Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Fiskevård innebär insatser i vattendrag för att gynna en eller flera fiskarter. Till fiskevård räknas biotopförbättringar, fiskevårdande fiske samt utplantering av fisk. Även vattenvård, som till exempel sjökalkning kan räknas som fiskevård…

Biotopvård utförs i regel för att restaurera vattendrag som skadats av mänskliga aktiviteter som vattenkraftvek, flottnig, dikning etc. Kan innebära rivning av vandringshinder, byggandet av fisktrappor eller återställning av lekbottnar.

Ok, grejen är enkel...

Att skapa en tråd med inspiration och tips i BILDER om vad biotopvård egentligen går ut på och varför alla som verkligen diggar naturen och fiske verkligen borde göra det där lilla extra där ute :) ... Detta är en tråd för mindre projekt, man måste ju börja någonstans och när det gäller fiskevård så spelar storleken faktiskt inte någon roll. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något läste jag någonstans på forumet... Och det ligger mycket i dom orden.

Det ser ofta förjävligt ut i våra små vattendrag idag... :(

Vi är bortskämda har jag insett, vi här på västkusten. Fisket är bra här, det är riktigt bra... Jag har inte mycket att jämföra med kanske men att fisket räcker till för att stilla en 100% äkta fiskejunkie, d vet jag...

Brunöringar, fjällfiske, Tarponer och Blue Marlins har en riktigt glamorös touch, missförstå mig inte, för fjällen är fantastiska och visst vill jag också dra till Kola och Karibien, men när det kommer till öring och öringfiske, så händer det ett miraklet utanför dörren även här på västkusten. Rätta mig om jag har fel när jag säger att Bästkusten levererar men ord kommer inte räcka långt i den här tråden, endast BILDER räknas... ;)

Detta är ingenting man skall ta för givet, detta är någonting man måste vara rädd om,... varför då?...???

Jag har 2 grejer på gång, något alla kan göra och här kommer att tåtas och grejas i diken häromkring med jämna mellanrum den här hösten under öringleken...

Bäck 1.

Bäcken skall rengöras, vägtrummor kollas och kanske flyttar jag en sten eller 2.... Tips om hur man kan förbättra föruttsättningarna i Bäck 1 ytterligare mottages tacksamt. Bäcken är en riktigt västkustpärla tycker jag men faktum är den bara är en i mängden. Tänk om alla intresserade hade ett sånt här dike var ;) , kön borde vara lång till ett "faddervatten" som jag ser d.

I en perfekt värld hade det inte behövts en sån här tråd, vattendragen hade skött sig själva. Men nu är det som det är och friska vatten är inte en självklarthet längre, vi som bryr oss måste hjälpa till lite...

Här är mitt första ansvar. Endast 1 meter bred men med en sällan skådad havsöringspotential. Bäcken stendog vid en VA sanering för några år sen men har tack vare eldjsälar i området återfått livet och nu leker fisken åter, såg ett par i 3cm sizen idag när jag var där idag och kollade för första gången på 20 år...

post-8201-0-76389800-1347481340_thumb.jp

post-8201-0-32538000-1347481387_thumb.jp

post-8201-0-62838200-1347481452_thumb.jp

post-8201-0-08835300-1347481479_thumb.jp

post-8201-0-53920000-1347481542_thumb.jp

Edited by Kricke26
  • Like 2
Posted (edited)

Var trött igår när jag drog igång tråden :) , så glömde det viktigaste... Alla är välkomna att posta bilder på egen små projekt och jonglera ideer i den här tråden, tanken är att kanske väcka intresset hos andra som kanske är intresserade av att hjälpa våra bäckar och åar på traven men inte vet i vilken ände man skall börja...

Detta är som sagt början på resan för min del också och genom att gå med i en förening träffade jag ett riktigt trevligt gäng som kånkar sten i Göteborg, www.fiskevardgoteborg.se ... Att jag kommer lära mig mycket genom träffarna framöver som är direkt applicerbart på vatten kring mina hemtrakter står utom allt tvivel så vill man dra igång någonting, så är väl detta med att gå med i en förening eller starta en egen det första råd jag känner mig bekväm med att ge...

Att ha förmånen att få hålla koll på Bäck 1 som redan är ett väl fungerande system känns väldigt lyxigt och som ett skitbra sätt att i lugn och ro kunna samla på sig kunskap för att sedan ge sig på lite större projekt. Jag anmälde mitt intresse och har alltså fått lov av personen som har haft koll på bäcken hittils att avlasta honom lite då han själv drar ett enormt lass när det gäller fiskevård i mina hemtrakter...

Jag kommer att gå hela leksträckan (ca 1 kilometer), nu i helgen för att kolla så att vandringsvägarna genom kulvertarna är öppna och göra en allmän röjning av kvistar, grenar och annat bröte som hamnat i bäcken under året. Gissar att jag kommer att lära känna bäcken bra på detta sätt. När jag var där häromdagen la jag märke till att det finns gott om platser för fisken att leka på. men det rör sig om många mindre platser då större sten ligger huller om buller i bäcken.

Fråga gällande Bäck 1. Bör man möblera om större stenar på ett sätt så att vattenföringen över lekbottnarna blir bättre och lekplatserna större eller skall man låta naturen ha sin gång så länge det fungerar och fisken hittar ställen som går att leka på?... Ibland är ju "less is more" den rätta vägen och tänker inte börja pilla med någonting om det inte finns ett behov av det...

Sen kommer vi till Bäck 2... Inte lika muntert.

