Hoppa till innehåll

Tafslängd?


hö&gös

Recommended Posts

  • 1 month later...

Lånar tråden istället för att skapa en ny om nästan samma sak;

Tänkte försöka mig på havsöring i/kring Göteborg på kusten och har ingen aning om hur tafsen bör se ut. Har tafslina i nylon i tjocklekar från 0,50 mm ned till 0,20 mm med 0,05 mm intervall (0,45 mm, 0,40 mm osv), samt 0,25 mm fluorocarbon och tafsringar.

Tänkte ju använda fluorocarbon:en som "ände" men i övrigt känner jag mig väldigt rådvill.

Fiskar med ett #8-spö med #9 WF9F-lina och tänkte testa dräpare och skumfidusen i storlek 6-10, eventuellt även några mindre fiskimitationer. Avser att fiska på kvällen/natten, troligtvis rätt grunt och eventuellt utvadad en bit. Har tillgång till en Intermediatelina samt 5' int och slow sink polyleaders men vill testa med flytlinan först och främst.

Bör jag göra olika tafsar för olika tillfällen/flugor eller finns det något "standardrecept" som fungerar ok? Oavsett så önskar jag hjälp med längder och tjocklek på de olika tafsdelarna som funkar bra om tafsen slutar med 0,25 mm fluorocarbon då det är den enda tjockleken jag har tillgänglig.

Förstår heller inte alls vad som menas med 0X, 2X osv, det hela är väldigt förvirrande för någon som är hyfsat oinsatt. =/

Mvh

Redigerad med albedo
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funkar nog med 0,25 carbon. 0X, 2X etc är bara olika benämningar på tafstjocklekar egentligen för att förenkla det. 0X är tjockast och 6X smalast, (finns kanske ännu tunnare visserligen men hög siffra = tunn tafs). Annars gäller väl samma regler som vanligt, kortare och tjockare tafs för tunga flugor och tvärt om?

Ska dock sägas att jag är så långt ifrån proffs man kan komma. :D

Redigerad med Einarsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prova 2 m 0,50, 1 m 0,40, 1m 0,30 och 1,5 m spets på 0,25.

Är det blåsigt och du behöver kasta rakt in i vinden kan du köra lite kortare spets. Detsamma gäller med stora flugor. Du märker om det blir svårt att sträcka tafsen. Detsamma gäller om du känner att den sträcker "för bra" och slår över hårt- förläng isf med fördel spetsen.

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nyfiken på vilken längd på tafsen ni kör med?

Edit: Gäller kustfiske efter HÖ.

Brukar köra med 9-12 heladagen och någon meter påskarvad spets.

Vanligtvis FC 0,22 eller 0,27 som jag gäster med loop to loop. Då behöver man bara ha med 1-2 spolar tafsmaterial och 1-2 extra heldragna tafsar med sig. Tar ingen plats alls nästan. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prova 2 m 0,50, 1 m 0,40, 1m 0,30 och 1,5 m spets på 0,25.

Är det blåsigt och du behöver kasta rakt in i vinden kan du köra lite kortare spets. Detsamma gäller med stora flugor. Du märker om det blir svårt att sträcka tafsen. Detsamma gäller om du känner att den sträcker "för bra" och slår över hårt- förläng isf med fördel spetsen.

Lycka till!

Med risk för att låta som en total dåre... Hur får jag tag i en eventuell fisk om jag inte kan veva in linan så att säga? Fick en liten stackars abborre när jag hade en tafs som var knappt en spölängd och det var ett väldigt sjå. Skall man helt enkelt sätta sina drillningsskills på prov? Jepp, jag har varit/är spinnfiskare...

Edit: tack för svar förstås, skall test det! =)

Mvh

Redigerad med albedo
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med risk för att låta som en total dåre... Hur får jag tag i en eventuell fisk om jag inte kan veva in linan så att säga? Fick en liten stackars abborre när jag hade en tafs som var knappt en spölängd och det var ett väldigt sjå. Skall man helt enkelt sätta sina drillningsskills på prov? Jepp, jag har varit/är spinnfiskare...

