Jump to content
Edgeforum

Recommended Posts

6 minutes ago, Ulf W said:

Mycket bra där @Jonas

Detta är tyvärr en oerhört känslig bransch och den kan aldrig ta igen det den förlorar under en sådan här kris.

Med tanke på risken för smittspridning kontra krisen för våra restauranger blir det mycket Take-away-mat i veckorna framöver! 😇

• Like 1
  • Replies 85
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

ja... eller så lever vi helt enkelt på med våra liv och testar och vårdar de som blir sjuka löpande. Är det så smittsamt som det sägs så får ju de flesta av oss det här förr eller senare oavsett? Och

Sveriges strategi? för pandemin är väl det enkla svaret att vi har den strategi vi har resurser för och vi har liksom inte mängder av verktyg att ta till längre som skull göra varken till eller ifrån,

Det kommer inte gå åt helvete pga viruset i sig i så fall, utan för att folk i någon form av masspsykos bunkrar upp och låser dörren och låter ekonomin och arbetsmarknaden raseras. Riskzonen = Stann

Posted Images

20 minutes ago, Martinrutger said:

Det finns massor av vetenskapliga fakta att läsa om Coronaviruset och dess spridning/följder!

Nja, sakta i backarna. 😀

Vetenskap bygger på fakta över längre tid och beprövad fakta, så länge har inte Corona härjat. Därav är forskningen i bästa fall i förstadiet med så kallade hypoteser och teser och det är absolut inte vetenskap ännu. (Kvasivetenskap räknar jag inte till fakta).

Och dessa "unga" hypoteser talar även de mot varandra. Ex om viruset ska släppas lös eller ej. Hur många som är smittade och så vidare. Det är i bästa fall gissningar i detta stadium.

Vad vi vet är att folk blir smittade och olika sjuka beroende på dess hälsa.

Edited by Laxarnas prins
3 minutes ago, Laxarnas prins said:

Nja, sakta i backarna. 😀

Vetenskap bygger på fakta över längre tid och beprövad fakta, så länge har inte Corona härjat. Därav är forskningen i bästa fall i förstadiet med så kallade hypoteser och teser och det är absolut inte vetenskap ännu. (Kvasivetenskap räknar jag inte till fakta).

Och dessa "unga" hypoteser talar även de mot varandra. Ex om viruset ska släppas lös eller ej. Hur många som är smittade och så vidare. Det är i bästa fall gissningar i detta stadium.

Vad vi vet är att folk blir smittade och olika sjuka beroende på dess hälsa.

...så egentligen vet ingen någonting! Väljer man att tro på det så gör man väl... antar jag!?

Sveriges strategi? för pandemin är väl det enkla svaret att vi har den strategi vi har resurser för och vi har liksom inte mängder av verktyg att ta till längre som skull göra varken till eller ifrån, Tegnell har inget med detta att göra för han kan inte påverka det ändå och de saker han säger skall man givetvis lyssna på och ta till sig men i slutändan är det ändå vi i befolkning som har den stora möjligheten att begränsa detta så mycket vi kan.

Akutsjukvården i ex Stockholm gick ju redan på knäna långt innan Corona bröt ut om ni kommer ihåg uppropet ibland läkare och löpsedlar? vad har blivit bättre med den efter Corona och redan nu innan vi ens är mer än i början på pandemin är ju den fantastiska vårpersonal hårt ansatt och jobbar dubbelt mm och vet inget i nuläget om dom får semester.

Tyskland mobilserar 1000 respirator platser i Berilns mässshall kan vi göra detta i Stockholmsmässan? vilket inte är fallet, så i vart ligger mångas tro att vi i Sverige som enda land skall kunna finta och sidsteppa en pandemi och inte hamna i Italiens situation? det enda jag kan se som egentligen talar för oss är att vi är ett glesbefolkat land och skulle till och med kunna ha en geografisk distansering om så blir nödvändigt.

Visst det är förjävligt allt som drabbar besöksnäringen och vad det innebär med jobb och en hel bransch som lider men vad händer om vi inte gör allt vi kan nu för att stoppa det? ekonomin och alla branscher lär ju inte få det bättre.Jag vet att känns förjävligt med allt som man hade på g som försvinner men sol och resmål mm men det finns ju kvar för andra tillfällen och visst vi hade massor på gång hemma under frugans 50 års firande men det är bara att skjut upp saker och gilla läget, nej kära vänner hela världen stänger inte av för en"vanlig förkylning" och det är dags att vi börjar tänka och agera därefter.

