Fiskevatten
72 topics in this forum
-
Hej ! Ja jag vet ett kanske naivt önskemål men jag gör ett försök. Har flyttat till Borås för 11/2 år sedan, fin stad och vacker natur runt kring. Tyvärr är fisket efter öring sådär. Efter 150 års av textilproduktion är vattendragen här hårt märkta av människan. Jag söker ett trevligt fiske efter öring kring Borås ( det finns p&t här men fiske längs stora trafikleder lockar inte ) Mitt fiske är C&l. Givetvis förväntar jag mig inte att få tips gratis, jag kan erbjuda 26 års erfarenhet av fjällfiske i norra Lappland som erfarenhet. En harr på kilot var ingen ovanlighet för mig - jag lärde mig att tolka naturen däruppe, inte på e´n gång men med åren blev jag rikt…
-
- 35 replies
- 11.4k views
-
-
Har fått tillstånd att fiska i Aleb och Luleb Luoitaure. Försökt att hitta någon som vart där relativt nyligen. Hittar bara inlägg från 2008 etc. Mycket kan ha hänt sedan dess. Frågor jag har: Är det strömmen mellan Aleb och Luleb Luoitaure som gäller eller inloppet till Aleb. Utloppet från nedre sjön vet jag att det tjuvfiskas massor då dét är lätt att ta sig dit med båt över Rebnis och gå upptill utloppsströmmen.
-
- 4 replies
- 2k views
- 1 follower
-
-
Har ni förslag på vilken som är bästa mobilappen för att orientera sig och den bör ha en bra kartfunktion? Jag är väl gammaldags men jag har alltid orienterat mig med karta och kompass, vilket har den fördelen att det är en teknik som håller i alla väder och inte laddar ur. En gång tappade jag dock kompassen och det var mindre roligt. Nyligen fick jag dock problem då jag fiskade i en mindre å i väglöst land. Dock gick det en skogbilväg vertikalt mot ån till ett avstånd på 3-400 meter med ganska oländig terräng. Jag parkerade bilen där och bruset från ån hördes lång väg så det var ganska lätt att hitta fiskevattnet. När jag skulle gå tillbaka insåg jag att jag var lite osä…
-
-
- 13 replies
- 1.9k views
- 3 followers
-
-
Hej tänkte höra vilka älvar som ni rekommenderar efter lax/öring, fiskas med flugspö.
-
-
- 14 replies
- 2.5k views
-
-
Ska fiska tredje veckan i augusti i Funäsdalen med omnejd. Har gjort det många gånger men inte hittad de riktigt bra vattnen för ÖRING. Tips önskas. Harr får jag. Kan tänka mig gå en bit om så krävs. mvh Dan
-
- 0 replies
- 876 views
- 2 followers
-
-
Letar lämpliga fiskevatten för en grupp på 9 pers i Västernorrland, Västerbotten eller Norrbotten. Planen är en kombinerad vandrings- och fisketur i september. Kraven: - nedan trädgräns, alltså ej fjäll! - "Enkelt fiske" (ska passa nybörjare) men samtidigt utmanande och roligt för den lite mer erfarna. Önskemål: - Bra fiske (såklart) - gärna ädelfisk i varierande vatten (sjösystem, rinnande vatten) - vandringsmöjligheter - Fin natur Optimalt vore att parkera bilen, gå en bit till fiskevatten 1, gå vidare till fiskevatten 2, gå tillbaka till bilen. Gärna en rundtur och inte gå fram och tillbaka. Allt detta i magisk natur och maximalt 50 mil…
-
- 1 reply
- 867 views
- 1 follower
-
-
Planerar en veckas fiske resa till fjällen i sommar, sitter och tänker på Pessinki fjällurskog eller Nikkaluokta. Jag har tänkt åka ut i augusti och vill mest fiska Öring och Röding, men Harr och Sik skulle inte vara dåligt det heller, men har inte tänkt ta helikopter då jag vill ta mig dit för fot. Någon av dessa platser bra för det fiske jag söker efter?
-
- 0 replies
- 1.8k views
-
-
Jag söker någon med stenkoll på vattnen i Idre, mer specifikt i skogen vid Idresjöns stugby..? Det jag undrar främst är om små vattnen på kartan ingår i fiskekortet, eller om någon har kontakt med någon som kanske vet...
-
- 0 replies
- 3.1k views
-
-
Hej, Vi har en tanke på att förgylla vandringen efter kungsleden med lite fiske, har förstått att med Girjasdomen så vann samebyn fiskerättigheter i sitt område och endast säljer fiskekort till dem folkbokförda i Norrbotten. Det innebär att nedanför Sälka och runt Singi och Keb är det inte möjligt att fiska. Norr om det gäller Kirunakortet. Någon som vet hur fisket är där efter leden? (Se bilder för områden) Tex Tjäktjajåkka eller runt Alesjaurestugorna.
