Hoppa till innehåll

Förvaring och organisation av material


Fisk

Recommended Posts

Det där med att binda flugor eskalerade rätt snabbt. Det har blivit en hel del material. Förvaring och organisation har inte riktigt hängt med.

Så jag letar efter tips och inspiration på bra sätt att förvara och organisera allt material.

Jag har inget rum att ha allt uppackat i hela tiden. Så det får packas upp och ner när det ska bindas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

38 minutes ago, Foam said:

Det där är förstås alldeles utmärkt - så länge du bara binder hemma. Och har ett dedikerat rum, eller iaf hörn, till flugbindningen, något som trådskaparen inte har.

Jag har bundit flugor i 36 år och har numera materialet i zip-påsar i plastbackar med lock. Plastbackarna förvarar jag i klädkammaren. De är lätta att plocka fram och relativt lätta att ta med om bindningen ska ske någon annanstans.

Jag har det mest använda materialet i en "go to-väska", en sportbag på kanske 50 liter, som är lätt att greppa i flykten om jag vill binda hos en kompis eller på verandan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, Bigsalmon said:

Det där är förstås alldeles utmärkt - så länge du bara binder hemma. Och har ett dedikerat rum, eller iaf hörn, till flugbindningen, något som trådskaparen inte har.

Jag har bundit flugor i 36 år och har numera materialet i zip-påsar i plastbackar med lock. Plastbackarna förvarar jag i klädkammaren. De är lätta att plocka fram och relativt lätta att ta med om bindningen ska ske någon annanstans.

Jag har det mest använda materialet i en "go to-väska", en sportbag på kanske 50 liter, som är lätt att greppa i flykten om jag vill binda hos en kompis eller på verandan.

Vanliga ziplock eller någon stabilare form?

Någon form av arkivsystem i plastbacken hade varit fint. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

24 minutes ago, Fisk said:

Vanliga ziplock eller någon stabilare form?

Någon form av arkivsystem i plastbacken hade varit fint. 

Jag kör med påsar från Biltema med "riktig" dragkedja och lite kraftigare plast.

https://www.biltema.se/hem/koksartiklar/plastpasar/blixtlaspasar/blixtlaspasar-2000037090

De finns i flera storlekar. De minsta funkar bra även för tvåhandsklumparna.

Det enda system jag har i backarna är att jag har mindre påsar i större påsar...

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago, Bigsalmon said:

Det där är förstås alldeles utmärkt - så länge du bara binder hemma. Och har ett dedikerat rum, eller iaf hörn, till flugbindningen, något som trådskaparen inte har.

Jag har bundit flugor i 36 år och har numera materialet i zip-påsar i plastbackar med lock. Plastbackarna förvarar jag i klädkammaren. De är lätta att plocka fram och relativt lätta att ta med om bindningen ska ske någon annanstans.

Jag har det mest använda materialet i en "go to-väska", en sportbag på kanske 50 liter, som är lätt att greppa i flykten om jag vill binda hos en kompis eller på verandan.

Vad jag kan se i Barrys artikel så har han märkta plastaskar och plast backar i olika storlekar för olika material. Han har dedikerad förvaring för krokar och även mindre magnetaskar för detsamma. Zip-lock påsar tipsar han också om och trådförvaring likaså. Barry är ett bindningsproffs och har (sjukt mycket) grejorna i ett rum i hyllor och dylikt. Detta betyder dock inte att man kan ta Barrys tips för en normalmängd bindningsgrejor och förvara tex i en garderob. Såååå egentligen mynnar det ut i vad du själv ungefär tipsar om. Det är bara din gympapåse som saknas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 hours ago, Fisk said:

Vanliga ziplock eller någon stabilare form?

Någon form av arkivsystem i plastbacken hade varit fint. 

1 & 3 liters frys-ziplocks från konsum är bbilliga och bra.

Ett par gamla skiv/läskbackar. Mellanväggar/filsystem skär man enkelt till i 3mm kartong.

Dubingpåsar, krok och bindtråd etc. förvarar jag i stora draglådor. 

Sen ska man ju ha ett 20+ år gammalt skabbigt indien-städ för att komplettera luffarutrustningen...

Det viktigaste imho är att man har ett skapligt dedikerat bord så man inte behöver plocka upp/ner prylarna stup i kvarten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag köpte pärmar med plastfickor för länge sen. Typ samma som man samlade hockeybilder i. Funkar bra till hår, dubbingpåsar etc. Sen några kraftigare plastmappar för otympligare saker. När vi köpte hus investerade jag i ett en vägghängd sortimentask för krok, tuber, koner, verktyg mm. 

20231014_165256.thumb.jpg.86b5653125154086ac0683a1e38c483e.jpg

20231014_165301.thumb.jpg.5ab4d6513351ac497166383e400559bd.jpg

20231014_165315.thumb.jpg.a0b3cc19511b154c5f51d595a1439444.jpg

20231014_165737.thumb.jpg.17a316dc125d0cd97ff4531d5a03321a.jpg

20231014_165343.thumb.jpg.3715b147b7d08d0c6c0ee9a267d7c094.jpg

Redigerad med es
  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...