Hoppa till innehåll

Havsöring Skåne-området


Sk

Recommended Posts

Nix, du får inte rikta fisket efter havsöring även om du sätter tillbaka fisken Däremot kan du åka norr om torhamnsudde och fisk. Där är det tillåtet året runt.

Ola

 

Du får inte fiska Havsöring!! Du får fiska i havet, men står du med flugspö/spinn och vevar på kusten i vadarbyxor så kan du räkna med lite blickar. Du gör inget olagligt men de flesta här fiskar inte alls i havet mellan den 30/9-1/1. Vill du stå på en pir och kasta efter Sill eller bottenmeta är det väl ok. Det handlar mest om moral och etik :)

 

Själv flugfiskar jag längre upp i å-systemen där man får fiska efter Gädda/Abborre/Id om jag skulle bli fiskesugen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får inte fiska Havsöring!! Du får fiska i havet, men står du med flugspö/spinn och vevar på kusten i vadarbyxor så kan du räkna med lite blickar. Du gör inget olagligt men de flesta här fiskar inte alls i havet mellan den 30/9-1/1. Vill du stå på en pir och kasta efter Sill eller bottenmeta är det väl ok. Det handlar mest om moral och etik :)

 

Själv flugfiskar jag längre upp i å-systemen där man får fiska efter Gädda/Abborre/Id om jag skulle bli fiskesugen.

Jo, du får som jag skriver fiska norr om torhamns udde men inte söder om. Eller missförstår du mej?

Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undrar bara, hur är det ifall man fiskar efter vild regnbåge (steelhead) på kusten får man fortfarande inte använda vadare och flugspö med havsöringsflugor på???? Varför ska man ha dåligt samvete om folk tittar glor på en när man vadar ut sep, nov.....det är väl utan tvekan absolut tillåtet att vada och fiska med fluga och använda HA-flugor på tafsen, då man riktar in sig på steelhead. Skulle man få på en havsöring då får man absolut inte behålla den, den saken är klar. / Skitfiske på er

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undrar bara, hur är det ifall man fiskar efter vild regnbåge (steelhead) på kusten får man fortfarande inte använda vadare och flugspö med havsöringsflugor på???? Varför ska man ha dåligt samvete om folk tittar glor på en när man vadar ut sep, nov.....det är väl utan tvekan absolut tillåtet att vada och fiska med fluga och använda HA-flugor på tafsen, då man riktar in sig på steelhead. Skulle man få på en havsöring då får man absolut inte behålla den, den saken är klar. / Skitfiske på er

Klart du får. Det är ju bara nonsens att vissa flugor är till för vissa arter. Fiska på du bara. Får du en öring så är det bara att släppa i den igen.

Fiska året runt men ta inte upp öringen när den är fredad.

Svårare än så är det inte. Sen att folk tittar är ju deras problem inte ditt, det är bara att skita i.

Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Undrar bara, hur är det ifall man fiskar efter vild regnbåge (steelhead) på kusten får man fortfarande inte använda vadare och flugspö med havsöringsflugor på???? Varför ska man ha dåligt samvete om folk tittar glor på en när man vadar ut sep, nov.....det är väl utan tvekan absolut tillåtet att vada och fiska med fluga och använda HA-flugor på tafsen, då man riktar in sig på steelhead. Skulle man få på en havsöring då får man absolut inte behålla den, den saken är klar. / Skitfiske på er

 

Däremot kan man ju ställa sig frågan - Hur många Steelheads får du per år kontra Havsöringar(Inte många). Det är ju frågan är om det är riktigt okej rent moraliskt. Men förstår din poäng.

Redigerad med J.Nilsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En polare som mailade HaV fick detta svaret, 

 

"När det gäller den frågeställning som du tar upp att det är tillåtet att fiska i havet men inte fånga öring under tid som öringen är fredad är det ett generellt förhållande som råder i många sammanhang när det gäller fiske. Den generella bestämmelsen är att fångad fisk som inte är tillåten att fånga omedelbart ska släppas tillbaks i vattnet. Skulle allt fiske vara förbjudet p.g.a. att någon art var förbjuden att fånga i ett vattenområde hade det varit betydligt sämre möjligheter till fiske."

Så ja.. Det där är väl rätt svart på vitt. Det viktiga är väl att verkligen ta reda på fredningsområdena och hålla sig j*vligt långt borta från dom. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En polare som mailade HaV fick detta svaret, 

 

"När det gäller den frågeställning som du tar upp att det är tillåtet att fiska i havet men inte fånga öring under tid som öringen är fredad är det ett generellt förhållande som råder i många sammanhang när det gäller fiske. Den generella bestämmelsen är att fångad fisk som inte är tillåten att fånga omedelbart ska släppas tillbaks i vattnet. Skulle allt fiske vara förbjudet p.g.a. att någon art var förbjuden att fånga i ett vattenområde hade det varit betydligt sämre möjligheter till fiske."

