Hoppa till innehåll

Dagens flugbindning


Guest uffepuffe

Recommended Posts

4 hours ago, Ismo said:

Naturligt utskuren fr. HELT...SKINN...svårt att hitta nu för tin.

Zonkertubfluga...

;)

Men... vad är namnet på donatordjurets art...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, PiteåDanne said:

Jag tror man måste skilja på fiskeflugor och fiskeflugor

Jag får fisk på mina tubflugor med alla dessa dyra material, men jag har likväl fått fisk även på en genomskinlig plasttub med endast en hårvinge också. 

För mig blir flugbindandet roligare om man får pyssla lite 😀

Att sätta sig vid elden vid älven och plocka upp en mapp med flugor sitta och fundera och pilla och planera fisket välja rätt fluga det finns en charm i det, beundra andras flugor osv. 

 

Frågan var väl egentligen _när_ säl, isbjörn, gp och påfågel gick från att vara _fullständiga baiscs/standards_ hemma hos varje aspirerande flugnindare, till att vara något _exklusivt_ (jag skolkade nog från skolan den dagen de berättade det...)?

Frågan var väl vidare hur en Ullsock (GP/säl), General P. (GP/säl/speyhackel/isbjörn) eller Sunray (ekorre/apa/påfågel alt  isbjörn/isbjörn/påfåhel) på något vis skulle kunna anses vara _exklusiva_ och/eller _komplicerade_ och/eller _överdressade_?

Poängen var, såklart, att det är bland de mest basic flugor och snabb-bundna flugor som finns (i princip) och att de existerat väldigt länge - de är samtliga konstruerade för att uppföra sig på ett visst sätt i vattnet och därmed tjäna som exempel på att en tvåtums hårvinge i räv uppför sig på ett helt annat sätt i vattnet än en fyra-sex tum lång vinge i isbjörn, apa eller get.

Att jag sedan gillar att sätta JC på fiskeflugor är ju för att jag har fick en halvnacke gratis när en bekant slutade binda. Jag bytte till mig lite apa mot vintage isbjörn som jag också i sin tu8r bytt till mig... De två gamla GP-skinnen jag har liggandes har jag köpt i butik för en hundring eller så per styck. Så - hela mitt bindkitt för den här typen av flugor (omø inkluderat) har kostat mindre än 250:- (tvåhundrafemtio kronor) exklusive krok bindtråd och dubbing (Ice Dub kostar väl nån tjuga per påse).

 

Komplicerat? Nä. Asenkelt.

Exklusivt? Nä. Snorbilligt.

Exotiskt? Nä. Inte särskilt. Isbjörn finns i grannlandet, påfågel hos grannen, säl på kusten och GP... ja, det finns som regel i en skapligt sorterad flugnindningsbutik. Om inte byts den enkelt ut mot fiery brown Harelines Saltwater Hackle - som finns precis över allt och kostar 70:-/påse eller så. GP är dock behagligare att binda med, imho - man slipper hackeltång...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago, T-bum said:

Frågan var väl egentligen _när_ säl, isbjörn, gp och påfågel gick från att vara _fullständiga baiscs/standards_ hemma hos varje aspirerande flugnindare, till att vara något _exklusivt_ (jag skolkade nog från skolan den dagen de berättade det...)?

Frågan var väl vidare hur en Ullsock (GP/säl), General P. (GP/säl/speyhackel/isbjörn) eller Sunray (ekorre/apa/påfågel alt  isbjörn/isbjörn/påfåhel) på något vis skulle kunna anses vara _exklusiva_ och/eller _komplicerade_ och/eller _överdressade_?

Poängen var, såklart, att det är bland de mest basic flugor och snabb-bundna flugor som finns (i princip) och att de existerat väldigt länge - de är samtliga konstruerade för att uppföra sig på ett visst sätt i vattnet och därmed tjäna som exempel på att en tvåtums hårvinge i räv uppför sig på ett helt annat sätt i vattnet än en fyra-sex tum lång vinge i isbjörn, apa eller get.

Att jag sedan gillar att sätta JC på fiskeflugor är ju för att jag har fick en halvnacke gratis när en bekant slutade binda. Jag bytte till mig lite apa mot vintage isbjörn som jag också i sin tu8r bytt till mig... De två gamla GP-skinnen jag har liggandes har jag köpt i butik för en hundring eller så per styck. Så - hela mitt bindkitt för den här typen av flugor (omø inkluderat) har kostat mindre än 250:- (tvåhundrafemtio kronor) exklusive krok bindtråd och dubbing (Ice Dub kostar väl nån tjuga per påse).

 

Komplicerat? Nä. Asenkelt.

Exklusivt? Nä. Snorbilligt.

Exotiskt? Nä. Inte särskilt. Isbjörn finns i grannlandet, påfågel hos grannen, säl på kusten och GP... ja, det finns som regel i en skapligt sorterad flugnindningsbutik. Om inte byts den enkelt ut mot fiery brown Harelines Saltwater Hackle - som finns precis över allt och kostar 70:-/påse eller så. GP är dock behagligare att binda med, imho - man slipper hackeltång...

Ja men att hitta dessa material för dom pengarna för gemene man är tämligen omöjligt idag, därför anses det nog vara exklusiva material :)

Räv är billigt och finns i överflöd 

Apa är något jag har valt bort pga min egna moral men jag dömer inge som väljer att använda det materialet :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, PiteåDanne said:

Ja men att hitta dessa material för dom pengarna för gemene man är tämligen omöjligt idag, därför anses det nog vara exklusiva material :)

Räv är billigt och finns i överflöd 

Apa är något jag har valt bort pga min egna moral men jag dömer inge som väljer att använda det materialet :)

 

https://superlagar.live/product_details/113191464.html 20 dollar för ett helt gp-skin. Sen om det är bluff eller inte, ska jag låta vara osagt.

Veinard hade hela GP-skinn för 125:- eller så. Köpte en drös när de hade fyllts på hemma hos den lokale handlaren för 6-7 år sedan. Just nu verkar Veinard lista det som 'currently unavailable' dock. Men... smyger man ut på kustgrusvägarna i soluppgång/solnedgång är det ju ganska enkelt att krocka med en fasan... om det skulle knipa...

Vill minnas att de som fanns att tillgå var odlade i Kina. 

På eBay hittade jag en del - men bara Amhearst och Ring neck:

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524.m570.l1313&_nkw=golden+pheasant+skin&_sacat=0&_odkw=golden+pheasant&_osacat=0

Om man nöjer sig med nacke och crests för att toppa av dressade flugor (eller binda 'Maynards marvel') så har Hareline dessa i natur och färgat.

--

Fly Co. listar isbjörn i 45 varianter - deras förråd torde ju vara outsinligt då de enkelt kan hämta det från Grönland utan att hämmas av import-restriktioner. Är ju dock enbart B2B, så inte för privatpersoner.

https://flyco.dk/int/flytying/har-og-skind/polar-bear.html

Inser dock att snubben som köpte fyra bitar 70-talsisbjörn av mig för en femhunk gjorde en ganska bra affär... Kul. Han hade kommit igång med bindandet efter en stroke och jag har fått för mycket strul med händerna för att binda särskilt mycket mer... Så - bra att prylarna kommer till användning tänker jag.

