Hoppa till innehåll

Nybörjarfrågor... fiskars sinnen, teknik, rutiner..


villvetamer

Recommended Posts

Nybörjare som jag är så slänger jag ut några riktiga rookie-frågor till alla kunniga på forumet

 

Funderar lite på fiskars sinnen...

1. Hur är det egentligen med att man ska vara tyst och smyga fram försiktigt när man fiskar? :wacko:

Har hört att bl.a. öringen är rätt skygg av sig och att man ska ha tunna tafsar, ej stå med solen i ryggen så man kastar skugga samt vara tyst. 

Lyckas rätt bra med de första två, men det är dessto sämre med att vara tyst ^_^

Wikipedia har lärt mig att fiskar har öron, men hör dåligt samt att de har sidolinjer som känner vibrationer. Men hur mycket hör de när man står och gastar på land?

 

Nu skrev jag i Harr och öringtråden då det är min främsta måltavla för närvarande :D , men frågeställningarna omfattar även röding, regnbåge och abborre.

 

2, Hur är det med färgseendet

Jag har läst några trådar om färger på linor och fått uppfattningen om att fiskar har nån form av färgseende, men att det ej är likt människors.

 

3. Samt vilka rutiner brukar ni andra ha när ni närmar er en fiskeplats?

Har sett youtubefilmer där folk smyger, viskar och får det verka som fiskarna ligger och trycker öronen mot vattenbrynet.

Redigerad med villvetamer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej

Att röra sig så försiktigt som möjligt ökar chansen att komma inom håll och kunna kasta på en fisk du ser eller sett. Öringen är väldigt skygg och minsta vibration kan få den att rymma fältet. Tänk på detta när du köper vadare. Ställ dig en bit upp på strandkanten och fiska av den sida du kommer att kasta ifrån. Händer inget då så kan du avansera närmare vattnet.

Om fisken har färgseende eller inte råder delade meningar om. Kanske inte på samma sätt som människan, men vem vet? Fråga en fisk!

De rutiner du skriver om kommer snart att sitta i ryggmärgen på dig och sambon. Man kan alltså tro att de ligger och lyssnar under ytan efter första möjliga ljud av en fiskare med spö i handen.

 

Du har för övrigt ett mail i inkorgen!

Hälsn Tobbe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok. Tack för bra inspel Tobbe. 

Är det bara öringen som är skygg eller är även andra ädelfiskar lika skygga?

 

Jag har läst att rödingen är väldigt skygg och gärna håller sig i djupare partier av sjöar samt att regnbågen, om den överlever första tiden efter insläpp, kan bli skygg.

Harren har jag inte läst nått specifikt om gällande skygghet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående röding så varierar det väldigt mycket, har ganska ofta kommit på grova rödingar som går grunt och vakar mitt på dagen som är väldigt oskygga. 

Men en bra grundregel är att "ta det lugnt", sätt dig en bit från strandkanten och vänta tills du ser liv (vak/rörelser), sen smyger du i position och kastar. Man har nog skrämt bort mycket fisk genom att man är otålig och börjar blindfiska. 

Omgivningen har också stor betydelse, brukar fiska i en liten lugnflytande å med ängsmark runt omkring där fisken är otroligt skygga. Medans i forsande vatten med sten omkring så kan man nästan stå på fisken innan de försvinner. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hogge: Tack för inputs. Kan förstå att omgivningen spelar in, inte minst vid forsande vatten. Ska försöka tänkta på det du skriver om att "ta det lugnt" och avvakta vak/rörelser.

 

Passar på att använda denna tråd för lite allmäna frågor:

 

Bytte min taperade tafs igår, då den började bli för kort för att använda och jag ej ville börja skarva den med olika lintjocklekar. Jag gjorde en uni-knut där den nya tafsen sitter ihop med fluglinan. Några frågor:

 

1. Uniknuten var inte helt enkel och jag fick kämpa på rätt rejält för att linans egen-spänning inte skulle göra att knuten liksom gick upp av sig själv. Tycker det funkat när jag dragit åt och spännt den några varv, men går det att sätta lite lim på knuten? Vilken typ av lim i så fall? (hittade nått snabblim på willys som funkade på gummi, plast etc. men dock ej på PP/PE plast).

