Hoppa till innehåll

Omöjligt att utrota gäddan?


Scanner

Recommended Posts

http://www.nytimes.com/2007/09/12/us/12pik...amp;oref=slogin

65 000 st gäddor dödade genom åren i en sjö utan att man lyckats.

16 miljoner dollar i kostnader för att försöka ta bort gädda i den sjön i USA.

Den som sprider gädda till nya vatten stämplas som ecoterrorist.

Skäll inte på den som bonkar en gädda, den sportfiskefångsten påverkar inte arten gädda ett dugg.

MVH Scanner

scanner_uu@hotmail.com

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med amerikanska mått så skulle ett skadestånd på den som ertappas med att sprida gädda till nytt vatten kunna kosta gärningsmannen 16 miljoner dollar....!!!!

Frågan är om det är tur eller otur att vi inte har sådana skadeståndsregler i Sverige.

100 miljoner kr i kostnader för att utrota gäddan i ett enda litet vatten.

Hur mycket satsar Sverige totalt sett i hela landet? 25 miljoner?

Upprepade rotenonbehandlingar, dödar allt liv i vatten som andas med gälar.

Elfiske i tillflöden, dynamit.

Fortfarande vinner gäddan.

Den går inte att fiska bort med värsta exemplen ens.

Hur tror ni gäddkramare att avkrokningsmatta, kirurgpeanger, gällgreppshandskar, lipgrip,

bukstöttningshandgrepp, desinficeringssalva, m.fl HLR- insatser ska göra någon skillnad?

Hur ser logiken ut i denna analys?

Givetvis får just du göra allt ovan, men trakassera/pådyvla inte någon annan gäddfiskare att de måste göra samma som dig. För det har du inget befog för.

MVH Scanner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med amerikanska mått så skulle ett skadestånd på den som ertappas med att sprida gädda till nytt vatten kunna kosta gärningsmannen 16 miljoner dollar....!!!!

Frågan är om det är tur eller otur att vi inte har sådana skadeståndsregler i Sverige.

100 miljoner kr i kostnader för att utrota gäddan i ett enda litet vatten.

Hur mycket satsar Sverige totalt sett i hela landet? 25 miljoner?

Upprepade rotenonbehandlingar, dödar allt liv i vatten som andas med gälar.

Elfiske i tillflöden, dynamit.

Fortfarande vinner gäddan.

Den går inte att fiska bort med värsta exemplen ens.

Hur tror ni gäddkramare att avkrokningsmatta, kirurgpeanger, gällgreppshandskar, lipgrip,

bukstöttningshandgrepp, desinficeringssalva, m.fl HLR- insatser ska göra någon skillnad?

Hur ser logiken ut i denna analys?

Givetvis får just du göra allt ovan, men trakassera/pådyvla inte någon annan gäddfiskare att de måste göra samma som dig. För det har du inget befog för.

MVH Scanner

Det verkar som att du har något emot  gäddan??  det är väl inte så att Du har en traumatisk barnupplevelse  bakom dig där en gädda bet dig i stortån eller ännu värre din ....

;D ;D

Ursäkta att jag raljerar, men du verkar faktiskt ha ett horn i sidan till gäddan. varför det?

//Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://www.nytimes.com/2007/09/12/us/12pik...amp;oref=slogin

65 000 st gäddor dödade genom åren i en sjö utan att man lyckats.

16 miljoner dollar i kostnader för att försöka ta bort gädda i den sjön i USA.

Den som sprider gädda till nya vatten stämplas som ecoterrorist.

Skäll inte på den som bonkar en gädda, den sportfiskefångsten påverkar inte arten gädda ett dugg.

MVH Scanner

scanner_uu@hotmail.com

Varför inte göra business av gäddfiske istället..

Att bonka en gädda är väl upp till var och en, det finns ju ingen lag som säger att man inte får det..

Skulle jag bonka 1000 gäddor i Vättern så är det klart att jag inte påverkar arten som sådan i Storsjön..det har du rätt i.

Men skulle jag bonka 17 tiokilos i ett vatten som totalt hade, låt oss säga 35, så skulle i alla fall jag tro att det händer något med arten gädda i det specifika vattnet.