--

Om det är mer omoraliskt med apa än med räv ska jag låta vara osagt - moral är ju ytterst subjektivt. En apa som varit död sen trettiotalet då den blev ett klädesplagg för socitetsdamer (vilket ju då är därifrån man får aphår idag - från vintage pälsjackor) lider ju knappast av att nån random luffare binder flugor på den 90 år senare... Men, man kan ju däremot diskutera varifrån rävarna man köper i butik härstammar ifrån, under vilka betingelser de växt upp, vem som har färgat och med vilka färger...

Samma sak med JC - fjädrar som är betydligt äldre än jag själv ser jag inga bekymmer med att använda. Eländet kolade före jag föddes. Gör JC att flugan fiskar bättre? Nä, självklart inte. Men det är förbannat kul att reta svennar med att ha JC på en skabbig Sunray som man bundit på 2 minuter med superlimmat huvud...

Att apa är en rar svårfunnen kuriosa är vi dock rörande överrens om.

--

Men - jag går inte riktigt med på att:

- Klassiska _strippade_ laxflugor (General .P.; S. Shadow; Ullsock; Undertaker och Blue charm) skulle vara komplicerade mönster. Tvärt om. Det är såpass enkla flugor man kan överhuvudtaget kan binda... Jag lärde mig binda dem just för att det var _de enda_ mönster som var såpass enkla att jag kunde binda utan att det såg ut som  fullständig hej-kom-och-hjälp-mig med min katastrofala motorik. Samma sak med Alexandria och Zulu, Black & Peacock och Black gnat. Enklare flugor finns inte.

Med åren blev det marginellt bättre och jag fick även till Harörenymfer, KFK #20 samt Dyret i #14/16 - inte heller det särskilt komplicerade flugor dfock.

- Att traditionella flugbindningsmaterial på någotvis skulle vara att betrakta som 'exklusiva'. Svårfunna möjligen. Men knappast exklusiva - har du råd med laxfiske, flugspön, linor samt bensin och boende har du banne mig råd med ett par bitar isbjörn... eller ett sunkigt GP-skinn... Men visst - det krävs kanske lite engagemang för att få fatt på det.

Mitt eget resterande isbjörns- och JC-förråd är bortlovat till en annan användare här på edge - annars hade det försvunnit till hugad spekulant billigt.

 

Redigerad med T-bum
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, PiteåDanne said:

Ja men att hitta dessa material för dom pengarna för gemene man är tämligen omöjligt idag, därför anses det nog vara exklusiva material :)

Räv är billigt och finns i överflöd 

Apa är något jag har valt bort pga min egna moral men jag dömer inge som väljer att använda det materialet :)

 

Tog en stund - men billigaste fasanskinnet jag hittat inom Sveriges gränser (helt fasanskinn, inte guldfasan) går på 350:-

GP-flankfjädrar får man för 30:-/dussin (och det brukade gå 2-3 dussin per helskinn) - så det är enkelt att komma över och har inte direkt dyrare...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 minutes ago, T-bum said:

Tog en stund - men billigaste fasanskinnet jag hittat inom Sveriges gränser (helt fasanskinn, inte guldfasan) går på 350:-

GP-flankfjädrar får man för 30:-/dussin (och det brukade gå 2-3 dussin per helskinn) - så det är enkelt att komma över och har inte direkt dyrare...

Absolut men om man jämför med en bit svart räv, orange räv och typ gul räv. En påse flash, lite plast tub och några vikter så kan du binda vadå 30-40 flugor? (kanske ännu mer) för totalt 500 kr kanske? 

Som fångar precis lika mycket lax som vilken fluga som helst med isbjörn, fasan, apa eller get. 

Det var nog lite det krille menade :)

Men som sagt sen är jag helt på din sida vad gäller alla dom materialen jag uppskattar hantverket och tycker det är så mycket roligare att fiska med en fluga man har lagt ner tid och energi på. 

 

 

Redigerad med PiteåDanne
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, PiteåDanne said:

Absolut men om man jämför med en bit svart räv, orange räv och typ gul räv. En påse flash, lite plast tub och några vikter så kan du binda vadå 30-40 flugor? (kanske ännu mer) för totalt 500 kr kanske? 

Som fångar precis lika mycket lax som vilken fluga som helst med isbjörn, fasan, apa eller get. 

Det var nog lite det krille menade :)

Men som sagt sen är jag helt på din sida vad gäller alla dom materialen jag uppskattar hantverket och tycker det är så mycket roligare att fiska med en fluga man har lagt ner tid och energi på. 

 

 

Tre flankfjädrar ger en Ullsock tillsammans... fyra flugor för 30:- ger 40 flugor för 300:- + en påse dubbing... = 330:-

Jag ser fortfarande inte skillnaden förutom att jag väljer att beställa hem GP istf räv. Och så att det inte går att binda ullsock med räv. Binder du på ED trekrok så tillkommer ju kroken.

Jag har vit och oliv isbjörn hemma i brevlådan (179:-/patch) nån dag efter jag beställt dem. De finns i lager. Lite påfågel och get samt tub och du har ytterligare 30-40 flugor för en femhunk.

Jag ser fortfarande inte skillnaden, förutom att det absolut inte går att binda en vettig Sunray på räv... Samt då, såklart, att jag då val 'isbjörn' istället för 'räv'...

Ska man binda GP.(flugan) så behövs _både_ isbjörn och GP. Och dubbelkrok. Då sticker det säkert iväg med några kronor till per fluga...

Innebär 'exotiskt och exklusivt' helt sonika 'jag pallar inte sätta mig in i hur och var man kan få tag på vilka material, jag vill inte lära mig något om flugnindning och jag har svårt att använda en sökmotor...'?

Argumentet att det skulle innebära något annat än en fullständig marginalkostnad i sammanhanget - ett vettigt spö, en rulle, tre klumpar, running line och lite tafsar landar sannolikt norr om 10 papp - känns inte riktigt trovärdig. Som jag sa tidigare - har man råd med bensin, fiskekort och övrig utrustning så känns det lite märkligt att gnöla över om en skinnbit kostar 50:-, 100:- eller 150:-

Jag menar - hur många flugor gör man av med på en säsong? Under april gick det kanske sex-åtta flugor för mig. Säg att det sitter material för en tia i en fluga. Det är sextio till åttio kronor. Det är mindre än bensinpengarna för ett fiskepass...

--

Litet förtydligande:

Jag har exemplifierat med Ullsock, GP och Sunray för att det är intressanta flugor, med intressant historia och som är avsedda att fiskas på lite speciella vis - att köra rifflade sideways-sunrays till exempel. Liten Ullsock som sommarfluga. Stor Sunray med gul undervinge på maj(juni-lax. Och sen då GP - som ju fiskas på sitt eget speciella vis.