Så ja.. Det där är väl rätt svart på vitt. Det viktiga är väl att verkligen ta reda på fredningsområdena och hålla sig j*vligt långt borta från dom. 

Med andra ord .Riktat Höfiske är förbjudet.Står ju klart som korvspad .rödmarkerad

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju det som skrivits så många gånger.

Men det skulle absolut inte ha någon betydelse att vi fiskade havsöring året runt. Det är en kompromiss för garnfiskarna att det är förbud på hösten.

Det är bara synd att det inte är samma engagemang när någon ser ett garn som står fel?!

Då är det inte "vår sak" men jäklar om någon fiskar med Spö på kusten då tittas det surt och gnälls som bara den.

En tanke som slagit mej många gånger.

Det gnälls här på forumet om någon stackars nybörjare tar upp en "besa" eller en fiskpå 45 cm.

Allt detta är så jävla typiskt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju det som skrivits så många gånger.

Men det skulle absolut inte ha någon betydelse att vi fiskade havsöring året runt. Det är en kompromiss för garnfiskarna att det är förbud på hösten.

Det är bara synd att det inte är samma engagemang när någon ser ett garn som står fel?!

Då är det inte "vår sak" men jäklar om någon fiskar med Spö på kusten då tittas det surt och gnälls som bara den.

En tanke som slagit mej många gånger.

Det gnälls här på forumet om någon stackars nybörjare tar upp en "besa" eller en fiskpå 45 cm.

Allt detta är så jävla typiskt.

Det är ju det som skrivits så många gånger.

Men det skulle absolut inte ha någon betydelse att vi fiskade havsöring året runt. Det är en kompromiss för garnfiskarna att det är förbud på hösten.

Det är bara synd att det inte är samma engagemang när någon ser ett garn som står fel?!

Då är det inte "vår sak" men jäklar om någon fiskar med Spö på kusten då tittas det surt och gnälls som bara den.

En tanke som slagit mej många gånger.

Det gnälls här på forumet om någon stackars nybörjare tar upp en "besa" eller en fiskpå 45 cm.

Allt detta är så jävla typiskt.

Det åker ju upp legala garn här på kusten. Har sett att garn fiskare sätter sina garn runt öar

Där handredskapsfiskare kommer inte åt dom.

Ni har ju väldigt kort fredningstid i Skåne jämfört med Västkusten

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med andra ord .Riktat Höfiske är förbjudet.Står ju klart som korvspad .rödmarkerad

 

Men du, slutade du läsa efter den punkten eller? Eller läste du innan också? 

Innan den texten så står det att det är lovligt att fiska. 

Om du fortsätter läsa så står det att " ej tillåten fisk ska släppas tillbaka". 

Om du läser lite till så står det även ungefär "skulle fiske vara förbjudet pga en speciell art så skulle chansen till fiske mer eller mindre vara obefintlig." 

 

Det kvittar vad alla vill påstå, så är det rätt stor skillnad på ens egna "regler" och regler som framkommit enligt Sveriges Rikes Lag. 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det åker ju upp legala garn här på kusten. Har sett att garn fiskare sätter sina garn runt öar

Där handredskapsfiskare kommer inte åt dom.

Ni har ju väldigt kort fredningstid i Skåne jämfört med Västkusten

Bra att det är så hos er. Jag har varit ute för garn på fel ställe ett flertal gånger och nästan varenda gång så blir kommentaren, skit i det låt det stå, det är inte vår sak.

När jag tagit lagen i egna händer och Asta upp granen på land , då är jag inte klok i huvet mm ! ?

Ofta är det husbehovsfiskarna som inte bryr sej om andra än sej själv då kör jag samma stil.

Men som sagt skulle någon stackare fiska fel med spö, ta för liten fisk eller Nacka en besa då jävlar.

Det blir spaltmeter och sura miner utan dess like.

Därför menar jag att en som fiskar på fredningstiden är inge t att prata om, de flesta som fiskar med spö respekterar förbuden och ser hösten som en tid att fixa utrustning och ladda för en ny säsong.

Men för den sakens skull är det inte förbjudet att fiska.

Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men du, slutade du läsa efter den punkten eller? Eller läste du innan också? 

Innan den texten så står det att det är lovligt att fiska. 

Om du fortsätter läsa så står det att " ej tillåten fisk ska släppas tillbaka". 

Om du läser lite till så står det även ungefär "skulle fiske vara förbjudet pga en speciell art så skulle chansen till fiske mer eller mindre vara obefintlig." 