Att det finns gädda kvar är det väl inget tvivel om, men storgäddorna har ju blivit decimerade...och stora gäddor står liksom inte på tur att fylla luckan. Detsamma gäller ju för alla arter! Därför kan det i många vatten vara nödvändigt att släppa tillbaks gäddan, just för att behålla en stark population av t.ex stor gädda. Det finns ju faktiskt folk som uppskattar att fiska riktigt stor gädda.

Givetvis finns det även vatten där ett uttag av gädda skulle vara bra.

Vill du slå ihjäl varenda gädda i ditt vatten så gör det...men kom inte sen och fråga var alla storgäddor tog vägen..!!

Gäddan som art må vara svår att utrota, men stora exemplar är desto enklare.. :-

Skitfiske!!  :)

/R

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att du har något emot  gäddan??  det är väl inte så att Du har en traumatisk barnupplevelse  bakom dig där en gädda bet dig i stortån eller ännu värre din ....

;D ;D

Ursäkta att jag raljerar, men du verkar faktiskt ha ett horn i sidan till gäddan. varför det?

//Jonas

Hej Jonas!

Har inget horn i sidan till gädda.

Men har sett så mycket dravel från gäddkramare att jag reagerat.

Gäddproffs som slänger ur sig massa måsten. Till t.o.m. smågrabbar och småflickor.

Samtidigt som man inte har något biologiskt underlag för sina påhoppsargument.

Man idiotförklarar gäddsportfiskare som väljer att behålla sin fångst när man ex.vis sitter i styrelsen för svenskagäddkramarna. Finns skribenter i fisketidningar som kallar folk för neandertalare bara för att de sett en bild på någon/några bonkade gäddor.

Tycker inte att detta är okey.

En föra en konsekvent okunnig ej faktabaserad linje är farligt.

MVH Scanner

P.s Gäddor hugger nästan på allt!

Måste vara enklaste fisken att få till att hugga.  ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Olá

Javisst är det gött att ha en så lättfångad fisk i våra vatten, sveriges populäraste sportfisk och en av de roligaste...vem vill utrota den..inte jag i alla fall.

Jag vill istället värna om den, så att fler kan ta del av dess glädje att hugga och vilja att kämpa.

Jag bonkade en gädda på ca 3kg för ett tag sen, den gav jag till morsan och farsan...de ville göra gäddfärs av den, dom gillar det..(inte jag) Men att bonka för bonkandets skull för att sen gräva ner gäddan i skogen är inget för mig!! Då låter jag den hellre leva, kanske som ett tack för fin kamp och för att den var så "lättfångad".  :)

Ha det gött!!

/R

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas!

Har inget horn i sidan till gädda.

Men har sett så mycket dravel från gäddkramare att jag reagerat.

Gäddproffs som slänger ur sig massa måsten. Till t.o.m. smågrabbar och småflickor.

Samtidigt som man inte har något biologiskt underlag för sina påhoppsargument.

Man idiotförklarar gäddsportfiskare som väljer att behålla sin fångst när man ex.vis sitter i styrelsen för svenskagäddkramarna. Finns skribenter i fisketidningar som kallar folk för neandertalare bara för att de sett en bild på någon/några bonkade gäddor.

Tycker inte att detta är okey.

En föra en konsekvent okunnig ej faktabaserad linje är farligt.

MVH Scanner

P.s Gäddor hugger nästan på allt!

Måste vara enklaste fisken att få till att hugga.  Wink

Ditt underlag som består av nån sjö i amerika där nån klantskalle inplanterat gädda är nåt iaf jag anser vara rejält tunnt för ditt påstående att bonkning inte påverkar arten gädda.

Gnäll om gäddbonk brukar väl i de flesta fall gälla när fisken sen kastas upp på land till föga nytta...vilket är till fullo motiverat gnäll då beteendet inte går motivera med ekologiska motiv, iaf inte i naturliga miljöer.

All bonkning påverkar dels den art det är ifråga om, men även hela ekosystemet då individer som naturen tycker ska vara där försvinner av slumpmässiga skäl.

/Daniel Andersson

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är en riktigt svår fråga, eftersom människan i detta fall först brutit mot naturen när man planterat in gäddan där. Av okunskap mest troligt.

Är det då rätt av människan att bry sig igen, eller skall man låta naturen sköta det hela?

