Hoppa till innehåll

Läderklädd spötub?


JesperP

Recommended Posts

Fick en snilleblix om att man säkert kan göra en riktigt cool spötube genom att klä ett PVC rör i läder!

Är det någon som redan gjort ett försök kanske?

Någon som har mycket erfanrehet av att jobba med läder och kan tipsa om hur man skulle gå tillväga eller bara allmänna saker som är bra att tänka på?

Jesper

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror att Hardy har gjort spötuber i läder på vissa spöserier förr i tiden. Sök och leta, så kanske du kan finna nåt bra!

Om inte, ta kontakt med någon på forumet som sysslar med knivslöjd. Dessa herrar har nog tusen tips om hur man laskar/syr i skinn och vilket skinn som kan vara det som just du är ute efter!

Såg att det finns några trådar om egentillverkade knivar här på forumet, så kunskap finns det nog gott om! Kör hårt! :)

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bara klätt plaströr med cordura, men det var inte speciellt svårt. När det gäller skinn ska du nog arbeta med vått material, eftersom skinn töjer sig när det blir vått. Trist med en avlång skinnpåse runt tuben så fort det regnar lite...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Italienska Pozo gör fina tuber i läder. Jag hade ett sånt en gång i tiden. Enkelt lock i skinn. Förr hade dom lädertuber att sälja, men nu verkar dom vara borta.

http://www.pozoflyfishing.com/foto/prodotti/teleregolabili/trl%20260%20001.jpg

Skall det bli finish på det så tror jag att du måste ha ganska tjockt läder, och det kostar en del. Annars kan du alltid limma på läder på en vanilg tub. Som på detta spöt:

IMG_1817.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp läder på en bra hantverksbutik, t ex Slöjddetaljer eller Korps.se.

Vet att Korps brukar ha halv-hudar i 2mm, nötbrunt, det är rätt trevligt att arbeta med.

Skaffa ett syrännejärn för att försänka sömmen, färdigvaxad lintråd att sy med, och en sömsporre för att få jämna hål.

Skärande syl är absolut lättast att arbeta med, och när du laskar, använd trubbiga nålar, så slipper du spetsa av tråden hela tiden.

Sadelmakarsöm är det absolut lättaste att få en stark söm med, om du är beredd på att få en fals där läderytorna möter varandra.

Vill du ha lädret i kant mot kant finns sömmar för det med, men dom är jag inte tillräckligt skillad för att beskriva.

När du måttar upp för att få rätt omkrets på lädret, skär ett par smalare remsor (typ 4 cm eller så) och testa med på en rörbit, tills du får perfekt längd på det.

När det är klart, fetta in lädret med bra läderfett och polera, så blir det vattenavstötande.

Köper du oimpregnerat läder kan du blöta det för att forma ordentligt (det går att både vika och skåla ganska bra). Se bara till att impregnera det riktigt ordentligt, det vill gärna stå och suga i sig fettet ett par dagar om man smörjer in med ett rejält lager.

Ser att du bor i Hjo. Mitt bästa tips är att försöka få tag i GreG, Gergely Urbán, en fantastisk lädermakare jag haft kontakt med.

Kontakta länsmuseet i Skara, eller hemslöjdskonsulenterna för Västergötland, så borde dom kunna guida dig till honom.

Jag ska fiska runt lite när jag kommer hem och se om jag hittar hans kontaktuppgifter annars.

Redigerad med Troll
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min tub är betydligt enklare gjord. Lädret jag använde är så tunt att det gick att sy det på maskin. Jag skarvade ihop det med ett par smala remsor (för att det skulle räcka till tubens längd), sydde på en längsgående remsa, (för att dölja skarven sedan) och försedde den med en "irrsöm" (bara för utseendets skull). Limmade sedan på lädret på plaströret, med kontaktlim.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort en sådan spötub. Syns på bilden. Lädret kommer från en ful skinnfåtölj, som jag hittade i grovsoprummet, och flådde...

Skräll att du hade gjort en själv! ;)

Ännu mer skräll att den blev hur snygg som helst.

Du kommer snart bli bombarderad med PM med frågor om hur du gjorde. Bara så du vet. ;)

Jesper

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du kör rårandsläder och syr det vått och sedan låter det torka över en form kan det räcka med bara läder ja.

Men det kommer nog hålla snyggare om du har en rörstomme,det är dessutom skitjobbigt att sy i tjockt läder.