-
- 0 replies
- 960 views
-
-
Jag ska med min familj åka till Norrland med husbil i sommar. Tanken är att vi ska åka upp höga kusten och upp till Riksgränsen. Sen ska mina föräldrar cykla medan min bror och jag tar husbilen. De ska försöka cykla 10 mil varje dag och sen möter de upp oss och sover i husbilen, så vi har inte jättemycket tid på varje plats. Vi planerar att åka genom Kiruna och väg E45 ner till Östersund. Jag har precis börjat flugfiska så tänkte ge mig på det. Jag har ett klass 5 spö med flytlina med lite olika flugor. Vill gärna ha tips på fiskevatten eller hur man ska tänka generellt för att hitta fiskevatten. Jag är alltså väldigt novis på flugfiske, t.ex. kan man använda torrfl…
-
-
- 2 replies
- 1.8k views
-
-
Någon som har koll på om det är ok att tälta var man vill norr om Hällsjön utmed Storån?
-
- 4 replies
- 1.8k views
-
-
-
-
-
Vi skulle vilja kasta lite med drag i Emån, och blir nog gladare för själva nappet än vad som nappar även om det vore kul med något annat än gädda och abborre. Vart Emån kan man fiska nu i oktober, och vart bör man åka (från Oskarshamn)?
-
- 1 reply
- 1k views
-
-
Hej behöver tips på Älv i Norge nära gränsen till Bohuslän, vill kunna åka över dagen. Allt gott!
-
- 0 replies
- 564 views
-
-
Nu när Norge etc är stängt så tänkte jag ev prova Mörrum för första gången på många år. Rapporterna under maj var ju lovande, men senaste månaden har det ju sett mörkt ut. Endast två rapporterade fångster sedan 16 juni. Endast runt 8 kbm/s kan ju förklara en del. Någon som varit där senaste månaden?
-
- 0 replies
- 892 views
-
-
Ska till Härjedalen om en vecka och söker tips på bra harr och öringsvatten.
-
- 0 replies
- 865 views
-
-
I helgen kliade det så fruktansvärt i Harrfisketarmen att jag tog mig en dagstur (38 mil enkel resa) till en ström i Klarälven som jag fiskat ett par gånger. Väl framme så gick älven hög, vissa grässlänter låg under vatten, jag kom inte åt någonstans. Som tur var hittade jag en sidofåra och lyckades få mig några småharrar. För att undvika att samma sak händer igen så skulle det vara bra att kunna se vattenflödet på nätet och samtidigt veta vad normalflöde är. Någon som har några tips?
-
- 5 replies
- 5.7k views
-
-
Hej, Kommer att tillbringa v30-31 i Bydalen vid Dammån (Jämtland) i sommar. Skulle därför vara väldigt tacksam för tips på bra fiskeplatser i Dammån. Tänkte främst sikta på harr, men den finns förstås även fin öring i Dammån... Har ex hört talas om sträckorna "Karlssons", Rismyrsströmmen och utloppet vid Dalsjön (där vi har stugan). Vi har planerat att anlita en fiskeguide en dag för att få tips och råd, men jag tar jättegärna emot tips på fiskeplatser och flugval etc.
-
-
- 6 replies
- 8.4k views
-
-
Hej! Jag ska nämligen på en fiskeresa västerut om Adolfström om två veckor där det finns en massa olika vatten att välja emellan. Vi har nu siktat in på att åka med fjällflygarna till alternativt Gavasjaure eller Badasjåkk utan dess större erfarenhet om dessa vatten. Så jag riktar mig till er! är det någon här som har erfarenhet av dessa vatten och har några tips? är vi helt ute, ska vi välja andra vatten? Västerut om Adolfström är målet iallafall, men det är alltid trevligt med lite känsla om vad man kan förvänta sig när man väl kommer dit! Skitfiske!?
-
- 4 replies
- 6.7k views
-
-
Hej, Ni som återvänt från jokkarna norr om Kiruna, hur ser det ut? Lågt vatten? mvh Hi-Lo
-
- 3 replies
- 2.2k views
-
-
Tjena, Vi är några kollegor som bor i Norrköping/Linköping som är ute efter ett strömmande vatten för flugfiske någonstans inom en radie på 20mil. Någon som har något hett tips? Tack på förhand.
-
- 0 replies
- 2k views
-
-
Jag och en till kompis blev tilldelade Dalavardo,mankeforsen i sommar:) vilka mer fick tilldelning och vilka datum har ni i så fall tänkt att åka? Mvh Marcus
-
- 0 replies
- 2.2k views
-
-
Efter en 50 bomturer från land i skärgårn så har jag börjat fundera mer o mer på att testa cityfiske trots att så mkt i mig säger att fiske ska bedrivas i "naturen" och inte mitt i en stad. Hursomhelst, jag googlar runt och det som kallas strömparterren verkar vara en bra startpunkt. Vad behöver jag veta innan jag ger mig in i detta? Måste jag kolla vattenflöde? Nåt speciellt man ska se upp för, kan det bli plötsliga strömmar eller liknande när vattenflöden ändras? Funkar det bra nu mitt i vintern? Brukar det vara mycke folk där på helgmornar tex? Helt enkelt så behöver jag en beginners guide eller strömmen for dummies... Och när jag ändå är inne p…
-
- 4 replies
- 3k views
-
Recently Browsing 0
- No registered users viewing this page.