 

2. Jag var tvungen att nypa bort ca 1cm av min fluglina eftersom den knut där den gamla tafsen satt (satt på när jag fick fiskesetet) gick inte att lösgöra. Hur ska man göra när man avlägsnar den gamla tafsknuten? Är det någon fara att man knipsar 1cm av linan? Detta är en övningslina så det är ingen dyrgrip.

Redigerad med villvetamer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad gäller kläder och färger brukar jag tänka att det inte skall vara för starka kontraster vilket brukar sluta med att man bär lite dämpande naturfärger som brunt, grönt, grått o.s.v.

 

Att prata är inget problem där emot bör man ta det försiktigt då fiskar reagerar på vibrationer. Det är också bra att stanna på lite avstånd, spana av läget och sedan fiska av stället du vill stå med några kortare kast. Jag håller med Rickard även om jag brukar få smyga närmre (annars står jag inne i skogen). Det kan vara bra att hålla en låg profil. Ett annat tips är att börja med en kopp kaffe så man lugnar ned sig lite samt tar tid att studera vattnet först.

 

Vad gäller skarvknutar kör jag nästan jämt med kirurgknuten. Den fungerar också bra om man vill lägga till en upphängare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående fästa tafs till fluglina så har jag börjat köra med öglor (tex : http://http://www.guideline.no/9SVTFlI56n_d2Z-0ow_j1X9i_lF14lVBt6705hRjWZH.ips?template=sweWebshop;pagesize=12 ), då slipper du klippa fluglinan.

Skaffa sen tafsmaterial i lämplig dimension (typ 0.18) som du använder att skarva på tafsenspetsen när den börjar bli kort (jag kör med blodknut när jag skarvar av gammal vana, men kirurg eller uni-knut är nog bättre) träna på dem till du kan göra dem i mörker, jag byter flugor oerhört ofta så jag får säkert skarva 3-4 ggr per fiskedag (blir dyrt om du skall byta hela tafsen varje gång).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Salmo Prutta: Blir till att testa din metod nästa gång. Tack för bra tips!

 

Lillfiskarn: Bra inputs om klädernas färger. Har nog mest kört med mörka/svarta färger tidigare. Kanske funkar i och med att jag oftast fiskar där det är skog i bakgrunden(?) I annat fall är det kanske värt satsa på någon brun/grön färg nästa gång jag investerar i en ny jacka.

 

Hogge: Kan du testa länka igen? Får inte upp något när jag trycker på länken.

 

Hur funkar det med ögletafs? Måste linan ha en ögla i slutet eller har ni tillverkat en ögla på er fluglina? Känns betydligt enklare med ögletafs än att behöva knyta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har provat ögla gjord av llinspetsen resp. ditmonterad flätögla som Hogge föreslår. jag tycker inte det är någon större skillnad på dem men om man väljer en flätad ögla gäller det att trä upp öglan så långt man kan på linspetsen för att få en direkt överföring av kraften i linan till tafsen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för svar lillfiskarn och Hogge!

 

Har en fråga om teknik/utrustning :mellow: 

 

Fick ett abu diplomat flugfiskeset i vintras (http://www.olssonsfiske.se/abu-flugset-9--56lh-4del-p-14906-c-222.aspx). Vid andra provkastningen gick spöet sönder och efter många "om och men" bestämde jag mig för att bibehålla rullen samt köpa ett helt nytt spö (bökigt reklamera från företaget samt att jag hittade ett billigt och bra spö). Se mitt tidigare inlägg för mer info om detta ärende: http://www.edgeflyfishing.com/ipb/topic/161505-hj%C3%A4lp-byta-sida-p%C3%A5-veven-abu-diplomat-56/

 

Det nya spöet var ett Broman o dell, AFTM klass 6, 9 fot långt. Spöet är ett hårt spö dvs. det böjer sig inte så lätt vilket jag vant mig vid och tycker känns bra kasta med. 