Bollen är i rullning men här handlar det i dagsläget om förarbete som att bilda en förening här i trakten, söka bidrag och få med sig alla dikningsföreningarna och markägarna på projektet, alla är positiva men det kommer att ta ett tag innan ett enda spadtag tas i själva bäcken, min förhoppning är att få igång det praktiska arbetet med projektet nån gång under nästa år, men ingenting är säkert ännu... Vi pratar mycket stor potential när det gäller produktion av havsöring i den här ån med tillhörande biflöden, men görs ingenting åt problemen som finns idag så går en viktig havsöringsådra i graven vilken dag som helst... Målet är att under 5 år (minst???) kunna hjälpa till att återskapa det lilla eldorado för öringlek som detta faktiskt var en gång i tiden...

Sikta mot stjärnorna så landar du bland trädtopparna... ;)

När jag var liten fanns det gott om lekplatser på den här sträckan som bilderna visar och botten bestod av sand och sten. Genom utdikning så är bäcken idag bara just det, ett brett dike med 0-vattenföring för det mesta, övergödning är som ni ser ett problem och ansamlingen av slam på den numera platta bottnen är rejäl... :( ...

Men det finns hopp, 2005 elfiskades det i ån och dess biflöden och så här såg utlåtandet ut:

"Goda tätheter av öring, där förekomsten av ensomriga öringungar var den näst högsta registrerade i undersökningsperioden. 6 mörtar fångades också."

Man formulerade också ett mål:

"Reproduktion av öring ska ske kontinuerligt och tätheten av flersomrig öring ska ej betydligt understiga 20/100 m²."

Men man glömde biten som ser till att man kan nå själva målet...

Någonstans har det blivit galet när ån/bäcken numera står helt utan tillsyn och i dagsläget ser ut så här:

post-8201-0-30969300-1347524931_thumb.jp

post-8201-0-93986400-1347524952_thumb.jp

post-8201-0-86784200-1347524993_thumb.jp

post-8201-0-07198800-1347525047_thumb.jp

post-8201-0-61860200-1347525078_thumb.jp

Edited by Kricke26
Posted

Jag tog en sväng idag efter jobbet för att påbörja ”höst-städningen” lite i Bäck 1. Började längst upp och arbetade mig neråt. Röjde väck en del ansamlingar av grenar, löv och annat bös som satt lite här och där på en sträcka av kanske 150-200m. Antagligen hade det inte varit några större bekymmer för fisken att vandra förbi dessa vid högvatten men man kan ju lika gärna rensa nu så slipper man förhoppningsvis eventuella proppar i vägtrummorna längre fram…

1. Grenar, grenar och grenar... 2. mer grenar... 3. och efter lite rensning...

post-8201-0-76286600-1347551964_thumb.jp post-8201-0-47403400-1347551999_thumb.jp post-8201-0-98810100-1347552022_thumb.jp

Den tveklöst största nyttan idag var alla plastpåsar och annat riktigt skräp som plockades bort. En hel full soppåse, 10-15 svarta tomma sopsäckar, en gammal tröja, ett par shorts osv.

Rensade även bort en del växtlighet som växte ner i bäcken och samlade på sig grenar och löv, men sparade allt som kan ge skydd åt fisken utan att vara i vägen för vattenflödet.

Det finns mängder med yngel och smolt i bäcken :) ! Från de allra minsta och upp till i alla fall 10cm såg jag idag och det fanns många däri, dom pilade fram och tillbaka överallt så jag blev försiktigare och försiktigare med vart jag satte fötterna ju längre jag höll på. Trodde inte att det fanns så gott om dom som det gjorde så det känns ju helt grymt! Såg faktiskt en lite större virvel, eller ja, stor och stor, kanske ett 15-20cm smolt som låg bakom den men i sammanhanget kändes den stor…

Den sträckan jag gick idag har en riktigt bra fallhöjd för att vara häromkring och det måste ha lagts en hel del timmar på att få den i det skick den är idag. Djupet ligger mestadels på 5-20cm men även större hålor där djupet gick ner till 40-50cm finns. Det är ju lite vatten just nu så det skall bli spännande att se hur det ser ut om några veckor då hösten anlänt på riktigt…

1. Bra fall 2. Djuphålan

post-8201-0-49938500-1347552211_thumb.jp post-8201-0-89227200-1347552268_thumb.jp

Nästa vända blir på en sträcka där fallhöjden är mindre och terrängen mer öppen så vattnet rör sig långsammare där… Växtligheten består av tät överhängande vegetation av björnbärsbuskar och brännässlor så det blir säker spännande, rätt många små kulvertar att kolla igenom så krutet kommer i första hand att läggas på dom.

Posted

Fråga gällande Bäck 1. Bör man möblera om större stenar på ett sätt så att vattenföringen över lekbottnarna blir bättre och lekplatserna större eller skall man låta naturen ha sin gång så länge det fungerar och fisken hittar ställen som går att leka på?... Ibland är ju "less is more" den rätta vägen och tänker inte börja pilla med någonting om det inte finns ett behov av det...

Mitt tips, ny bäck för dig, gör ingenting, utan kolla kommande lekperiod och fotografera. Sätt dig och spana. Är öringen på plats och lekgruset är bra, men leken uteblir så kan det bero på för låg vattenhastighet. Då kanske du kan lägga ett par stenar framför lekbädden. Gå tillbaks dagarna efter och kolla. Du får gå dit ofta för att lära dig var och hur de leker, vid olika flöden, temperaturer osv.

Spana i HELA bäcken, öringen går längre upp och förbi svårare hinder än vad du anar...

Posted

Mitt tips, ny bäck för dig, gör ingenting, utan kolla kommande lekperiod och fotografera. Sätt dig och spana. Är öringen på plats och lekgruset är bra, men leken uteblir så kan det bero på för låg vattenhastighet. Då kanske du kan lägga ett par stenar framför lekbädden. Gå tillbaks dagarna efter och kolla. Du får gå dit ofta för att lära dig var och hur de leker, vid olika flöden, temperaturer osv.