Visst vi kan köra på let it rip metoden bara för det blir socialt jobbigt för oss under en tid och låta det gå ut över de riskgrupper vi har som lär dö i större antal än vad som hade behövts men jag ser på den generationen med värme och vill gärna värna dessa emot att under en förhoppningsvis? kortare period ha ett lite tråkigare liv.  

• Like 7
5 hours ago, Jonas said:

ja... eller så lever vi helt enkelt på med våra liv och testar och vårdar de som blir sjuka löpande. Är det så smittsamt som det sägs så får ju de flesta av oss det här förr eller senare oavsett? Och flera av oss kanske redan har haft det med tanke på hur lindriga symtomen verkar vara i det stora flertalet fall? Det är viktigt att samhället fortsätter fungera även om det härjar ett virus. Är man rädd eller i riskzon så kan man ju sätta sig i självkarantän, det bör vara ett fritt val. Att tvinga alla andra till drastiska åtgärder känns som helt fel väg att gå.

Tycker även att man ska försöka stödja de branscher som behöver hjälp nu så gått man kan och är man inte rädd eller i riskzon är det bra om man försöker leva på som vanligt. Själv tycker jag synd om hotell och restaurangbranschen som drabbas väldigt hårt och jag försöker just nu äta ute i högre utsträckning än vanligt för att dra mitt strå till stacken.

Jag litar på Anders Tegnell och tycker att han har en bra syn på det här. Tycker att Sverige har hanterat det det här betydligt mer balanserat än många andra länder. Att göra som i exempelvis Danmark och låta politiska beslut som "visar handlingskraft" gå över huvudet på experterna är ju helt förkastligt om ni frågar mig...

Håller helt med. Förutom följden i form av influensa kommer har det här fått och kommer att få enorma ekonomiska konsekvenser för många branscher och hela världsekonomin under lång tid. Försöker därför på ett förnuftigt sätt fortsätta leva som vanligt, och bla äta ute och handla på som vanligt. Trots att jag pga av ålder tillhör riskgruppen.

• Like 3
5 hours ago, Ixoye said:

Dom ekonomiska konsekvenserna oroar mig mer en att bli smittad av viruset, det ser väldigt mörkt ut.

Lite funderingar från en ickeexpert som jag är:

Vissa experter menar att det var dumt att stänga ned länder så omfattande som gjorts i en ekonomisk kontext. Jag hoppas vi snart är på benen igen och att den privata näringen inte drabbas för hårt, för folk som får lämna jobb är inte bra. Kan undra om privata företag som gjort vinster använder dessa vinster till att ha kvar anställda eller om många kickar först? I så fall hoppas jag att dessa företag får problem att hitta bra anställda då det väl är dags att rekrytera.

Jag tror nog att hjulen måste börja rulla inom två-tre veckor annars blir det tufft. Och då kan man fråga om det var rätt väg att stänga samhällen? Enligt media börjar Kina snurra på med snart full kapasitet. Rimligt är väl om Sverige gör detta tre -fyra veckor efter om vår regering tillåter det. Hotell, restauranger, nöjes-fotboll-idrott branschen måste tillåtas tuffa på inom en snar framtid. Men totalförbjud inresor till Sverige i ca sex veckor eller mer. 

Är detta en "kris" ? Nja inte ännu men en smocka har samhällen fått inte minst ekonomiskt.

Media och sociala medier sprider domedagsprofetsior allt för hårt och de har hjälpt till att håsa upp till den milda grad att de lyckats få folkmassorna att inta en masshysteri på ett psykologiskt plan som vi aldrig tidigare sett. Tänk om detta blåser av snart och det inte blev mycket värre än en vanlig influensa. Vad ska media skrämma om nästa gång? Kommer vi att tänka själva eller kommer vi att låta andra tänka åt oss som vi numera så lätt gör?

Saknar vi starka ledare i drabbade samhällen? Är PK numera viktigare för ledare än ett lands samhällsekonomi? Hade vi velat ha ledare som haft en plan att ignorera smittan och låta ekonomin rulla på och smittan få stagnera av sig själv eller med kommande vaccin (vilket vissa experter hävdar vara det riktiga)?

