Hoppa till innehåll

Rio Scandi Short Versitip


kaffebryggarn

Recommended Posts

snabbsjunkande skagitklumpar finns det inte däremot finns det intermediate varianter. scientific anglers har en som är riktigt bra.

men vill du har riktigt snabbsjunk så är ju en vanlig guideline powertaper short cut så nära skagit du kan komma i sjunkasomfan.

Ok tack, ska kika på Power taper..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

jupp. man kan köra single spey, double spey, C/t snap, P-poke, switch ja alla möjliga kast man kan komma på och den liksom funkar till allt. Mycket märkligt och dynamiskt. dessutom kan man göra en egen tip av T11 för djupfiske och hänga på klumpen, då sticker intrudersarna iväg som humlor mot horisonten. Helt sjukt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

håller med föregående med både versitip och scagit short..men har fiskat i höst med guidlines nya compact rtg endast 9,5m lång int-1-2 och int-2-3 värd att köpa en kanon lina för korthålls fiske. du kan fiska skagit vanlig underhands och överhands utan någon större ansträngning. använder till mina sage tcx 11´9 klass6 27gr och till klass 8:an 30gr. jag har fiskat versitipp och skagit short sedan dom komm ut i usa ...men en mera lätt fiskad lina har jag ej haft tidigare utan problem 30m underhandskast. trots den korta klumpen så har den ett otroligt flyt i luften...kolapsar inte även om du ej får till bästa skjutet....men den vänder inte upp lika tunga flugor som versitippen eller scandi short men tillräckligt tunga för normal fisket i norrlandsälvarna..mvh janne

Redigerad med fiskarna
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Lyfter denna lite :) Tänkte mig ovan nämnda lina till både ett LPXe switch 11' 7/8 och ett Loop Opti switch #7. Kan någon hjälpa mig reda ut begreppen? Enligt tabellen som postats ovan bör det väl vara en #7 alt en #8 jag ska ha, men det verkar ju rimma lite sisådär med rek. vikt för respektive spö, eller är jag helt ute och hojar? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trivs själv inte alls med dessa linor. scandi linan kastar på tok för hårt och okontrollerat för min smak.

Spelar ingen roll hur mycket jag lugnar ner stroken, slutar alltid med en fet rekyl och linan studsar tillbaka.

 

Har dock inte testat med coatad skjutlina, kanske funkar bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ditt LPXE har enligt Guidelines sida rek.vikt på 16-19 gram i klass 7/8. Kikar man på Mistpools sida över Versitip Short så ligger en klass 5 på 20 eller 21 gram, ungefär. Det är väl den som är närmast skulle jag tro. Gällande Loop Switch har jag ingen koll på rek.vikt på linor..

Lyfter denna lite :) Tänkte mig ovan nämnda lina till både ett LPXe switch 11' 7/8 och ett Loop Opti switch #7. Kan någon hjälpa mig reda ut begreppen? Enligt tabellen som postats ovan bör det väl vara en #7 alt en #8 jag ska ha, men det verkar ju rimma lite sisådär med rek. vikt för respektive spö, eller är jag helt ute och hojar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är just där jag blir lite förvirrad. Rios hemsida (.pdf med rekommendationer) säger #7 "för den vane kastaren" och #8 "för den ovane", vilket då i mitt fall skulle innebära en #8. GL säger 17-19 gram... Kan ju vara jag som lyckas läsa tabellen fel, men får det hursom inte att gå ihop... Nån duktig kastare därute som testat i praktiken och kan reda ut detta? Vore ju underbart!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