Spana i HELA bäcken, öringen går längre upp och förbi svårare hinder än vad du anar...

Låter som ett bra tips :) ...

Har börjat läsa på på allvar nu om mindre vattendrag och ju mer jag läser, desto mer inser jag värdet av att "skynda långsamt"... Många nya frågor poppar upp hela tiden, jag vill numera ta reda på vattenhastighet på olika sträckor under olika förhållanden, gå mer på djupet när det gället substrat, kolla av uppväxtområden och hur de ligger i förhållande till lekbäddarna osv...

Något jag kommer att hålla koll på och undersöka närmare är att eventuellt säkra upp lekstenen i de naturliga lekbottnarna genom att bygga små nackar och eventuellt luckra upp dom men som du säger, i dagsläget görs ingenting annat än att observera...

Sträckan jag gick igår inleds och avslutas med 2st 5-7 meter anlagda lekbottnar (alltså ca 150-200m mellan dem). Kommer att hålla koll på om gruset ligger kvar efter högvattensäsongen eller om man kan förbättra dem inför nästa säsong...

Lekbotten norr och söder...

post-8201-0-20614500-1347617184_thumb.jp post-8201-0-88842100-1347617211_thumb.jppost-8201-0-58005100-1347617297_thumb.jp post-8201-0-14525000-1347617330_thumb.jp

Mellan de anlagda lekbottnarna har vi den goa sträckan, en riktig skogsbäck med bra fallhöjd, hålor och ställen som jag tror är naturliga lekplatser, stenarna är större och bottnarna mindre men områdena ser absolut ut som ställen där fisk skulle kunna leka? Eller fyller dessa områden funktioner som transporsträckor neröver och uppväxtområden för smolt?

post-8201-0-12121300-1347617497_thumb.jp post-8201-0-44423100-1347617530_thumb.jp

Skall bli väldigt intressant att kolla in vad som sker under leken den här säsongen...

:)

Posted (edited)

B1

Fick grejat lite i Bäck 1 under söndagen.

Jag har läst på om mindre vattendrag de senaste dagarna och en del grejer hade jag fått om bakfoten, tex detta med hög vattenhastiget och död ved. Vattenhastigheten i ett mindre vattendrag som detta skall vid eventuella åtgärder minskas samtidigt som rörelsen/aktiviteten i vattnet skall optimeras. Jag experimentarade i ett ganska snabbt flytande grunt sandområde och försökte skapa mer syresättning i vattnet... Efteråt började finare leksten att vaskas fram... Bilderna är på samma område fast från olika håll.

post-8201-0-10411500-1347893815_thumb.jp post-8201-0-78304300-1347893862_thumb.jp

När det gäller död ved så räknas allt med en diameter över ca 25mm som positiva inslag i miljön för ett vattendrag i den här storleken, mindre kvistar kan plockas bort för att förebygga att vandringshinder och proppar bildas… Jag tillsatte större delar av död ved i de större hålorna, tanken är att ge mer skydd åt yngel och smolt.

Efter att ha läst på ser jag nu problem i områden som jag förut såg som fantastiska, i detta område på bilden nedan tyckte jag att allt såg frid och fröjd ut förut men nu tycker jag mig se jag en ensidig botten där stenpälsen borde luckras upp för att underlätta vatten genomströmningen och återetablera den naturliga selektionen av sand, grus och sten i bäcken. Jag kommer att ta reda på mer om detta och om det är en nödvändig åtgärd eller om det är överkurs.

post-8201-0-09873300-1347893737_thumb.jp

Gör man detta på rätt sätt borde det ge resultat som fler hålor och bättre uppväxtmiljöer för smolt samt underlätta vandringen upp och ner för mindre fisk genom att bäckens strömhastighet sjunker i dessa partier då de idag utgörs av stenhårt pressade bottnar av lite större sten med hög strömhastighet över själva pälsen. Att alltid se till att det finns en vandringsväg eller fåra i varje nacke eller tröskel som etableras verkar vara av stor vikt. Ingen rovfisk finns att ta hänsyn till i bäcken vilket givetvis är ett stort +… Testade på en väldigt kort sträcka (3m) att luckra upp den stenhårda botten med händerna och resultatet kom direkt. Genom att försiktigt rucka på de större stenarna (100-200mm), lyfta upp begravd lek-sten ur bottnen samt bygga mindre trösklar och nackar började hålor bildas. Smolt intog direkt de nya ståndplatserna i de nya hålorna och eftersom konkurrensen var tydlig så verkar det vara en bra åtgärd att etablera fler sådana här områden där stenpälsen idag är ett faktum? Några smolt dök upp nästan på direkten och kivades om den nya platsen, detta pågick i några minuter och tillslut tror jag bara att det var ett kvar i höljan. Efter uppluckring så började även partiklar att sorteras och grus och leksten började samlas nedströms i de nya hålorna/groparna…

Jag rensade även de anlagda lekbottnarna.

Södra:

post-8201-0-24977200-1347894136_thumb.jp post-8201-0-95186700-1347894181_thumb.jp

Här luckrades botten försiktigt upp genom handkraft. Ansamlingen av sediment nere i bädden var stor och botten stenhård bara ett par centimeter ner. Växtligheten på bädden var också rejält utbredd. Efter att jag luckrat upp botten, rensat, krattat upp gruset samt tillfört en del större sten intogs botten direkt av en stor mängd mindre yngel. Tjockleken på lekgruset är nog numera runt 20cm i båda lekbäddarna men jag skall se om det går att skaka fram mer grus då det känns i tunnaste laget tycker jag.