Eftersom jag upplever att rullen inte fungerar så bra (strul med knarren som låser sig när rullen blir blöt, plastig rulle etc) och linan börjar bli sliten efter mycket övningskastande på gräsmatta så har jag beslutat mig för att skaffa ett reserv-flugfiskeset. Jag vill även ha ett extra spö så jag inte står med skägget i brevlådan om det spö jag använder går sönder när vi ex. är i fjällen i sommar och ej kan åka till närmsta fiskeaffär och köpa nytt :wacko:

Med bakgrund av ovanstående tittar jag nu på ett nytt flugfiskeset (lina, rulla, spö). Har hittat några intressanta alternativ på Fishline:

 

Vision atomhttp://www.fishline.se/vision-atom-flugset/product_details.php/products_id/685
FLYhttp://www.fishline.se/fly-flugset/product_details.php/products_id/1464

Visionhttp://www.fishline.se/vision-vipu/product_details.php/products_id/447

 

Det jag nu undrar över är hur jag ska tolka informationen om spöets aktion?

Vad innebär "Snabb aktion"? :unsure: 

Jag vill ha ett hårdare spö. FLY är "medium fast/fast spö aktion". Visions är "medium snabb aktion".

Hur tolkar jag detta?

Redigerad med villvetamer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett snabbt spö rätar ut sig fortare då det varit böjt (vid kastning) än ett långsamt spö.

 

Ett spö kan vidare ha toppaktion=toppen böjer sig vid kastning men klingan i övrigt knappt alls.

 

Halvaktion

 

2/3 aktion

 

Helaktion.

 

 

Snabbt spö blandas ofta ihop med toppaktion. Ett spö kan vara båda sakerna men behöver inte nödvändigtvis vara det. Ett spö med helaktion kan ändock vara ett snabbt spö.

Redigerad med magnolia
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Passar på att slänga in några ytterligare rookie-funderingar  :ph34r:

Har testat på att fiska med torrfluga i älv i helgen och fick lära mig hur man fiskar uppströms, mendar samt sedan låter flugan flyta på ytan utan att stripa och till sist tar in den.

 

Det jag undrar över är hur och när man använder våtflugor, nymfer och streamers? :huh: 

Jag har förstått att torrfluga används primärt när det börjat kläcka saker samt att insektslivet är igång så att ex. myror, baggar etc. som trillar på ytan gör sig till känna.

Men är det ungefär maj till augusti man främst fiskar med torrfluga och övriga året med våt/nymf/streamer när det är kallare och fisken håller till i djupare vatten?

Tänker primärt på harr och öring i rinnande vatten.

Redigerad med villvetamer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nymfer är den huvudsakliga födan för harr (och mindre öring) så det brukar nästan alltid funka.

Nymf kan man antingen fiska uppströms eller nedströms. Nedströms är enklast; då kastar du rakt ut/svagt nedströms och håller linan sträckt alt drar in lite sakta. Fisken krokar sig ofta själv. Ett enkelt sätt att få fisk är att fiska med nymf i en utloppsström; kasta ut linan i strömmen och låt den sträcka ut, sen drar du sakta in.

Uppströms nymffiske är lurigare men sjukt roligt (nästan i klass med torrflugefiske). Kasta uppströms, gärna nästan rakt upp. Håll koll på fluglinespetsen, när den stannar till så gör du mothugg. Det svåra är att ta in lina så man inte får för mycket slack på linan. I stilla vatten så kastar du ut, vänta lite så den sjunker. Dra sen in med korta tag, gärna lite "ryckigt".

Streamer/våtfluga fiskas på samma sätt som nedströms nymf (tror jag, ingen expert på den typen fiske :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Funderar på att investera i flugaskar. 

