Hoppa till innehåll

sluta fiska odlad fisk


sir maggot

Recommended Posts

Det har varit mycket aktivitet här på edge om vildlaxen som angrips av lus etc. Oerhört starka reaktioner och fantastisk kampvilja och engagemang. Grymt bra!

Till detta bör vi ju foga all den fisk som odlas för att fiskas av sportfiskare som regnbåge, öring etc.

Detta sportfiske bör ju upphöra omedelbart med tanke på att fodret som den odlade fisken äter skapas av fiskmjöl!

Till 1 kg fisk krävs 3 kg småfisk.

Detta torde ju va lätt att påverka då det är en hel del inbitna sportfiskare som står för konsumtionen av P&T.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 186
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det har varit mycket aktivitet här på edge om vildlaxen som angrips av lus etc. Oerhört starka reaktioner och fantastisk kampvilja och engagemang. Grymt bra!

Till detta bör vi ju foga all den fisk som odlas för att fiskas av sportfiskare som regnbåge, öring etc.

Detta sportfiske bör ju upphöra omedelbart med tanke på att fodret som den odlade fisken äter skapas av fiskmjöl!

Till 1 kg fisk krävs 3 kg småfisk.

Detta torde ju va lätt att påverka då det är en hel del inbitna sportfiskare som står för konsumtionen av P&T.

Visst är det ett problem men att vi tar bilen eller flyget upp till Kiruna är också ett problem, till och med att vi lever är problematiskt

för miljön. Jag köper inte odlad Lax men jag fiskar Regnbåge ibland.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Njaa visst är det ett problem det håller jag med om, men att man skall sluta med att fiska ex regnbåge kommer ju inte funka,

i alla fall inte för den stora delen svenskar som fiskar varje år och ( 2 miljoner?) en stor del av dom fiskar ju just regnbåge bara för det är så huggvillig och finns på rätt många platser tyvärr...

Men jag som bor i trollhättan tycker inte att det finns så mycket bra fiskevatten här i närheten, är ju då bara 17 och har då ingen bil då det blir svårt att ta sig till ställen som typ till havet, man vill ju liksom inte cykla 6 mil för att få fiska havsöring, och då tycker jag att regnbåge är ett väligt bra altenativ ...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Njaa visst är det ett problem det håller jag med om, men att man skall sluta med att fiska ex regnbåge kommer ju inte funka,

i alla fall inte för den stora delen svenskar som fiskar varje år och ( 2 miljoner?) en stor del av dom fiskar ju just regnbåge bara för det är så huggvillig och finns på rätt många platser tyvärr...

Men jag som bor i trollhättan tycker inte att det finns så mycket bra fiskevatten här i närheten, är ju då bara 17 och har då ingen bil då det blir svårt att ta sig till ställen som typ till havet, man vill ju liksom inte cykla 6 mil för att få fiska havsöring, och då tycker jag att regnbåge är ett väligt bra altenativ ...

6 mil e väl inget? :lol: Jag hade nästintill kunnat GÅ 6 mil för att få fiska en av sveriges roligaste och mest utmanande fisk... :lol: Havsöring då sålkart...så ingen tror att jag menar båge... B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 mil e väl inget? :lol: Jag hade nästintill kunnat GÅ 6 mil för att få fiska en av sveriges roligaste och mest utmanande fisk... ;) Havsöring då sålkart...så ingen tror att jag menar båge... B)

njaa det är ju inte så mycket men med en cykel från 50 talet och med en växel så går det inte speciellt fort men att det är värt de kan man ju hålla med om!:lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskmjöl används väl i andra sammanhang också? Djurfoder, både till sällskapsdjur och köttproduktion.

Jag menar f.ö. att framtiden är fiskodling men naturligtvis inte det vansinne som finns i Norge med kassodling i havet. Fiskodling måste till för att hindra svälten i världen är fiskodling i slutna system och med vegetabiliskt foder. Det går naturligtvis om det finns en politisk vilja att förändra verksamheten i positiv riktning. Vi måste fortsätta att upplysa våra medmänniskor om det negativa med ex.vis odlad lax från Norge. Kanske små anarkistiska lappar att sätta vid frysdiskarna; "odlad lax dödar", och hänvisning till en websida....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt, fiskodling i sig kan vara ett bra sätt för människor att få tillgång till animaliskt protein och en del nyttiga fettsyror. Att alla människor skulle bli vegitarianer tror inte sker inom en överskådlig framtid. Fiskodling på land utan utsläpp till närmiljön är et sätt att gå. Därför kan jag inte tycka annat än att trådens rubrik är lite onyanserad.