Norra:

post-8201-0-10172200-1347894249_thumb.jp post-8201-0-45482800-1347894293_thumb.jp

Här hade botten klart försämrats sen jag var här sist. Orsaken var ett stort vattenflöde för ett par dagar sedan. Mycket grus hade spolats bort och bädden breddats rejält med 10 cm djupa fåror i vilka gick ända ner till en hårt packad botten. Större sten kommer att tillsättas på sidorna för att minska risken för att detta händer igen och en styrning av strömmen samt en förankring av lekgruset i slutet på gropen kommer att försöka åstadkommas… Även här hade det varit önskvärt med mer grus, gärna lite större stenar. Jag vågar inte skrapa ner något från vallarna då jag misstänker att det grus som ligger där fungerar som skydd för att motverka grumling då det är dåligt med växter som binder upp leran ovanför.

Att bygga på ett sätt som fungerar både vid lågvatten och högre vattenföring kommer att vara målet, synpunkter på felaktiga konstruktioner och tips på förbättringar uppskattas. Bör man vidta några åtgärder ovanför på andra sidan vägtrumman för att försöka åstadkomma en jämnare hastighet vid olika förhållanden?

Att studera en liten bäck känns är att studera en älv i miniatyr, det är väldigt fascinerande, spännande och tack vare den ständiga förändringen förstår jag inte hur det någonsin skulle kunna bli tråkigt…

Edited by Kricke26
Posted (edited)

B2

2012-09-24 Korrigering: Det jag trodde var ett biflöde till B2 var i själva verket en egen bäck...

Den här bäcken är alltså avskild från Bäck 2 :blink:, de flesta jag pratat med har hävdat att de hör ihop men så är nog icke fallet. Efter att ha satt mig in lite mer i hur bäckarna och åarna häromkring rinner så verkar det vara så att dessa båda vattendrag av-vattnar samma vårmarker men är 2 olika vattendrag... Spännande! Även den här bäcken har en gammal kvardamm längre upp i systemet som utgör ett hinder för vandrande fisk så även här finns en del som behöver göras...

Den här bäcken/ån ser annorlunda ut men kommer nog att involveras i planen förr eller senare om allt går som planerat då den som sagt tillhör samma system. I dessa områden går mycket att förbättra med rejält mycket mindre insatser än i B2 då detta vattendraget fortfarande är ganska frisk. Här finns betydligt mer och bättre kantzoner och det finns fortfarande en del sten i vattnet.

post-8201-0-76256300-1348048727_thumb.jp post-8201-0-72142800-1348048766_thumb.jp post-8201-0-41599700-1348048802_thumb.jp post-8201-0-22746700-1348048844_thumb.jp

Skall på möte med länsstyrelsen nu på fredag för att diskutera åtgärder och förhoppningsvis få hjälp med en del frågor och börja sätta ihop en budget för att sen göra första stöten mot att få till en ansökan om bidrag. Det är en hel del byråkrati när det gäller fiskevård vilket fått de riktigt gamla rävarna jag pratat med att trötta. Trist när man istället borde lyssna på vad dessa människor har att säga istället för att motarbeta dem då informationen och kunskapen som de samlat på sig genom sina projekt givetvis är guld värda när det gäller hur ett trasigt icke fungerande vattendrag skall återställas. Inser att detta är ingenting som blir gjort i en handvändning men är det så, så är det så och vi nöter på! Kan bara försöka föreställa mig alla problem som dyker upp vid större projekt... :blink:

B1

Har fått lite mer information om Bäck 1. Nästa år skall en del av bäcken läggas om i samband med nybyggnation av gång/cykelväg utmed vägen. Bäcken rinner bitvis längs vägen och kommer därför att påverkas av bygget. För att minimera påverkan kommer bäcken alltså att läggas om, den nya bäckfåran skall torrgrävas och fiskeexperter kommer att övervaka bygget så att platt botten och spikrak bäckfåra undviks. Nu är det nog bara att gilla läget och försöka göra det bästa av det hela, även om man helst sätt att bäcken lämnats i fred… Med lite tur kommer bäcken att bli ännu mer ”öring-vänlig” än förut då sträckan som påverkas den här gången rinner sakta genom åkermark. Genom omläggningen kommer nytt grus och stor sten att läggas i hela den nya sträckan och med lite tur kanske kantzonen blir bättre framöver i detta området också...

Känns än viktigare att dokumentera allt nu innan omläggningen, men också under själva bygget i fall någonting händer som påverkar vattnet. Sist de la ner dränering längs bäcken uppe i det öringförande skogspartiet tömde dom all massa rätt ner i bäcken under vintertid och tog livet av både års och fjolårs yngel samt all rom i bäddarna. Den här gången borde de ansvariga vara mer måna om att lämna ett bra resultat efter sig och givetvis utföra byggnationen under sommartid när ynglen krupit upp ur bäddarna och innan leken påbörjas.

Det verkar vara också vara önskvärt bland tidigare fiskevårdare att få vänt om allt grus i bäcken på den sträckan som idag fungerar som öringbäck då det med största sannolikhet är gammalt slam från den senaste incidenten som gjort att botten satt sig och numera är stenhård… Kul att få lov att greja lite, jag kommer att gå långsamt fram och placera om en del sten och lyfta upp begravd leksten för att sålla bort gammalt sediment. Siktar även på att hälla i en spann eller 2 med lekgrus i alla hålor uppifrån och nedåt och kommer att arbeta vid högre vattenföring för bättre bortforsling av sedimentet. Hinner jag inte klart innan leken drar igång så blir det till att vänta in nästa säsong och låta bäcken vara ifred så länge.