Jag är redan trött på den överdrivna hysteri och rädsla som media lyckats måla upp och tänker, vad ska de skrämma med nästa gång då Corona är ett minne blott?

Låt experter tala och lägg munkavel på ickeexperter i den breda median.

Edited by Laxarnas prins
  • Like 1
  • Sad 1
1 hour ago, Laxarnas prins said:

Lite funderingar från en ickeexpert som jag är:

Vissa experter menar att det var dumt att stänga ned länder så omfattande som gjorts i en ekonomisk kontext. Jag hoppas vi snart är på benen igen och att den privata näringen inte drabbas för hårt, för folk som får lämna jobb är inte bra. Kan undra om privata företag som gjort vinster använder dessa vinster till att ha kvar anställda eller om många kickar först? I så fall hoppas jag att dessa företag får problem att hitta bra anställda då det väl är dags att rekrytera.

Jag tror nog att hjulen måste börja rulla inom två-tre veckor annars blir det tufft. Och då kan man fråga om det var rätt väg att stänga samhällen? Enligt media börjar Kina snurra på med snart full kapasitet. Rimligt är väl om Sverige gör detta tre -fyra veckor efter om vår regering tillåter det. Hotell, restauranger, nöjes-fotboll-idrott branschen måste tillåtas tuffa på inom en snar framtid. Men totalförbjud inresor till Sverige i ca sex veckor eller mer. 

Är detta en "kris" ? Nja inte ännu men en smocka har samhällen fått inte minst ekonomiskt.

Media och sociala medier sprider domedagsprofetsior allt för hårt och de har hjälpt till att håsa upp till den milda grad att de lyckats få folkmassorna att inta en masshysteri på ett psykologiskt plan som vi aldrig tidigare sett. Tänk om detta blåser av snart och det inte blev mycket värre än en vanlig influensa. Vad ska media skrämma om nästa gång? Kommer vi att tänka själva eller kommer vi att låta andra tänka åt oss som vi numera så lätt gör?

Saknar vi starka ledare i drabbade samhällen? Är PK numera viktigare för ledare än ett lands samhällsekonomi? Hade vi velat ha ledare som haft en plan att ignorera smittan och låta ekonomin rulla på och smittan få stagnera av sig själv eller med kommande vaccin (vilket vissa experter hävdar vara det riktiga)?

Jag är redan trött på den överdrivna hysteri och rädsla som media lyckats måla upp och tänker, vad ska de skrämma med nästa gång då Corona är ett minne blott?

Låt experter tala och lägg munkavel på ickeexperter i den breda median.

De här e slutet helt enkelt,de går åt helvete!!! Ser framemot dumppriser så jag har råd o köpa mitt drömspö o en bil till mina sista fiskeresor.. 

Är människor så korkade naiva me ryggdunkarkompisar i hasorna att dom inte kan tänka själv att dom bara går efter taktpinnen så är de här helt rätt att de går åt helvete..helt ärligt!! 

5 minutes ago, Line-speed said:

De här e slutet helt enkelt,de går åt helvete!!! Ser framemot dumppriser så jag har råd o köpa mitt drömspö o en bil till mina sista fiskeresor.. 

Är människor så korkade naiva me ryggdunkarkompisar i hasorna att dom inte kan tänka själv att dom bara går efter taktpinnen så är de här helt rätt att de går åt helvete..helt ärligt!! 

Det kommer inte gå åt helvete pga viruset i sig i så fall, utan för att folk i någon form av masspsykos bunkrar upp och låser dörren och låter ekonomin och arbetsmarknaden raseras.
Riskzonen = Stanna inne
Icke riskzon = lev vidare som vanligt men med grundläggande åtgärder (undvik folksamlingar, tvätta händerna) och besök inte de i riskzonen på någon månad.

Global direktmedia som i dagens samhälle är grunden till många problem...

• Like 4
2 minutes ago, Lodjur said:

Det kommer inte gå åt helvete pga viruset i sig i så fall, utan för att folk i någon form av masspsykos bunkrar upp och låser dörren och låter ekonomin och arbetsmarknaden raseras.
Riskzonen = Stanna inne
Icke riskzon = lev vidare som vanligt men med grundläggande åtgärder (undvik folksamlingar, tvätta händerna) och besök inte de i riskzonen på någon månad.

