Hoppa till innehåll

Mörrum - regeländring !


Big feet

Recommended Posts

Om dom nu inte bryr sig om pengar kanske det vore mer vettigt att ungdomar fiskar gratis än att blanda fluga och spinn fritt. Alternativt minska antalet kort dom säljer så att man slipper spendera hela dagarna i kö för att få fiska lite.

Amen !!!

Skitsnack att det inte handlar om pengar ...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sikket gnäll ni som inte gillar de kan ju välja att skita i å fiska där , och självklart handlar det om pengar

Förstår inte det synsättet. Så klart att man skall klaga om man tycker något är fel. Tycker fler borde klaga mer i hela vårt land inklusive jag själv.

Sedan tycker jag det är tragiskt att man ger argument som jag är tveksam till att de stämmer. Är syftet att få in mer ungdomar i fisket finns det väl många bättre vägar att ta. Tex att alla under 18 fiskar gratis om de fiskar ihop med sin betalande förälder. Skulle tro att största chansen till att få in ungdomar i sportfisket är via fiskande föräldrar. Övrig ungdom idag har andra intressen än fiske.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En guidad gratistur gillar jag! =) Jävla bra idé (vem det nu var som kom med den)! Hade jag varit ungom hade jag lätt hoppat på det tåget. Ungar vill ju få fisk och en guidad tur ökar chansen. Mycket bra idé som jag absolut tycker ska pitchas till kontoret! =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De individer som tveklöst visat störst brist på någon form av vett och etikett längs med ån är flugfiskare. Jag har själv fått utså både beska kommentarer och tråkiga blickar av "proffsfiskare" när jag tidigare år fiskat av ån med spinnspö, men även på senare år när jag som flugfiskare försökt komma igång med tvåhandsspöt. Trots att jag sökt mig till platser ingen normalt funtat människa håller som ett hotspot har det alltid dykt upp ett par "trevliga typer" som vägrar hälsa, ställer sig och blänger för att sedan surt lunka vidare. Utan skin på näsan skulle man aldrig våga sig på att försöka fiska en endaste het pool i Mörrum under de tider vattnet levererar... Jag har själv klagat på Mörrums egna produktbeskrivning av att vara "ett vatten som hela familjen kan besöka". Det kanske kan vara så att de inkomster denna lilla "klick" av proffsfiskare, som står i långa köer vid hålorna och tillsammans "tråkar" ut en lax till hugg inte räcker för att driva verksamheten; och därför vill man nu försöka locka tillbaka den skara sportfiskare som otrevliga flugfiskare i dyra kläder och med långa spön skrämt iväg? Alla flugfiskare beter sig givetvis inte illa och jag har träffat mängder med skittrevligt folk både vid vattnet och över en öl framåt kvällen; men majoriteten av de som inte kan uppföra sig som folk längs med vattnet utgöras av flugfiskare, tyvärr. Det är en skittråkig attityd, precis lika trist som den som medelålders golfare är kända för att visa upp. De kommer med utrustning för 15.000:-, teear upp och drar sedan iväg ormdödare efter ormdödare... Men vet mest och bäst, det gör dom allt...

 

Antingen ändrar man reglerna så att de passar de kunder man riktar in sig mot, eller också ändrar man sin produktbeskrivning (till någonting i stil med; Du måste var inbiten och van flugfiskare för att fiska detta vatten) så att "vanligt folk" inte känner sig blåsta när de kommer på besök. uppenbarligen har man valt att se hur en regeländring kommer att påverka antalet besökare...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare så är de flesta fiskare trevliga oavsett om de fiskar spinn eller fluga, och en liten klick från båda läger är rötägg. Fast det är inte här skon klämmer.

 

Jag tycker att det var en nackdel när man tog bort indelningen 1-16 och 17-32, nu har man gjort det ännu värre och vissa pooler som man gillar kan man nog helt glömma kommande år. Det största problemet är helt enkelt att det är för många som fiskar mörrum, speciellt under blanklax perioden i slutet av maj och de sista veckorna på hösten.

 

Om en fisk landas i en viss pool så kommer springandet nu bli värre än någonsin.

 

Sedan gillar jag inte plasket från drag även om det är mycket möjligt att jag gillar personerna som kastar draget.

 

Och jag tycker inte att man ska skriva att man ska skita i att fiska mörrum om de nya reglerna inte passar. Mörrum som samhälle behöver alla sportfiskare som kommer dit. Åsikterna som ventileras här är för att mörrum ska bli så trevligt som möjligt att fiska, vilket i sin tur förhoppningsvis leder till att sportfisketurismen inte överger platsen.

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men det är ju så att gillar men inte mörrum för att dom ändrar reglerna så kan man fiska någon annan stans, enkelt.

Det är rätt som du säger att det är för mycket folk i ån men det handlar bara om pengar och ett för tamt regelsystem.

Hade man från kontorets sida stämt i bäcken och stängt av folk som bara tänker på sej själv så hade det varit en annan femma i mörrum.

Då hade det inte varit något problem med en regeländring som denna.

Här är det för enkelt att skita i andra och bara köra på.

Om man nu får en lax i maj kan man inte unna sina medfiskare att få chansen oxå.

