Hoppa till innehåll

Simms vadare, G3 vs G4


Pering

Recommended Posts

Slitstyrkan på G4 är självklart bättre iom 5 lager högre upp men hur är det med värmen vid djupvadning? Den bättre andningsfunktionen på G3:an ser jag dock som ett plus. Trots att jag är rejält påpälsad enligt lager på lager principen under mina G3 blir det kallt vid skrevet... :wacko: Ingen läcka är funnen. Ska tilläggas att jag fiskar på kusten... Jag strävar inte efter att vada djupt men ganska ofta kräver situationen det. Hjälper 2 extra lager? Någon som har använt båda dessa vadare vid vadning i kallare vattentemperaturer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör G3 och står ogärna utvadad till midjan i vintertemperaturer nån längre stund, det blir kallt. Har inte provat G4 men tvivlar på att ett extra lager där gör nån större skillnad. 

Vill du ha förstärkning just kring skrevet så finns ju primaloft-shorts och liknande. 

Men för samma peng som dessa får du antagligen ett par neoprenvadare. Jag hade nog kört på neopren om jag hade fiskat mycket på vinterhalvåret. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser


Ett plagg/material som har extremt bra isolerande effekt i vadarna är Float Underwear http://floatunderwear.se

En adderad flytsäkerhet är också bra när man fiskar årets kallaste månader.

Jag har använt float underwear i flera år nu och det är ett suveränt bra plagg som jag använder ofta.

Vi gjorde även en test på det här plagget för några år sedan och testade flytförmågan i en öppen älv vid runt 10 minus.

Kolla även vad Robbo, GäddJoel och Fredrik Aremyr tycker i andra filmen.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Primaloft och dun pressas ihop av vattentrycket vilket förstör den isolerande effekten i vadarna. Dessa plagg är bättre som förstärkningsplagg vid landfiske eller när man vill värma sig efter fisket. Ett par float underwear byxor pressas inte ihop av vattnet och isolerar lika bra som neopren. Vid längre vadningspass tidigt på våren upplever jag att thermoticsbyxan slår alla alternativ jag testat under vadarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Pering sa:

Guideline har ju en primaloftbyxa, Core. Har dessvärre inte läst någon bra recension angående användning av primaloft under vadarbyxor. Vattentrycket gör att materialet pressas ihop, luften/isoleringsegenskapen försvinner...

Jag använder dubbla merinokallingar samt haglöfs primaloftbyxa under mina simms stockingfoots. Om benen fick bestämma kunde jag lätt stå utvadad i 30-40 min i kall vinterälv. Fötter och händer säger stopp före.

Har också ett par simmsvadare med stövel och då går det bättre för fötterna. 

Primaloft är lösningen. Värmer även när den blir fuktig till skillnad från fleecebibs som bara blir tunga och kalla efter en stund. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hörni syntetnissar !

Ett par tunna merinolångkallingar + ett par tjocka gammeldags yllelångkallingar och armens vadmalsbrallor så fiskar ni dygnet runt. Inget vattentryck pressar ihop detta. 

 

Problemet är var man hittar dessa kraftigare tjocka yllekallingarna.

En del var bättre förr. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, det var många bud! Verkar iaf som att jag slipper köpa nya vadare B) Jag kör följande under vadarna: tunna merinolångkallingar, tjocka merinolångkallingar, Polartec fleeceoverall. Räcker ej i svinkallt vatten vid midjedjup vadning. Känns dock som att jag vill testa syntet. Primaloft eller  Thermotic, det är frågan...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste säga detta som kuriosa. I en bok jag köpt av Yngve Ryd  "Ödemarksjägare i Jokkmokks fjällvärd" berättar Sven Larsson Levik (träffat han en gång i Peurare under en flermilalång finnspetsjakt)  hur han drog upp sin 100 kg tunga kälke till Padjelanta för 3 mån vintervargjakt. Under flerdagarsturer blev han ibland tvungen att sova ute på natten så han samlade ihop ris i 4-5 avlånga högar på nån renblåst klippa och tände på en, lät den brinna ut, sopa bort askan och  la sig samt tände på den andra, böt plats osv eftersom det blev kallt och fick så vila ut. Skulle tro att utan sina vadmalskläder som isolering hade han frusit fast och dött på klippan.

Om det inte funkar med primaloften skaffa dig armens gamla vadmalsbrallor. 

 

Redigerad med Jolly Roger
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago Hannu sa:

....eller så åker man hem och häller upp en värmande single malt :)

Eller så häller man single malten i vadarna och tänder på.

Blir ungeför samma resultat som att pissa i dom med skillnaden att först blir det hett, hett som i helvetet sedan isande kallt når det brunnit hål på vadarna. :o

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hannu sa:

Skämt åsido....men ska inte flugfiske vara en form av njutning?

Nu är ju inte t.ex laxfiske någon direkt njutning, men det kanske är dags att packa ihop grejerna när kläderna inte räcker till.

Håller med Hannu.

Men tror det var det stora laxfiskeoraklet George M Kelson som skrev i någon av sina böcker typ att det var ingen fara att fortsätta fiska även om bena började skifta i blått men när de började svartna var det dags att avsluta fisket och ta en paus. :ph34r:

Hare bra framför brasan med en virre i handen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...