Jump to content

Bästa receptet på gädda?

Fettfenan

Recommended Posts

Jag har någon sorts medfödd avsmak för gädda, men den har nog aldrig fått någon riktig chans. Ska ismeta till helgen - blir även det en ny uppleelse för en insnöad flugfiskenörd. Går det väl tänkte jag prova fixatill en gäddmiddag och efterfrågar därför det optimala gäd-receptet.

Jag har någon sorts medfödd avsmak för gädda, men den har nog aldrig fått någon riktig chans. Ska ismeta till helgen - blir även det en ny uppleelse för en insnöad flugfiskenörd. Går det väl tänkte jag prova fixatill en gäddmiddag och efterfrågar därför det optimala gäd-receptet.

Kokt gädda med gräslökssås och potatis :lol:

• Like 1

• 3 weeks later...

Skånska Kustfiskeklubben brukar servera gädda en gång om året, då blir det alltid "Havande Gädda", receptet finns på klubbens hemsida

Receptet är gammalt och som komplettering kan nämnas att vi på senare år har kommit på att flugfångad gädda smakar bättre än spinnfångad.

Vi har också vidareutvecklat receptet med en "Royale-version" där den färdiga rätten garneras med gräddstuvade kantareller.

• Like 1

Jag delar din medfödda avsmak och då har jag ändå provat ett gäng recept, allt från anjovisspäckad till gräddkokt.

Hur jag än tillreder gäddan tycker jag att den smakar dy och jag har provat gäddor från mycket rena vatten.

Dock har jag hört sägas att ett mix av gädda och lax skall bli gott som sk queneller (fiskbullar :huh: ) men har inte provat.

Lycka till och meddela om du hittar något som smakar bra, vi kanske har samma "defekt" i smaklökarna :unsure:

• Like 1

Som Norrbottning fick man lära sig som barn att man inte äter gädda. Kommer ihag en episod da jag var i 10-ars aldern,mina föräldrar var pa

semester och farmor var hemma hos oss för att se efter huset och mig. Jag stack ut med en kompis för att fiska och vi kom stolta hem med ett gäng

gäddor varvid farmor pekade pa soptunnan och sa; Vi at gädda da jag var barn, vi var fattiga och det var krig ute i Europa (1:a Världskriget) , men

nu behöver man inte äta gädda längre.

Men undrar inte om gäddans daliga rykte kommer fran att manga ätit gädda fran tjärnar och dyyiga sjöar, en gädda fran havet eller en norrländsk älv bör inte smaka daligt.

• Like 1

Hett tips:

Gäddans speciella smak o lukt som vissa har svårt för (bl.a. jag själv) sitter i huvudsak i skinnet. Skär loss skinnet från filéerna (att fjälla räcker inte) så får du fina filéer med en mild o bra fisksmak.

Eftersom smaken blir ganska neutral så funkar det hur bra som helst t.ex. till olika fiskfärsrätter men även som de är.

Om du vill vara extra petig så skär du också bort bröstbenen från filéerna eftersom det även (enligt vissa) kan sitta en del gäddsmak i bukhinnan.

Det är möjligt att det går bra att flå hel gädda också men det har jag inte testat.

DB

• Like 1

• 1 year later...

Och så färsk och fin den håller sig då! :)

Jag tycker nog inte att det är fel att ta upp en gädda i lagom storlek då och då, typ 3kg kanske!

Ovanför mina föräldrar i Karlshamn bor en gammal dam som förr ofta fick gädda av gubben sin. Gubben är numera död, och hon får inte tag i gädda lika lätt. Jag har tagit hem några mindre gäddor till henne, snacka om att hon då blir glad, det är en härlig syn!

Själv gillar jag dock inte gädda, kan inte med smaken helt enkelt.

Men dom som kan det säger att det ska vara fint att mala köttet och göra typ fiskbullar av det.

Men vi vet ju trots allt att det är såsen som är godast.. -_-

• Like 1

Jag tycker nog inte att det är fel att ta upp en gädda i lagom storlek då och då, typ 3kg kanske!

Ovanför mina föräldrar i Karlshamn bor en gammal dam som förr ofta fick gädda av gubben sin. Gubben är numera död, och hon får inte tag i gädda lika lätt. Jag har tagit hem några mindre gäddor till henne, snacka om att hon då blir glad, det är en härlig syn!

Själv gillar jag dock inte gädda, kan inte med smaken helt enkelt.

Men dom som kan det säger att det ska vara fint att mala köttet och göra typ fiskbullar av det.

Men vi vet ju trots allt att det är såsen som är godast.. -_-

Självklart ska man kunna ta rätt på en matgädda ibland, brukar ta rätt på dom om dom blivit illa krokade typ, och gäddfärsbullar eller queneller har varit för djävla gott dom gånger kära mor bjudit på det! :)

• Like 1

• 7 months later...
  • 9 years later...

Ingen har sagt det ännu, kanske är det lite tråkigt men en stor fisk som gädda är perfekt att röka!

Bara att dra av köttet från benen och smaska i sig efteråt.

Den ska läggas rensad och halshuggen eller filead täkt av flera hekto salt i minst ett dygn och suga åt sig.

Sedan ska den rökas länge med al och enspån.

Edited by Myggan som flög till månen

Gädda är gott... men det krävs att den är färsk och att man tar bort skinnet och avlägsnar alla(samtliga) ben. Den dåliga smaken sitter i skinn och ben så bara de är väck så är det faktiskt en riktigt trevlig fisk.

• Like 1