Hoppa till innehåll

Din favoriträtt? -hemmalagat.


bhe

Recommended Posts

1st. fläskfile,1 "grabbnäve" små blandade korvar, typ partysnacks olika smaker och kryddningar,som hackas i bitar.Fläskfilen ska vara i bitar. 1 st på 3 pers, lök, valfri, chapinjoner, eller kantareller, Paprika. Hacka allt smått, Bryn kött, sen lök, sen svamp sist ner med paprikan, 3 dl grädde, 3,msk.craime fraice,2 msk.vatten, lite soya för färg på såsen. Låt grytan puttra på svag värme 1.1/2-tim minst. Gör den gärna dagen före.Den har dragit ihop sig jävligt bra då! Servera med vildris eller potatis och en sallad . Ja som vanligt Krydda med salt och peppar, kanske lite mango chutny i såsen om ni vågar....Drick ettt Kryddigt vin eller öl till, vatten går bra det med! Smaklig måltid B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kalops tore Wretmans recept lite anjovis o Nejlikor samt en rejäl långkok 3-4 timmar

Och en annan trevlig rätt som går hem hos dom flesta

Panerad Ost med tatar sås och råstekt potatis

Glöm inte rödkålen till den panerade osten, sedan är det gott att smälla på lite ströbröd på potatisen innan den råsteks :)

Det är tyvärr en av rätterna vi tjatat ut, fast sjukt gott är det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rotsakspytt (söndrade morötter, rovor,kålrot,lök å sånt i pannan eller ugnen med lite salt&peppar, timjan, rosmarin och lite honung) är namnam

Nån svängig potatiskaka . Och så en stadig köttbit av dött djur med horn och sås med ett stänk balsamvinäger.

Själv vill jag dock ha janssonsfrestelse eller korvsoppa i dag!wub.gif Man måste äta "barndomsmat" också!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ibland känner jag att man liksom kör i samma hjulspår månad efter månad.

Så för att få lite inspiration så undrar jag, vilken är din favoriträtt av de som du lagar själv?

Rotmos med fläsklägg är en favvo här hemma. :wub: Sköter ju sig själv när den väl har kokat upp. Kom ihåg att köpa lägg med ben så att du får ett gott spad att koka rotsakerna i.

Lycka till !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med att det är riktigt gott. Blir ju hungrig bara jag läser kålpudding med sirap.

En annan rätt som jag är förtjust i är paltbröd ,stekt fläsk och vitsås. Mycke stekflott ska det vara. :wub:

Haha....Paltbröd är nog den enda rätt i husmanskosten som jag tvekar lite till att äta....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha....Paltbröd är nog den enda rätt i husmanskosten som jag tvekar lite till att äta....

Jag vet att många har lite svårt för den rätten,så även min fru. Konsistensen på det tjocka paltbrödet är ju ingen höjdare och det går även bort för mig. Det som jag tycker är godast är den tunna varianten som liknar tunnbröd.

Till middag i morrn blir det stekt fläsk och stuvade morötter.

Redigerad med Mosquito
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...