Hoppa till innehåll

Anmäls för olaglig försäljning av lax.


JesperP

Recommended Posts

Skönt att frågan tas på anmälan sedan kan man ju lyfta lite på ögonbrynen när det kommer till livsmedelsverkets uttalande om varför det är okej att äta östersjölax i Sverige, Finland och Lettland:

"Dessa två länder tillsammans med Sverige har ett undantag och får sälja laxen eftersom konsumenterna får information om hur ofta de kan äta laxen, skriver Livsmedelsverket i ett pressmeddelande."

 

Okej så länge jag vet hur många gånger jag får äta arsenik så är det alltså helt ofarligt?

 

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1566783-anmals-for-olaglig-laxforsaljning

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Precis så jag reagerar oxo efter läst artikeln ...Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt den journalistiska tankevurpan att inte ställa frågan vidare varför det är OK sälja den ALLS

och varför man lägger tid, och stora ekonomiska resurser på att fiska efter en fisk komersiellt, som det egentligen ju inte finns någon efterfrågan av på marknaden

...marknaden som ju är begränsad å de grövsta efersom produkten ju är gifitig...och bara får säljas i 3 länder...så länge man berättar att den är giftig....

 

Jo, det är ju naturligtvis STOR skandal att de stackars fransmännen blir förgiftade med dioxinlax fiskad i östersjön!

eller det är Skandal att dom säljer denna fantastiska goda o fina giftfisk olagligt?

Denna fina fisk VI egentligen borde ätit upp? :D...fast bara i små tuggor, o inte så ofta...och inte barn, eller gravida.....

 

Sååå.... Tål då vi som bor i Sverige, Finland o Lettland giftet Dioxin bättre än resten av europeerna, eller?

Eller är det kanske inte så farligt, eftersom vi kan läsa om att den är giftig  på förpackningen ??....

 

Men eftersom de allra flesta i landet som kan läsa låter bli att köpa dioxinlax...o dom som inte kan (eller vill läsa) är färre än dom som kan o vill, så naturligtvis sjunker efterfrågan på Östersjölax.....

MEN laxfiskarna slutar inte fiska upp de stackarna som är kvar utan står nu med en laxkvot som inte ens får säljas och brukas som djurfoder...Vilket ju är självklart eftersom den innehåller dioxin!

 

Näää hur fan skulle det se ut om lilla Misan eller Karo blir dioxinförgiftad!!! Man måste va rädd om våra vänner djuren!...för att inte tala om fiskfoder...fan då kan man ju få i sig dioxinet den vägen

Finnar, Svenskar o Letter däremot kan ju läsa så dom får skylla sig själva? :D

 

 

Så ett företag exporterar nu olaglig, bevisligen giftig fisk och säljer omärkt...Ja...det är fan fördjävligt! Det är det faktiskt!

 ÄNNU VÄRRE ATT DOM MED JORDBRUKSVERKETSS GODA MINNE FÅR SÄLJA DIOXINFIRRARNA HÄR, i FINLAND och i LETTLAND LAGLIGT!

Snacka megaidioti! :D

 

Jag ser monologen om Harrisburg av Tage Danielsson spelas upp i min hjärna....

 

Sverige är fantastiskt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det fuskas ju till höger och vänster med mat och det finns stora, stora pengar inom matindustrin. Frågan man ställer sig är om Livsmedelsverket inte hänger med, eller vill de inte hänga med. Regeringen borde väl lägga sig i med!

Redigerad med Laxarnas prins
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska bli intressant att se vad påföljden blir... Mest troligt läggs väll utredningen ner. :unsure:

 

Det känns ju inte som bevisningen är så svår egentligen. kommer fisken från Östersjön eller inte? Såldes fisken till Frankrike eller inte? Sen kommer väl den roliga biten "uppsåt" in och då blir det ju klurigare.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

105 ton?! Är ju minst 20,000 laxar för... :o  Sveriges kvot 2012 låg på drygt 122,000 laxar, känns helt unikt att ett företag i södra sverige lyckas få händerna på en sjättedel av årskvoten...

 

Eller har företaget i fråga köpt upp lax från norrland för export?

Försäljningen av de 105 tonen lax var under två år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara lax som skeppats till frankrike den här vägen, även aborre och gädda har varit utsatt för omfattande nätfiske i blekinge, och fisken försvinner till frankrike. Det är en bidragande orsak till att bestånden krashat här.

Glädjande nog ska dom tydligen lägga ner verksamheten. Det funkar väl inte så bra att fuska när man har fått mediadrevet på sig.

/anders@gäddfiske.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha jag fick ganska precis samma tankekedja när jag läste det. Så otroligt korkat hela grejen.