Det är klart att man _skulle_ kunna välja en diminutiv ullsock i maj och en fulldressad Jock Scott 6/0 på lågvatten eller grilse-steg - men jag tror att ganska få hade gjort det valet... och det är väl möjligen en indikation på att det finns en poäng med lite olika flugmönster i lite olika bindteknik/material att tillgå...

Och - dessa tre superenkla bas-flugor i lite olika färgkombinationer och storlekar täcker de flesta laxfiskesituationer (och havsöring i älv)... I material som enkelt går att få tag på och som inte kostar skjortan i jämförelse med en fluglina... 

Mininitiala invändning var dock mot påståendet att en hårvinge är en hårvinge oberoende av materialval - då detta helt enkelt inte stämmer. Vilken typ av hår man anvvänder påverkar i allra högsta grad flugans profil när den befinner sig i vatten - fisken bryr sig naturligtvis inte om vilken typ av hår som ingår i en fluga - däremot påverkar såklart en hårvinges profil fiskens benägenhet att hugga i vissa situationer... 

Så. Förenkla så mycket som möjligt - men reducera inte till absurditet. Jag hävdar med bestämdhet att det finns en poäng med oilka flugmönster...

Redigerad med T-bum
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 hours ago, T-bum said:

Tre flankfjädrar ger en Ullsock tillsammans... fyra flugor för 30:- ger 40 flugor för 300:- + en påse dubbing... = 330:-

Jag ser fortfarande inte skillnaden förutom att jag väljer att beställa hem GP istf räv. Och så att det inte går att binda ullsock med räv. Binder du på ED trekrok så tillkommer ju kroken.

Jag har vit och oliv isbjörn hemma i brevlådan (179:-/patch) nån dag efter jag beställt dem. De finns i lager. Lite påfågel och get samt tub och du har ytterligare 30-40 flugor för en femhunk.

Jag ser fortfarande inte skillnaden, förutom att det absolut inte går att binda en vettig Sunray på räv... Samt då, såklart, att jag då val 'isbjörn' istället för 'räv'...

Ska man binda GP.(flugan) så behövs _både_ isbjörn och GP. Och dubbelkrok. Då sticker det säkert iväg med några kronor till per fluga...

Innebär 'exotiskt och exklusivt' helt sonika 'jag pallar inte sätta mig in i hur och var man kan få tag på vilka material, jag vill inte lära mig något om flugnindning och jag har svårt att använda en sökmotor...'?

Argumentet att det skulle innebära något annat än en fullständig marginalkostnad i sammanhanget - ett vettigt spö, en rulle, tre klumpar, running line och lite tafsar landar sannolikt norr om 10 papp - känns inte riktigt trovärdig. Som jag sa tidigare - har man råd med bensin, fiskekort och övrig utrustning så känns det lite märkligt att gnöla över om en skinnbit kostar 50:-, 100:- eller 150:-

Jag menar - hur många flugor gör man av med på en säsong? Under april gick det kanske sex-åtta flugor för mig. Säg att det sitter material för en tia i en fluga. Det är sextio till åttio kronor. Det är mindre än bensinpengarna för ett fiskepass...

--

Litet förtydligande:

Jag har exemplifierat med Ullsock, GP och Sunray för att det är intressanta flugor, med intressant historia och som är avsedda att fiskas på lite speciella vis - att köra rifflade sideways-sunrays till exempel. Liten Ullsock som sommarfluga. Stor Sunray med gul undervinge på maj(juni-lax. Och sen då GP - som ju fiskas på sitt eget speciella vis.

Det är klart att man _skulle_ kunna välja en diminutiv ullsock i maj och en fulldressad Jock Scott 6/0 på lågvatten eller grilse-steg - men jag tror att ganska få hade gjort det valet... och det är väl möjligen en indikation på att det finns en poäng med lite olika flugmönster i lite olika bindteknik/material att tillgå...

Och - dessa tre superenkla bas-flugor i lite olika färgkombinationer och storlekar täcker de flesta laxfiskesituationer (och havsöring i älv)... I material som enkelt går att få tag på och som inte kostar skjortan i jämförelse med en fluglina... 

Mininitiala invändning var dock mot påståendet att en hårvinge är en hårvinge oberoende av materialval - då detta helt enkelt inte stämmer. Vilken typ av hår man anvvänder påverkar i allra högsta grad flugans profil när den befinner sig i vatten - fisken bryr sig naturligtvis inte om vilken typ av hår som ingår i en fluga - däremot påverkar såklart en hårvinges profil fiskens benägenhet att hugga i vissa situationer... 

Så. Förenkla så mycket som möjligt - men reducera inte till absurditet. Jag hävdar med bestämdhet att det finns en poäng med oilka flugmönster...

Ok :)

Nu ger jag mig ur diskussionen, jag köper det du säger till fullo men du verkar inte ha någon förståelse alls för de argument och tankegångar från motsatt håll. 

Då får det vara så. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, PiteåDanne said:

Ok :)

Nu ger jag mig ur diskussionen, jag köper det du säger till fullo men du verkar inte ha någon förståelse alls för de argument och tankegångar från motsatt håll. 

Då får det vara så. 

 

Yrkesskada...svårt att lägga sig på rygg och säga - 'jaha -om du tycker så så är det säkert så' om det som påstås är enkelt falsifierbart...

Jag kan kan kanske gå med på att det tar lite tid att få fatt i en del flugbindningsmaterial och att de kanske kostar lite mer än räv.

Jag tycker dock det är lite svårare att acceptera att någonting är 'exklusivt' resp. 'exotiskt' bara för att det inte är det billigaste materialet man kan köpa och för att det inte finns att köpa på ICA.

Svårarast att kapitulera inför är ju dock såklart påståendet att det enda mönster som behövs är en hårvinge av räv - det funkar lika bra som nånting annat - överallt... jämt... alltid... oavsett..., samt villfarelsen att hårvingar är hårvingar - att en hårvinge beter sig likadant oavsett vilket material den är byggd i...

Jag skulle ha lika svårt att säga: 'ja, du har kanske rätt' om någon hävdar att jorden är platt. Det är inte _en åsikt_ jag menar är fel - det är _ett påstående_ vilket jag påpekar är behäftat med vii empirisk problematik...

;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkt en hel del på det här med exklusivitet och exotism... finns en del intressanta klassanalyser man kan göra här...

En del dras till kvoterade vatten som kostar multum - andra luffar runt och fiskar öring på kusten... Jag har aldrig fixat kvoterade vatten/lottning/'återkommande-stamgäst-förtur'/'kompisarna får välja oh vraka bland korten innan vi släpper för bokning av allmänheten'.

