Hoppa till innehåll

Tjust skärgård


Recommended Posts

Händer ibland att jag spinnfiskar havsöring i tjust skärgård. Jag och min far fiskade ons-tor denna vecka. Denna gång var även flugspöt med, brukar annars fiska spinn då det är mycket vatten att täcka av. Fisket brukar vara trögt och så även denna onsdag.

På torsdagen började det hända saker. Efter ca 10 kast på ett läckert ställe ser jag en havsöring följa efter mitt drag. och den är stor också. Spinnstopp, och pang så sitter den! Bara en meter ifrån där jag står utvadad i vattnet på en upphöjd sten. Efter en bökig kamp, strandar jag den till slut och kan andas ut.

Nu hade jag lokaliserat fisk nära land så nu kom flugspöt fram. På med en grå zonker och jag började kasta runt i olika vinklar. Efter en liten stund ser jag återigen en fin havsöring komma efter, denna gång min fluga (fatta adrenalinet) Fisken nafsar lite i flugan och jag känner den i en halvsekund, men lika snabbt som den kom är det hela över..den försvann i det oändliga havet...ja,ja nästa gång kanske.

Härligt öringhak!

post-4412-1239450651_thumb.jpg

Redigerad med silver is what counts
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Det är min första havsöring jag tar med flugspöt i dessa vatten. Och vilken pjäs det blev sen! Fighten blev väldigt dramtatisk och fick ett abrubt och konstigt(ovanligt slut).

Till en början fiskade jag lite semesterfiske med min far och flickvän. Vi hade rekat av ett spot där jag år 2009 tog en öring på 3,3kg på spinn. Förutsättningarna såg lovande ut med fin rörelse i vattnet och en nordostlig vind som rörde om lite bland tång och sten. Egentligen är sydost att föredra här men läget känndes ändå hett. Soligt var det också.

Första spotet gav ingenting. Vi hade fiskat av platsen grundligt med både spinn och flugspö. Vi bestämde oss för att ta bilen till en vik i närheten som senare under dagen borde få uppvärmt vatten. kanske skulle några öringar våga sig in där. Vi fiskade av viken men ingenting hände. Nu hade flickvän och far tröttnat och bestämde sig för att åka till sommarstugan. Innan de åkte pratade vi om att viken säkert skulle kunna leverera senare under dagen och jag la upp taktiken där efter.

Jag bestämde mig för att fiska av en stenstrand en bit längre bort innan jag skulle bege mig tillbaka till viken. Jag fiskade av stranden grundligt utan ett enda liv. När 2,5 h återstod att fiska var jag tillbaka vid viken som kändes extremt het. Här är det garanterat något varmare vatten än därute där nordostan piskar på. Kanske är öringen här nu? Jag bestämde mig för att gå längst ut för att fiska av allt vatten. Detta innebar att jag var tvungen att vada ut till en berghäll som låg i vattnet. Sagt och gjort. Nu kom flugspöt fram och den berömda danska hindholmsflugan satt på tafsen. Jag får på ett hyffsat kast som täcker tillräckligt med vatten i viken för att kännas giftigt. Efter halva hemdragningen tar det tvärstopp och till en början tänker jag inte ens fisk. Sedan ser jag något vitt som ruskar om i ytan. Öringen far fram och tillbaka med huvudet på samma plats och jag börjar fatta att det rör sig om stor fisk. Efter detta scenario kommer ett högt hopp och sedan en rusning rakt mot mig i ilsken fart. I detta skede tänkert jag att allt går åt helvete med slacklina och allt. Men när jag återigen får kontakt och känner öringen och ser den bara någon meter från mig själv börjar jag tro på det igen. Nästa märkiliga move öringen gör är att gå upp i en skreva på berghällen där jag står. Är jag iskall nu kan jag bärga upp den på land genom att stranda upp den på berghällen som är flat och bra för det ändamålet. Jag förstår ju att fisken har mycket krafter kvar men jag chansar och halar upp den på hällen. Det funkade och bara efter några minuter hade jag lyckats bärga en havsöring på 3,9 kg och 72 cm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...

I jakt efter öppet vatten bar det iväg söderut mot smålandskusten och tjust skärgård. Bråviken envisas med is och havsöringen måste sökas på annat håll. 

havsöringsvädret var ok, dock inte optimalt med kallare väder på ingång och luftrycket under 1000. lufttempen låg kring nollan. Vinden var svag, västliga tendenser och nästintill blank vatten på vissa ställen. Dock med dyningar, vilket är önskevärt.

 

Havsöringen tjurade idag, men en regnbåge kring 1,8 kg bjöd på en efterlängtad drill efter ett långt fiskeuppehåll. Kul som fan!

 

dagens första spot...                       giftig sten...        

post-4412-0-68584200-1356632892_thumb.jp     post-4412-0-20494500-1356632936_thumb.jp

Ibland dyker de upp...

post-4412-0-77730500-1356633058_thumb.jp

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Ägnar mer och mer fisketid i Tjust skärgård. Ligger man i och har lite tur finns goda chanser på riktigt grov havsöring. Fiskade lördag och söndag denna helg med far. 