Precis så jag reagerar oxo efter läst artikeln ...Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt den journalistiska tankevurpan att inte ställa frågan vidare varför det är OK sälja den ALLS

och varför man lägger tid, och stora ekonomiska resurser på att fiska efter en fisk komersiellt, som det egentligen ju inte finns någon efterfrågan av på marknaden

...marknaden som ju är begränsad å de grövsta efersom produkten ju är gifitig...och bara får säljas i 3 länder...så länge man berättar att den är giftig....

Jo, det är ju naturligtvis STOR skandal att de stackars fransmännen blir förgiftade med dioxinlax fiskad i östersjön!

eller det är Skandal att dom säljer denna fantastiska goda o fina giftfisk olagligt?

Denna fina fisk VI egentligen borde ätit upp? :D...fast bara i små tuggor, o inte så ofta...och inte barn, eller gravida.....

Sååå.... Tål då vi som bor i Sverige, Finland o Lettland giftet Dioxin bättre än resten av europeerna, eller?

Eller är det kanske inte så farligt, eftersom vi kan läsa om att den är giftig på förpackningen ??....

Men eftersom de allra flesta i landet som kan läsa låter bli att köpa dioxinlax...o dom som inte kan (eller vill läsa) är färre än dom som kan o vill, så naturligtvis sjunker efterfrågan på Östersjölax.....

MEN laxfiskarna slutar inte fiska upp de stackarna som är kvar utan står nu med en laxkvot som inte ens får säljas och brukas som djurfoder...Vilket ju är självklart eftersom den innehåller dioxin!

Näää hur fan skulle det se ut om lilla Misan eller Karo blir dioxinförgiftad!!! Man måste va rädd om våra vänner djuren!...för att inte tala om fiskfoder...fan då kan man ju få i sig dioxinet den vägen

Finnar, Svenskar o Letter däremot kan ju läsa så dom får skylla sig själva? :D

Så ett företag exporterar nu olaglig, bevisligen giftig fisk och säljer omärkt...Ja...det är fan fördjävligt! Det är det faktiskt!

ÄNNU VÄRRE ATT DOM MED JORDBRUKSVERKETSS GODA MINNE FÅR SÄLJA DIOXINFIRRARNA HÄR, i FINLAND och i LETTLAND LAGLIGT!

Snacka megaidioti! :D

Jag ser monologen om Harrisburg av Tage Danielsson spelas upp i min hjärna....

Sverige är fantastiskt

Redigerad med Keysersoze
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

även dansken får smaka http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2013/05/08/0508095759.htm

 

och att jämföra med den sk "hästköttskandalen" är en otrolig underdrift, hästkött är oftast inte giftigt. 

Vad gör Danska yrkesfiskarna med sina egna fångster av Östersjöns Lax som är rätt stor kvot på 25 396 laxar.

Den får ju inte saluföras i Danmark.Säljer dom det till Sverige och Finland som är immuna mot Dioxin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rätt intressant med länder där Dioxin laxen inte får säljas.

Nu är det ju Sverige ,Finland och Lettland som det är tillåtet.

Ändå har ju alla länder runt om Östersjön rätt till sin kvot men vad gör dom med den

fisken dom fiskar upp.

Det är ändå långt över Sveriges kvot och Finlands kvot där vi är immuna mot Dioxin

Alla länder tillsamman som Dioxin laxen inte få slaluföras är  summan 38406 laxar.

Var tar dom vägen

post-6250-0-43483900-1368035571_thumb.jp

Redigerad med Meritaimen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rätt intressant med länder där Dioxin laxen inte får säljas.

Nu är det ju Sverige ,Finland och Lettland som det är tillåtet.

Ändå har ju alla länder runt om Östersjön rätt till sin kvot men vad gör dom med den

fisken dom fiskar upp.

Det är ändå långt över Sveriges kvot och Finlands kvot där vi är immuna mot Dioxin

Alla länder tillsamman som Dioxin laxen inte få slaluföras är  summan 38406 laxar.

Var tar dom vägen

attachicon.gifDioxinlax.jpg

Bra fråga! Mycket bra fråga! Foder kanske? Har helt tappat förtroendet för livsmedelsindustrin.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra fråga! Mycket bra fråga! Foder kanske? Har helt tappat förtroendet för livsmedelsindustrin.

Ja verkligen intressant att följa näringskedjan vart laxen tar vägen.

Det måste ju gå o undersöka om någon är villig o göra det ?

Danmark som har stor andel är ju riktigt intressant o veta vad dom gör med sin lax som dom inte får äta

Redigerad med Meritaimen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...