Edit: tack för svar förstås, skall test det! =)

Mvh

Du vevar in så mycket du behöver, dvs var inte rädd för att veva/dra in tafsen.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och se till att skarven mellan lina och tafs är såpass smidig att den kan löpa genom öglorna utan att fastna.

Efter att fumlat med slacklina som lade sig runt spötoppen (och bröt toppen) vid en håvning kör jag alltid smidiga skarvar och vevar in tafsen vid landning.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Super, tack för alla svar och tips. Jösses, det är mycket man har att lära... Skall öva på skarva snyggt och smidigt. På det ena spöt får jag inte ut tafsen igen om den har åkt in genom toppöglan, typiskt dålig skarv/loop med andra ord. Blir till att fixa lite nya tafsar och eventuellt komma ut en stund ikväll efter regnet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Super, tack för alla svar och tips. Jösses, det är mycket man har att lära... Skall öva på skarva snyggt och smidigt. På det ena spöt får jag inte ut tafsen igen om den har åkt in genom toppöglan, typiskt dålig skarv/loop med andra ord. Blir till att fixa lite nya tafsar och eventuellt komma ut en stund ikväll efter regnet.

Finns färdigtaperade tafsar att köpa billigt på tex Tradera. Då slipper man en massa onödiga knutar. Bara skarva på en sista "slitdel" som du kan byta ut vid behov.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns färdigtaperade tafsar att köpa billigt på tex Tradera. Då slipper man en massa onödiga knutar. Bara skarva på en sista "slitdel" som du kan byta ut vid behov.

Jo jag vet men har blivit starkt rekommenderad att göra mina egna tafsar så vill i alla fall testa det först. Är det helt omöjligt får jag ge mig och köra på färdigtaperade.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter katastrofturen i förrgår blev det färdigtaperade tafsar igår. Återstår att se om jag kan leva med "skammen". Förhoppningsvis hinner jag faktiskt fiska innan jag upplöses av skuldkänslor. Jämfört med förra turen är det trots allt en förbättring. Då slutade det med att jag slog ett flertal knutar på tafsen med ett kast. Det var imponerande, i synnerhet som jag inte ens försökte...

Skall ut senare idag och ge mina färdigtaperade tafsar en chans. Hoppas innerligt att det blir bättre än tidigare för smäller jag flugan i spöt och slår knut på tafsen igen blir jag bra less. =/

Redigerad med albedo
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man behöver inte vara nybörjare för att flugan skall träffa fluglinan, ett grässtrå eller nåt annat med en luftknut som förväntat resultat. Jag blir glad och förvånad om jag fiskar en heldag utan att någon gång tabba mig. Att bakkasta i en riktning och styra framkastet i en annan är ett säkert sätt att få en skev tracking och öka chanserna att få en luftknut. Ibland (ofta) vill man ju göra såna kast ändå - vart buskar växer och fisken vakar är det svårt att styra över. En heldragen taperad tafs minskar risken för att en knut skall kroka i en annan knut under kastet men det är ingen gratisbiljett till mer kontrollerade kast.

Några saker som kan hjälpa - undvik stora flugor och flugor med mycket hackel tills du är känner dig lite mer säker. Anpassa kasten till den längd du kan kontrollera att tafsen sträcker och rullar ut ordentligt. Gå upp lite i tafsgrovlek och tippet, de minsta diametrarna är mjukare och lättare att "knyta" än lite styvare/grövre. Korta tafslängden lite om du har längre tafs+tippet än spölängden.

Lång tafs och tunn tippet är bra men fiskar sämre med knutar på än en kortare och grövre utan knutar och trassel...

Se till att inga "ändar" på fluglina, tafs eller tippet sticker ut från knuten. Provdra blöt knut och frisera nära med tafsklipparen.

Tålamod - luftknutar kommer hänga med ett bra tag, även när du blir duktigare! :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...