Mer att läsa här: Bl.a. "odlad lax får rapsolja".

http://www.omega-3.se/nyheter/2007/lite-om...ax-enligt-test/

http://www.forskning.se/pressmeddelanden/p...1b38000331.html

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/985

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/odlade-...rianer-1.233067

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I ärlighetens namn så vet jag inte jota om fiskodling...

Alla ton med fisk som tas upp vid "vårdfiske" av eutrofierade sjöar. Mest småmört och sådant. Vart tar de vägen? Det luktar ju lite "win-win" om de kunde användas till att mata fiskefisk...

Tänkte bara... Vart tar vårdfiske firrarna vägen annars? Protein i djurfoder?

-Det är ju ett pyttelitet I-landsproblem egentligen. Det är väl inte så många i världen som har möjlighet att unna sig PT-fiske?

FF

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskmjöl används väl i andra sammanhang också? Djurfoder, både till sällskapsdjur och köttproduktion.

Jag menar f.ö. att framtiden är fiskodling men naturligtvis inte det vansinne som finns i Norge med kassodling i havet. Fiskodling måste till för att hindra svälten i världen är fiskodling i slutna system och med vegetabiliskt foder. Det går naturligtvis om det finns en politisk vilja att förändra verksamheten i positiv riktning. Vi måste fortsätta att upplysa våra medmänniskor om det negativa med ex.vis odlad lax från Norge. Kanske små anarkistiska lappar att sätta vid frysdiskarna; "odlad lax dödar", och hänvisning till en websida....

Ja faktiskt är det globalt sett så att det mesta fiskmjölet går till produktion av svinfoder och kycklingfoder så ge fan i att köpa det!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slutade fiska båge för tio år sen ,inte av etiska skäl men mest av att det kändes konstigt och tillgjort

och tråkigt i slut ändan .men vill inte morlisera andra för det fisket det ger ju säkert fina upplevelse för flertal sportfiskare

men undrar varför kan man inte sätta i fisken som yngel så slapp det gå åt så mycke fiskmjöl i odlingarna och fisken blev

ännu mer svårfångat inom sin tid.

Dem där överfeta bågarna är ju ingen hitt heller

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det ett problem men att vi tar bilen eller flyget upp till Kiruna är också ett problem, till och med att vi lever är problematiskt för miljön. Jag köper inte odlad Lax men jag fiskar Regnbåge ibland.

visst, särskilt flyget är helt otroligt miljöfarligt. men det är en annan fråga.

Njaa visst är det ett problem det håller jag med om, men att man skall sluta med att fiska ex regnbåge kommer ju inte funka, i alla fall inte för den stora delen svenskar som fiskar varje år och ( 2 miljoner?) en stor del av dom fiskar ju just regnbåge bara för det är så huggvillig och finns på rätt många platser tyvärr...

Men jag som bor i trollhättan tycker inte att det finns så mycket bra fiskevatten här i närheten, är ju då bara 17 och har då ingen bil då det blir svårt att ta sig till ställen som typ till havet, man vill ju liksom inte cykla 6 mil för att få fiska havsöring, och då tycker jag att regnbåge är ett väligt bra altenativ ...

Nä innerst inne tror jag inget kommer funka om jag ska vara ärlig. Jag är en cyniker och realist utan dess like. Allt är skit, skit i allt. Det var dumt att jag startade tråden.

Onekligen... B) menar han Wermelin även t ex att vi skall sluta fiska i Älvkarleby och liknande kanaler samt på odlad/utsatt HÖ i havet?

//age

Fisk som odlas till storleken av smoltstadiet tillhör inte samma kategori som odlas till en vuxen storlek (1-8 kg).

