Hoppa till innehåll

Kabuto 805-3, custombyggt av Matt Leiderman


Christian

Recommended Posts

Här kommer lite bilder på ett fint glasspö från japanska Kabuto, fast här i customutförande av Matt Leiderman i Pennsylvania. Matt bygger alla delar själva, förutom agatföraren. I original så är klingan fernissad med en gulaktig lack, men här har den utelämnats och spöt har fått vara semitransparent vitt. Spöt är 8 fot, klass 5, och vi har hjälpts åt med designen för att få den lite japansk i stilen. Rullen är en gammal Farlow som har fått en modern fot av min gode vän Reelmaker (Tack Anders!).

IMG_9638.jpg

IMG_9616.jpg

IMG_9635.jpg

IMG_9627.jpg

IMG_9620.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Framförallt är det väl det smala handtaget. Skulle ha kunnat vara ännu kortare. Japaner har ju små händer. Sedan är ju japanska spöbyggare extremt noggranna med detaljer, något som även stämmer bra på Matt Leidermans spön.

Som referens kan jag säga att det här spöt är billigare än ett nytt Sage köpt i USA. Bara så ni vet... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jan, du kan kolla in Yasuyukis egna byggen här nedan. Där ser du vilka längder och klasser han har.

http://kabutorods.com/index.html

Ibland säljer han endast klingor i olackerat utförande. Det brukar ske lite via mun-mot-mun-metoden, och inte via hans hemsida. Jag kan höra av mig om det dyker upp några. Jag pular själv med ett 7', klass 3 just nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt snyggt Christian,jag är visserligen bambufreak men jag gillar även glasspön som jag tycker är fantastiska.

Har tidigare inte sett så snygga glasspön.Har ett T&T 8 fot # 5 som skulle behöva nya lindningar,tänkte ta en annan färg än originalet.Vore kul med lite tips på färg.Klingan är grön.Kan ju göra detta själv men vet inte om det blir så snyggt.

Nu vill man ju att det ska se ut som på dina spön.

PS.Om det blir nån glasträff så måste jag försöka komma.

//Christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad roligt, Christer! Jo, visst finns det släktskap mellan glas och bambu. Låter som du har ett T&T Heirloom? Surfa in på Fiberglass Flyrodders så kan du få lite inspiration. Jag gillar diskreta lindningar, ev med avvikande tipping. Fast retroglas brukar ofta ha ganska färgglada lindningar med spiraler och jox. Lite oroligt om du frågar mig... Det finns många inspirerande byggen på det forumet.

Du är varmt välkommen på glasträffen!

:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Handtaget är det enda stället där man har fysisk kontakt med spöet. Därför är det såklart helt personligt hur man vill ha det.

Jag har skapligt stora händer, men för fiske med glasfiber i lättare klasser (upp till klass 5) så gillar jag rätt tunna handtag. Mycket för att man känner hur klingan böjer sig i handen. Ett tjockare handtag ger inte samma känsla när spöt böjer sig.

Men det är såklart personligt... :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Handtaget är det enda stället där man har fysisk kontakt med spöet. Därför är det såklart helt personligt hur man vill ha det.

Jag har skapligt stora händer, men för fiske med glasfiber i lättare klasser (upp till klass 5) så gillar jag rätt tunna handtag. Mycket för att man känner hur klingan böjer sig i handen. Ett tjockare handtag ger inte samma känsla när spöt böjer sig.

Men det är såklart personligt... :)

Jag håller med dig om lättare spön. På mina #2- och #3-spön har jag väldigt slimmade handtag, men det funkar eftersom de är så lätta. Mitt 6' #2 väger in på runt 50-60 gram och då behöver handtaget inte vara så grovt. Tycker jag.

På ett tyngre spö, t.ex. cane, behöver jag ett grövre handtag för att orka ta i och utnyttja spöets resurser.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...