Ett av de öringvatten jag harvade i som tjugoåring och betalade någon symbolisk 20 per dag för, betingar idag en dagkortskostnad om 500:- under förutsättning att du kan få kort. Vilket du inte kan under högsäsong... Man lär behövas en vecka bokad i sträck för att vara säker på att pricka mayfly-dagarna (jag kan systemet utan och innan sedan barnsben, men kan fortfarande inte säga med säkerhet vilken dag som kläckningen peakar - allra minst ett halvår i förväg). 3 å ett halvt papp för att fiska öring i en å i sydsverige... Finns inte på världskartan med min ekonomi.

Samma sak med många andra åar i Skåne - antingen klubbvatten eller så hårdkvoterade och svindyra.

Laxfisket - ja... don't get me started... Jag hade förmånen att få släcka mycket av laxintresset genom trolling - men visst har det hänt att man smitit över gränsen till Trönder och fiskat grllse några gånger. Kul när det sprallar i grejorna - men jag går hellre efter storöring i en öppen älv - det finns alltid sträckor som ligger i skymmundan och/eller anses som för svårfiskade/svårvadade.

Det hade varit lätt att skylla detta på min inneboende snålhet och/eller pissiga ekonomi - men icke, jag har haft samma ståndpunkt sedan jag var 20 - jag fiskar bara öppna vatten. Det är mest meritokratiskt så. Det är därför jag älskar havsöringsfisket på kusten. Det finns inga genvägar. Du kan inte köpa dig till framgång. Det är bara att nöta - shuffle & grind. Frysa. Gå upp först. Vara i vattnet en timme före någon annan. Frysa ännu mer. Enkla flugor i de exklusiva materialen GP, flash, ice dub och foam på #6-krok...

<det kommer flugbindning - jag lovar>

Det var det exklusiva. Det exotiska fisket... ptja... har flängt i BC och Kalifornien... exotiskt på sitt sätt... Cali gold trout i alpin öken på 3.000+ meters höjd är ju faktiskt ganska exotiskt ur sett svenskt perspektiv... det går ju inte att komma upp på tretusen meters höjd... Och än mindre flugfiska vare sig på Keb. eller Toulpagorni.... (har varit där och åkt skidor - i Kalifornien klättrade jag så fisket var en bonus).  Stor Stör. Stor mal. Exotiskt. Men, en mal på sex kilo i ett svenskt vatten slår den på 78 pannor jag nöp i Spanien. Ingen av dem mäter sig med en blank juniöring från östkusten på 10 prick.

Bonefish och annat tropiskt fiske har varit hippt länge det torde väl vara exotiskt - jag fixar inte solen längre då jag numer betraktas som 'fullständigt jävla sönderbränd' av dermatologen. Så... jag sight castar hellre på mina öringar här hemmavid. Nya Zeeland? Verkar spännande och jag gillar tanken på unifierad fiskelicens. Och - jag växte delvis upp i grannlandet så det är ju nästan som hemma. Fast med sämre öl och konstig dialekt. Det känns mer avlägset än exotiskt - det är ju samma öring man fiskar på, med ungefär samma teknik... Vädret är ju iofs bättre.

--

Men diskussionen fick mig att tänka på laxfiske och en resa som planerades för länge sedan, strax innan jag blev riktigt jävla sjuk. Jag och M har inte fiskat särskilt mycket tillsammans - vi träffade randomly en natt på ett storöringvatten, drack kaffe och snackade skit. Det kan ah varit 8-10 år sedan. Sedan dess har vi haft sporadisk telefonkontakt och lite bildutbyte via telefon under fiskesäsong. Jag är dock inte säker på att vi faktiskt rent fysiskt setts...

Men - denne person har del i en vall i en av de mer namnkunniga älvarna i Trönder - en inte helt okänd vall kan tilläggas. Enorma grilse-steg bra år. Och han sa en gång att han ville att jag skulle komma upp och fiska riffling hitch/bomber på bra förutsättningar. Det året sket det sig kapitalt då det var den torraste sommaren i mannaminne... Sedan dess har det inte riktigt varit aktuellt av hälsoskäl.

Efter att ha grunnat över Ullsockar, Sunrays och GPs en kväll eller två så insåg jag helt sonika att jag hade en grej kvar på min bucket list - det där jävla riffling hitch-fisket med enhands 6/7wt. Drog ett sms som sammanfattade vårsäsongen här nere (det brukar bli några sådana SMS varje vår). Jag tillade - 'men fan jag blir ju inte yngre och kroppen krabbar fullt tillräckligt, så kanske skulle vi försöka kollektivt få våra tummar ur och få till det där jävla riffling hitch-fisket vi snackat om i snart tio år'...' - jag hann precis koka kaffe innan svaret kom.

En historia inte helt olik min egen. Bilolycka, komplikationer, ryggprolem, nackproblem... fast mer i närtid. Med samma tillägg som jag - 'men jag skiter i att det gör ont. Bara jag inte vadar djupt i hårdström så går det ok - men visst fan känns det' Klart som fan vi ska försöka få till det i år'. Ja - så uppenbarligen bär det iväg på något jag aldrig skulle ha råd med -men... ja... 'privat vatten'... fisken man fångar där räknas liksom inte... det är ju få förunnat att ens få chansen...

Icke desto mindre så ska det såklart bli roligt, om nu väder, vattenföring och hälsa samarbetar.

--

<nu blir det flugbinding>

Jag hade ju plockat ihop och börjat avyttra material. Jag band några dussin kustflugor i vintras och det gjorde förbannat ont i händer och nacke. Men...

Det blir visst att plocka upp eländet igen och rensa GP-skinnen på flankfjädrar, sortera ut rätt isbjörn och apa. Jag siktar på:

Ett dussin traditionell ullsock på ED trekrok #8

Ett dussin riffelullsock på dubbelkrok #6

Ett dussin Sunrays på tub med apa, isbjörn och JC

Ett dussin Sunrays intruder style på någon riktigt lätt donatorkrok med apa, isbjörn och JC - detta för att kunna kasta eländet med enhands.

Får jag tummen ur så binder jag ett dussin nerstrippade riffel-GP också - enbart för att få använda kombinationen GP +häger + Isbjörn + JC...

Jag har ju fyra månader på mig så det ska väl hinnas med.

Sockar på tunn enkelkrok finns fullt tillräckligt många av så det får vara. Samma sak med sunk-sunrays.

Så - jag binder 48-60 flugor enbart med GP, isbjörn, påfågel samt apa. Och möjligen häger. Får jag tag på fiery brown säl så slänger vi in det också... sen ser vi vad materialkostnaden blir per fluga.

;)

--

Jag hittade ju fina select GP-flankfjädrar per dussin. Samma källa hade även kvar riktig häger (överraskande billigt) - så frågan är om jag inte ska ta och binda ett dussin speyflugor också - nu när det binds laxflugor för sista gången?

--

Samma typ av konversation har pågott med en annan person boendes i Skåne. Även han hade en inte helt superlyckad vårsäsong efter kustöring. Men  - tillades det - 'nu är det snart varmt och då ska jag ut och härja med danicor i de lokala 'dikena'.. så håll dig i standby'.

