Hoppa till innehåll

Skonsammaste underlaget att träna på


Fisk

Recommended Posts

Finns det något underlag som är mer skonsamt än något annat att träna på för linan? Om vi bortser ifrån vatten.

 

Konstgräs känns ju som det skulle kunna vara det om det inte vore för granulatet. Det verkar skava av sig och färga linan om inte annat. 

5DB0E507-660E-4551-A844-7CA64B5DAB61.jpeg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej!

Mitt råd är att du skaffar specifika träningslinor. Jag använder fiskelinor som i mina ögon blivit lite för slitna för fiske och spolar upp dessa på separata rullar. Träning på alla former av underlag annat än släta gympasalsgolv, vatten, ren snö och is förstör linorna ganska fort. Tyvärr.  

 

/Thomas

Redigerad med ThomasG
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänk på at rengöra linorna ofta med. Skitiga linor sliter på ringarna... har sett ganska extrema exempel på det bland folk som kastar mycket på land.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago, Ismo said:

Varför inte TORR-TRÄNA?..utan lina...jag torr-tränade mycket inom skyttet!(absolut det BÄSTA!!..men tråkigaste)..kanske inte samma sak..men varför inte.

Med en bra tränare som instruerar vid sidan.

Torr-tränade vintertid på jobbet enhandskastning.."flugspö" Dom trodde jag var knäpp!..tills jag förklarade.:D

Tror du torrtränade onani. 😬

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, Jonas said:

Tänk på at rengöra linorna ofta med. Skitiga linor sliter på ringarna... har sett ganska extrema exempel på det bland folk som kastar mycket på land.

Sant. Och av detta skälet har jag också separata övningsspön. Du kan köpa ett lämpligt begagnat spö i risigt skick för en billig peng.    

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Linor och spön dedikerade för träning låter ju som en bra idé om man ska träna mycket på land.

 

Torrträning gör jag lite och kan nog göra mer. Jag har ju upplevt att det gett förbättring när jag gjort det. Har ni några övningar ni tycker är bra för detta?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror på om det är längd du vill nå eller pricksäkerhet. 

Om du vill slipa på tekniken för att få tajtare linbågar och längre kast så är det bästa att filma dig själv i profil så du ser precis vad man kan förbättra. Gällande pricksäkerheten är ju små måltavlor på olika distanser ett välkänt trick.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago, Fisk said:

Linor och spön dedikerade för träning låter ju som en bra idé om man ska träna mycket på land.

 

Torrträning gör jag lite och kan nog göra mer. Jag har ju upplevt att det gett förbättring när jag gjort det. Har ni några övningar ni tycker är bra för detta?

Ja det är min rekommendation. Jag vill i alla fall inte sabba mina fiskeprylar när jag kast-tränar på torra underlag.

 

/Thomas   

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...
  • 3 weeks later...
On 12/12/2023 at 3:31 PM, Ismo said:

Vatten ärju det ulltimata!..men problemet ärju!!..en vill vill ju veta!..hur långt en kastar?..börja tävla...bryr dig inte om fnissande runt om!

Du harju Proffs runt omkring dig.:)..dom lär dig.

Det är bara lite dålig aktivitet känns det som, men kastarna kanske håller till någon annanstans?

Jag ska nog pröva på att tävla. Publiken har jag redan. 😅 Det finns ingen fisk i gräsmattan men förhoppningsvis ett par meter till i distans. Och kanske några centimeter i precision. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

14 hours ago Fisk sa:

Det är bara lite dålig aktivitet känns det som, men kastarna kanske håller till någon annanstans?

Jag ska nog pröva på att tävla. Publiken har jag redan. 😅 Det finns ingen fisk i gräsmattan men förhoppningsvis ett par meter till i distans. Och kanske några centimeter i precision. 

Publik får en..OM..en kastar som en kratta!..lr  OM en kastar skit BRA..rätt märkligt!:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...