Renläder är relativt tunnt och trevligt att sy i.

Simon på Njotr brukar sälja barkgarvade renskinn till väldigt bra pris (400 kronor vill jag minnas att de brukar ligga runt).

Då blir inte skinnet "platt" i färgen som vid kemisk garvning utan får lite mer liv,snyggt som attan.

Simon får du tag i via facebook. http://www.facebook.com/pages/Njotr-Design/122675781143784?sk=info

Redigerad med Lovéus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är ju sant. Man vill ju inte direkt ha ett veck mitt på tuben.

Kom ju precis på att jag bor i Hjo som ligger granne med "Sveriges möbelstad" Tibro. Så lite läder kan jag nog lätt få tag på.

Hur hade ni gjort? Ska man sy en "Strumpa" och sedan trä över tuben i blött tillstånd eller ska man sy in röret genom att "rulla in röret och sedan sy?

Jesper

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror att Hardy har gjort spötuber i läder på vissa spöserier förr i tiden. Sök och leta, så kanske du kan finna nåt bra!

Om inte, ta kontakt med någon på forumet som sysslar med knivslöjd. Dessa herrar har nog tusen tips om hur man laskar/syr i skinn och vilket skinn som kan vara det som just du är ute efter!

Såg att det finns några trådar om egentillverkade knivar här på forumet, så kunskap finns det nog gott om! Kör hårt! :)

/T

En kille som heter Jan Forss i Mjölby är väldigt duktigt på lädertuber. Har bland annat gjort tuber till Anderbergs Canespön.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur gör man bäst för att sträcka lädret runt röret?

Jesper

Gör lädret några millimeter "för kort", så kommer sömmen att sträcka lädret ordentligt.

Testa med ca 40 mm breda remsor runt en rörstump, tills du hittar "rätt" sträckning.

Om du vill göra tub i helläder, sikta på 4 mm läder och härda det med schellack, då blir det hårt som trä.

Du kan också härda med bivax, men då behöver du en ugn.

Har du PVCrör som stomme räcker det med möbelskinn.

Jalla-varianten är att i så fall bara limma fast skinnet runt med kontaktlim, sen kan du limma fast en längsgående remsa (med eller utan prydnadssöm) över fogen.

Ett annat alternativ är att sy en "strumpa" som är några mm för liten och sen trä över röret, då kan du få sömmen på insidan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vakraste fodralet jag sett är detta från USA skall ge mig på bygga ett likadant i vinter.

Klassisk ren stil och det rymmer spöt med rullen på.

rör och fordal kan man bygg i kolfiber som man formgjuter med epoxy. sen klär man med läder som limmas på.

vill man ha proffs hjälp kan nog tex http://www.laderverkstan.se i stockholm hjälpa en . de har även material och verktyg för den händige.

post-13019-0-66156400-1348834254_thumb.j

post-13019-0-15131100-1348834323_thumb.j

post-13019-0-28738800-1348834324_thumb.j

post-13019-0-78527500-1348834324_thumb.j

post-13019-0-28584600-1348834325_thumb.j

post-13019-0-79597500-1348834325_thumb.j

Redigerad med Guldrulle
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tusan vad jag är sugen på detta. Jag tänkte först klä ett PVC-rör med tweed. Men tweed i all ära, läder är läckrare.

Får se vad det blir och hur det blir. Men lagom till våren skall mitt cane inte behöva bo i ett grått plaströr längre. Teknisk sett så kommer det ju det, men "huset" får i alla fall en ny fasad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tusan vad jag är sugen på detta. Jag tänkte först klä ett PVC-rör med tweed. Men tweed i all ära, läder är läckrare.

Får se vad det blir och hur det blir. Men lagom till våren skall mitt cane inte behöva bo i ett grått plaströr längre. Teknisk sett så kommer det ju det, men "huset" får i alla fall en ny fasad.

Gört och glöm inte lägg upp bilder den sen. BTW what is up with the braxbåge på din avatar?

Jesper

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Braxbåge, den var bra. Jag kunde inte motstå att ha den som avatar när jag snubblade över bilden. Alltid retar det någon. :D

För övrigt så är det världsrekordet för regnbåge, 48lb! Förvisso en freak of science, en sk triploid. Borde inte räknas pga att den är genmanipulerad. Ful är den i alla fall, sina fina fenor till trots. Ett riktigt miffo! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...