 

Det kvittar vad alla vill påstå, så är det rätt stor skillnad på ens egna "regler" och regler som framkommit enligt Sveriges Rikes Lag.

Aldrig påstått att det är förbjudet o fiska. Det är helt

legalt. Menar att dom som påstår att det är ok o bedriva riktat hö fiske bara man håller sig

till C/R

Det tycker jag är att tolka lagen för sin egen fördel

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men Mauri, det är ju ingen som sagt att det är ok att fiska riktat efter havsöring. 
Vi har bara gjort klart att det är okej att fiska i havet, och att om man får en öring så ska man släppa tillbaka den. 
Precis som HaV just skriver. Att får man en olovlig art, så ska den släppas tillbaka. 
Svårare än så är det ju inte? 

Ungefär som att jämföra harrfisket på hösten, som sker i åar/älvar under öringens lektid. 
Får man en öring då, så ska den släppas tillbaka. 

Nu är det ju så att det finns rätt många olika arter i våra hav. Multe, havsabborre, plattfisk, torsk, sik, osv osv. 
Man vet ju aldrig vad man får på kroken. 
Det är just därför även fredningsområden finns. För att just minimera risken att få öring som håller sig där. 

Jag har fått betydligt mer blank fisk i Nov-feb än vad jag någonsin fått i Mars-april. 
Förutom i år då, då jag endast fick en färgad fisk under hela säsongen, och den i April. 

Sen är ju frågan istället vad fiske med C&R under en hel säsong gör jämfört med mängden fisk man bonkar? 
Hur många öringar slår du ihjäl/år? 

Klart man ska ta upp fisk, om man gillar att äta fisk. 
Men jag och mitt samvete mår väldigt bra av att INTE göra det. 

Vem gör störst skada på beståndet är då frågan? 

Som sagt, en fråga som man kan drifta i 329032 trådar. 
Men det är dumt att försöka ta ut stickan ur någons öga, om man har en stock i röven ;) 
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är ingen konflikt det är en diskussion.jflyfish sätter bollen i mål tycker jag.

Fiska men ta inte havsöring när den är fredad, hur enkelt som helst.

Jag fiskar året runt på kusten och finner inga problem med det.

Får havsöring då o då men det är bara att åtetutsätta.

Man få inte rikta fiske efter havsöring och sätta tillbaka fisken, då jag hört med fisketillsyningsmän och läst lagen.

Ola

Redigerad med salomontrutta
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar också året runt. Jag har fiskat i 7 år och bara tagit två Hö hem i mitt liv. Det borde vara som i Danmark fiska året runt men dom som vill fiska ska betala 1500 kr om året. Dom pengarna dom får in kan dom anställa vakter hela Skåne plus få in pengar till fiske vård vi alla åar och göra något gott för sportfisket

Skickat från min iPad med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men Mauri, det är ju ingen som sagt att det är ok att fiska riktat efter havsöring. 

Vi har bara gjort klart att det är okej att fiska i havet, och att om man får en öring så ska man släppa tillbaka den. 

Precis som HaV just skriver. Att får man en olovlig art, så ska den släppas tillbaka. 

Svårare än så är det ju inte? 

Ungefär som att jämföra harrfisket på hösten, som sker i åar/älvar under öringens lektid. 

Får man en öring då, så ska den släppas tillbaka. 

Nu är det ju så att det finns rätt många olika arter i våra hav. Multe, havsabborre, plattfisk, torsk, sik, osv osv. 

Man vet ju aldrig vad man får på kroken. 

Det är just därför även fredningsområden finns. För att just minimera risken att få öring som håller sig där. 

Jag har fått betydligt mer blank fisk i Nov-feb än vad jag någonsin fått i Mars-april. 

Förutom i år då, då jag endast fick en färgad fisk under hela säsongen, och den i April. 

Sen är ju frågan istället vad fiske med C&R under en hel säsong gör jämfört med mängden fisk man bonkar? 

Hur många öringar slår du ihjäl/år? 

Klart man ska ta upp fisk, om man gillar att äta fisk. 

Men jag och mitt samvete mår väldigt bra av att INTE göra det. 

Vem gör störst skada på beståndet är då frågan? 

Som sagt, en fråga som man kan drifta i 329032 trådar. 

Men det är dumt att försöka ta ut stickan ur någons öga, om man har en stock i röven ;)

Det är ju fisket nu som diskuteras. Havsabborre finns inte på kusten nu och

Inte multe heller. Regnbågen är sällsynt. Siken håller sig inom fredningsområdet då vad finns det kvar

att få på kroken. Kanske plattfisk men den får man köra med sjunklina på botten. Hur

många som fiskar så riktat efter plattfisk.

