Jump to content

stjärtsprön till danica

Sesc

Recommended Posts

nyfiken på hur ni gör stjärtsprön och vilket material.

jag har gjort spröt från penslar och andra liknande material men tycker det är svårt att få det riktigt snyggt.

tips önskas

nyfiken på hur ni gör stjärtsprön och vilket material.

jag har gjort spröt från penslar och andra liknande material men tycker det är svårt att få det riktigt snyggt.

tips önskas

till extended bodies eller som ska fästas på krokskaftet?

Älgman, tupphackel, grävling och vildsvin kanske kan vara något.

JesperP:

Både också. Nu börjar ju mayfly snart svärma här i söder så tänkte mig i första hand de.

J:son flugor tillexempel

Jag har ju tagit 2 eller 3 spröd å sedan bränt men inte alltid det blir bra tycker jag.

De från capricorn har jag sett men aldrig provat. Får kanske beställa hem lite.

Skickas från min iPad via Tapatalk

Men som JesperP säger (i Siljansöringstråden ifos, men ändå!) så är de ju rejält onödigt dyra i jämförelse med en pensel, men det spelar ju inte så stor roll ifall du inte börjar massproducera mayflys. Ett pack räcker säkert till minst 50 flugor eller mer.

• Like 2

Jag har testat ett gäng olika syntetiska tails men de bästa jag har hittat är från olika målarpenslar... De är billiga, går oftast att böja, håller formen osv. Dessutom är de något tjockare än t.ex Hends och Mayfly tails vilket gör att de blir snyggare på lite större flugor.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk

• Like 1

• 1 month later...

Har inte djurhår en tendens att gå av efter ett tag och efter några fiskar?

Dessa är ganska flexibla och inte lika sköra som ex. hjorthår. Dom hänger även ihop ganska länge trots en knäckt "ryggrad". Sen, binder man flugor med målet "många fiskar" begränsar man materialvalet ganska kraftigt. Dom flesta material från djurriket är ju mer eller mindre ömtåliga.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

• 4 years later...

En fråga relaterad till det här:

Binder ni större dagsländor (danica och vulgata) med extended body eller bara direkt på kroken (långt krokskaft)? 
Verkar vara så meckigt att göra extended body. Är det värt det? Eller är det helt enkelt nödvändigt för de största dagsländorna? 

Jag tycker att cdc är så jädra roligt att binda med och tänkte göra några och förhoppningsvis lyckas springa på någon kläckning i vår. Men räcker det med den typen som Petitjean gjort nedan eller är det bättre att experimentera lite med extended?

maxresdefault.jpg

Edited by Legobiten

Ett smidigt och elegant sätt att göra extended bodies är med nål i skruvdragare, transparant silikon och dubbing.

På med silikon, fäst t.ex älgman som spröt, och sedan spinn dubbing på den roterande nålen :)

Finns säkert bra videos på youtube.

3 hours ago SimonJohansson sa:

Ett smidigt och elegant sätt att göra extended bodies är med nål i skruvdragare, transparant silikon och dubbing.

På med silikon, fäst t.ex älgman som spröt, och sedan spinn dubbing på den roterande nålen :)

Finns säkert bra videos på youtube.

Tack! Jo, jag har sett det men det för mig är definitionen av "meckigt" ;) 
Tänkte om det var någon som upplevt att det är onödigt med förlängda kroppar för att det funkar lika bra utan.

Men jag ska testa prova lite med silikon eller kanske andra sätt att göra kroppar och se om det är värt det! :)

Det fungerar utmärkt att binda imitationerna på en förlängd krok. Betänk också att det flesta av insekterna tas av fisken under eller i ytfilmen. De sländor som står på vattnet är inte lika begärliga för fisken eftersom dom ofta kommer undan,  det finns dock de fiskar som lärt sig dränka sländor innan dom tar dom osv. En imitation på en 2-3 x lång krok med några hackelstrån till stjärt och parashoutehackel eller ett klippt hackel a la superpuppa  fungerar bra, vill man ha vingar på, så föredrar jag organza, men det behövs inte för fiskens skull. Man ser ju dock flugan bättre om den har en vinge. Enligt min bestämda uppfattning så tar fisken flugan hellre och bättre om den sitter i ytfilmen än om den står ovanpå, ok visst finns det tillfällen när den måste stå på ytan.

• Like 1

Låter grymt! 
Testade lite olika sätt att göra en förlängd kropp och meckigt var bara förnamnet. Kanske testar silikon senare men långskaftad krok känns lockande.
Vad är det egentligen för skillnad på en torrflugekrok och en streamerkrok? Kör Hennes BL454 till de flesta torrisar men den är inte speciellt långskaftad. Det är ju däremot streamerkroken BL700 långskaftad. Den borde väl funka eller?

Skillnaden ligger främst i tjockleken på godset,  men det finns tunna längre krokar och då heter det t,ex. dry x2 long. Jag har använt streamerkrok till Danica imitationer som jag vill skall ligga lite mer i ytfilmen, som en som håller på å kläcka, eller är död (döende).

• Like 1