Snart är det dags för årets gäster att inta bäckarna, hoppas kunna fånga både det ena och det andra på bild med en bättre kamera, kommer att bli riktigt spännande!

Edited by Kricke26
Posted (edited)

Mycket intressant tråd!

Kul att du tycker den är intressant :), här kommer mer intressanta grejer...

B1

Norra bädden:

Tänkte att jag skulle lägga lite sten för att hindra leran från att krypa ner i bäcken, det känns ju inte så bra att den rinner rätt ner där det ligger en grusbädd... När jag kom ner håll jag på att få en chock, hela grusbädden hade flyttats och förlängts säkert 3 meter neråt :blink:! Vattnet sprutar ur kulverten som är totalt underdimensionerad uppenbarligen så den kommer att bytas ut nästa säsong. Vattnet hade grävt sig ner säkert en halmeter sen senast och blottlagt rör på botten och lerkanten nådde nu hela vägen ner till vattnet utan ett gruskorn som skydd.

Kändes rätt ruttet först, men efter att ha klurat ett tag så vet i katten om detta inte kommer att bli bättre än förut. Jag fyllde upp hålan nedanför kulverten med all sten jag hade med mig och numera börjar lekstenen en bit bortanför kulverten vilket borde innebära att den ligger säkrare då den större stenen nu dämpar vattnet vid högt flöde och således hindrar gruset för bortforsling. Det har regnat bra de senaste dagarna så bra att detta hände nu och inte senare. Grusbädden ligger tjock ända till bakkant och numera precis ovanför en håla så jag tror faktiskt att den ligger bättre där den ligger nu. Jag fick säkrat upp kanten från att lera skall rinna rätt ner i vattnet genom att skyfla dit grövre grus och säkrat upp med större sten nertill som jag kilade fast ordentligt i leran, tror dett skall hålla för nu var det rejält högt vatten och det kändes stabilt.

post-8201-0-66759900-1348077376_thumb.jp post-8201-0-67461300-1348077404_thumb.jp post-8201-0-71791200-1348077424_thumb.jp post-8201-0-66096700-1348077445_thumb.jp

Gjorde ingenting med gruset som flyttats utan låter naturen ha sin gång och det såg ut som att det fanns gott om nya naturligt skapade platser för fisken att gräva på. Kan kanske vara bra att kolla vid lågvatten så att inte halva bädden ligger ovanför vattenytan då för då krattar jag nog till den, sen borde det vara fina fisken...

Södra bädden:

Här såg allt bra ut även under högt vattenflöde så det kändes ju bra. Mer grus hade jag velat ha som sagt men det får kanske bli nästa säsong...

post-8201-0-59679300-1348077519_thumb.jp post-8201-0-76040000-1348077541_thumb.jp

Ordentlig förundrad över kraften som finns i vattnet, även i ett så här litet vattendrag...

Edited by Kricke26
Posted

Mycket intressant och värdefull tråd!

Det kan ju aldrig finnas för många trådar om bäckar och öring, eller hur ;) ?

Helgen har varit full av grejer jag var tvungen att göra så det har inte hänt så mycket mer än att jag har varit på möte med Länstyrelsen i fredags. Mycket intressant för ån jag vill ha hjälp med att återställa har allt dykt upp i deras papper med jämna mellanrum sen 80-talet. De åtgärder jag föreslog i fredags backas upp av tidigare undersökningar genom el-fisken och vattenprovtagningar men under alla dessa år har ingenting hänt, ån har tillåtits förfalla. Alla är dock överens om att potentialen i ån är riktigt stor och en återställning av detta vattensystem är högst önskvärt :) ...

Nu är planen att:

1. Starta en fiskevårdsförening.

2. Få med dikningsföreningarna/företagen och markägarna i fiskevårdsföreningen (Upplös dikningsföretagen och lägg över ansvaret på fiskevårdsföreningen istället)

3. Upprätta en fiskevårdsplan och ett fiskevårdsområde över vattensystemet.

4. Sök bidrag.

5. Anlägga en provsträcka.

Detta kommer att ta mucho tid så just nu är det ingen stress utan det kommer att få ta den tid det tar. Jag skall på möte nu i veckan med ordföranden i den dikningsförening som har hand om marken där jag vill anlägga provsträckan så det kommer att bli intressant. Jag kommer även att börja sätta ihop en provisorisk fiskevårdsplan och sen får experterna korrigera den efter vad som bör göras och vad som är möjligt att utföra.

Vad som är RIKTIGT INTRESSANT är att åns övre delar är mer eller mindre outforskade för mig, trots att jag flängt omkring mycket i ån när jag var yngre. Det handlar om 2 mindre sammanhängande skogs-sjöar (1 lite större och 1 lite mindre med en bäck-sträcka emellan) där det förr fanns både gädda, abborre, mört och ål men som idag är toma på fisk pga försurning under 80/90-talet. Idag är vattnen rejält uppkalkade och den övre lite större sjön fungerar som kalklager och ser till att vattenkvaliten i systemet i alla fall ur ph-synpunkt numera är ok. Nu finns sjön med i planerna och återintroduktion av mört ligger högt på listan, även att biotopvårda området runt sjön skall undersökas.

Tankegångarna gällande sjön går åt: Att gallra bort barrträd och spara lövträden runt sjön, dumpa de hela renrensade träden i sjön, bygga risvasar av grenarna vintertid osv...

Det finns även vandringshinder som måste lösas i ån men innan jag varit uppe och kikat så vågar jag inte säga nåt om läget, förhoppningen finns ju om en helt öppen sträcka ända upp till sjön i framtiden men en sak i taget...

