Jump to content

Ismopuppa

ingen fisk
 Share

Recommended Posts

11 minutes ago Ismo sa:

Vadå limma fast benen? ..har du limmat fast ben för ben?

Kolla sidan 8(tror jag det var)..så ser du hur jag lindar!!!..fast benen.

Nej jag har lindat men limmat knuten och bindtråden. Lyckades kladda lite överallt

8 minutes ago Simon86 sa:

Nej jag har lindat men limmat knuten och bindtråden. Lyckades kladda lite överallt

För att citera Jakob!..då en blir gammal..då "kladdar" en lite överallt.

• Haha 2

Jag limmar huvena med Epoxy Strong Professional.

Håller i ena av benen som sticker ut..RAKT ut!..tar pytte lite epoxy..stryker mera mot var kroppen slutar farmtill..utan att gå för nära kroköglan..vrider runt Puppan..å gör lika dant där..

Sen så skall Puppan ALLTID!!! ALLTID torka liggandes mot bordet..med ryggen neråt.

Limmet sprider sig då snyggt..på ett bra sätt. En lär sig hur mycket/liten dutt lim en skall ta..använder typ av dubbingnåls aktig spets...ingen spackelspade Tack!

Edited by Ismo

54 minutes ago, Ismo said:

Jag limmar huvena med Epoxy Strong Professional.

Håller i ena av benen som sticker ut..RAKT ut!..tar pytte lite epoxy..stryker mera mot var kroppen slutar farmtill..utan att gå för nära kroköglan..vrider runt Puppan..å gör lika dant där..

Sen så skall Puppan ALLTID!!! ALLTID torka liggandes mot bordet..med ryggen neråt.

Limmet sprider sig då snyggt..på ett bra sätt. En lär sig hur mycket/liten dutt lim en skall ta..använder typ av dubbingnåls aktig spets...ingen spackelspade Tack!

https://www.intheriffle.com/in-the-riffle-blog/ismo-pupa

Följ länken och ni hittar en video på tillverkningen🙂

Puppan har fått bra spridning, sen kan man ju ha lite åsikt om utseendet på puppan dom tillverkar

Kropparna är klara..det..det vart.

Nu påbörjas slipningen av krokstammen..allt för att Epoxyn skall bita bättre.

Börjat med 217st till strl.14

20220309_142002.jpg

• Like 3

2 hours ago, Ismo said:

Kropparna är klara..det..det vart.

Nu påbörjas slipningen av krokstammen..allt för att Epoxyn skall bita bättre.

Börjat med 217st till strl.14

20220309_142002.jpg

Pax 2 st (minst)

Hallå. Tänkte bara kolla om någon testat göra en Ismopuppa i något annat träslag. Hittade en påse med träplugg antar att de är gjorda i bok, täljde till och följde beskrivningen i övrigt.

Ser helt ok ut, för att vara  första försöket.

När den är färdig så flyter den med halva kroppen över ytan. Funkar det att fiska med eller är det balsaträ som gäller?

5 minutes ago, F72 said:

Hallå. Tänkte bara kolla om någon testat göra en Ismopuppa i något annat träslag. Hittade en påse med träplugg antar att de är gjorda i bok, täljde till och följde beskrivningen i övrigt.

Ser helt ok ut, för att vara  första försöket.

När den är färdig så flyter den med halva kroppen över ytan. Funkar det att fiska med eller är det balsaträ som gäller?

Har gjort puppor i balsa, furu, björk och rödbok.

Problemet med furu, för att du ska få dom att flyta måste du ha en lätt krok och då tenderar dom att landa på rygg.

Björk funkar bra för puppor men dom sjunker och för att dom ska ligga rätt i vatten krävs en tung krok.

Samma med rödbok men den sjunker lite fortare än björken och svårare att bearbeta.

8 hours ago puoltsa19 sa:

Har gjort puppor i balsa, furu, björk och rödbok.

Problemet med furu, för att du ska få dom att flyta måste du ha en lätt krok och då tenderar dom att landa på rygg.

