Hoppa till innehåll

Har du Hardy så har du!


Sunray

Recommended Posts

Det var bara en så oväntad kommentar. Så det var därför jag undrade.

MVH

Peter

Ja så kan det vara ibland. :)

Jag är hyfsat ombytlig.

Nu har jag sålt alla mina Winston i förmån för Scott.

Enbart av den anledningen att på Scott tillverkas spöna av entusiaster.....flugfiskare i Montrose, Colorado.

Vääääldigt långt från Asien och hypermodern tillverkning àla Sage och Loomis.

Det är väl bara en tidsfråga innan det står "Made in China" på Sage, Loomis, Winston osv.

Men som sagt.....Hardy gjorde grymma rullar.

Det vet ju du? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja så kan det vara ibland. :)

Jag är hyfsat ombytlig.

Nu har jag sålt alla mina Winston i förmån för Scott.

Enbart av den anledningen att på Scott tillverkas spöna av entusiaster.....flugfiskare i Montrose, Colorado.

Vääääldigt långt från Asien och hypermodern tillverkning àla Sage och Loomis.

Det är väl bara en tidsfråga innan det står "Made in China" på Sage, Loomis, Winston osv.

Men som sagt.....Hardy gjorde grymma rullar.

Det vet ju du? ;)

Det är ju det jag vet! ;)

Såg lite fram emot att diskutera detta vid höstträffen. Och när det gäller "The Troubles" så kan det nog diskuteras.

Men det går nog fler tåg, så att säga. :)

//Peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu har jag sålt alla mina Winston i förmån för Scott.

Enbart av den anledningen att på Scott tillverkas spöna av entusiaster.....flugfiskare i Montrose, Colorado.

Vääääldigt långt från Asien och hypermodern tillverkning àla Sage och Loomis.

Det vet ju du? ;)

Alla gröna Winston tillverkas av entusiaster i Twin Bridges MT och Sage har så vitt jag vet all tillverkning i Washington, närmare bestämt Bainbridge Island om jag inte tar fel. Inget fel med Scott, men är Montrose på något sätt bättre än Twin Bridges ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig påstått att sage, Winston eller Loomis tillverkas i Asien.

Sen vet jag inte om det spelar nån roll var dom tillverkas....Montrose eller Twin Bridges.

Att jag framhäver Scott är väl för att jag gillar deras spön.

Enkelt.

Matte: Har jag sagt att Winstons "Perfects" tillverkas i Montana?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Tog en bild för hemförsäkringen.... :blink:

Inser att jag kanske har så det klarar sig ett tag. :P

Hej !

Kanske lite trist med enbart Hardy flugrullar i av modell Marquis Salmon, Hardy tillverkade ju så mycket andra modeller och prylar också.

Tight lines Steen

post-11411-0-35324200-1325850470_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej !

Kanske lite trist med enbart Hardy flugrullar i av modell Marquis Salmon, Hardy tillverkade ju så mycket andra modeller och prylar också.

Tight lines Steen

Inte trist alls eftersom det handlar om rena fiskerullar, jag är ingen samlare. Och bättre fiskerullar än Marquis finns knappast till det fiske jag bedriver.

Själv tycker jag de är jättesnygga - skulle ju aldrig kunna besudla mina spön med något så vulgärt som en guldfärgad Sovereign... ;):ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte trist alls eftersom det handlar om rena fiskerullar, jag är ingen samlare. Och bättre fiskerullar än Marquis finns knappast till det fiske jag bedriver.

Själv tycker jag de är jättesnygga - skulle ju aldrig kunna besudla mina spön med något så vulgärt som en guldfärgad Sovereign... ;):ph34r:

Härlig samling där! Snygga rullar suger. Fiskerullar äger. B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte trist alls eftersom det handlar om rena fiskerullar, jag är ingen samlare. Och bättre fiskerullar än Marquis finns knappast till det fiske jag bedriver.

Själv tycker jag de är jättesnygga - skulle ju aldrig kunna besudla mina spön med något så vulgärt som en guldfärgad Sovereign... ;):ph34r:

Jo Marquis-rullarna är snygga och det är tåliga och jag har haft mycket glädje av de i öringsstorlek - men har man en gång testat med en Sovereign, Golden eller svart så är man nog såld, i alla fall som i mitt fall fiske efter öring o harr, kullagret gör så mycket- en lätt stöt still spolan och löslinan är på rullen - en säker fight kan börja!

Tight lines Steen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Började flugfiska i somras, fick då en länk på en youtubefilm med ett hiskeligt knarrande oväsen som kom ifrån en Hardy. Från det ögonblicket så är jag kär! En Hardy Featherweight inhandlades rätt snabbt och nu har en Flyweight tillkommit. En LRH Lightweight på detta så...

