Hoppa till innehåll

NÁM flugspö


Beretta

Recommended Posts

Det är väldigt nytt och svenskt. Tillverkningen sker i Soul Sydkorea. De överlägset tekniskt bästa. Vårt mål är ta fram det absolut vassaste oavsett kostnad. Står lite mer här om vår vision. Det kommer mer efterhand. Alla spön finns hemma utom 16'1 som vi filar lite till på. Kommer i slutet av april. Vi är rätt övertygade liksom rutinerade fiskare runt om i norden som fått prova..

www.namproducts.com

Redigerad med salmonmike
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7 hours ago, Ixoye said:

Hur långt man kastar med det är ointressant för mig, jag är mer intresserad av känslan, precision och återhämtningen i klingan.

Jag tror inte på riktigt att man kastar längre med graphen. Det gör förhoppningsvis inte du heller. Raljerade mest kring materialhypearna som kommer pö om pö. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick alltså tillfälle att provkasta NÁM 9'1" #5 på Sportfiskemässan. Ta nu inte detta som ett test, utan mer som en första upplevelse av spöet. Jag gjorde inte speciellt många kast, men fick ändå en känsla för spöet. Jag är osäker på vilken lina vi använde. GPX? Tror den var gul och grön och "raspade" lite i spöringarna, typ som en shark light...

Spöet är väldigt lätt. Enligt uppgift runt 80 gram.

Vid överhandskast kändes spöet skönt och följsamt. En ganska djup kurva som kommer passa många. Bra återhämtning. #5-linan kändes helt rätt. Spöet gjorde inget större väsen av sig utan gjorde det jag bad om snällt, lugnt och säkert.

Sedan testade vi switchkast. Ja, jävlar! Här kommer spöet verkligen till sin rätt och slår många konkurrenter på fingrarna. Utan några som helst problem landade flugan på andra sidan kastbassängen som uppskattningsvis är ca 22 meter. Med det här spöet vid en skogsklädd älv- eller sjöstrand kommer du fånga mer fisk. Stabil och lugn känsla.

Snygga komponenter. Ska jag hitta något jag skulle ändra på är det de svarta snakeringarna. Min erfarenhet är att de efter en tids användning ändå blir blanka på insidan, att den svarta färgen nöts bort, så varför inte köra kromat direkt? Eller titan? Det kan förstås vara någon ny variant av ringar som behåller färgen och då tar jag tillbaka min anmärkning.

Min slutsats efter en alldeles för kort provkastning: jag skulle gärna fiska med NÁM-femman var och när som helst, och kanske allra helst där switchkast är nödvändigt. Männen bakom spöet har gjort ett bra och grundligt jobb!

Nu är jag sugen på att testa fyran. Jag vippade bara med det i Hökensås monter på mässan och känslan var mycket positiv. Ett påtagligt lätt spö som jag uppfattade som snabbare än femman. Jag tänker sommar, rinnande vatten, kläckande sländor och vakande harr...

  • Like 5
  • Thanks 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle nog säga de är hyfsat förlåtande. De är snabba men ändå djupa, en ekvation som är rätt svår med mindre vassa, tyngre material med sämre resin. Förlåtande har nog mer med linan att göra annars. En tyngre, kortare lina med mer bakvikt kan nog få det mesta bli förlåtande med mindre bra teknik. Med ex lättare body och längre tyngre tip och hyfsad teknik kastar du längre än allt annat med dessa.

Du får testa själv vid tillfälle...

  • Thanks 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 4/1/2019 at 9:44 PM, salmonmike said:

Det är väldigt nytt och svenskt. Tillverkningen sker i Soul Sydkorea. De överlägset tekniskt bästa. Vårt mål är ta fram det absolut vassaste oavsett kostnad. Står lite mer här om vår vision. Det kommer mer efterhand. Alla spön finns hemma utom 16'1 som vi filar lite till på. Kommer i slutet av april. Vi är rätt övertygade liksom rutinerade fiskare runt om i norden som fått prova..

www.namproducts.com

Var kan man känna och testa spöna? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 9 months later...

Hej!

Är lite sugen på ett nytt klass 4 spö och har kikat lite på nam; s variant i klassen.

Problemet är att det inte finns så mycket att läsa om detta spö, och har ingen möjlighet att testa själv  (inga tester på nätet, endast några kommentarer på detta forum )

Så min fråga, är detta något  att satsa på? (eller är det en "dagslända"?)

Kanske skall nämnas att jag inte söker en "kastkanon för gräsmattan" utan ett "fiskespö"

Det jag hittills har använt i samma klass  är gamla klassiska  Sage-spö GFL och RPL (beror väll på min ålder )

Kom gärna med förslag på spön som skulle kunna passa

 

 

Redigerad med TXL-F000
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick se nu att det verkar som att Fishline slutat sälja Nam spön.

Hittar ingen shop längre som säljer Nam enhandsspön längre!!

Fanken var sugen på att åka till storstan och testa 5:an och 6:an!! 

Om någon här på forumet har något av dessa spön och vill sälja hör av er på pm.

Jag har själv 7:an och det är ett riktigt bra spö.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...