Hoppa till innehåll

Just nu läser jag....


Hannu

Recommended Posts

  • Svar 88
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Finns på min "skall-läsa-innan-jag-dör" -lista. Skriv gärna vad du tycker om den när du är färdig!

Rickard.

Det var ett bra tag sedan jag läste ut den nu, men när denna tråden dök upp igen blev jag påmind. Bra bok, dock väldigt speciellt skriven, så det gällde verkligen att ha koncentrationen uppe för att få ut det mesta av den. Det är ofta fallet med riktigt bra böcker tycker jag, de är svåra att slöläsa. Förlorade en del i början pga att jag alltid var för trött då jag plockade upp den, och alltså tog några sidor per kväll halvt i dvala som i stort sett var bortglömda nästa dag.

Det är kul att läsa böcker som utspelar sig i helt andra miljöer än vad som är vanligast. Med en skönt skruvad och underfundig handling kan jag verkligen rekommendera den till vem som helst. Men som sagt, håll koncentrationen uppe. Det blir nog en omläsning någon gång för min del.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sitter i Forsyth, Montana och studerar Flyfishers guide to Montana och kartboken Montana's best fishing waters.

Madison, lite av Three Forks området och West Boulder Meadows står på menyn nästa vecka.

Dessa böcker rekommenderas starkt om det ska fiskas här. Hittas på Barnes & Nobles, Cabelas m.m.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var ett bra tag sedan jag läste ut den nu, men när denna tråden dök upp igen blev jag påmind. Bra bok, dock väldigt speciellt skriven, så det gällde verkligen att ha koncentrationen uppe för att få ut det mesta av den. Det är ofta fallet med riktigt bra böcker tycker jag, de är svåra att slöläsa. Förlorade en del i början pga att jag alltid var för trött då jag plockade upp den, och alltså tog några sidor per kväll halvt i dvala som i stort sett var bortglömda nästa dag.

Det är kul att läsa böcker som utspelar sig i helt andra miljöer än vad som är vanligast. Med en skönt skruvad och underfundig handling kan jag verkligen rekommendera den till vem som helst. Men som sagt, håll koncentrationen uppe. Det blir nog en omläsning någon gång för min del.

Tack för feedbacken! Man får helt enkelt inhandla och börja läsa när rätt tillfälle infinner sig./R.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sitter i Forsyth, Montana och studerar Flyfishers guide to Montana och kartboken Montana's best fishing waters.

Madison, lite av Three Forks området och West Boulder Meadows står på menyn nästa vecka.

Dessa böcker rekommenderas starkt om det ska fiskas här. Hittas på Barnes & Nobles, Cabelas m.m.

Flyfishers Guide har jag köpt och bläddrat i.

Verkar vara en riktigt bra guidebok.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den gamle och havet av Hemingway och Fisket i våld av Hans Lidman....två riktiga klassiker! ;)

Det var speciellt en mening av Hemingway ( den gamle) som gjorde intryck på mig och följt mig genom mitt jakt och fiskeliv.

Någonting i stil med " Jag är alltid noga med min utrustning för då är man alltid beredd när något händer"

PS Citera gärna meningen när du dyker på den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag fick i veckan lust att återuppliva uppväxtårensa läsning men Desmond Bagley ligger i högt på bibliotekens lista längre... :P

Tror jag lånar "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann".

Läste den nyligen.. Väldigt rolig bok.. annorlunda men kul

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sommaren 1959 valde Sveriges Radios lyssnare Sigrid Undsets Kristin Lavransdotter till världslitteraturens bästa kärleksroman som hon redan 1928 fått Nobelpriset för.

Och det är en riktig "resa" i norskt 1300-tal hon bjuder på med ett härligt språk, intressanta skildringar av liv, arbete, personer ur de lite högre samhällsklasserna och stor kärlek till den norska naturen. Den är kanske lite lång och segläst (864 sid) men naturligtvis en läsupplevelse.

"Men hon lärde sig väl sina böner innan hon förstod dem. Den stund man behöver böner eller råd har man sällan håg till att lära eller fatta."

"Det är gott när man icke törs göra vad som icke synes en vackert men det är icke så bra när man tycker en sak icke är så vacker, för att man icke törs göra den".

"Men förstår du inte att det står illa till med dig för nu tycker du bättre om att höra slikt om andra människors skröplighet än om goda människors vandel som kunde tjäna dig till föredöme".

"Det kan jag icke rå för att en mans hjärta är skapat på det viset att det som skrives därpå när det är ungt och friskt står ingrävt djupare än alla runor som ristas senare".

"Alla eldar brinner ut omsider".

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just nu så läser jag de sista bladen av Napp i norr av Hans Lidman.Har några Lidman sedan tidigare men fick tag i ett par "nya" på en loppis här i sommar.

Under ett nattfiske i nord-Norge sätter Lidman en Silver grey i ett buskage...går bak för att lossa flugan då han inifrån snåret hör en björnhona vissla för att påkalla fara för sina ungar...........han fiskar med en same på Finnmarksvidda och drar den ena 3-4kgs öringen efter den andra....får en flörtig invit av samedottern att komma in på hennes rum på nattkröken...fiskar storsej på nord-Norska kusten....mm.

Spännande läsning och en inblick i den gamla världen.Fastnade för Lidman riktigt under denna sommars hängmatteläsning!

Nästa bok blir även den en Lidman...en mer reseskildring....Äventyr i Norr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just nu läser jag Lidmans "Vargen tog min Mari".

Inte så mycket fiske i denna men däremot otroligt fina skildringar av människors öden från en tid som var betydligt kärvare än nu.

Precis som Damian skriver en spännande läsning o inblick i den gamla värden.

Innehåller bla:

Piera, samen och enstöringens historia om varför han vandrar själv på fjället år efter år!

De svältande bröderna Eino och Johani och deras jakt på björnungarna.

Svarta måsar. Skepparenn Sivert i nordnorge och den grymma vinterstormen!

Mycket läsvärd!

Fick nyligen tag i ett helt lass Lidmanböcker har nu läst 8st o har ett 20-tal kvar på hyllan :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...