Hoppa till innehåll

Vem gör dom bästa linorna tycker du?


Rxbban

Recommended Posts

On 10/13/2023 at 7:50 PM, Rxbban said:

Hur är linminne på cortland och sa? Har du upplevt telefonsladd syndromet på dom linorna någonsin? ☺️

De kan va lite linminne på Cortland lite hårdare o glattare Htx coating....men efter lite inkastade så blir de helt grymt.. 

CAng coatingen så tar mkt längre tid innan linan börjar tappa skjutet.. 

Vissa linmärken  märker man att linan tappar skjutet o käns tyngre o kasta med.. då har coatingen förmodligen sugit vatten och samlat skit o måste torkas/rengöras..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

11 hours ago, Salisfly said:

Vilken lina skulle du rekommendera av cortland till moderna mediumfast spön? Sjöfiske?

Troutboss definitivt suverän på underhandskast och överhandskast!  Långa överhandskast så blir det Longbelly distance och den känns inte som en långklumpare, bra drag I linan tidigt!

Vilket spö kör du med!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 10/14/2023 at 9:58 PM, Southcoastal said:

Tjena! Gå in och läs om min egen designade kustlina! 

 

Är du intresserad av en kustlina som kastar riktigt bra och är den slitstarkaste på marknaden med en annorlunda pvc blandning som gör att coatingen håller bättre och längre än de andra linorna på marknaden.

 

https://lajnes-flugfiske.weebly.com/

 

 

 

Skitfiske. 

En bra produkt talar för sig själv!

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spontant SA och Cortland.  Fast så enkelt är det ju inte längre då de i sin tur gör linor till de andra varumärkena. Och SA ägs ju idag av Orvis vilket gjort att Orvis topplinor nu är lika bra som SA's osv. Det är som alltid. En djungel. Och allt måste provas över tid innan man vet hur det håller.

En rolig uppstickare sista året är ju Lajnelinan som både kastar bättre och håller bättre en någon annan havsöringslina jag provat sista åren https://lajnes-flugfiske.weebly.com/min-egendesignade-lina.html

En annan favoritlina sista åren är NAM's A-Type och M-Type som är fantastiskt bra linor som görs i RIO's fabriker om jag inte minns fel? Är däremot osäker på om man kan köpa dem längre? De var borttagna från hemsidan såg jag nu? https://namproducts.com/en-se

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

SA MPX, Rak och hållbar, gör det mesta bra.

Wulff TT / TT plus, Rak men inte lika lätt att hålla ren som SA.

Rio Perception / Gold. Raka och hållbara som gör det mesta bra.

Sen tycker jag att GL 4Cast  taperingen är världsklass men linorna trasslar dessvärre.

GL Camo Pro och Coastal är ju grymma linor gjorda i PVC/Poluretan med grymt hållbar coating.

Redigerad med bratteus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Vilken SA-lina passar bäst som allround till ett inte alltför snabbt spö? Tänker specifikt på vision hero klass 5 som är medium-fast. Lite torrfluga lite nymfer, en och annan streamer. Stilla och rinnande vatten. Hellre kontroll och presentation än kastlängd om något ska väga över 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago, Olof Rensfeldt said:

Vilken SA-lina passar bäst som allround till ett inte alltför snabbt spö? Tänker specifikt på vision hero klass 5 som är medium-fast. Lite torrfluga lite nymfer, en och annan streamer. Stilla och rinnande vatten. Hellre kontroll och presentation än kastlängd om något ska väga över 

SA Amplitude Smooth Infinity WF
SA Amplitude Smooth Trout WF

BÄGGE ÄR RIKTIGT BRA LINOR

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ouf bara finlirar linor

vars är dängarlinorna med aggresiva taperingar och korta klumpar, ska vara enkelt att kasta ut linan med en saftig streamer ;)

Loop opti stream är en grym lina om jag får säga det själv :)

Cortland compact är en lina jag är sugen på att testa

Sen tycker jag SA och Cortland med flera måste lämna det uråldriga AFTM systemet.. man blir ju inte klok när dom anger vikt de första 9 metrarna, jag vill veta vad hela klumpen väger varken mer eller mindre, sen vill jag veta hur lång den där och hur taperingen ser ut.