Två olika frågor alltså. Den kompensationsutsatta fisken är odlad som ersättning för det antal individer som uppskattats funnits om det inte vore för eliminationen av tidigare leksträckor. P&T är fisk som inte ska finnas.

Som sagt, fiskodling i sig kan vara ett bra sätt för människor att få tillgång till animaliskt protein och en del nyttiga fettsyror. Att alla människor skulle bli vegitarianer tror inte sker inom en överskådlig framtid. Fiskodling på land utan utsläpp till närmiljön är et sätt att gå. Därför kan jag inte tycka annat än att trådens rubrik är lite onyanserad.

Faktum är att en stor del av världens befolkning i nuläget tvingas att äta vegetabilisk föda. Det är tämligen dyrt att äta animalisk föda i Afrika, Indien mm.

Ja faktiskt är det globalt sett så att det mesta fiskmjölet går till produktion av svinfoder och kycklingfoder så ge fan i att köpa det!

Good point. Ge fan i det. Ät mer älg och grönsaker.

Min mening med tråden är att vi bör rannsaka vår egen aktivitet. Klart som faan att Svensson tillika Mr af Flügfiske von Djungeltupp gillar läget med P&T. Var ska man annars åka och fiska enhands i södra Sveriges inland?

Det är just det som tråden handlar om. Det är ju ett konstgjort fiske som upprätthålls genom att tömma havet på småfisk som vår vilda fisk - HÖ och lax - går miste om. Detta tillsammans med alla andra genomruttna fakta som växthuseffekt, överfiske, kraftverk mm kommer enbart resultera i att det snart inte ens kommer finnas ett val:

"Ska jag åka den där lite jobbiga sträckan till kusten för att fiska HÖ eller lax? - eller ska jag åka till mitt näraliggande P&T-vatten?"

Men jag är övertygad om att när väl vildfisken är helt borta så kommer vi anpassa oss och tycka att det är rätt fett med inplanterade 7kilos regnbågsgrisar i våra fina älvar. Jag menar, dess vackra forsar och strömmar kommer ju se likadana ut även om det är regnbåge som går där och inte lax. Vi kommer ju kunna sitta på bänken intill och säga: "Jag tror det här regnet kommer ge ett fint steg ikväll..." "I år kanske det blir ett bra regnbågsår" "

Jag tycker ivf att det är helt sjukt att jag som älskar naturen, fiske osv har gått med på ekvationen att ifall det är uselt med fisk i det vilda så betalar jag gärna för att få min upplevelse i sämre form. Vi röstar med våra pengar och ger dem till företag som bidrar till att den originella upplevelsen förstörs! Shame on us.

OCH - den dagen de fixar vegetabilisk protein att föda upp den odlade P&T fisken på så startar kampen att få alla P&T vatten att faktiskt börja föda upp sina fiskar på detta nya protein. Det kommer nog inte heller ske inom en överskådlig framtid...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men jag är övertygad om att när väl vildfisken är helt borta så kommer vi anpassa oss och tycka att det är rätt fett med inplanterade 7kilos regnbågsgrisar i våra fina älvar. Jag menar, dess vackra forsar och strömmar kommer ju se likadana ut även om det är regnbåge som går där och inte lax. Vi kommer ju kunna sitta på bänken intill och säga: "Jag tror det här regnet kommer ge ett fint steg ikväll..." "I år kanske det blir ett bra regnbågsår" "

Jag tycker ivf att det är helt sjukt att jag som älskar naturen, fiske osv har gått med på ekvationen att ifall det är uselt med fisk i det vilda så betalar jag gärna för att få min upplevelse i sämre form. Vi röstar med våra pengar och ger dem till företag som bidrar till att den originella upplevelsen förstörs! Shame on us.

Ju en sak till om man ska ha Regnbåge i älvarna så måste ju all annan inhemsk skräpfisk bort

så rotenol funkar väl i älvar också,det är ju himla synd om en Abborre eller en Gädda skulle hugga nu när vi är ute efter feta bågar

Redigerad med Meritaimen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande frågeställning som sagt :lol:

Lite moment 22 ? om vi bara skall fiska vild fisk så tär det hårt på naturens resurser, om vi skall sluta fiska odlad fisk mister vi många röster/arbetare (få har väl miljön i främsta rummet ? de flesta tänker nog fiske främst, sen miljö ?? om vi skall hårddra det hela)

Och när vi fiskar på odlad fisk så tär vi också på resurserna, men inte på "våra" fiskarter, vi skjuter på problemet till kommande generationer...