Tror att kepan är säkrad från veckans fisk om man skulle få en spätta.

Jag fick två bifångster förra säsongen. Två makrillar.

Så hur stor är oddsen att få på något annat vid den här tiden.

Sik ja men den får man söka i Götaälv o Nodreälv.

Så att säga man fiskar annat än öring utanför fredningsområden så kan man dra den sagan mer trovärdig.

C/R kontra matfisk kan vi dra i en annan tråd.

Men bra i allefall att vi är överens om att havsöringfiske är förbjudet under fredningen.

Har det gött Jon

Redigerad med Meritaimen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju fisket nu som diskuteras. Havsabborre finns inte på kusten nu och

Inte multe heller. Regnbågen är sällsynt. Siken håller sig inom fredningsområdet då vad finns det kvar

att få på kroken. Kanske plattfisk men den får man köra med sjunklina på botten. Hur

många som fiskar så riktat efter plattfisk.

Tror att kepan är säkrad från veckans fisk om man skulle få en spätta.

Jag fick två bifångster förra säsongen. Två makrillar.

Så hur stor är oddsen att få på något annat vid den här tiden.

Sik ja men den får man söka i Götaälv o Nodreälv.

Så att säga man fiskar annat än öring utanför fredningsområden så kan man dra den sagan mer trovärdig.

C/R kontra matfisk kan vi dra i en annan tråd.

Men bra i allefall att vi är överens om att havsöringfiske är förbjudet under fredningen.

Har det gött Jon

Jag vill inte hoppa på en enskild person eller få redovisat hur många fiskar man dödar per säsong... men det vore intressant att få ett rakt och sansat svar kring fisket under HÖ-fredningstiden.

Om ingen riktar fisket efter HÖ har jag tre frågor:

1. Vilken fiskart är det man riktar fisket efter?

2. Vilken fluga brukar man använda?

3. Har man fått den art man fiskade efter, eller fick man någon annan art?

Inga försvarstal eller åsikter, jag är bara nyfiken på svaren och tänker inte sortera mig eller er i Onda/Goda .

Rickard.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fråga 1: torsk, gädda, regnbåge, öring ( när kassar går sönder eller på ett befintligt bestånd som finns i Blekinge)

Fråga 2 : flugan är helt ovesäntlig enligt mej. Använder det som kanske fungerar för stunden. Ibland åker en "gäddfluga" på när det vankas öring och ibland en "öringfluga" när det är torsk.

Fråga 3 : är oxå en svår nöt. Hur många gånger fiskar jag på ett ställe med mycket fisk som inte vill hugga.

Man kanske är ute för att fiska pga man känner för att kasta en stund och inte bryr sej om det hugger eller ej.

Finns många ursäkter till varför det inte nappar och att man inte får den art man vill ha.

Händer att jag får öring när jag fiskar gädda eller tvärtom.

Eller torsk när öringen ska fångas ellr öring när jag fiskar regnbåge.

Jag fiskar året om sen om det är förbud för in viss art respekterar jag det.

Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart vi ska ut och fiska på kusten....nordöstra Skåne/Blekinge har som sagt ett fint fiske av andra arter.. Och vad gäller flugval vid tex gäddfluga så är många gånger en liten fluga på 8-12 cm effektivast eller tom en 10 cm rosa pattegris i kallt vatten....skall jag avstå dessa möjligheter för risken att en ev öring kliver på eller att någon ska ska peka ett finger och säga ajabaja..tror inte det. All respekt till fredningsområde/tider och alltid c/r oavsett art..Trevlig helg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är väl klart vi ska ut och fiska på kusten....nordöstra Skåne/Blekinge har som sagt ett fint fiske av andra arter.. Och vad gäller flugval vid tex gäddfluga så är många gånger en liten fluga på 8-12 cm effektivast eller tom en 10 cm rosa pattegris i kallt vatten....skall jag avstå dessa möjligheter för risken att en ev öring kliver på eller att någon ska ska peka ett finger och säga ajabaja..tror inte det. All respekt till fredningsområde/tider och alltid c/r oavsett art..Trevlig helg

Det är vi sportfiskare som kategoriserar fluga till att vara till  det ena och andra, det gör inte fisken. Du löper lika stor risk att dra på en öring om du fiskar med en annan fluga än en pattegris.

Man kan inte säga att, du fiskar öring för att du har en viss fluga på tafsen det har absolut ingen betydelse.

Tro mej, jag fiskar alltid där det är både gädda och öring och jag har aldrig kunnat sortera ut öring eller gädda genom att sätta på en viss fluga.

 

Ola

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...