Skulle vilja köpa askar som inte är allt för dyra (varsin till mig och sambon) då vi redan lagt mycket resurser på nya flugfiskeset, väst, vadare etc.

 

Har läst att man ska ha torrflugorna löst i en ask samt våtflugor, nymf och streamers fastsatta i kroken i en annan typ av ask?

Dvs. man måste använda två typer av askar?

 

Exempel på ask till torrflugor: https://fiskeflugor.vinnalt.se/product.html/flugask-aluminium-16-fack?category_id=78

Exempel på ask till våtflugor: https://fiskeflugor.vinnalt.se/product.html/flugaskgramed-slitzfoam?category_id=78

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag med alu-askvarianten där jag lägger torrflugorna i de små facken och sätter nymferna i foamen. Anledningen är att jag fått för mig att hacklet håller formen bättre i de små facken. Nymferna gör mindre om man råkar klämma till dem lite (även om de har lite hackelben).

 

Nu beror mitt val mest troligt på att jag skaffade askarna innan den slitsade foamen blev populär. Är asken tillräckligt stor för att ge hacklet utrymme borde det fungera lika bra med slitsad foam. Jag kan uppleva det lite "pilligt" att lura upp flugor ur de små facken utan att en eller två extra följer med. I foamen sitter de snyggt uppradade och redo att plockas.

 

Hur man organiserar sina flugor är individuellt. Själv har jag torrflugor och nymfer fördelade på två askar av typen i exemplet medan våtflugorna och streamers sitter i en egen alu-ask. Då jag har allt jag behöver för fisket i en midjeväska tar jag som regel med mig alla tre oavsett vilket fiske jag drar iväg på. Andra plockar ihop en ask för dagen, tar med sig åtminstone tio askar eller varför inte ett fältbinderi. 

 

Förra sommaren tog jag tag i tenkara fisket. Där är tanken att man genom att variera sitt sätt att fiska klarar sig med ett fåtal flugor eller varför inte endast en. Jag lade sex olika flugor i en liten plastask som rymdes i vilken ficka som helst, av dessa använde jag i huvudsak fyra. Vad vill jag nu säga med detta? Jo, om du vet ungefär vilket fiske du kommer ägna dig åt räcker det som regel med en ask som man fyller med säkra kort eller flugor som kan imitera lite allt möjligt.

 

Så tycker jag

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag med alu-askvarianten där jag lägger torrflugorna i de små facken och sätter nymferna i foamen. Anledningen är att jag fått för mig att hacklet håller formen bättre i de små facken. Nymferna gör mindre om man råkar klämma till dem lite (även om de har lite hackelben).

 

Nu beror mitt val mest troligt på att jag skaffade askarna innan den slitsade foamen blev populär. Är asken tillräckligt stor för att ge hacklet utrymme borde det fungera lika bra med slitsad foam. Jag kan uppleva det lite "pilligt" att lura upp flugor ur de små facken utan att en eller två extra följer med. I foamen sitter de snyggt uppradade och redo att plockas.

 

Hur man organiserar sina flugor är individuellt. Själv har jag torrflugor och nymfer fördelade på två askar av typen i exemplet medan våtflugorna och streamers sitter i en egen alu-ask. Då jag har allt jag behöver för fisket i en midjeväska tar jag som regel med mig alla tre oavsett vilket fiske jag drar iväg på. Andra plockar ihop en ask för dagen, tar med sig åtminstone tio askar eller varför inte ett fältbinderi. 

 

Förra sommaren tog jag tag i tenkara fisket. Där är tanken att man genom att variera sitt sätt att fiska klarar sig med ett fåtal flugor eller varför inte endast en. Jag lade sex olika flugor i en liten plastask som rymdes i vilken ficka som helst, av dessa använde jag i huvudsak fyra. Vad vill jag nu säga med detta? Jo, om du vet ungefär vilket fiske du kommer ägna dig åt räcker det som regel med en ask som man fyller med säkra kort eller flugor som kan imitera lite allt möjligt.

