Hoppa till innehåll

Loop service


tårta

Recommended Posts

Ja du har lovat att du kastar längre än Lajne:-) Jag har kastat alla mina spön:-) Lååångt;-)

Nej, det skulle nog aldrig hända dig Cheddo, du säljer ju spöt direkt efter att du riggat det första gången utan att ens ha kastat med det..

Säg till när du är på väg söderut så ska jag visa dig hur man använder ett flugspö [emoji111]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med i det FlyFly och Staffan skriver. Tycket självklart inte att det är ett garantiärende om man är ovarsam med spöt. Jag personligen skulle inte ringa en spötillverkare om jag knäckt spöt i bildörren eller råkat slå emot en gren vid en fisketur, även om spöt var 3 månader gammalt, förutom för att beställa ny del.

Däremot, om jag köper ett 6 månader gammalt premiumspö i bra skick för x antal tusenlappar och märker efter ett tag att korken börjar falla sönder eller lacken spricker här och var bli besviken om inte fabrikanten ställer upp för mig.

Jag tror de flesta stora tillverkarna i ett sådant fall är ganska generösa.

Men frågan är om de har rätt till att neka garantin pga jag ej är första köpare?

 

Om alla tänkte som du, Christian, vore det enkelt att hantera spöärenden och garantier. Jag tänker likadant själv, jag får rätt omgående en känsla för vems ansvaret är, mitt eller den som tillverkat/sålt spöt. Om det inte var ett uppenbart fabrikationsfel skulle jag möjligen höra av mig för att söka gemensam lösning på situationen, och en sådan brukar ju gå att hitta. Försvårande i sammanhanget är alla de som alltid lägger ansvaret på säljaren, utan att ens se det orimliga i det. Det handlar förmodligen om en grav feltolkning av begreppet "livstids garanti", men också hur man är som person tror jag. Med det sagt, tycker jag, att även om man fiskar mycket så ska ett premiumspö hålla i tio år. Fiskar man normalt, dubbelt så länge. Ett spö är ingen förbrukningsvara, som t.ex. tafsar, linor och vadare (som alla åldras av både tid och användning). 

 

Lite kuriosa i sammanhanget. Jag träffade en god vän i våras som jag inte umgåtts med på många år. Hans pappa tog med oss på flugfiske 1982, och vi köpte kort därefter varsitt flugspö av samma modell.  Vi fiskade och åt en god middag och senare på kvällen åkte det där gamla Daiwat (tvådelat kolfiber) fram. Jag blev förvånad över hur pass bra spöt faktiskt var, inte superbra men helt godkänt. Det intressanta är ju att spöt faktiskt är en bra bit över trettio år gammalt. Det kostade för 33 år sedan 410 kr (ink moms). Mitt är borta sedan många år men nu fick jag alltså chansen att testa det, igen. Ett spö ska hålla om det inte misshandlas, korken är väl den enda del av spöt som man nöter ner (ringarna är riktigt hårda). 

 

Kan man avsluta en kväll på ett bättre sätt?

 

Jag önskar er alla en god fortsättning

/Staffan

post-5657-0-40530200-1451037482_thumb.jp

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om alla tänkte som du, Christian, vore det enkelt att hantera spöärenden och garantier. Jag tänker likadant själv, jag får rätt omgående en känsla för vems ansvaret är, mitt eller den som tillverkat/sålt spöt. Om det inte var ett uppenbart fabrikationsfel skulle jag möjligen höra av mig för att söka gemensam lösning på situationen, och en sådan brukar ju gå att hitta. Försvårande i sammanhanget är alla de som alltid lägger ansvaret på säljaren, utan att ens se det orimliga i det. Det handlar förmodligen om en grav feltolkning av begreppet "livstids garanti", men också hur man är som person tror jag. Med det sagt, tycker jag, att även om man fiskar mycket så ska ett premiumspö hålla i tio år. Fiskar man normalt, dubbelt så länge. Ett spö är ingen förbrukningsvara, som t.ex. tafsar, linor och vadare (som alla åldras av både tid och användning). 

 

Lite kuriosa i sammanhanget. Jag träffade en god vän i våras som jag inte umgåtts med på många år. Hans pappa tog med oss på flugfiske 1982, och vi köpte kort därefter varsitt flugspö av samma modell.  Vi fiskade och åt en god middag och senare på kvällen åkte det där gamla Daiwat (tvådelat kolfiber) fram. Jag blev förvånad över hur pass bra spöt faktiskt var, inte superbra men helt godkänt. Det intressanta är ju att spöt faktiskt är en bra bit över trettio år gammalt. Det kostade för 33 år sedan 410 kr (ink moms). Mitt är borta sedan många år men nu fick jag alltså chansen att testa det, igen. Ett spö ska hålla om det inte misshandlas, korken är väl den enda del av spöt som man nöter ner (ringarna är riktigt hårda). 

 

Kan man avsluta en kväll på ett bättre sätt?

 

Jag önskar er alla en god fortsättning

/Staffan

 

Något av det vettigaste jag hört, skulle själv aldrig kunna tänka mig utnyttja garantin när jag själv tabbat mig.

Däremot vill jag gärna ha möjligheten att snabbt kunna köpa en ny del när olyckan varit framme, kanske till och med köpa en extra topp i förebyggande syfte.

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

 

Lite kuriosa i sammanhanget. Jag träffade en god vän i våras som jag inte umgåtts med på många år. Hans pappa tog med oss på flugfiske 1982, och vi köpte kort därefter varsitt flugspö av samma modell.  Vi fiskade och åt en god middag och senare på kvällen åkte det där gamla Daiwat (tvådelat kolfiber) fram. Jag blev förvånad över hur pass bra spöt faktiskt var, inte superbra men helt godkänt. Det intressanta är ju att spöt faktiskt är en bra bit över trettio år gammalt. Det kostade för 33 år sedan 410 kr (ink moms). Mitt är borta sedan många år men nu fick jag alltså chansen att testa det, igen. Ett spö ska hålla om det inte misshandlas, korken är väl den enda del av spöt som man nöter ner (ringarna är riktigt hårda). 

 

Kan man avsluta en kväll på ett bättre sätt?

 

Jag önskar er alla en god fortsättning

/Staffan

Jag kanske har helt fel på ögonen men är det mina gamla Ericssonkollegor Gilljam och Geholm? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Något av det vettigaste jag hört, skulle själv aldrig kunna tänka mig utnyttja garantin när jag själv tabbat mig.

Däremot vill jag gärna ha möjligheten att snabbt kunna köpa en ny del när olyckan varit framme, kanske till och med köpa en extra topp i förebyggande syfte.

Samma här!

Och när tabben är framme, så får drulleförsäkringen kliva in!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...