Jahopp tänker jag. Det innebär smååarna som inte ens finns på sportfiskekartan... - precis som mina småvatten uppe i Halland... men vissa av dikena här nere håller fruktansvärt grov stationär fisk... tittar i mobilen... en bild som skickades till mig sent i maj 2016... en 'diskesfisk' på torrfluga (vet inte om det var på terrestrial eller dagslända dock)... den mätte 76 cm...

--

I någon bemärkelse så är väl riffelfiske efter grilse i Trönder exklusivt, och dikesfisket här i Skåneland kan väl anses såväl exklusivt som exotiskt. Inget av det kostar mig pengar. Men - det bygger ju på att man har kontakt med vallinnehavare samt lokala bönder i Skåne vilka har marken där dikena rinner... Killen som ska ha med mig på dikesdraggandet har dessutom påfågel hemma på gården - så jag får fina herls till mina Sunrays på kuppen. Han är dessutom besatt av att binda torrflugor - så där slipper jag anstränga mig.

Det enda de här äventyren kommer att ha kostat mig är att vara trevlig mot folk man inte känner på vattnet och ett par koppar nybryggt kaffe vid sagda vatten, samt då bensin och tid...

Exklusivt och exotiskt? I någon bemärkelse.

Dyrt? Nej, inte direkt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Herregud, vad ni skriver pojkar! :)

Efter att ha testat ett antal baitfish- och räkflugor satte jag på en märla (som Hr T-bum så snällt tipsat om. Tror jag...) och se där, i första kastet högg en blank öring som hoppade och for ända fram till håven där den klev av.

Denna fluga visade sig vara flugan för dagen. Inte för att vi landade någon fisk, men den renderade tre ytterligare hugg.

IMG_20240504_202746_106.jpg

IMG_20240504_202746_223.jpg

IMG_20240503_230455_767.jpg

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

29 minutes ago, Bigsalmon said:

Herregud, vad ni skriver pojkar! :)

Efter att ha testat ett antal baitfish- och räkflugor satte jag på en märla (som Hr T-bum så snällt tipsat om. Tror jag...) och se där, i första kastet högg en blank öring som hoppade och for ända fram till håven där den klev av.

Denna fluga visade sig vara flugan för dagen. Inte för att vi landade någon fisk, men den renderade tre ytterligare hugg.

 

 

IMG_20240503_230455_767.jpg

Och triften är på väg att slå ut även däruppe...

Kul att påfågelmärlan gick hem (linan verkar ha funkat;)) - enda möjliga kritiken är att fugan är för snygg. Mina ser ut som skit i jämförelse...

Jjag är en smula brydd över att så mycket fisk sumpades - min upplevelse är att man antingen känner ett 'pock' i spöt och sedan inget mer, eller att fiken blir krokad i mungipan.

Kanske har det med hur man tar hem flugan att göra - jag kör långsamma dragningar ('strippa' är väldigt missvisande) på kanske 45-50cm med stopp och häng däremellan. Alltid spötoppen rakt mot flugan för att ha så lite slack som möjligt. Ofta simmar bara fisken lojt ikapp märlan och stänger munnen om den möjligen känner man ett 'pock' - då krokar man i den kommande dragningen om inte annat... Tar fisken från sidan går krokningen som regel av sig självt.

Det du beskriver känner jag igen från mitt hemmarev. Folk går och harvar med baitfishflugor, räkflugor, pattegrisar och g-add knows what inne på 50-75 cm djupt vatten och det händer väldigt lite... Den här årstiden äter öringen väldigt, väldigt mycket märlor. Även om fisken inte är selektiv per se - maj förra året tog jag ett par fiskar som hade något dussin spigg och någon sill i sig, likt förbannat tog de en märla i #6... - så tror jag att en märla är en direkt huggtrigger.

Om märlorna dessutom är uppe i ytan och ömsar skal blir det spännande på riktigt. Då är fisken sjukt selektiv. Och lättskrämd.

Vet inte om du hade foam i den märlan eller inte - foamsköld gör såklart att man kan fiska ännu långsammare och ha ännu mer häng i vannet. Vill man spiffa till det och har samarbetsvilliga vindar för kastande sätter man en omø som attraktor och droppar en märla 50-60 cm efter.

En RIO Bonefish + 1 meter till omøn+0,5 till märlan vänder ganska enkelt även om man kör med foammärla - byig sidvind kan dock fucka upp det rejält...

Blä-urk. Klockan ringer om 3,5 timme. Det blir nog sista gryningen för den här våren.

Redigerad med T-bum
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

59 minutes ago, T-bum said:

Tänkt en hel del på det här med exklusivitet och exotism... finns en del intressanta klassanalyser man kan göra här...

En del dras till kvoterade vatten som kostar multum - andra luffar runt och fiskar öring på kusten... Jag har aldrig fixat kvoterade vatten/lottning/'återkommande-stamgäst-förtur'/'kompisarna får välja oh vraka bland korten innan vi släpper för bokning av allmänheten'.

Ett av de öringvatten jag harvade i som tjugoåring och betalade någon symbolisk 20 per dag för, betingar idag en dagkortskostnad om 500:- under förutsättning att du kan få kort. Vilket du inte kan under högsäsong... Man lär behövas en vecka bokad i sträck för att vara säker på att pricka mayfly-dagarna (jag kan systemet utan och innan sedan barnsben, men kan fortfarande inte säga med säkerhet vilken dag som kläckningen peakar - allra minst ett halvår i förväg). 3 å ett halvt papp för att fiska öring i en å i sydsverige... Finns inte på världskartan med min ekonomi.

Samma sak med många andra åar i Skåne - antingen klubbvatten eller så hårdkvoterade och svindyra.

Laxfisket - ja... don't get me started... Jag hade förmånen att få släcka mycket av laxintresset genom trolling - men visst har det hänt att man smitit över gränsen till Trönder och fiskat grllse några gånger. Kul när det sprallar i grejorna - men jag går hellre efter storöring i en öppen älv - det finns alltid sträckor som ligger i skymmundan och/eller anses som för svårfiskade/svårvadade.

Det hade varit lätt att skylla detta på min inneboende snålhet och/eller pissiga ekonomi - men icke, jag har haft samma ståndpunkt sedan jag var 20 - jag fiskar bara öppna vatten. Det är mest meritokratiskt så. Det är därför jag älskar havsöringsfisket på kusten. Det finns inga genvägar. Du kan inte köpa dig till framgång. Det är bara att nöta - shuffle & grind. Frysa. Gå upp först. Vara i vattnet en timme före någon annan. Frysa ännu mer. Enkla flugor i de exklusiva materialen GP, flash, ice dub och foam på #6-krok...

<det kommer flugbindning - jag lovar>

Det var det exklusiva. Det exotiska fisket... ptja... har flängt i BC och Kalifornien... exotiskt på sitt sätt... Cali gold trout i alpin öken på 3.000+ meters höjd är ju faktiskt ganska exotiskt ur sett svenskt perspektiv... det går ju inte att komma upp på tretusen meters höjd... Och än mindre flugfiska vare sig på Keb. eller Toulpagorni.... (har varit där och åkt skidor - i Kalifornien klättrade jag så fisket var en bonus).  Stor Stör. Stor mal. Exotiskt. Men, en mal på sex kilo i ett svenskt vatten slår den på 78 pannor jag nöp i Spanien. Ingen av dem mäter sig med en blank juniöring från östkusten på 10 prick.