  • Inlägg

    • Ytterligare telefonstädning - den här gången från 'Yaxan': Testa ett fibatube-loppisfynd efter fisket (normalt står jag inte på en sten på land och kastar)... ...åhopp - det känns lite ovant med 80-talsglas efter en eftermiddag/kväll med Radiansexan... men spöt jobbar bra med en Wulff signature 6wt Ett exempel på s.k. 'bummarbränna'... Jajamen - 44 dagar i sträck med Outbound och Meridian sätter sina spår. Efter 150+ fiskar har man line cuts så det heter duga... Men det är bara att tejpa och bita ihop - det är det som skiljer agnarna från vetet... Fostrande sa Bill. Dum jävla redneck sa Bull. Och hunden är ju alltid med. Han gillar att äta öring - men är iövrigt inte särskilt intresserad av öringfiske... Att bara fiska i ett par skjortor gör att man rör sig smidigt - men det är ganska fostrande om solen gått ner... ...det här är mycket roligare...Jepp. Det är en Tikka m/70 12(full)/5,6 R Mag - nu utbytt mot en Heym 22F 16(full)/.222 - Waidmansheil HV US3 i såväl 12 som 16. Hunden skällde upp fuggeln i det snårigaste rishelvete jag varit med om - det tog 25 minuter att komma in. Hade solen rätt i snudan och såg så småningom en svart silluett i ett av träden - ah, en orrtupp - och lät det finska stålspettet tala... döm om min förvåning när jag hittade en tjäderhöna där inne i rissnårhelvetet... Kunde dock varit värre - Zakken (en annan nobs) stod och dunkade hårt inne i ett annat rishelvetessnår som gud glömde - halvvägs in mötte polaren en björn som bestämde sig för att dra i motsatt riktning, ivrigt följd av en vansinnig Zakken... Dessa djävla djur... Men det finns ingen bättre jakt och fiskepolare.
    • Säljer ett Danielsson Compound 9fot #5.  Spöt i mycket gott skick.   Pris 2850kr      
    • Gör inte bort dig - släpp det inte för billigt. Testa att använda det som CZ-spö - med rätt lina kommer det att funka ypperligt. Körde mitt SAGE One 11'5" 4wt som tungnymfspö - det funkade ypperligt.
    • Det behöver ni inte vara, jag går i god för honom. Men istället för jag skall  vara det berömda mellan lägget, så blir det enklare utan mig. Med vänlig hälsning, Rikard 
    • Gick igenom telefonen och hittade lite bilder jag fått skickade till mig - huvudsakligen från 'Kronofogden'. De är inte super, men lite kul mementon - och kanske kan det bli en längre text om pulfiske efter havsöring i allmänhet och märlfiske i synnerhet... men det ska nog vara en annan tråd. Glitterfisk och dist... Med raska steg genom 'bassängen'. Hoppas han har kaffe med sig... Man kan dock ha en sopsäck i bakluckan på Quattron... Ännu en slabb-bild (den bakre är lite kort i rocken - men det pulserade blod ur gälen i vilken det satt en märla - jag ser det som att fisken var suicidal eller hade uppenbara ätstörningar och var i akut behov av aktiv dödshjälp): Skum morgon. Stendött och sedan efter 10-bläcket började det dyka upp fisk - en random newbie fick sina första över måttet. Jag hjälpte honom håva... Som tack tog han den här bilden på mig. Slouch, uppknäppt skjorta och vazad filsonväst, vadarna hängandes i midjan - slapp+ vind från norr - svårt att tro att det för 3-4 timmar sedan låg frost över hela strannabacken. Gubben har fortfarande lite rapp i spöt... Notera kasthandske... Och 20+ år gamla Magio-midjevadare Så här ser det ut när man är tvåa på parkeringen - du står bredvid en röd quattro med Wulff och Scottklibbor och jag är redan i vattnet en kvarts promenad bort. Men soluppgången är fin... Vafan? Kommer du inte förrens nu? Kassast loop vinner!!! Det ser trivsamt ut men blåser småspik från norr - det här är sydsidan... kolla in dubbelströmmen som går 15 resp. 35 meter ut... Men va fan - det här är astråkigt... Ska han inte komma iland snart?
    • Kom dessutom en bild från förra veckan, när en polare hade kamera med sig ut. Rätt ok, så den fick bli profilbild.
    • Här är ett exempel på slabbfiske - bra med vatten uppe på bröstfickorna... tre harrar som inte gick att sätta tillbaka. Körde dock inte ner dem i vadarna utan strängade dem på håvlinan (leash på engelska - vad kallar man det för på svenska?). Slabbigt och kallt. Men ett kul memento;) Vilken fluga? Stor Ismopuppeklon (eller möjligen en äkta - lite oklart, det är några år sedan) med droppad #14 nattsländepuppa. Så klart. Säsongen efter testade jag klädsimm genom tre pooler under ensamt nattfiske efter storöring. Efter det började jag vada lite mer städat. Det var dock spännande att se poolerna upplysta av pannlampa (jag var helt under vattenytan tre gånger) - det enda som var torrt var handtaget på switchspöt... Jag föll dock pga. att mitt högerknä (gammal skada) kollapsade när jag på lårdjupt vatten skulle ta mig runt ett block  på samma sätt som jag säkert gjort 100ggr - inte pga random snubbel...
    • Det är en mycket märklig känsla att ha fisk i vadarna samtidigt som man fortsätter fiska. Samtidigt som alla borde ha upplevt det är det egentligen inte särskilt behagligt...
    • Även jag har nog syndat, stod illa till utvadad och hade inte så mycket att välja på än att fylla vadarna med fisk. Det tråkiga var att en mindre fisk blev kvar till nästa fisketur. Tror aldrig lukten gick ur. Annars är det väl en klassiker vid laxfiske att linda in de frysta fisken i tidningspapper och sen ner i neoprenvadarna.
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...