 

Den här gången visade sig en riktig best och det var en aning bittert att den inte ens behagade att hugga. Jag nästan darrade till i kroppen när jag såg efterföljaren. Även om det är svårt att avgöra storlek i vattnet så var det här något extra. Kanske någonstans mellan 6-7 kg eller 8-9 kg. En riktig Tobis jägare eller strömming torped. Tre gånger följde den efter och vände...sen var den borta. Provade både spinn och fluga,inget hjälpte. Fisken visade sig på relativt djupt vatten, alldeles utanför en liten vik. hoppas vi möts igen.

 

En annan liten tråkig och orättvis grej med denna resa var att det dök upp ett gäng andra fiskare och började fiska vid vårt Basecamp. Både ett dåligt och märkligt beteende. Vi hade fiskat av området noggrant och satt oss ner för att dricka kaffe. Några minuter senare har de landat två öringar och vi som precis hade tänkt gå åt den riktningen. Havsöringsfiske är aldrig lätt och framförallt aldrig rättvist. 

post-4412-0-22059100-1366568097_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Rapport från Tjust skärgård:

Smålandskusten var givmild när vi kom på besök mellan söndag och torsdag. Redan första kvällen landades en blänkare på 53 cm. Vindarna har växlat mellan syd,sydost,väst och sydväst med mestadels soliga dagar. Detta hade skapat goda förutsättningar för öringar med vårkänslor i kroppen. 

Har aldrig gillat att fiska vikar med frånlandsvind. Detta var läget när vi kom till en stor och lång vik som brukar hålla öring ibland. Vinden blåste på kraftigt från väst och skapade rörelse i vattnet. Redan i första kastet landas en undermålig fisk. i tredje eller fjärde kastet sitter något större. Efter några hopp och någon rusning landar jag en blänkare på 3,4 kg. Dagen efter var vi på plats på samma ställe. Då blåste det pålandsvind in i viken, perfekt, men inte ett liv då. Havsöringen är en lurig fan...

 

Annars bjöd resan på strålande väder, 4 öringar och två tappade, och flytringspremiär på kusten för Pering. 

 

Öringhaken är många och fina...

post-4412-0-83418700-1367589345_thumb.jp post-4412-0-30016400-1367589479_thumb.jp post-4412-0-01476500-1367589527_thumb.jp

 

Trötthet och flytringspremiär...                                                         De finns där någonstans...

post-4412-0-35135100-1367589628_thumb.jp post-4412-0-03995500-1367590775_thumb.jp  post-4412-0-46661800-1367589801_thumb.jp   

Redigerad med leopardbotten
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fina grejer. jag känner igen platsen och har fiskat området från land ett par gånger. Väldigt trevlig dagstur med mycket varierande fiskeplatser från viken ut och runt. Även otroligt gäddfiske där emellanåt, det finns en grop utanför det lilla stenrevet långt in i viken när man gått in om viken för att komma till andra sidan. Den är ganska begränsad i storlek men jag hade alltid kul med att psyka fiskekompisen som stod 20 meter bredvid och medan han inte fick något hängde jag på en efter en efter en för att sedan lite överlägset dra till med ett "OK kasta mot mig 45grader låt sjunka 5sekunder" och Boom! hans ögon hoppade nästan ur skallen på honom. 

En av de platser jag gärna fiskar igen efter havsöring

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fina grejer. jag känner igen platsen och har fiskat området från land ett par gånger. Väldigt trevlig dagstur med mycket varierande fiskeplatser från viken ut och runt. Även otroligt gäddfiske där emellanåt, det finns en grop utanför det lilla stenrevet långt in i viken när man gått in om viken för att komma till andra sidan. Den är ganska begränsad i storlek men jag hade alltid kul med att psyka fiskekompisen som stod 20 meter bredvid och medan han inte fick något hängde jag på en efter en efter en för att sedan lite överlägset dra till med ett "OK kasta mot mig 45grader låt sjunka 5sekunder" och Boom! hans ögon hoppade nästan ur skallen på honom. 

En av de platser jag gärna fiskar igen efter havsöring

Under tidigare havsöringsturer hoppade jag alltid över att fiska i själva viken då jag tyckte den såg ut som en riktigt sumpig gäddvik. Men kollar man närmare ser man att det är riktigt fina öringbiotoper. Alldeles säkert går öringen långt in i viken under rätt omständigheter. Det är djupare än man tror. Och stenrevet, som du nämnde, är riktigt hett. Fick en av öringarna alldeles vid kanten av det. Den var dock under måttet. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 9 months later...

Idag var dags att jaga öring igen. Börjar med att fiska i en relativt grund vik med fin blandbotten. Det blåser en skön sydlig vind, 7 m/s. Efter en kvarts kastande hugger en öring vid ett grunt parti med mycket sten. Efter en odramatisk fight får den friheten åter. Ingen bjässe direkt utan den ligger strax under minimåttet. Fortsätter någon timme utan någon mer känning.

Åker till nästa ställe och börjar här med en kopp stärkande java innan det är dags för flugan att blötas igen. Efter tio minuter nyper det tag i flugan. Jag hinner tänka sten innan det hugger igen. Tunga gungningar får pulsen att stiga ett antal procent. Fisken går och stånkar vid botten i 4-5 minuter innan jag får upp den till ytan. Ser då att flugan sitter krokad i trakterna kring ryggfenan. Börjar pressa in den, men då den gör ett sista ryck släpper flugan. En skaplig fisk på runt 60 cm. Grämer mig dock inte så mycket eftersom den var felkrokad. Hur som helst en härlig dag vid kusten.

Snart är man tillbaka......

// Andreas

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...