I fallet med den aktuella sjön ska man göra allt för att återställa till hur det var innan, funkar inte det är det bäst att låta naturen göra det bästa av situationen...naturen har tränat nån miljard år på att få jämnvikt, det klarar inte vi av.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med amerikanska mått så skulle ett skadestånd på den som ertappas med att sprida gädda till nytt vatten kunna kosta gärningsmannen 16 miljoner dollar....!!!!

Jo, men det verkar ju vara ett enda stort P&T-vatten vi talar om. Inte tusan kan man argumentera för rotenonbehandling av en stor sjö på grund av införsel av en ny art.  Först ska man alltså döda all fisk och sedan sätta i de man anser sig ha nytta av? Tror detta är dömt att misslyckas. Svenska exempel visar ju ganska tydligt att gädda verkar kunna fungera tillsammans med "ädlare" fiskarter. Däremot rubbas väl balansen på kort sikt i vattnet kan man tänka.

En föra en konsekvent okunnig ej faktabaserad linje är farligt.

Knappast farligt. Men okunnigt. Jag tror dock inte dina "gäddkramare" är ute efter att plantera in gädda. De är däremot övertygade om att gäddan fyller en funktion i ekosystemet - oavsett om den fanns där naturligt från "början" eller inte. Att döda fisk utan att ta hand om den (=äta) är högst tveksamt tycker jag, särskilt som gäddan är mycket bättre på att reglera beståndet genom kannibalism än aldrig så flitiga sportfiskare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, men det verkar ju vara ett enda stort P&T-vatten vi talar om. Inte tusan kan man argumentera för rotenonbehandling av en stor sjö på grund av införsel av en ny art.  Först ska man alltså döda all fisk och sedan sätta i de man anser sig ha nytta av? Tror detta är dömt att misslyckas. Svenska exempel visar ju ganska tydligt att gädda verkar kunna fungera tillsammans med "ädlare" fiskarter. Däremot rubbas väl balansen på kort sikt i vattnet kan man tänka.

Knappast farligt. Men okunnigt. Jag tror dock inte dina "gäddkramare" är ute efter att plantera in gädda. De är däremot övertygade om att gäddan fyller en funktion i ekosystemet - oavsett om den fanns där naturligt från "början" eller inte. Att döda fisk utan att ta hand om den (=äta) är högst tveksamt tycker jag, särskilt som gäddan är mycket bättre på att reglera beståndet genom kannibalism än aldrig så flitiga sportfiskare.

Ganska vanligt att man dödar fiskar utan att äta dem.

240 TON fisk är dödade i Ringsjönsprojektet under lite drygt 2 år.

Alla gyrodactylus bekämpningarna med rotenon i Norge, ex.vis Laerdalsälven, där går knappast fisken till föda?

Alla pimpeltävlingar efter abborrar.

Vill du ha fler exempel?

Kan nog hitta några exempel på gäddor tjuvinplanterade i nya vatten.

P&T vatten är ju en lämplig miljö för några få individer av gädda att ta steget upp till megaklass.

Håller med dig att gäddan är bättre på att reglera sig själv än aldrig så flitiga sportfiskare. 

MVH Scanner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ganska vanligt att man dödar fiskar utan att äta dem.

240 TON fisk är dödade i Ringsjönsprojektet under lite drygt 2 år.

Alla gyrodactylus bekämpningarna med rotenon i Norge, ex.vis Laerdalsälven, där går knappast fisken till föda?

Alla pimpeltävlingar efter abborrar.

Vill du ha fler exempel?

Kan nog hitta några exempel på gäddor tjuvinplanterade i nya vatten.

P&T vatten är ju en lämplig miljö för några få individer av gädda att ta steget upp till megaklass.

Håller med dig att gäddan är bättre på att reglera sig själv än aldrig så flitiga sportfiskare. 

MVH Scanner

Hallå, kom igen Scanner!

Du kan ju inte jämföra projekt typ Ringsjön eller rotenonbehandlingar i älvar för att ta bort parasiter av olika slag...med sportfiske, det är ju en viss skillnad.

Tanken bakom det är ju att göra fisket bättre, inte sämre.