Bonefish och annat tropiskt fiske har varit hippt länge det torde väl vara exotiskt - jag fixar inte solen längre då jag numer betraktas som 'fullständigt jävla sönderbränd' av dermatologen. Så... jag sight castar hellre på mina öringar här hemmavid. Nya Zeeland? Verkar spännande och jag gillar tanken på unifierad fiskelicens. Och - jag växte delvis upp i grannlandet så det är ju nästan som hemma. Fast med sämre öl och konstig dialekt. Det känns mer avlägset än exotiskt - det är ju samma öring man fiskar på, med ungefär samma teknik... Vädret är ju iofs bättre.

--

Men diskussionen fick mig att tänka på laxfiske och en resa som planerades för länge sedan, strax innan jag blev riktigt jävla sjuk. Jag och M har inte fiskat särskilt mycket tillsammans - vi träffade randomly en natt på ett storöringvatten, drack kaffe och snackade skit. Det kan ah varit 8-10 år sedan. Sedan dess har vi haft sporadisk telefonkontakt och lite bildutbyte via telefon under fiskesäsong. Jag är dock inte säker på att vi faktiskt rent fysiskt setts...

Men - denne person har del i en vall i en av de mer namnkunniga älvarna i Trönder - en inte helt okänd vall kan tilläggas. Enorma grilse-steg bra år. Och han sa en gång att han ville att jag skulle komma upp och fiska riffling hitch/bomber på bra förutsättningar. Det året sket det sig kapitalt då det var den torraste sommaren i mannaminne... Sedan dess har det inte riktigt varit aktuellt av hälsoskäl.

Efter att ha grunnat över Ullsockar, Sunrays och GPs en kväll eller två så insåg jag helt sonika att jag hade en grej kvar på min bucket list - det där jävla riffling hitch-fisket med enhands 6/7wt. Drog ett sms som sammanfattade vårsäsongen här nere (det brukar bli några sådana SMS varje vår). Jag tillade - 'men fan jag blir ju inte yngre och kroppen krabbar fullt tillräckligt, så kanske skulle vi försöka kollektivt få våra tummar ur och få till det där jävla riffling hitch-fisket vi snackat om i snart tio år'...' - jag hann precis koka kaffe innan svaret kom.

En historia inte helt olik min egen. Bilolycka, komplikationer, ryggprolem, nackproblem... fast mer i närtid. Med samma tillägg som jag - 'men jag skiter i att det gör ont. Bara jag inte vadar djupt i hårdström så går det ok - men visst fan känns det' Klart som fan vi ska försöka få till det i år'. Ja - så uppenbarligen bär det iväg på något jag aldrig skulle ha råd med -men... ja... 'privat vatten'... fisken man fångar där räknas liksom inte... det är ju få förunnat att ens få chansen...

Icke desto mindre så ska det såklart bli roligt, om nu väder, vattenföring och hälsa samarbetar.

--

<nu blir det flugbinding>

Jag hade ju plockat ihop och börjat avyttra material. Jag band några dussin kustflugor i vintras och det gjorde förbannat ont i händer och nacke. Men...

Det blir visst att plocka upp eländet igen och rensa GP-skinnen på flankfjädrar, sortera ut rätt isbjörn och apa. Jag siktar på:

Ett dussin traditionell ullsock på ED trekrok #8

Ett dussin riffelullsock på dubbelkrok #6

Ett dussin Sunrays på tub med apa, isbjörn och JC

Ett dussin Sunrays intruder style på någon riktigt lätt donatorkrok med apa, isbjörn och JC - detta för att kunna kasta eländet med enhands.

Får jag tummen ur så binder jag ett dussin nerstrippade riffel-GP också - enbart för att få använda kombinationen GP +häger + Isbjörn + JC...

Jag har ju fyra månader på mig så det ska väl hinnas med.

Sockar på tunn enkelkrok finns fullt tillräckligt många av så det får vara. Samma sak med sunk-sunrays.

Så - jag binder 48-60 flugor enbart med GP, isbjörn, påfågel samt apa. Och möjligen häger. Får jag tag på fiery brown säl så slänger vi in det också... sen ser vi vad materialkostnaden blir per fluga.

;)

--

Jag hittade ju fina select GP-flankfjädrar per dussin. Samma källa hade även kvar riktig häger (överraskande billigt) - så frågan är om jag inte ska ta och binda ett dussin speyflugor också - nu när det binds laxflugor för sista gången?

--

Samma typ av konversation har pågott med en annan person boendes i Skåne. Även han hade en inte helt superlyckad vårsäsong efter kustöring. Men  - tillades det - 'nu är det snart varmt och då ska jag ut och härja med danicor i de lokala 'dikena'.. så håll dig i standby'.

Jahopp tänker jag. Det innebär smååarna som inte ens finns på sportfiskekartan... - precis som mina småvatten uppe i Halland... men vissa av dikena här nere håller fruktansvärt grov stationär fisk... tittar i mobilen... en bild som skickades till mig sent i maj 2016... en 'diskesfisk' på torrfluga (vet inte om det var på terrestrial eller dagslända dock)... den mätte 76 cm...

--

I någon bemärkelse så är väl riffelfiske efter grilse i Trönder exklusivt, och dikesfisket här i Skåneland kan väl anses såväl exklusivt som exotiskt. Inget av det kostar mig pengar. Men - det bygger ju på att man har kontakt med vallinnehavare samt lokala bönder i Skåne vilka har marken där dikena rinner... Killen som ska ha med mig på dikesdraggandet har dessutom påfågel hemma på gården - så jag får fina herls till mina Sunrays på kuppen. Han är dessutom besatt av att binda torrflugor - så där slipper jag anstränga mig.

Det enda de här äventyren kommer att ha kostat mig är att vara trevlig mot folk man inte känner på vattnet och ett par koppar nybryggt kaffe vid sagda vatten, samt då bensin och tid...

Exklusivt och exotiskt? I någon bemärkelse.

Dyrt? Nej, inte direkt.

Det absolut mest exklusiva fisket vi har i det här landet kostar i stort sett noll. Det gäller bara att finna det 🙂

Turligt nog är dom platserna svåra att nå och finna🙂

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

33 minutes ago, puoltsa19 said:

Det absolut mest exklusiva fisket vi har i det här landet kostar i stort sett noll. Det gäller bara att finna det 🙂

Turligt nog är dom platserna svåra att nå och finna🙂

Nah vetefan - jag har ju mitt himmelrike 15 minuters bilväg från dörren. Ytterligare 15 minuters promenad. 3-3,5 liter soppa t&r. På andra sidan vattnet ligger Köpenhamn. Möjligen är Santosha svårt att finna, men det är banne mig enkelt att ta sig dit...