Redigerad med PiteåDanne
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, PiteåDanne said:

ouf bara finlirar linor

vars är dängarlinorna med aggresiva taperingar och korta klumpar, ska vara enkelt att kasta ut linan med en saftig streamer ;)

Loop opti stream är en grym lina om jag får säga det själv :)

Cortland compact är en lina jag är sugen på att testa

Sen tycker jag SA och Cortland med flera måste lämna det uråldriga AFTM systemet.. man blir ju inte klok när dom anger vikt de första 9 metrarna, jag vill veta vad hela klumpen väger varken mer eller mindre, sen vill jag veta hur lång den där och hur taperingen ser ut.

 

Fiskar man bara linor som är som skjutklumpar så funkar väl vikt bra.

Utan hjälpen att klassificera massa per längdenhet så blir det mer jobb att välja lina. En klump på 19 gram och 20 meter passar bra för ett spö som designern tänkt sig som en femma, men 19 gram och 8 meter kommer inte alls ge rätt känsla. Massa per längdenhet blir ett bra mått i och med att en lång och kort lina kommer påverkas olika i och med tröghetsmoment bland annat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 minutes ago, Fisk said:

 

Fiskar man bara linor som är som skjutklumpar så funkar väl vikt bra.

Utan hjälpen att klassificera massa per längdenhet så blir det mer jobb att välja lina. En klump på 19 gram och 20 meter passar bra för ett spö som designern tänkt sig som en femma, men 19 gram och 8 meter kommer inte alls ge rätt känsla. Massa per längdenhet blir ett bra mått i och med att en lång och kort lina kommer påverkas olika i och med tröghetsmoment bland annat.

Exakt men om man får veta hela klumpens längd i grains eller gram samt klumpens längd och tapering så kan man direkt se och avgöra vilket spö en sådan klump är designad för. 

Jag har en SA sbt som är 7.5 meter typ fast vikten står som 10.4 gram första 9 metrarna, jag skiter väl i vad vikten skulle vara om den var 9 meter 

Jag vill veta vad den 7.5 meter långa klumpen väger

Redigerad med PiteåDanne
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago, PiteåDanne said:

Exakt men om man får veta hela klumpens längd i grains eller gram samt klumpens längd och tapering så kan man direkt se och avgöra vilket spö en sådan klump är designad för. 

Jag har en SA sbt som är 7.5 meter typ fast vikten står som 10.4 gram första 9 metrarna, jag skiter väl i vad vikten skulle vara om den var 9 meter 

Jag vill veta vad den 7.5 meter långa klumpen väger

Ja det där var ju ett väldigt konstigt sätt att specificera SBT. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd, min första fråga är, hur definieras "bästa"?

Jag tänker givetvis på om man avser linfabrik (som ansvarar för kvalitet och material) och tapering (som skickas till linfabriken av beställaren). Ibland sammanfaller ju dessa, som med Rio, Cortland, SA och Airflo.

Ju mer jag arbetat med just utveckling av linor, desto mer övertygad blir jag om följande:

A. Det finns inga magiska taperingar. Faktum är att det är så trångt bland taperingarna mellan olika märken att det kan skilja mer mellan linor inom samma modell men i två olika batchar, än mellan två helt olika modeller. Har man suttit och kontrollmätt många linor så blir man förvånad. Här gäller det ju för beställaren att ha ett gediget kvalitetsarbete där kontrollmätning ingår.

B. Linans egenskaper sitter framförallt i material och tillverkning. Självklart förutsatt att man har en tapering någorlunda i linje med tänkt användningsområde.

C. Många upplever en lina som bra bara den är lättkastad. En lina blir mer lättkastad om den görs tyngre. Det omvända gäller också förstås. Många märken har försökt göra en enhandslina med klassisk speytapering, dvs med massan långt bak och en riktigt lång framtagning. Men oj så svårt det är att få den att gå hem i stugorna ☺️

 

Personligen gillar jag de små ambitioner som finns att göra linor miljövänliga. Ingen onödig plast I t.ex. spolar och helst ingen PVC.

 

Allt gott

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 hours ago, Staffan Dahlbom said:

Intressant tråd, min första fråga är, hur definieras "bästa"?

Jag tänker givetvis på om man avser linfabrik (som ansvarar för kvalitet och material) och tapering (som skickas till linfabriken av beställaren). Ibland sammanfaller ju dessa, som med Rio, Cortland, SA och Airflo.