Tycker även som du att vissa abborretävlingar, där allt slås ihjäl också är fel...men då snackar vi tävling!! Än värre är ju rödingfisketävlingar, där varenda knatte dras upp, men i vissa vatten kan det vara en lysande idé, det blir istället en fiskevårdande åtgärd.

Det är ju alldeles uppenbart att det behövs fiskas i ett vatten med ett bestånd av tusenbröder, storleken skulle bara gynnas av ett större uttag av fisk.

Men att slå ihjäl fisk utan baktanke, kan ju inte ens du tycka är rätt. Vad är meningen med att klubba en fet gädda, en mörk lax eller liknande om man ändå inte skall äta den. Det finns ju ingen logik i det.  :-

/R

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ganska vanligt att man dödar fiskar utan att äta dem.

240 TON fisk är dödade i Ringsjönsprojektet under lite drygt 2 år.

Ok. Men är detta en sund metod?

Att gädda i en P&T-sjö blir stor är kanske inte någon tiotusenkronorsfråga direkt, på samma  sätt som att regnbågar som matas i en kasse blir stora...

Håller med dig att gäddan är bättre på att reglera sig själv än aldrig så flitiga sportfiskare.

Okej, men då borde du ju rimligen hålla med om att låta gäddor av storlek vara kvar så att de håller efter både smågäddor och annan småfisk så att maten räcker åt kvarvarande fisk (som alltså kan bli större och därmed leka osv).

Då är du alltså för naturligt förekommande gädda? Eller har vi missförstått dig helt nu?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas!

Har inget horn i sidan till gädda.

Men har sett så mycket dravel från gäddkramare att jag reagerat.

Gäddproffs som slänger ur sig massa måsten. Till t.o.m. smågrabbar och småflickor.

Samtidigt som man inte har något biologiskt underlag för sina påhoppsargument.

Man idiotförklarar gäddsportfiskare som väljer att behålla sin fångst när man ex.vis sitter i styrelsen för svenskagäddkramarna. Finns skribenter i fisketidningar som kallar folk för neandertalare bara för att de sett en bild på någon/några bonkade gäddor.

Tycker inte att detta är okey.

En föra en konsekvent okunnig ej faktabaserad linje är farligt.

MVH Scanner

P.s Gäddor hugger nästan på allt!

Måste vara enklaste fisken att få till att hugga.   

Nu igen Scanner ::)

Svenska gäddkramarna, gäddproffs som slänger ur sig massa måsten, konsekvent okunnig ej faktabaserad linje osv. hårde ord från en bitter mann...?

Vem prater utrotning av gädda andra änn Storsloken (har du tröttnat på dom och börjar nu här igen ???) och vissa andre som tror att döda gäddor = fiskevård, stor död gädda = stor fiskevård.

Stor gädda är ofta toppen av pyramiden, det är dom många värnar om, dom kann utrotas i en period. Om det fiskas mycket kommar dom inte så lätt igen, dom helt stora. Dom är inte så bra matfisk heller.

P.s Gäddor hugger nästan på allt!

Måste vara enklaste fisken att få till att hugga.

Kanske fiska lite mer och få lite erfarenhet av praktiskt gäddflugfiske, visst är gäddan mycket lättfångat på en bra dag, men det är inte alltid så lätt som det låter.

Att föra en konsekvent okunnig ej faktabaserad linje bla, bla, bla, bla, bla, bla, bla.....

P.S. Jag har inte sett någon gnälla på bilder eller andra fiskares fångst här på edge.

Bild (1): en död  :o 5-kilos gädda fångat på fluga, hemtagen till mat (bild 2).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man sammanfattar det du skriver är det alltså att:

bara för att det inte går att utrota gäddan från en sjö i usa så är det ok att behandla gäddan som man vill??

Du behöver inte avkrokningsmatta, kirurgpeanger, gällgreppshandskar, lipgrip,

bukstöttningshandgrepp, desinficeringssalva, m.fl HLR- insatser. Gör exakt hur du vill med gäddan för den överlever allt? 

Men betyder det att det är OK att göra så?

Om det så kan man alltså åka ut och fiska, få på en gädda ta upp den stampa på den och sedan släppa tillbaka den, för den går ju inte att utrota!!!

Om det är din poäng så är vet jag inte vad jag ska säga,  jag hoppas att jag missförstått dig.

//Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...