Här är inte det luriga att hitta hit, utan att lära sig hur strömmar, vindar, vattenstånd, sol, moln, tidpunkt/ljus påverkar fisk och byte. Utmaningen är att fiska dag in, dag ut, gryning in, och grýning, solnedgång in, solnedgång ut ut tills mönster börjar etablera sig. Det tar år. Flera år. Som mest fiskade jag 44 dagar i sträck under mars/april ett år. På ett enda rev.

Det året såg jag vakande fisk tillräckligt ofta för att börja förstå hur och när de börjar äta i ytan. Året efter hade det ännu inte riktigt blivit helt förutsägbart men tillräckligt för att börja kunna aktivt försöka plocka de 3-8 gånger det normalt inträffar på en vår. Luckan är ofta en till en och en halv timme. Max. Ofta kortare.

Nu ser man det ganska enkelt på väderleksprognosen... sen gäller det att prognosen stämmer och att nånting annat som jag inte känner till klaffar. I år har jag varit ute på tillsynes perfekta förutsättningar två gånger utan att vare sig känna ett pet eller se en fisk...

--

Det roliga är att danskarna kör från Danmark ut på syd-/ostkusten för att fiska. Dit drar även de flesta seriösa svenska fiskare. Så... vi lokallodisar får, i stort, ha skånska bästkusten för oss själva.

Sight casting på öring i vindstilla och strålande solsken - mycket billigare än bonefish och inte så jävla hett... utmanande, tekniskt krävande och samtidigt strikt meritokratiskt och därtill gratis... Exklusivt i bemärkelsen 'få har ork nog att hålla på med det här fisket tillräckligt mycket och länge för att få till det' (och ja, många av 'di gamle' har börjat droppa av - inga ungtuppar verkar intresserade av att fylla luckorna som uppstår) och, för de flesta, är det antagligen en smula exotiskt...

För mig är det en kort biltur och en promenad med hunden 'himma' på strannabacken bort...

--

Det mesta är relativt och allt subjektivt. Förutom då enskilda fakta - som till exempel att marina pälsddjur har ihåliga hår för bättre isolering och att sagda hår inte suger vatten. Det ger lättkastade flugor och den där halvt genomskinliga tonen som naturlig isbjörn och säl har. Ungefär samma halvgenomskinliga ton som småtobis resp, tång-kräkor har...

Redigerad med T-bum
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 hours ago, Kricke26 said:

image.thumb.jpeg.73ada034193f2ac43284f1af321844a8.jpeg
 

😁

Polenflugan fast mindre och utan huvud. Men med lite mer hår är det ett tobisyngel.

https://www.flyfishingmasters.se/se/mk-polenflugan-2-0

Jag brukar blanda naturell isbjör och antingen magic carpet eller craft fur.

--

Små Clouser minnow i grönt/vitt och Crazy Charlie i vitt eller orange är annars flugor jag tämligen framgångsrikt använde på kusten efter öring och i BC efter lax.för 20 år sedan.

Backa bandet ytterligare några år och glödhäck var grejen för havsöringfiske i strömmande. En kille gillade mina glöshäckar så han beställde femtio 'slafsflugor' i räv med polykropp (<2 min att binda, inget lack, bara snabblim). Jag vill minnas att jag fick en ny 7700 Mörrum för besväret - mitt första av tre beställningsjobb, det här var kul - de andra två sög. Största öringen han tog på glödhäckarna vägde 9,4...

-.-

Nedlag i en av gammelaskarna (kunde dock inte hitta någon CC eller Clouser):

Fylleåns Skräck - Hallandsmönster från nittiotal

Glödhäck med lite flash

Två Sunrays - eventuellt har någon annan bundit den med 'hackel'

Samt då harörenymfer

 

IMG_2922.JPG

IMG_2133.JPG

Harren har jag för mig tog en #14-puppa i någon form av brun dubbing och ett par stjärtspröt (i princip en oförtyngd haröra med stjärtspröt) droppad under en stor Ismo. Öringen tog Ismon.

 

Även om bägge gjorde sig utmärkt på brasan så utgår jag ifrån att vissa fiskefantomer kommer att anse att de är alldeles för små och för slanka...

Redigerad med T-bum
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Samtidigt i en annan ask...

Clousers i isbjörn - möjligen ingår även något annat. På CS54 tror jag. Där nånstans fattade jag att det sög med hantelögon.

'Spöket' i vit isbjörn och magic carpet. Här nånstans märkte jag att UV-lim inte var särskilt hälsosamt.

Mini-polen is fiery brown isbjörn uch uv-flash. Tånglakeyngel eller något liknande. Här någonstans utvecklade jag allergi mot uv...

Så nu lejer jag ut baitfishbindandet till andra;)

IMG_2924.JPG

Att binda någon av dessa kustflugor i räv är såklart rent tekniskt möjligt. Den kommer dock inte bli vidare rolig att kasta när den sugit åt sig vatten...

Redigerad med T-bum
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Satan vad med askar som gömmer sig i garderoben - åter till nittiotalet...

Till vänster - ett par snyggflugor från tiden då jag aspierade på det här med laxflugfiske. 

Till höger - ett par 'besplanarmonster' för 'vårdikesfiske' - stor lätt popperkrok och mycket räv... Rollkast och sjuknktafs.

Och såklart Crazy Charlie i någon tjock UNI-tråd och räv.

Nederst, såklart en Blue Charm.

Och i mitten diminutiva puppor som jag vare sig kan få på tafsen eller binda idag...

IMG_2926.JPGNu när jag sitter och fingrar på en Charlie inser jag att man nog skulle binda ett gäng i i vitt och utan förtyngning, eller möjligen lite blytråd invändigt. Det är ju inte som att det tar eoner av tid i anspråk...

Redigerad med T-bum
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Chironomidae. Fjädermygg. 
 

Lite fjädermyggsvarianter jag ska köra den här säsongen. Smått svart i strl 18 - 16. Med lite ljus lila cdc, fluorescerande tag och lite bling så blir det lättare att se dem på ytan. Tror den ljusa vingen skapar lite kontrast mot kroppen som kan bli tydlig i fiskens perspektiv. 🦟🤏🎣

Tänker dem som alternativ till Griffins gnat, tkk, Ffly osv. Vill ha något jag ser trots så smått. Även att den ligger stabilt i ytan, gärna lite platt med kanske lite av kroppen aningen hängande. 
 

Det är några gånger jag vart på myggfiske där de ratat klinkhammers, myggpuppor/kläckare där flugan hängt näst intill lodrätt. Vet inte om det är avtrycket på ytan de ser eller att de blir selektiv på nykläckta utan skal. Fan vet.. 

