Hoppa till innehåll

Räkimitationer


gäddfiske

Recommended Posts

  • 1 year later...

Magnus är en annan bra fluga. Enkel och fångar fisk. :)

 

Har hört detta så många gånger men aldrig ens haft ett nafs på en magnus. Slump eller inte, vad vet jag, fiskar man denna annorlunda jämfört med andra flugor? Äre något trick jag inte förstår mig på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej den kan man fiska hur som helst. Sakta snabbt mm. Den är inte sämre än andra flugor. Flugans betydelse är inte så stor alla gånger men ibland kan det vara någon fluga som går bättre än andra. Ibland kan man tro att öringen är selektiv eller hur man ska uttrycka sej, att dom endast tar mindre flugor som märlor eller liknande men för det mesta fungerar det man har på tafsen. Man får så klart prova sej fram, funkar inte en stor räka så kanske en märla?  Har en hel del med erfarenhet att göra. Men Magnus, en rosa räka eller en fiskimitation av något slag och en märla så står man sej bra för det mesta. Brunt är en färg som kan vara ett bra val att utgå från.

 

Ola

Redigerad med Butten
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Samtliga räkor i tråden är väldigt fina måste jag säga, men dessa epoxyliknande räkor ger mig habegär. Är det ngn som binder/snickrar på beställning? isf skicka PM! Jag binder inte själv, men börjar bli sugen, men dessa "epoxyräkor" som postats på sidan misstänker jag tar lång tid att bemästra?!

 

Galet snyggt jobb alla mästare! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Räkorna ser otroligt fina ut, men funkar de bra ? Min erfarenhet från havsöringsfiske vid kusten begränsas till några år även om jag tidvis fångat rätt hyfsat. Min erfarenhet från annat flugfiske när det gäller realistiska flugor har inte varit så bra, mer impressionistiska mönster har funkat bättre.

Vilka är era erfarenheter är dessa bättre än t.ex. STF räkor, Fyggi eller dylika ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Chewy som czech visar är ingen epoxyfluga. Den är bunden med gummibody från wapsi och den har många arter och år på nacken som en ren fiskefluga. Med rätt krok, förtyngning och teknik är den ibland överlägsen andra flugor. En aning klurig att binda och har nog därför inte spridit sig så mycket. Arter hittills på Chewy (som jag vet): abborre, havsöring, gädda, mört, bonefish, id, sej, torsk och horngädda.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Julius? :)

 

Don't you worry your pretty little head

People throw rocks at things that shine

And life makes love look hard

The stakes are high, the water's rough

But this love is ours

 

Taylor Swift

 

Du lär inte behöva nån kustfluga i Kiruna. Om inte du vill lära dig nåt nytt förstås/Julius

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  Fel svar!.. :)

 

Kan du svara mig Julius!!!...HUR fiskar jag bäst dessa Räkimitationer? ...detta är ett Fiskeforum..så jag förmodar mig att du svarar rätt.

 

 Kan bara upprepa - Don`t you worry your pretty little head.

 

Själv kör jag ofta med snabbsjunkande klump och en flytande räkimitation. På samma sätt som bobbyfluga.

Fråga bara inte vad en bobbyfluga är för nåt. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack! ..men mitt huve är inte så litet. :lol:

 

Bobby-flugan gar jag för mig att den hade flytande ögon!..likt foam....nått ev. klädda men nylon av någe slag.

 

Men jag ärju bara gammal. :lol:

 

Flytande foam som ryggsköld eller hjorthårshuvud.  sakta och med kort tafs när det är kallt, lite fortare och längre tafs när det är varmare i vattnet.

Näst intill fångstgaranti - en av mina "hemliga tekniker". Jag har aldrig mött nån annan på sydkusten som fiskar bobby på kusten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...