av Loops spön så ta LTS X1 så har du likvärdiga spön :)

Publicerat
  • Författare

OK! Det börjar klarna!

LAXJUNKIE!

Publicerat

Passar 15 fot lts x1 även en nybörjare på spey?.

Publicerat

Passar 15 fot lts x1 även en nybörjare på spey?.

Det finns väl inte ens i 15'? det finns väl i 14'6" och 15'6"?

Och dom är inga problem för en nybörjare skulle jag säga, inte supersnabba och absolut inte svajmaster.

Publicerat

Själv hade jag varit tveksam till att köpa ett Loop spö just nu iom att det är lite kk varning här. Vem står för garantin då ?

Att Loomis spön är extremt dyra får man väl också ta med en nypa salt. Ett GLX Stinger spö i USA kostar ca 6-7 tusen dvs samma som ett Loop spö. Själv är jag väldigt nöjd med alla mina Loomis spön och har aldrig haft problem med dessa.

Ett vettigt alternativ kan ju vara ett GL Le Cie som också är ett riktigt trevligt spö.

Publicerat

kk varning !!!! hmm,för mig låter detta som elakt förtal och inget annat.

utan att låta som en moral kärring så gör vi nog bäst i att vara tysta när det gäller sådana här uttalanden tills dagen är kommen,

vilket vi alla hoppas att den inte gör.

Publicerat

Det går till och med att köpa NRX spön en bit under 6000sek.

Själv hade jag varit tveksam till att köpa ett Loop spö just nu iom att det är lite kk varning här. Vem står för garantin då ?

Att Loomis spön är extremt dyra får man väl också ta med en nypa salt. Ett GLX Stinger spö i USA kostar ca 6-7 tusen dvs samma som ett Loop spö. Själv är jag väldigt nöjd med alla mina Loomis spön och har aldrig haft problem med dessa.

Ett vettigt alternativ kan ju vara ett GL Le Cie som också är ett riktigt trevligt spö.

Zpey-logo-m1.png