 

Så tycker jag

Riktigt bra inputs där Lillfiskarn.

Stort tack för det svaret!

 

När jag nu fått svar om flugask så passar jag på dänga in en annan fråga om nymffiske.

 

Har läst i böcker om fisketeknik och vanligen är det uppdelat som "uppströms nymffiske", "Uppströms torrflugefiske", "Nedströms torrflugefiske", "Nedströms nymffiske".

När vi var på flugfiskeutbildningen så fick vi lära oss att kasta snett uppströms, menda för att undvika stripning, och sedan kolla in flugan medan den driftade nedåt, förbi oss och kanske 8-10 meter nedanför där vi stod. På detta sätt blev det snarare ett upp och nedströms torrflugefiske.

När jag nu var och fiskade på egen hand senaste så prövade jag nymf och då med nappindikator. Det blev liknande fiske, snett uppströms, mending, och sedan följa nappindikatorn.

När jag dock kom hem och läste lite i mina flugfiskeböcker så var det alltså uppdelat i uppströms/nedströms.

 

Skulle gärna vilja ha synpunkter detta samt höra hur ni andra gör...

Kör ni antingen eller dvs. uppströms eller nedströms?

Blir det helt fel att köra som jag fick lära mig på kursen samt som jag sedan även gjorde när jag fiskade nymf själv?

 

Det var iaf roligt att fiska upp och nedströms då driften blev lång  :) och jag fick ju fisk  :D

Redigerad med villvetamer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är lite skeptiskt till att dela in metoder i rätt och fel. Fångade du fisk gjorde du helt klart något rätt!

 

Jag tror det var fiskeprofilen Westrin som i någon artikel skrev att det inte spelar någon roll hur du kastar bara du presenterar flugan på ett för fisken lockande sätt. Ofta blir det att man kastar uppströms för att minska risken att skrämma fisken. Å andra sidan kan man kasta nedströms för att sätta lite rörelse till nymfen eller kanske göra ett litet lyft av flugan där du tror fisken står. 

 

Om man fiskar som du gjorde får man en mycket lång drift vilket täcker stora ytor plus att det ger nymfen tid att sjunka. Denna metod kan vara mycket bra i ett vatten där man inte vet var fisken står eller måste komma ned lite djupare.

 

Löser du uppgiften gör du rätt. Sedan finns det ju metoder som kan vara roligare. Jag börjar ofta med torrfluga vare sig det vakar eller inte bara för att det är kul. Där efter någon fluga strax under ytan för att sedan gå till botten, men det är jag det. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























