Hoppa till innehåll

Limma mellan korkringar


Recommended Posts

Då mitt val av kemikalier för att göra rent korken på mitt Hardy Zephrus inte kom överens med limmet, så ber jag nu det allvetande nätet om råd.

Behöver få in lim mellan dessa två korkringar. Det går att få till en temporär glipa på 1mm om man trycker på ringarna.

Tips på teknik och lim mottages gärna!

20230831_160155.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Bigsalmon said:

Spontant tänker jag svällande PU-lim som tar sig in i alla vrår.

PU-lim var min tanke också. Frågan är hur man ska få in tillräckligt i den lilla glipan för att det ska bli bra. Samt att man inte ska kladda PU-lim över hela handtaget. 😄

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske om du maskerar kanterna på korken med tejp och sedan "pressar" isär glipan så gott du kan på något sätt. Sedan limma runt skarven med svällande pu lim och sedan med hjälp av typ klippta stumpar av nylonlina tvingar ner limmet i glipan? Så borde du få ner tillräckligt av limmet? 

 

Redigerad med Rob01bjo
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 8/31/2023 at 8:28 PM, SBG said:

PU-lim var min tanke också. Frågan är hur man ska få in tillräckligt i den lilla glipan för att det ska bli bra. Samt att man inte ska kladda PU-lim över hela handtaget. 😄

Det sväller flera 100 % åt alla håll, så nog tror jag att det letar sig även inåt, mot klingan. Och det kommer förstås svälla lim utanför springan, men inte mer än att du kan skära bort det med ett rakblad. Gissar jag, eftersom jag inte gjort exakt ett sånt arbete. Lägg spöet horisontalt medan limmet sväller/torkar, så rinner det inte på rullfästet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

15 hours ago, SBG said:

PU-lim var min tanke också. Frågan är hur man ska få in tillräckligt i den lilla glipan för att det ska bli bra. Samt att man inte ska kladda PU-lim över hela handtaget. 😄

Kanske i en spruta med kanyl! Prata med en sjuksköterska, borde kunna ordna det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago, SBG said:

Tips på teknik och lim mottages gärna!

 

Vävtejp, silver, 10 m - Biltema.se

Se till att spänna ordentligt så det inte blir skrynkligt! 🤠
Du behöver nog inte ta alla 10 metrarna, men om det inte skulle räcka så finns det även på 50-metersrulle!


Vävtejp, silver, 50 m - Biltema.se

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 hours ago, Bigsalmon said:

Det sväller flera 100 % åt alla håll, så nog tror jag att det letar sig även inåt, mot klingan. Och det kommer förstås svälla lim utanför springan, men inte mer än att du kan skära bort det med ett rakblad. Gissar jag, eftersom jag inte gjort exakt ett sånt arbete. Lägg spöet horisontalt medan limmet sväller/torkar, så rinner det inte på handtaget.

 

Det får bli det här alternativet. Samt med tipsen om att använda maskeringstejp och något smalt för att få in limmet en bit in i glipan. Fördel vore om limmet var lättflytande, så att det kan rinna ner.

 

2 hours ago, Henka said:

Vävtejp, silver, 10 m - Biltema.se

Se till att spänna ordentligt så det inte blir skrynkligt! 🤠
Du behöver nog inte ta alla 10 metrarna, men om det inte skulle räcka så finns det även på 50-metersrulle!


Vävtejp, silver, 50 m - Biltema.se

Nästa gång jag har haft sönder ett av dina spön så ska jag ta ditt råd!

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Blev rätt bra att trycka in lite PU-lim däremellan. Sen sandpapprade jag, lade i lite cork filler och sedan sandpapper igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...