I veckan kommer alltså möte med en del berörda parter att genomföras och så mycket som möjligt av "min" fiskevårdsplan att färdigställas, har lusläst på nätet och kommer att klippa, klistra och skriva en del själv då mängder av text och projekt finns dokumenterade som är väldigt lika det som jag vill göra. Jag kommer även försöka hinna promenera upp och ta mig en titt på den övre delen av systemet, ganska svårtillgängligt men det är ju egentligen bara ett stort +. Får jag bara satt igång det hela så att länstyrelsen ser att en plan finns, även om den är under utformning kommer jag antagligen att få loss de första pengarna för att plocka in konsulter som kan hjälpa mig göra en korrekt bedömning av läget och således också hjälpa mig få de sista bitarna med budget, eventuell korrigering av åtärder och en tidplan på plats...

Resten av tiden får gå till B1, där man förhoppningsvis får se en del lek och sen måste man ju för satan ut och svinga nu på sluttampen oxå!!!

Posted

B1

Tog en snabb sväng förbi bäcken igår. Det var rejält med vatten och en del kulvertar hade dämts upp så gjorde en liten instas och rensade dessa...

En riktigt kul grej är att i de partier som jag experimenterat lite med har botten förvandlats från ren sand till sand med inslag av grus :) !

post-8201-0-21323100-1348667574_thumb.jp

Helt otroligt vad som kan hända om man bara tillsätter eller plockar bort en sten eller 2...

B2

Skall på lite studiebesök på lördag i trakterna runt Varberg ;), och därför har jag lagt mötet med dikningsföreningarna på hyllan tills efter helgen.

"Arkitekten" jag vill ha med på projektet tyckte det var bäst att vi träffades innan mötet och det tror jag absolut är rätt melodi. Jag kommer att ta kort och samla på mig information under besöket som kan hjälpa mig att påvisa nyttan av att återställa vattnet till någonting som liknar ursprungsån under mötet med dikningsföreningarna.

Är ordentligt hoppfull faktiskt, för utöver att omgivningen kommer att bli vackrare och må bättre av att ha ett levande vattendrag som porlar fram så jobbar jag även på att lösa en del problem för föreningarna runt ån som tex återkommande översvämmningar, ytterligare kostnader framöver för kommande utdikningar och vassröjningar, avloppstationer som rinner över med jämna mellanrum osv...

Posted (edited)

Nu är planen att:

2. Få med dikningsföreningarna/företagen och markägarna i fiskevårdsföreningen (Upplös dikningsföretagen och lägg över ansvaret på fiskevårdsföreningen istället)

4. Sök bidrag.

Låter som ljuv musik, sen nätverkar vi mellan föreningarna lär av varandra, studiebesök osv

Häng inte upp FÖR mycket vid bidrag, kartlägg området först, vintern är en bra tid att inventera, man ser bra. Vidare kan man göra mycket utan bidrag och det här intresset varar hela livet :)

Lycka till !

Edited by Fishdoctor
Posted

Nu är planen att:

4. Sök bidrag.

Låter som ljuv musik, sen nätverkar vi mellan föreningarna lär av varandra, studiebesök osv

Häng inte upp FÖR mycket vid bidrag, kartlägg området först, vintern är en bra tid att inventera, man ser bra. Vidare kan man göra mycket utan bidrag och det här intresset varar hela livet :)

Lycka till !

Säger inte tack för då skiter d sig! ;)

Är helt med dig på att nätverka och byta kunskaper, din teori om att starta lokala föreningar som ansvarar för vattnen kring hemtrakten är klockren, även de riktigt gamla rävarna håller med om detta...

Låter som en mycket bra ide att inventera under vintern. Det kommer ju att bli en plan som sträcker sig över ett par år om allt går som planerat så det är viktigt att göra rätt saker i rätt ordning. Tanken är att anlägga en fin första provsträcka där mycket folk kan se den, ser de hur fint det blir när man får lite fart på vattnet med stenar i bäcken, träd längs kanten, fåglar som kvittrar och fisk i vattnet så tror jag att vi får allmänheten och markägare bakom oss så att vi kan gå vidare med att återställa nästa del...

Målet är att återskapa ett vattendrag som i framtiden sköter sig självt.

Skall försöka hålla så mycket som möjligt av bidragsdelen nere men i det större projektet kommer det inte att fungera om inte någon slantar upp, tyvärr har det gått så långt. Genom ett gediget förarbetet tror jag ändå att det kommer att gå!

• 3 weeks later...
Posted

Fick bevittna lite lekbestyr idag :)!

Hittade en grop där 1 hona runt 35(?) uppvaktades friskt av ett gäng lite mindre. Satt nog och kollade i närmare 2 timmar, riktigt intressant attt se vad som händer kring en lekgropp, det lektes lite här och där men själva gropen såg man hur tydligt som helst. Efter ett tag såg man ett återkommande mönster då de mindre smet ner i groppen så fort de större var en bit längre upp och lekte. Vattnet blänkte ordentligt då jag satt på fel sida såklart och inga brillor hade jag heller men jag vågade inte röja omkring utan satt och väntade tills de dök upp i en del av bäcken där skuggan låg på och då såg man tidvis riktigt bra...

Såg en stor rackare också, höll på att avlida när fisken drog iväg uppåt för helt plötsligt bara stod den där, jag visste att jag skrämt den redan innan den satte av men blev lika rädd ändå och vattnet yrde innan den nåde lite djupare vatten...

Biflöde Bäck 2

post-8201-0-08053700-1350306886_thumb.jp post-8201-0-55458200-1350306900_thumb.jp

post-8201-0-95822900-1350306918_thumb.jp post-8201-0-86191100-1350306930_thumb.jp

Blir absolut lite mer spaning den här veckan även om det är lite tidigt ännu...