  • Inlägg

    • Ajuste - har fiskat med en Loop Grafit samt en Flymax 356. Den senare passar perfekt;)
    • Hopp. Det dröjde ett tag med uppdatering - då jag inte har rört flugprylarna förrens nu... Oaktat, Har kastat en del på kusten (men inte fått fisk på det än) med SA Sonar Emerger resp. Infinity, bägge 6wt. Jag för enkelt ut hela klumpen + fem meter tafs med infinityn (som ju väger som en sjua). Även emerger tippen i 6wt (väger också som en sjua) med 10 fot Versileader samt 2 meter 0.35 Stroft går ypperligt, men är kanske i tyngsta laget med den tafsen. Har kastat singelmärla, samt märla droppad en halvmeter efter en balsapopper (i rätt liten storlek) som skall agera attraktor och flöte... Har även testat poppern med en droppas San Juan Worm - och då behöver man ju flöte... Spöt har en behaglig metronomaktion och är extremt förutsägbart. Halvaktion ungefär (nederdelen är lite märklig för att kunna bära skapligt vindfångande dropper-riggar). Och det kastar enkelt med 5,5 meter från lina till dropper. -- Men - det är trots allt ganska vindkänsligt. Så undantaget fina dagar med sub-3-m/s kommer jag att köra Radian 6&7 wt på kusten. 
    • Spö i fint skick. Bytes mot en annan sexa i samma prisklass. Pm
    • Spön: Finns ett Meridian 6wt 9' som släpps för ett vettigt bud (eller intressant bytesförslag e.g. Radian 6wt/7wt eller Alpha + 5wt/6wt). Dra pm vid intresse så diskuterar vi. Spöt samlar just nu mest damm - till förmån för Radian-sjuan. Undanber mig dock skambud. Kan göras som kit med en Lamson Force Wide (91 gram, 120yds + 7wt) - har två så jag kan släppa den ena. Kan även ta ett separat bud på rullen. -- Finns ett Scott Flex, oreggat - fiskat tre dagar -  9' 7wt - 3000:- + frakt.  --   Rullar: Lamson Force Wide (91 gram, 120yds + 7wt) - bud. Jag har två, så jag kan släppa den ena. Undanber mig dock skambud. Finns en Loop CLW 2-6, bromsad grafitrulle - 500:- + frakt. -- Finns en Loop grafit/seatrout (första modeller) - ofiskad i grönt - 500:- + frakt. -- Finns en Lamson Liquid i något slitet skick med tre spolar (storleken som passar 6wt/7wt ) - dra ett pm med bud om intresse finns. Finns en Loop 2w + spole - bytes mot en dryfly (+ frakt då jag skickar med en x-spole) i bra skick. Eller då 1895:- som en dryfly kostar mig;) --   Linor: Fint skick: Rio Seatrout 6wt, fiskad tre dagar. Alldeles för kort för mig. 350:- + frakt. -- Blandat i använt skick (fullt fungerande) - 250:- + frakt RIO Long Outbound 5wt (en halv säsong) SA Sonar 7wt (hel säsong - finns flera stycken liggandes) SA Sonar 6wt (hel säsong - fick ta bort öglan, kan eventuellt finnas fler liggandes) Wulff TT+ 7wt (inte jättemycket fiskad) Wulff TT+ 6wt (inte jättemycket fiskad) -- 'Flugaskar' - lite missvisande, men flytande och vattentäta. -- Har även ett par flytande genomskinliga vision 'dubbelsakar' - säg 200:- för bägge + frakt. Har även en flytande vit C&F Bonefish som passar bra för öringflugor - säg 400:- + frakt. -- Är just nu ute och ränner på kusten, blir hypotermisk, motionerar mina Radians samt delar ut gratis läpp-piercing till hugade öringar - så det kan ta någon dag innan det kommer ett svar. Men: Dra ett pm, så skickar jag bilder (dock ej på linjävlarna)      
    • Fladen Urban UV400 polariserande solglasögon brun kamouflage, blå lins. Polariserande solglasögon. UV400 skydd. Polariserande solglasögon tar bort störande reflexer som till exempel blänk från vatten, blöt asfalt, snö och andra plana reflekterande ytor. Därför är de det perfekta valet vid aktiviteter som fiske, bilkörning, skidåkning och andra utomhusaktiviteter.   Pris: 250:- + frakt
    • Hopp. Finns en splitter ny grön (ofiskad) - 500:- + frakt (alltså den första modellen, som ser ut som en orginal). Finns även en CLW2-6 (småfiskad) - alltså den andra serien med broms. Samma pris för den. Dra ett pm om du är intresserad.
    • Har ett Cross sw 9' #7 till försäljning. Spöt är i nyskick och aldrig använt. Med original tub och strumpa. Plast kvar på handtag!  Nytt! Superfint spö för kusten eller streamer fisket efter stor vandringsöring mm Säljes för 3500:- inkl Inrikes frakt.  Skicka pm vid intresse.   
    • Har ett Cross S1 9' #6 MF till försäljning. Spöt är i princip nyskick och knappt blivit använt. Med original tub men med annan strumpa. Inga skador eller skavanker. Mycket fint skick!  En av de bättre sexorna på marknaden.  Säljes för 3300:- inkl Inrikes frakt.  Skicka pm vid intresse.   
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...