Jobbig fråga när man skärskådar sitt eget fiske ?

En Stockholmare, vild fisk:

Abborre, gädda, gös, i viss mån havsöring samt "vitfisk" Abborre och gädda har haft svårt, stora gös och havsöringsutsättningar har gjorts.

Alltså... vitfisk... ? tills det finns forskning även om dessa (för de flesta sportfiskare... mindre värda arterna) Då vi säkert kommer läsa om miljöpåverkan och urglesade bestånd även på dessa, tänk sen när vi börjar fiska på dem !!

Minns 2010, fasiken vad mycket ID det fanns, nu är beståndet en spillra... suck.

Odlad fisk:

regnbåge, gös (i viss mån) havsöring (till stor del) men här går vitfisk från andra delar av vårt ekosystem till spillo för foder.

Konklusion: om man inte kan stå upp för sitt fiske får man helt enkelt avhålla sig att fiska och enbart gå in för miljö och intressegrupper för att stoppa fisket och miljöförstöring etc...

Eller så får man införa enorma straffavgifter så enbart rikt folk har råd att fiska, så färre fiskare finns. (I samtliga regioner eftersom turismen kommer att öka till vilda vatten, eller vilda föresten ? hur många "stödutsättningar" har inte gjorts i vårat land, jag har funnit massvis med bäckröding i många län där de inte hör hemma...)

Vardagen består hela tiden av svåra beslut ? vad är bra för mitt psyke, vad är bra för min kropp, vad är bra för min plånbok, vad är bra för min miljö...

och sådär kan man hålla på.

Jag avser att fortsätta med mitt fiske och göra det jag kan för miljö och andra aspekter så att allt kan få finnas tills vidare, kommer dråpslag så kan jag komma att ändra mig, inget skrivet i sten... Men skulle man hårddra det hela så skulle vi starta ett miljöforum, bränna fiskegrejerna och sätta igång aktioner MOT ALLT fiske, det vore ju bäst för fisken ? Eller vem bestämmer vad man "får" fiska efter och vad som politiskt inkorrekt ??

Bra diskussion... viss risk för infektion bara :lol:

ps far iväg några dagar för gräskastning, en högst skonsam fiskemetod B) , kan därför inte svara på ev tennismatch med frågor etc ds

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spännande frågeställning som sagt ^_^

Lite moment 22 ? om vi bara skall fiska vild fisk så tär det hårt på naturens resurser, om vi skall sluta fiska odlad fisk mister vi många röster/arbetare

***

Abborre, gädda, gös, i viss mån havsöring samt "vitfisk" Abborre och gädda har haft svårt, stora gös och havsöringsutsättningar har gjorts.

***

Konklusion: om man inte kan stå upp för sitt fiske får man helt enkelt avhålla sig att fiska och enbart gå in för miljö och intressegrupper för att stoppa fisket och miljöförstöring etc...

***

Eller vem bestämmer vad man "får" fiska efter och vad som politiskt inkorrekt ??

***

Det du skriver är sådana tankar som jag också har. Men det jag mest känner kring denna fråga är att vi kan inte å ena sidan sitta och sura över att de vilda fiskbestånden tynar bort för att sedan åka och fiska P&T som hjälper till att förstöra. Konsekvens efterlyses helt enkelt.

Staten bestämmer vad vi får fiska efter såklart. Allt fiske är politiskt inkorrekt. Jag älskar laxfiske. Atlantlaxen står på röda listan.

Det är därför jag nu bojkottar P&T som äter upp mina laxars mat. Men fisk som ska finnas bör finnas innan fisk som inte ska finnas úppfinns.

Sen är ju P&T en parodi på det riktiga fisket, men det är en annan diskussion.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att den här frågan som Henke har startat om p/t med regnbåge+öring är viktig att diskutera

sen att så få har synpunkter är märkligt

Det hade varit intressant att få fram statistik hur mycke det går åt foder

till all p/t vatten i Sverige

Redigerad med Meritaimen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Odlad fisk o put and take vatten har kommit för att stanna så är det.