Global direktmedia som i dagens samhälle är grunden till många problem...

Här uppe i finnmark rullar de nästan på som vanligt,ingen hysteriskt prepping så hyllorna står tomma fast de är ändå grymt otillgängligt på vintern..vägarna e avstängda minst 3-4 dagar varje vecka pga oväder...men de har nog vart lite panik i byn när någon har kommit hem från utlandet så folk har nästan gått omvägar runt huset där dom e i karantän.. 

Vad jag hör så är ingen smittad här i byn än så länge iaf o har inte hört nå rapporter från övriga finnmark heller.. 🤔

Utan att helt ha nå kunskaper om virus... men hur de kan helt plötsligt va noll nya corona fall i Kina att de avtar under en längre period upp till 1år vore ju mer logiskt...  Någon som tryckt på stoppknappen?   

Den här rapporten satte eld under baken på några ledare... typ alla med läskunniga rådgivare...

https://www.imperial.ac.uk/media/imperial-college/medicine/sph/ide/gida-fellowships/Imperial-College-COVID19-NPI-modelling-16-03-2020.pdf

Den snurrar inte runt på facebook precis, men är man intresserad av ämnet så kan man göra sökningar med den som utgångspunkt!

Rätt olustigt! ..en söker efter artiklar i både Aftonbladet & Expressen om Corona viruset..många intressanta artiklar har blivit antingen +-artikel lr Premium??????:blink:

En vill ju veta nu allting om den..då skall dom ta betalt??? Är det allvarligt lr. är det allvarligt?

Premium på Expressen så kan en få 1 mån gratis..sen 69:-/mån..

Sökte igår via mobilen om lindriga symtom + + varför vissa knappt känner av den..

I illustrerad Vetenskap..så han jag knappt börja läsa..så slog det över till en betaltjänst.

3 minutes ago, Ismo said:

Rätt olustigt! ..en söker efter artiklar i både Aftonbladet & Expressen om Corona viruset..många intressanta artiklar har blivit antingen +-artikel lr Premium??????:blink:

En vill ju veta nu allting om den..då skall dom ta betalt??? Är det allvarligt lr. är det allvarligt?

Premium på Expressen så kan en få 1 mån gratis..sen 69:-/mån..

Sökte igår via mobilen om lindriga symtom + + varför vissa knappt känner av den..

I illustrerad Vetenskap..så han jag knappt börja läsa..så slog det över till en betaltjänst.

Money talks och det bres på för att tjäna pengar av media. Rekommenderar Region Stockholm, där har de Coronasjälvskattning och svar på dina frågor utan att det kostar ett nickel. 😀

På 2020-03-18 at 23:08 Meritaimen sa:

Har inte hört något om kriget i Syrien.Har dessa krigare blivit rädda för Corona och flytt iväg? Silken jäkla förlust för vapenindustri

fn... allt skit på samma gång😂😉

• 2 weeks later...

Är de någon som känner el vet någon som är illa tilltufsad såpass att den får intensivvård el avlidit av detta elände? 

Hoppas att de vänder till de bättre snart så man kommer ut på fiskeresor..  ✌️

Tror det kommer bli åka av för Sverige i antal smittade och nya dödsfall de kommande 2 veckorna jämfört med tidigare utveckling

19 minutes ago, Lodjur said:

Tror det kommer bli åka av för Sverige i antal smittade och nya dödsfall de kommande 2 veckorna jämfört med tidigare utveckling

Jag tror faktiskt de inte kommer dö så många i Sverige....inte mer än vanligt. 

Vi e ju så duktiga i Sverige 👍👍

1 hour ago, Line-speed said:

Jag tror faktiskt de inte kommer dö så många i Sverige....inte mer än vanligt. 

Vi e ju så duktiga i Sverige 👍👍

Mja... 687 döda i Sverige i nuläget medan Norge har 101, Danmark 218 och Finnland 40 :ph34r:

Är inte sjukt insatt i hela pandemin och allt där omkring men följer statistiken från dag till dag och har noterat en skarp uppgång i Sverige under senaste dagarna, därav jag tror att Sverige kommer peaka om ca 2 veckor.

Använder för övrigt Worldometers statistik:
https://www.worldometers.info/coronavirus/