Nä, då ska man ta en dubbel eller ta sin andra lax så fort så möjligt .

När jag började fiska i mörrum då var det så att hade man lyckats så fiskade man inte den poolen mer den dagen och inte dagen efter heller.

Just för att andra skulle få chansen.

Man gick inte o satt sej på ettan om där var "fullt"utan lät dom som var där fiska ifred för att vid ett senare tillfälle återvända och se om det var ledigt.

Idag ser man ju samma personer "häcka" på ettan , tolvan och 15 bara för att egot styr.

Dessa personer är både kända och okända och visst kommer det någon ny och ser en erfaren mörrumsfiskare göra så är det lätt att han gör likadant.

Hade fiskevakterna fått större befogenheter då hade det varit bättre ordning vid ån.

Som en följd av detta hade det säkert funkat bra med de nya reglerna.

Jag har fiskat i många olika vatten och aldrig sett sämre ex på respekt för sina medfiskare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Helt allvarligt tycker jag att det är upp till var och en var man vill fiska, dessutom tycker jag att den "nya" regeln om en laxfisk per dag är suverän för att främja C&R och låta andra får chansen(om de nu väljer att ta hem fisken) Rent grymma siffror angående C&R kan jag lägga till! 

 

Vill folk stå och trängas så låt de då göra det. Gå vidare till en annan pool, det vinner du på. Visst, vill man nu fiska just där då får man ju ge sig dit och vänta på sin tur. Kanske försöka prata med de andra fiskarna för att få tiden att gå, vissa är sura och torra men många är inte det. Jag har haft många underhållande och spännande konversationer med människor jag aldrig tidigare har träffat. 

 

Vet inte om det stämmer för er men oftast har detta stämt för mig, Vad jag tar med mig till ån, det får jag ofta tillbaks, oavsett om jag nu tar med mig ett dåligt humör eller att glatt humör. 

 

Men jag håller med er om att vissa fiskare kan tro sig vara lite mer än alla andra! 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske snart dags att stänga tråden, tycker inte vi kommer så mycket längre. Så vi inte blir sura på varandra innan premiären ;-)

Mörrum skulle kanske precisera sin vett och etikett bättre på hemsidan. Alla vet tex rotationsfiske är men jag tror vi tänker annorlunda, för vissa är det att kasta ett kast ta ett steg för att göra ett nytt kast , andra kan nog kasta flera kast på samma steg. Vad är rätt i Mörrumsån?

Är det ok att kliva i 100 m nedanför någon som står på en brygga och fiska? Mm mm.

Även de som fiskat länge i ån kan behöva påminnas, för människor har en tendens att dra ut på regler när man gjort det tillräckligt länge.

Sedan om de nya reglerna. Klart att Mörrum gör det för att tjäna pengar, tycker jag inte är så konstigt, tycker heller inte att det är konstigt att de inte säger det. Alla som äger fiskevatten har väl det för att tjäna pengar? Vad man gör är väl att försöka hitta ett mellanläge som passar så många som möjligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du missade kanske min "blink" efter min kommentar angående att vi blir sura innan premiären och av den anledningen kallade det fjanteri.

Bra eller dåliga nya regler som uppkommit av den ena eller andra anledningen så syns vi snart vid ån. Vi hoppas på ett bra fiskeår. Skitfiske på Er.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Stänga tråden? Vad är det för jävla fjanteri? Mellanläge?!

Jesus... Man kan tro att 85% av er aldrig fiskat i mörrum...

Absolut! Jag är en del av de 85% men jag tänkte ända på det i år  :)

 

 

 

Som nykomling har jag inga som helst förväntningar, kunskap eller erfarenhet ang. Mörrum, vilket kan vara intressant. :) 

 

Den typiska svenska mentaliteten är ju att hålla tyst och stirra argsint så någon som gör en missnöjd och hoppas att han fattar vinkeln, som något försök till telepati. Byt trenden och prata med människan istället. Kommunikation kallas det.

Men visst finns det rötägg av alla de sorter och det är väl det samma som med idioter, man får lära sig leva runt dem. Vattnet är för alla, och trivs man inte på ett ställe så får man gå någon annanstans. Ån är lång och platser finns det säkert gott om. Varför stå bland alla andra.

Det ska jag försöka leva upp till i alla fall. :)

 

Själv bläddrade jag lite bland fångstjournalerna och man ser ju ganska tydligt vart det fångas mest fisk och det i sin tur speglar ju vart folket brukar stå som mest. Sen framåt våren kommer jag ta och rejka lite utan spö, för att få en bild av hur det ser ut. Nu har jag en idé på vart jag vill prova, så får jag se lite längre fram hur det ser ut då. -_-

 

Reglerna:

Största problemet som jag kan förvänta mig är det som belysts flera gånger redan, att spinn- men även nybörjare som jag med tvåhandsfluga ställer sig för nära en annan flugswingare med resultatet att han eller henne blir lite bitter. Skulle det nu visa sig att det är någon av er så skippa bitterheten och kom och prata lite istället. Lägg fram det snyggt så kommer allt gå bra sen, oavsett vem personen är eller vad han fiskar med.

 

Det löser sig gott folk! Det gör det alltid... ^_^

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...