Björk funkar bra för puppor men dom sjunker och för att dom ska ligga rätt i vatten krävs en tung krok.

Samma med rödbok men den sjunker lite fortare än björken och svårare att bearbeta.

EXAKT! Hård balsa är bäst!..vad är då hård balsa?..enl mig!..så skall en inte med lätthet kunna trycka ihop ett stycke del av en "ribba"..med tumme/pekfinger...sånt lär en sig med tiden..tryck till relativt hårt...kan du skapa en midja...då är det skräp.

Brukar få slänga nästan 50% av mina köpta ribbor.

Sen med min erfarenhet...så märker jag direkt om med "knivens" hjälp om balsat är för mjukt!..det är FÖÖÖÖÖR..lätt att tälja/kapa..skall vara ett visst motstånd..när en skär.

Bra balsa ger kvalite!..till Puppan..längre hållbarhet.

Edited by Ismo

Tänkte på en sak!

Gjorde Puppor 2006 åt en som skulle fiska på/i Island i Svarta!

Han är inte ett dugg duktig på att kasta..å andra sidan kräver Svarta inte det.

Nåväl!..han fick klart BÄST! å MEST.

Han vart erbjuden 600 PIX!!!! ..för en stycke Puppa av nån Dollar-miljonär..han sålde inte.

Vill någon beställa fr. mig för detta stycke priset?..vi kan börja med 1000st!

• Like 1

4 hours ago, Ismo said:

Tänkte på en sak!

Han vart erbjuden 600 PIX!!!! ..för en stycke Puppa av nån Dollar-miljonär..han sålde inte.

Det är sån business som bara funkar ute på fält, så att säga ;) När storöringen redan vakar och den som inte har en puppa blir smärtsamt medveten om det.

På 2022-03-18 at 04:37 Ismo sa:

Tänkte på en sak!

Kanske inte 1000 kr st men kan du tänka dig ett lite humanare pris vore det kul att kunna få köpa en. Så man kan ha som mall när man gör egna. Har ju aldrig sett en puppa och bäst är väl att försöka härma ett original.

15 hours ago Simon86 sa:

Kanske inte 1000 kr st men kan du tänka dig ett lite humanare pris vore det kul att kunna få köpa en. Så man kan ha som mall när man gör egna. Har ju aldrig sett en puppa och bäst är väl att försöka härma ett original.

Nu skrev jag inte 1000:-/st ..slå till! ..du sparar 400pix/st :rolleyes:

Ibland blir man less på att göra exakt samma sak hela tiden, men då kan man ju "måla" en Ismopuppa med snus. Kommer självklart att funka, för vem gillar inte snus liksom? 🙂

20220323_124214.jpg.0e5b6eb28e57e80a15c06703f830096f.jpg

• Like 4

7 minutes ago YoSki sa:

Ibland blir man less på att göra exakt samma sak hela tiden, men då kan man ju "måla" en Ismopuppa med snus. Kommer självklart att funka, för vem gillar inte snus liksom? 🙂

20220323_124214.jpg.0e5b6eb28e57e80a15c06703f830096f.jpg

Vad är det en brukar säga! "Den blänker som en Hund....lle  i månsken."

• Like 2

21 minutes ago YoSki sa:

Kan ju inte heller vara dåligt. Snus + hund....e = succé 🙂

Exakt! ..då klarar en sig rätt långt..en riktig kompis! i alla väder...+ lite Kärnkraft som farsan alltid sa när prillan skulle laddas.

• Like 1

Nu är 217st strl14 Puppor klara med krokar...i bild dom te vänster..sen 157st ..strl.12 med krok...återstår tuschande..limning av krok!..hel limning av kropp!..sen kommer färgerna..:mellow:4st.

Men skall tälja lite större strl. före..men inte alls så många...problemet med dom större är att hitta bra krok.

Skulle vilja hitta Kamasan B160 i strl 6..å 4:a om det gick?

20220330_183906.jpg

• Like 1