Posted

Ja visst blir man glad av att se dom i bäckarna, att smyga på öring är NÄSTAN i klass med att försöka lura dom med fluga ;)...

Var och kikade lite igår, hittade en ny grop där det var full fart. Smög ner till kanten en bit längre ner än själva leken höll på, tänkte jag kunde få några bilder och medans jag står där får jag se en liten rackare som står precis jämte mig i en liten grop... Står och kikar och helt plötsligt glider det in en större fisk som ställer sig precis nedanför fötterna på mig, kameran hängde på magen så vågade inte försöka ta nån bild men riktigt skön upplevelse, fisken stod där ett tag och sen satte den fart upp över nacken och ställde till det rejält i lekgroppen...

Såg mycket aggresivare tendenser igår jämfört med häromdagen. Igår stod det alltid en större fisk eller två i gropen och så fort nån annan fisk närmade sig så yrde vattnet och det blev full rulle. Fisken var överlag större igår så konkurrensen verkar börja öka.

post-8201-0-27606600-1350551459_thumb.jp post-8201-0-00197300-1350551472_thumb.jp

post-8201-0-57824500-1350551484_thumb.jp post-8201-0-12487900-1350551500_thumb.jp

post-8201-0-28684600-1350551511_thumb.jp post-8201-0-89817600-1350551520_thumb.jp

• 2 weeks later...
Posted

Nyss hemkommen från lite semester i Spanien. Visst är det gott att komma iväg men faktum är att man haft lite abstinens ändå, skumt. Att spana i bäckar har blivit till ett gift man inte kan vara utan det oxå :) ! Avsätter redan alldeles för mycket tid åt fiske under sommarhalvåret och nu börjar man avsätta tid under den mörkare perioden med, tänker låta det vara osagt om det är sunt eller inte...

Hursom...

B1

Var nere och kikade och även här leker fisken för fullt, hade ingen kamera med mig men tänkte ta mig en tur imorgon för att dokumentera lite...

B2

Biflöde 1

Nu börjar jag få kläm på på den här bäcken, har spejat och spanat en hel del längs hela bäcken mer eller mindre och visst har jag sett en del fisk förut men idag tog priset, så tjockt med fisk att jag trodde jag såg i syne, snacka om skillnad från innan jag åkte iväg... Jag stannade till på 5 olika ställen för att kolla om där var någon fisk och fastnade på samtliga, såg både stora och små som både grävde gropar och lekte överallt... Helt sjukt :blink: ! Efter ett tag så vande man sig och satt bara och njöt medans det plumsade och levde om i bäcken. Dock finns det mycket i bäcken som kan göras ännu bättre nästa sommar för det är rejält med proppar (skräp och annat onaturligt :( ) och en del andra hinder som gör det jobbigare än det behöver vara för fisken att stiga.

Var jag taggad på att få ordning på huvudfåran innan så skall vi inte prata om hur det står till idag. Jag körde ju på Davids (Fishdoctor) linje att titta och åter titta innan man börjar det faktiska arbetet och det var nog tur för så många gånger min vilja och planering har ändrats sen jag började klura på det här projektet så hade det inte varit nån höjdare att sätta spaden i marken direkt. Under vintern kommer alltså en okulär inventering/besiktning att göras och utefter den kommer det fortsatta arbetet att planeras och elfiske är inbokat till våren. Mycket tid kommer också gå till att skapa/underhålla relationer till markägare och andra intressenter som kan påverka arbetet. Fiskevårdsföreningen kommer antagligen att ha sitt säte i Kungsbacka Sportfiskeklubb som jag är på väg in i men inget är helt 100 ännu... Antagligen hamnar vi i ett läge där den mesta kraften kommer att läggas i biflödena eftersom det är de områden som håller fisk i dagsläget, mycket fisk skall tilläggas. I huvudfåran kommer krutet att läggas på röjning och bekämpning av vass samt trädplantering och eventuellt en del ståndsten. På en sträcka av ca 200-300m där det till skillnad från resterande sträckor forsar på ganska bra hoppas jag även på lite mer avancerade åtgärder i syfte att skapa lek och uppväxtområden. De flesta jag pratat med är positiva men många ser nog inte nyttan med att lägga nåt krut alls på huvudfåran som i dagsläget kallas "avloppsdiket"... Kan inte riktigt förstå detta för det är väl just därför man skall göra något, vem fan vill ha ett avloppsdike utanför huset när man kan jobba för ett levande vatten. Samma sak gäller när man nämner ordet "mört", det finns fortfarande en del mört som inte har det lätt i "avlopsdiket" och den är det få som vill hjälpa på traven, de flesta är bara intresserade av prickiga fiskar men jag tänker jobba stenhårt för "ett levande vattendrag" och visionen är att ån skall återställas till ursprungsläget i största möjliga mån, och mörten spelar då en central roll i min värld...

Det var frustrerande i början att allting är så förbannat tungrott men nu har jag vant mig vid att saker och ting tar tid. Det har dock inte påverkat målbilden det minsta utan detta skall fan gå att ro iland, även om byråkrati och annan skit verkligen gör det jävligt jobbigt att genomföra en så enkel grej som att återställa en liten å...

Lite bilder från dagens utflykt:

post-8201-0-45055700-1351696034_thumb.jp post-8201-0-98260800-1351696052_thumb.jp post-8201-0-92702900-1351696063_thumb.jp

Posted

Nice med all fisk eller hur ? Du verkar nu insett hur viktigt det är att bara spana och se hur fisken jobbar. Det är ju hela grejen. Man ska inte lägga energi på tex möjliga vandringshinder om de inte är det i praktiken. Nu ser du hur fisken tar sig förbi även sk "proppar". Men visst kan man röja lite "proppar". Det blir ju enklare för smolten att förflytta sig vid lägre vatten. Sen bör du kolla vid torrare perioder om biflödena verkligen håller vatten. Jag har en bäck nära mig med massor av lekfisk på hösten, men det blir nog tyvärr bara yngel var 4e år i den, då den dräneras fort.