Ju mer jag arbetat med just utveckling av linor, desto mer övertygad blir jag om följande:

A. Det finns inga magiska taperingar. Faktum är att det är så trångt bland taperingarna mellan olika märken att det kan skilja mer mellan linor inom samma modell men i två olika batchar, än mellan två helt olika modeller. Har man suttit och kontrollmätt många linor så blir man förvånad. Här gäller det ju för beställaren att ha ett gediget kvalitetsarbete där kontrollmätning ingår.

B. Linans egenskaper sitter framförallt i material och tillverkning. Självklart förutsatt att man har en tapering någorlunda i linje med tänkt användningsområde.

C. Många upplever en lina som bra bara den är lättkastad. En lina blir mer lättkastad om den görs tyngre. Det omvända gäller också förstås. Många märken har försökt göra en enhandslina med klassisk speytapering, dvs med massan långt bak och en riktigt lång framtagning. Men oj så svårt det är att få den att gå hem i stugorna ☺️

 

Personligen gillar jag de små ambitioner som finns att göra linor miljövänliga. Ingen onödig plast I t.ex. spolar och helst ingen PVC.

 

Allt gott

A. Nej korrekt. Men det finns taperingar som är förbannat bra, år ut och år in. SA GPX som sedan blev MPX är ett exempel. Upplever dessutom att SA förefaller ha väldigt god kvalitetskontroll. Se även Wullf TT, TT+ och Joan Wulff sig. De har funnits i rätt många år vid det här laget... Om de är magiska eller inte ska jag låta vara osagt. Men Wullf gör förbenat trevliga torrfluglinor.

B. Duh! Men ja - det är därför jag föredrar SA framför RIO. Materialet brukar vara bättre. RIO är dessutom generellt tyngre än SA (se nedan). Jag gillar Gold, men upplever RIOs linor som... ja... formlösa på något sätt - coatingen är trevligare på SA och Wulff. Mindre 'smetig'. De överlever dessutom längre (baserat på RIO Perception 7wt, Gold 6/7wt, Outbound Short 6/7wt, Outbound Long 5/6 wt, Seatrout 6wt och säkert någon annan jag glömt/förträngt).

C. Ja, det är det som är ett 'western style head' - en halvklass upp för att kunna handskas med vind (sedan sisådär 80 år tillbaks... https://flylifemagazine.com/part-i-history-of-us-shooting-heads/). Måna tillverkare överviktar linorna till förbannelse (läs RIO) andra mer måttligt (SA) eller fullständigt obetydligt (Wulff). Wulffs halvklassade linor är precis det. Vill man inte ha en halvklassad lina väljer man en helklassad lina...

Med det sagt - jag skaffade förra året SA Sonar Emerger tip samt en Infinity - bägge 6wt, bägge väger som en 7wt (alltså inte 6,5 wt) enligt tillverkaren. Detta är då för att kunna handskas med tunga/vindfångande riggar med multipla flugor, att kasta indikatorer och annat skit. Vill man ha en smidig torrfluglina väljer man inte dessa - då de helt sonika är skapade för långa kast med knixiga riggar . Vill man kasta långa krångliga riggar väljer man sannolikt inte en smidig presentationslina.

Samtidigt - moderna spön är snabba och laddar (som regel) bättre med en något tyngre linor. Så även där fyller vikten en funktion. Och - då jag i dagarna börjat bryta in mitt G Series 6wt 8'8" (det blir inte mer 'western style' än så...) kan jag konstatera att trots att det är ett utpräglat torrflugspö så kastar det enkelt en Infinty 6:a eller sagda Emerger tip med 15' tafs med en #6 foam-gammarus.

Jag väljer helklassat för fint presentationsfiske och halv-/helklass upp om jag fiskar i förhållanden/med riggar som kräver det - oavsett om det är ett Radian, ett Meridian eller mitt GS (Radian 6wt kastar lika bra med en ren sexa som en ren sjua - sweet spot på 6,5wt, Radian 7wt kastar lika bra med en 6,5 wt som en 7.5 wt - jag föredrar att underlina sjuan så oftast blir det en 6,5 wt, Meridian 6wt kastar lika enkelt en ren sexa som en 6,5:a som en sjua som en sju & en halva).

