Hoppa till innehåll

Förkyld eller tjuvfiske?


maxons

Recommended Posts

Kanske fler än jag har sett att det är väldigt många, speciellt på framsidan av någon flashig fisketidning, som har en snusnäsduk eller en 

tygbit alternativt en buff runt munnen då man fiskar och skall fotas.

Och jag undrar ju varför man skall ha en sådan för munnen?

 

Spelar ingen roll om det är från Tropicfiske med +30 grader eller fiske från Kola eller BC

med temperaturer mellan 0-+10 grader så är det ofta att man ser fiskare med dessa "banditmunkavlar" ? 

- Varför?  :blink:

Är det av någon anledning som jag har missat eller fyller det en funktion?

Är man rädd att smitta fisken om man är förkyld och måste hosta? eller fiskar man på vatten man inte får och vill hellre se ut som en bov?

 

Är själv inte så "trendig" så kanske jag missat något  :unsure:

  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kanske fler än jag har sett att det är väldigt många, speciellt på framsidan av någon flashig fisketidning, som har en snusnäsduk eller en 

tygbit alternativt en buff runt munnen då man fiskar och skall fotas.

Och jag undrar ju varför man skall ha en sådan för munnen?

 

Spelar ingen roll om det är från Tropicfiske med +30 grader eller fiske från Kola eller BC

med temperaturer mellan 0-+10 grader så är det ofta att man ser fiskare med dessa "banditmunkavlar" ? 

- Varför?  :blink:

Är det av någon anledning som jag har missat eller fyller det en funktion?

Är man rädd att smitta fisken om man är förkyld och måste hosta? eller fiskar man på vatten man inte får och vill hellre se ut som en bov?

 

Är själv inte så "trendig" så kanske jag missat något  :unsure:

Myggskydd kanske? Jag kan inte påstå att jag är hård som en infödd inlandsnorrlänning vad gäller myggtolerans men ute vid vatten brukar det inte vara nåt problem. Värre när jag måste gå genom högt gräs och buskage.

 

Edit: jag pratar inte om mygg vid t ex bonefishfiske. ;)

Redigerad med MathiasL
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är man på sydliga breddgrader tycker jag solen kan bli bra rå och mattande med bara smörjning som skydd. Buffens material har en ganska trevlig värmereglerande effekt, den svalkar när det är varmt och värmer när det är kallt. Jag fick inte myggmedel att funka i Nya Zeeland heller, men sandflugor saknar helt förmågan att penetrera tyg. Där var det alltså kanon att täcka snarare än att smörja, både för solen och krypen. Jag köpte en tunn flatfisketröja från simms inför resan med en luva som täckte allt utom ögon och näsa och den var så skön och bra i solen att jag var tvungen att köpa en buff till samma ändamål när tröjan började säcka ihop.

 

Sedan dess har jag med buffen här hemma också men det är inte så att jag känner att den är oumbärlig och att alla borde ha en. Det kvittar med vår sol och våra insekter. 

 

Varför man har den runt munnen kan jag inte svara på. Tar någon fram en kamera kan man med fördel peta ner buffen i kragen och peta upp solbrillorna på kepsen :)

Redigerad med Andreas89
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man vill vara anonym vid tjuvfiske bör man använda mer naturfärgade buffar än vad de flesta gör. Dödskallar i neon syns rätt bra på håll. 

 

Jag kan erkänna att jag haft buff över öronen för att slippa få in kryp däri. Svårt att se ball ut då förstås.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På sommarn är det gött för o slippa solskyddsfaktor. Buffen finns alltid med i vadarjackan men är inte alltid på. Det är mysigt o ombonat o ta på den om man börjar frysa lite oavsett årstid. För o vara så komprimerad är det ett extremt värmande plagg. Den fungerar ju som värmeväxlare när den är varm o blöt framför munnen. Har en likande pryl för vinterträning med astma "gristryne"  som gör att inandningsluften går från -10 till 25 istället(buffen inte lika effektiv växlare men principen är samma). väldigt stor skillnad med tanke på att man drar in den kalla luften i kroppshålans kärna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv är jag övertygad om att det är ett smart trick från pryltillverkare att hitta något nytt att prångla på oss flugfiskare. Smäll på en Simmslogga eller något annat tillverkarnamn så går allt att sälja.

Pryltillverkar-VD: Vad ska vi göra med de här hopplösa tröjorna från förra säsongen som ingen vill ha?

Pryltillverkardesigner: Vi klipper ärmarna i remsor, smäller på vår logga, så kan vi sälja det som halsdukar.

;-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...