Kör hårt !

Posted

Nice med all fisk eller hur ? Du verkar nu insett hur viktigt det är att bara spana och se hur fisken jobbar. Det är ju hela grejen. Man ska inte lägga energi på tex möjliga vandringshinder om de inte är det i praktiken. Nu ser du hur fisken tar sig förbi även sk "proppar". Men visst kan man röja lite "proppar". Det blir ju enklare för smolten att förflytta sig vid lägre vatten. Sen bör du kolla vid torrare perioder om biflödena verkligen håller vatten. Jag har en bäck nära mig med massor av lekfisk på hösten, men det blir nog tyvärr bara yngel var 4e år i den, då den dräneras fort.

Kör hårt !

Det är riktigt nice!!! :)

Ja vad skall jag säga, livet är en skola och jag lär mig massor varje dag. Börjar få LITE koll på läget nu, har fått en helt ny syn på små rinnande vatten och hur det fungerar och tror att jag börjar närma mig en plan som är både effektiv och genomförbar. Tyvärr är det som du säger, den här bäcken har en väldig snabb avrinning på grund av rensning, utmed sidorna ligger mängder med fin natursten som plocktas ur vid olika tillfällen, jag vill inget annat än välta tillbaka dom i fåran med vi får se vad som händer till sommaren ;) ... I dagsläget så har man försökt lösa problemet med uttorkning under varma långa sommmarperioder utan regn med hjälp av en pump och slang som antagligen gör viss skillnad men jag spånar just nu på en ide om ett litet magasin längst upp där bäcken startar, tänkte ta den dialogen med markägaren så fort jag fått bekräftat att det går att genomföra, hur stort det måste var osv. Just nu finns det alla storlekar och även massa yngel i bäcken då vi haft gott om vatten de senaste åren...

Bra jobbat!!

Tack Tom :) !

Inte riktigt samma tryck som i din goa film men övning ger färdighet säger dom så snart kanske jag kan försöka mig på lite filmsnuttar jag oxå ;) ... Helt grymt att smyga och se fisken vandra upp och ner till groparna, låg på mage igår och kikade över kanten på rätt maffiga fiskar runt 1,5 från en halvmeters avstånd, man lär sig rätt mycket om hur Öringen fungerar vid sådana tillfällen...

Tänte ta en sväng ner till B1 idag under lunchen om inte regnet dragit in då...

Posted

B1

Finns inte så mycket mer att säga än :wub:...

Trodde att lekan enbart skulle ske på sträckan med ordentligt fall men icke, fisken leker i hela bäcken mer eller mindre vilket ju är kanon :) , men lite orolig blir man ju nu när en del av bäcken skall läggas om då de skall bygga cykelväg. Såg riktiga klunsar som stod i sina gropar och vajade med fenan men lyckades inte få nån bra bild, svårare att fota i B1 för den är riktigt bra skyddad mot insyn, grenar och buskar överallt så man får vässa ögonen om man skall hinna se fisken innan den ser dig...

Ett par bilder blev det i alla fall:

post-8201-0-09881600-1351777536_thumb.jp post-8201-0-91905300-1351777544_thumb.jp

post-8201-0-67477700-1351777554_thumb.jp post-8201-0-56685600-1351777563_thumb.jp

Posted (edited)

Avelsfiske del 1

Fick det stora nöjet att kliva rätt in i spännande projekt. Vi har fått specialtillstånd att avelsfiska öring med nät. Vi förberedde det mesta på lördagen genom att köra upp utrustning och planera arbetet inför kommande dag. Vi bestämde oss för att vara på plats såpass tidigt att näten låg i innan det började ljusna. Vi var på plats 06.00 nästa morgon och näten åkte i på direkten. Öringen som fångades skall kramas på rom och mjölke och efter befruktning skall rommen förvaras i kläckränna. Det var en minst sagt lärorik dag med ett riktigt trevligt gäng...

Dagarna efter omstruktureringen av regelverket gällande nätfisket på kusten fiskade jag alltså öring med nät. Det känns ju lite lustigt men det var för den goda sakens skull och vi fiskade och hanterade all fisk med stor försiktighet, trots detta dog tyvärr en fisk, en utlekt hona som hade fastnat så olyckligt att 15-20 minuter i nätet räckte för att ha ihjäl fisken. Tänkvärt när man pratar om nätfiske på grunda områden, metoden är såpass effektiv att rätt lagda nät rensar områden på fisk och jag har svårt att se att majoriteten av fångad fisk lever om man väljer att låta näten ligga i ett halvt dygn...

Vi skall absolut gneta på mot ett totalförbud gällande nätfiske i havet och jag är så jävla glad att bollen äntligen rullar i den riktningen...

Lite bilder från från helgen...

1. Förberedelser är A&O 2. Taktiksnack på morgonkvisten

post-8201-0-63574000-1352112053_thumb.jp post-8201-0-43919400-1352112062_thumb.jp

3. Första fisken satt direkt 4. Vacker hona

post-8201-0-61089200-1352112073_thumb.jp post-8201-0-97562700-1352112083_thumb.jp

5. Provkramning av fisken 6. Mera vackra fiskar på gång

post-8201-0-68797500-1352112096_thumb.jp post-8201-0-64894000-1352112104_thumb.jp

Fortsättning följer...

Edited by Kricke26