Många unga flugfiskare tar sina första regnbågar i put and take vatten o blir ofta seriösa fiskare med tiden.

problemen är ju den ekologiska obalans som blir när man fiskar upp fisk i havet för att göda dessa fiskar.

Här anser jag att det måste ställas krav på dom som odlar att tex ska man odla fisk så får man även kanske-

odla födan. Ta fram foder som är framtaget ur växtriket och så.

Med jordens befolkningsökning så kan inte ett fåtal länder bla Norge fiska ut stora delar av Atlanten i jakten-

på föda till laxen.

Med jordens befolkningsökning kan man inte heller skövla haven med jättetrålar och dylikt.

Det måste nog i framtiden odlas fisk för vår egen föda men det får samtidigt inte drabba hela ekosystemet.

En nog så klurig o jobbig fråga men som måste lösas ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att P/T fisket är här för att stanna är det nog inte så mycket att säga om. Det som man skulle kunna göra när det gäller sjöfiske efter regnbåge är att kombinera P/T och C/R. Mindre fisk behöver gödas upp och kvaliten på den fisk man fångar skulle bli bättre. Detta är givetvis inte det optimala lösningen. Men en tanke. Jag personligen skulle välja en sådan sådan sjö att fiska i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att P/T fisket är här för att stanna är det nog inte så mycket att säga om. Det som man skulle kunna göra när det gäller sjöfiske efter regnbåge är att kombinera P/T och C/R. Mindre fisk behöver gödas upp och kvaliten på den fisk man fångar skulle bli bättre. Detta är givetvis inte det optimala lösningen. Men en tanke. Jag personligen skulle välja en sådan sådan sjö att fiska i.

Så funkar vårat klubbvatten . inte enbart c&r men de flesta släpper tillbaka fisken . Otroligt fin fisk. som äter annat än oranga streamers.

Jag kommer inte sluta fiska p&t .. har inte allt för mycket annat o välja på.

slutade äta odlad fisk för länge sedan ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är en berättigad diskussion.

Jag är ambivalent i frågan, HÖ säsongen slut och jag gillar att fiska. Men kan jag klara mig utan att fiska båge, antagligen men det är roligt att fiska någon gång.

Sen kallar jag mig miljövän, kör gasbil, släpper i den mesta fisken förutom någon enstaka för att det är gott med fisk.

Slutsats jag är en dubbelmoralist ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