430865_2668194830023_1410635436_31989842_1104947940_n.jpg

375522_2196923248528_1410635436_31814071_1549357627_n.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Började flugfiska i somras, fick då en länk på en youtubefilm med ett hiskeligt knarrande oväsen som kom ifrån en Hardy. Från det ögonblicket så är jag kär! En Hardy Featherweight inhandlades rätt snabbt och nu har en Flyweight tillkommit. En LRH Lightweight på detta så...

430865_2668194830023_1410635436_31989842_1104947940_n.jpg

375522_2196923248528_1410635436_31814071_1549357627_n.jpg

Hej !

För den rätta känslans skull skall du bara se till att du får en LRH made in England gärna före år 2000. De nytillverkade är ok men lite "råa" i finishen, så prova att få ett äldre- LRH Lightweight är ingen svår flugrulle att komma över.

God jakt ! Steen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej !

För den rätta känslans skull skall du bara se till att du får en LRH made in England gärna före år 2000. De nytillverkade är ok men lite "råa" i finishen, så prova att få ett äldre- LRH Lightweight är ingen svår flugrulle att komma över.

God jakt ! Steen

Glömde - sedan har du ytterliga fem Hardy lightweights + varianter om du vill ha hela serien :P // Steen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej !

För den rätta känslans skull skall du bara se till att du får en LRH made in England gärna före år 2000. De nytillverkade är ok men lite "råa" i finishen, så prova att få ett äldre- LRH Lightweight är ingen svår flugrulle att komma över.

God jakt ! Steen

Glömde - sedan har du ytterliga fem Hardy lightweights + varianter om du vill ha hela serien :P // Steen

Självklart så vill jag ha dom äldre rullarna! Dom nya är det väl ingen känsla i? ;)

Det ska vara lite patinerat, lite smårough på ytan.

Finns många varianter att köpa, frågan är väl om man har nytta av dom alla! Är nu "tvungen" att beställa ett spö till min Flyweight då jag inte har någon som passar. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Självklart så vill jag ha dom äldre rullarna! Dom nya är det väl ingen känsla i? ;)

Det ska vara lite patinerat, lite smårough på ytan.

Finns många varianter att köpa, frågan är väl om man har nytta av dom alla! Är nu "tvungen" att beställa ett spö till min Flyweight då jag inte har någon som passar. :)

Hej !

Bifogar ett par bilder på den minsta i andra färger. En Golden Flyweight och en The Tealweight l ( en speciellmodell av the flyweight för Japan ) Utöver att alla The Lightweights som fanns på 1990-talet kom i den bruna Golden varianten, så finns rullarna i varianter med tyst broms, och med växel ( multiplier ) under 1960 och 1970talet.

I storlekar uppåt Princess ( the Princess fanns från 1953-1959 i tre storlekar 3",31/4 och 31/2, de första år var dessa rullar gröna med mässing, från 1960 fanns the Princess endast i storleken 31/2 och i grå/silver ), St Aidan, Zenith,( med tyst broms hette den Husky på 1960talet ) och en laxrulle St. Andrew.

mvh. Steen

post-11411-0-91165200-1329730316_thumb.j

post-11411-0-04799300-1329730373_thumb.j

post-11411-0-78924100-1329730459_thumb.j

Redigerad med sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns Featherweight även den i Golden? Jäklar va snygg Flyweighten var i golden versionen!

Ja the Featherweight finns också i golden versionen, och LRH och Princess, St Aidan och Zenith. Dessa "smycken" försvann i slutet av 1990talet, men originalen fanns kvar lite till. Idag produceras endast de tre minsta storlekarna, i gråt/silver, och det sker österut.

Tight Lines Steen

post-11411-0-56148600-1329739754_thumb.j

Redigerad med sovereign
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja the Featherweight finns också i golden versionen, och LRH och Princess, St Aidan och Zenith. Dessa "smycken" försvann i slutet av 1990talet, men originalen fanns kvar lite till. Idag produceras endast de tre minsta storlekarna, i gråt/silver, och det sker österut.

Tight Lines Steen

Vad betingar en sådan i värde ungefär? Guld är ju lite snyggare... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad betingar en sådan i värde ungefär? Guld är ju lite snyggare... ;)

En svår fråga,faktiskt. I Norden finns nog inte många men på Ebay kan du möjligen hitta ibland, fast Golden-rullarna var ju lite dyrare då, så försäljningen var nog inte stor. Skulle tro att du kan komma över ett ex. för en $ 300, än så länge har samlarvärlden inte riktigt vaknat ( läs förstått ) att även nyare Hardy-flugrullar endast har tillverkats i ett ganska litet antal.

mvh. Steen

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag äger en lite ovanligare Flyweight + extraspole.

Linföraren ser ut som på bilden.

post-4681-0-89062000-1329740172_thumb.jp

http://www.norie.co....llery/indx.html

Ja din the flyweight är en av de tidigaste ca början av 1960talet, trevligt att asken finns med. // Steen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...