--

SA levererar numer sina linor (eller en del av dem) i papperskartong spolade på en engångs pappersspole... Det är dock inte därför jag väljer dem...

Enhands spey, i den mån man vill använda det finns (eller fanns för några år sedan) hos SA. Ska man dock inte fiska lax/öring/steelhead utan mer torrflugeorienterat väljer man med fördel en Triangle taper - nära nog oändligt lång klump med väldigt nim tapering, eller SA Expert distance/Trout. Men det är inte det jag plockar fram om det blåser mer än någon meter per sekund... Man kan ju också köpa en DT, dela den på mitten och sätta ihop med skjutlina...

;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker snarare att man klarar hur mycket vind som helst med en lång klump. Det går ju alltid bära klumpen och någon meter överhäng. Så med en longbelly når man alltid klumpens längd plus tafs. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 hours ago, Fisk said:

Jag tycker snarare att man klarar hur mycket vind som helst med en lång klump. Det går ju alltid bära klumpen och någon meter överhäng. Så med en longbelly når man alltid klumpens längd plus tafs. 

Om man med Longbelly avser en klump som motsvarar en halv klassisk dt (13 meter isch) så håller jag med. Runt 15 eller mer är mer tveksamt om det är optimalt i styvare vind. Slaget blir längre/långsammare och därmed ökar risken betänkligt för att flugan tar i linan. Jag tycker SAs GPX/MPX är en OK kompromiss - 12,5 meter och rätt snäll framtapering. Infinity och Gold, som jag tycker väldigt bra om vid fint väder, är rätt slitsamma att gå med en hel dag om det blåser 7-8 m/s eller mer. 

Sen spelar väl spötypen in en smula. Men visst - rollkastar man med vinden i ryggen stämmer ju påståendet att man alltid får ut klumpen + lite överhäng + tafs. Överhandskastar man i 45 graders motvind skulle jag påstå att generaliseringen haltar betänkligt...

Sen handlar det ju om tafslängd och styvhet på tafsen och att vända tafs + fluga i vinden. Jag fiskar havsöring med små (#6) flugor. Jag gillar en tiofots hardmono med två-tre fot tippet (0x-0.35) på 12 metersklumpar (så, alltså 12-13 fot tafs), och på de längre klumparna en tiofots versileader 0.45 med 6-7 fot Stroft 0.35 som tippet på de långa klumparna.

Sen hänger det oftast en dropper 2 fot efter huvudflugan. Längst tafs vinner - styvast tafs får minst trassel...

;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, T-bum said:

Om man med Longbelly avser en klump som motsvarar en halv klassisk dt (13 meter isch) så håller jag med. Runt 15 eller mer är mer tveksamt om det är optimalt i styvare vind. Slaget blir längre/långsammare och därmed ökar risken betänkligt för att flugan tar i linan. Jag tycker SAs GPX/MPX är en OK kompromiss - 12,5 meter och rätt snäll framtapering. Infinity och Gold, som jag tycker väldigt bra om vid fint väder, är rätt slitsamma att gå med en hel dag om det blåser 7-8 m/s eller mer. 

Sen spelar väl spötypen in en smula. Men visst - rollkastar man med vinden i ryggen stämmer ju påståendet att man alltid får ut klumpen + lite överhäng + tafs. Överhandskastar man i 45 graders motvind skulle jag påstå att generaliseringen haltar betänkligt...

Sen handlar det ju om tafslängd och styvhet på tafsen och att vända tafs + fluga i vinden. Jag fiskar havsöring med små (#6) flugor. Jag gillar en tiofots hardmono med två-tre fot tippet (0x-0.35) på 12 metersklumpar (så, alltså 12-13 fot tafs), och på de längre klumparna en tiofots versileader 0.45 med 6-7 fot Stroft 0.35 som tippet på de långa klumparna.

Sen hänger det oftast en dropper 2 fot efter huvudflugan. Längst tafs vinner - styvast tafs får minst trassel...

;)

Jag tänker längre än så. Vision XO har en klump på 16 meter. Med den så måste vinden upp en bra bit över 10 m/s för att den ska noteras. Sista dagen på säsongen förra året då blåste det över 20 m/s och det var inte kastandet som var begränsningen det var mer att hålla sig säker och fast på marken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...