  • Inlägg

    • Köpes för Max 3000 spänn 
    • Det var ett väldans liv kring norsk och kanadensisk 'säljakt' på åttiotalet - det såg inte så snyggt ut med råbarkade busar som rännde omkring på packisen och klubbade kutar (alltså sälungar). Så i den vevan började man ganska dramatiskt reglera handeln med sälar (och en massa andra arter) - och det blev inte särskilt korrekt att gå i sälskinn... Inuiter och andra ursprungsbefolkningar har dock fortfarande möjlighet att jaga såväl säl som val. Då Grönland är en del av Danmark kan man därför hitta sälskinnsplagg i Köpenhamn (eller ja, kunde i alla fall) då det inte exporteras utan bara skickas inom landet. En genuin tuiliq (kajakannorak) är nära nog alltid gjord i sälskinn - de görs i obehandlad säl och förvaras därför frusna för att inte ruttna för snabbt... Min är dock gjord i neopren. Hur det är med isbjörn vet jag inte riktigt - det finns fortfarande att köpa, men jag vet inte var den kommer ifrån. Och den är inte som den var på säg nittiotalet. Apa är väl hur förbjudet som helst - sättet man kan komma runt det är att få fatt på en gammal 'aprock' vilket är därifrån de eBay-bitar man kan få fatt i kommer. 1930 nångång var peak-konstiga-djur-i-kläder... Då var man en rock star om man gick i apa... https://www.blackcatvintage.com/store/p105/1930s_monkey_fur_swing_jacket_with_passementerie_collar%2C_size_S.html https://fidmmuseum.org/2011/06/monkey-fur-coat-c-1938.html -- Som passus - jag tycker att Hareline Ice Dub är mycket enklare att använda än riktig säldubb, och att det ger ett nästan lika bra resultat. Lystern i naturfärgat sålhår är dock väldigt speciell, precis som isbjörn. Det är halvgenomskinligt på något vis. SLF har dock ett par riktigt, riktigt bra syntetersättningar i rätt färger och (nästan) rätt lyster.    Isbjörn och apa är dock så jävla speciella att jag har svårt att se dem ersättas av syntet. Get är väl det man ersatt apa med.
    • Tack, jag har monterat denna från Autoterm, får se om jag blir nöjd med controlpanelen annars uppgraderar jag till en pu-28 panel tänker jag. Om du missat det så finns det lite bilder i början på tråden när jag monterade den.. https://varmarcenter.se/varme/luftburen-varme/autoterm-air-4d-12-24v/ https://varmarcenter.se/startsystem/autoterm-pu-28-startsystem/  
    • Oj! Jag har aldrig sett kläder i huvudtaget i sälskinn.
    • Procrastinating waiting for the new rod. None the less... - the hits just keep on coming. Stumbled up to the faculty for a meeting today. Always weird to back among people. On the way back I hit the waterhole for some fresh scones and a coffe - wolfed it down and went to one of the second hand shops, comme d'habitude & en passant... Wasn't really looking for anything - but something caught my eye. Something erile familiar... could it... be.. no way... it has gotta be fake... nope, it is the real deal...   Yep. It was the real deal. Vintage vest in seal (some form or another). I have been looking for a garment in seal for ages. And now it showed up. In honesty - it has been dead for quite some time, and I payed 250:- for it in a non profit charity second hand store so I think I'll be able to deal with the karma. But seriously - no I have a seal garment - quite possibly the ultimate trout stalking garment... Unless the smell drives them off... And being only a vest (in summer seal from the feel of it) it is not as heavy/clumsy as a greenland winter fur jacket you could still find in Denmark ten years ago. That said - I'm eagerly awaiting some monkey hair for my final sunray shadow dozen...   With JC, polar bear and monkey hair it looks like I'll be able to pull of a really, really politically incorrect salmon fly...
    • Superlim är flugbindarens bäste vän... På temat flugbindning och flugbindningsmaterial så blev jag förra veckan tillfrågad om jag hade bra säldubbing liggandes - hade isbjörnoch djungeltupp  men ingen säl fanns kvar i 'icke-politiskt korrekta'-materialboxen. Pep i dag in på en av de lokala secondhandbutikerna och fann detta:   ...en väst i sälskinn. Tänker dock faktiskt inte binda flugor på den...
    • Tackar! 😌   Ja styvare hår är absolut en fördel på den fronten. Ett bra ”fusk” jag kör är att ta lite superlim och smeta på. Stryka bakåt med en glasspinne eller liknande så får man ihop profilen och den håller formen bättre då när man fiskar.
    • De är väldigt fina de där nattsländorna! Hur mycket "flare" får du på hjorthåret där bak när de blir våta?   Jag har bundit linkande och Goddards som jag packat väldigt tight och skär sen med rakblad och de får fin form men bakdelen, dvs den inte så hårt packade delen spretar ofta ut mer än jag vill när jag fiskar med flugorna. Streaking caddis är väl extremexemplet antar jag; ser kanon ut vid städet men blir ofta bredare/yvigare än jag vill ha dem vid vattnet. Enda sättet jag har hittat för att undvika problemet är att hitta bitar med lite styvare hår och mindre luft i, dvs inte rent vinterhår eller rent av elk. Andra tips?
    • Så jäkla coolt! Vilken värmare kommer du köra med?
    • OK. Är lite  seg i ögonen efter allt jävla gryningsfiske så jag skyller på det;) Låter lite som samma hackelteknik man kör på 'dyret' - en sjukt underskattad hjorthårsfluga, imho. Jag förstår din reaktion - hjorthår är underbart att hålla på med och det stökar något till förbannelse. -- Men - då jag är trött på syntet tänkte jag faktiskt skaffa mig några fina bitar hjort för att binda en hjorthåsmärla - det ska väl vara fan om man inte kan få ihop ett unikt eget mönster...
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...