Ska bli kul att testa iaf. DE88EB35-4B7D-4951-937F-CB60B74CDB56.thumb.jpeg.758fd2ef9386aa921e6480f592c16530.jpeg4DE148D2-E39E-4EFB-9BAE-6972BD723A20.thumb.jpeg.d9d482b89540bfbe1eaa2dc222f72109.jpegF4A59739-30CA-409D-98CE-91D62419FB74.thumb.jpeg.09611b8ac8408c6228b4e3b8ec241d62.jpegBE87E325-4CA1-44EC-BF37-E07E7FB576A2.thumb.jpeg.11cdbf04b2304f60ec824cbb31d1af26.jpeg3BB93F35-E58F-4CF9-AB83-D9920344B8AA.thumb.jpeg.2465ca0aba37b8e797401a2c296edf44.jpeg

  • Like 8
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























  • Inlägg

    • Det mesta som Benno skriver verkar ju stämma vad jag kan bedöma. Det är väl slutsatserna som dras och en del påståenden som är märkliga. Att co2 är en växthusgas är väl de flesta överens om. Den bidrar till uppvärmningen och driver då på halten av vattenånga i atmosfären som som är den faktor som ger högst effekt när det gäller uppvärmning. Alltså en klassisk 1+1=3 Växthuseffekten är naturlig, utan den hade det inte funnits något liv på Jorden. Det som kan bli problematiskt är när effekten ökar eller minskar. Det påverkar oss nämligen – ibland rejält.
    • Går det att ändra vevriktningen (från höger till vänster) på en "Ingvar of Sweden Classic 65" -rulle ? I så fall, nån som kan säga hur man gör detta ? Tacksam för info ! Leif
    • Både vind och kärnkraft står sig bra när det gäller co2. Idag räknar man väl minst 30 år livslängd på vindkraften då är man ju väldigt nära kärnkraftsiffror. 
    • Nu är jag ju inte någon PHD men jag tycker det ser ut som att vind står sig rätt bra mot kärnkraft och sol inte gör bort sig helt också: https://www.nrel.gov/analysis/life-cycle-assessment.html    
    • Luft består av: - 78% kväve - 21% syre Det är så gott som allt‼️ Små restgaser dock. - 0,93% argon - 0,0415% koldioxid(knappt mätbart att ppm används) Människan globalt bidrar med 4% av 0,0415% blir 0,0012% Sverige bidrar med 0,14% av 0,0012% blir 0,000168%(försumbart‼️) Luftens koldioxidhalt är inte skrämmande hög, utan skrämmande låg Ökande koldioxidhalter är inte livshotande, utan starkt livsbefrämjande De ger mera mat åt växterna och därmed även åt djur och mikroorganismer. Det har gett oss en grönare värld, förbättrad livsmedelsförsörjning. - ger växterna möjlighet att spara vatten genom att bilda färre klyvöppningar - stärker växternas näringsupptag, motståndskraft mot ozon, och tolerans mot höga temperaturer - gynnsam för växter. Koldioxiden bleknar i jämförelse med vattenånga‼️ Atmosfären innehåller ett par procent vattenånga som är 4 gånger effektivare än koldioxid som värmeabsorberande växthusgas och föreligger i 40-80 gånger högre koncentration i de lägre luftlagren‼️ Flera gånger i historien, helt naturligt har varit varmare än idag, utan att brinnande klimatnödläge infunnits‼️ Både bronsåldern, romartiden och medeltiden var varmare, TROTS lägre koldioxidhalt. - Vi har global nedkylning om vi sätter referenspunkten 4000 år sedan, där temperaturen sjunkit med över 2°C‼️ - Vi har global uppvärmning om vi sätter referenspunkten 200 år sedan, där temperaturen stigit med 1,2°C‼️ Allt beror på vart man sätter sitt referenspunkt‼️ Vi har precis lämna värmeperiodens(Holocen) kallaste period, lilla istiden(1850) efter oss, där lidande, död och missväxt härjade som mest. Då är det naturligt att det blir varmare, annars hade vi varit kvar i lilla istiden‼️ Bronsåldern: - Grönland: Grönskande ängar, goda betesmarker med spannmålsodlingar - Skandinavien: långt upp norrut vindruvsodling Dessa är inte möjliga idag pga  mycket kallare klimat‼️ Under medeltiden: - Glaciärerna i Alperna var mindre då än nu. - Lövskogsgränserna i Eurasien låg högre då än nu. - Islänningarna anlade bondgårdar på mark som numera är täckt av glaciären Vatnajökull. Temperaturen långsiktigt har sjunkit de senaste 4 000 åren med över 2°C, dvs vi har klimatförsämring‼️ Befinner vi oss fortfarande mitt i en brinnande klimatnödläge, klimatkris som msm påstår❓️
    • Vad jag inte förstår är hur man kan välja ignorera 99 av 100 forskare. Om din bil larmar för låg oljenivå och du frågar 100 bilmekaniker vad du skall göra. 99 säger att du skall fylla på olja och även byta med lämpliga intervall. En svarar att du behöver inte göra något, att nivån sjunker är helt normalt oljan kommer räcka bilens livslängd ut. Kommer du köra det billiga alternativet? Rent sakligt finns det ju inget fel i alternativ två. Men du kommer ju få ett motorras förr eller senare med alternativ två.    
    • Stör inte i cherry pickingen som pågår. 
    • Jag kunde varit tydligare där men annars tycker jag inte vi säger emot varandra direkt. Jag la ingen vikt i hur det ska ske. Vilken form utan energiproduktion har jag ingen direkt preferens om så länge det inte handlar om att förstöra för fiske.   Jag tror heller inte det är något man konsumerar sig ur som en del helst vill göra. Genom att köpa en ny elbil och köpa till någon klimatkompensation till flygresan. Det jag tydligare kunde sagt är att det är för oss själva vi förstör. Det är för oss själva vi riskerar att rubba ett system så vi får svårt att överleva.  Jorden har gott om tid på sig att återhämta sig och bryr sig inte om människor.  Så att anta en försiktighetsprincip med ett system vi inte helt vet fungerar och blir svårt att återställa känns ganska rimligt. Det är ett experiment som är svårt att ta om.    Jag tror också att man gör klokast i att lyssna på vad majoriteten av forskarna säger kring det här. Jag tror inte forskarna missar enkla detaljer som vilken funktion koldioxid har. Jag tror också om det finns stora felaktigheter i det som sägs så hade dessa slagits hål på omgående. För det som har mest att förlora på detta är ju inte direkt fattiga och saknar makt. Den enda industrin med likande makt är väl Google och Facebook?
    • Fick hem de jag beställde via Favoptic för ca en vecka sedan och har fått använda dem ett par gånger vid fiske. Vulgatan är i full fart här. Total kostnad var 1800 och än så länge har jag inget att klaga på. Valde 80% solskydd och brun-gul lins. Gillar dem skarpt än så länge. Bågen är väl det som är lägst kvalitet, man får vad man betalar för helt enkelt. Någon random Rayban-kopia gick jag med och den sitter bra osv men man märker att den är plastig liksom.
    • Hej. Säljer ett grymt spö till sommarlaxen. Jätte bra skick. 1900:- ink frakt inom Sverige. Mvh
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...