Hoppa till innehåll

Polariserande solglasögon


Henriku

Recommended Posts

Jag håller med henka, visst är det overkill i de flesta situationer. I Nya Zeeland har jag nog spenderat 90%+ av min fisketid sakta vandrandes med full fokus ner i turbulenta kristallklara vatten och då märker man ganska snabbt vad man betalar för. Kopplingen till fisket där hemma är ju dock i stort sett obefintlig. 

 

Hade jag ersatt mitt par om jag tappat bort dem på flyget hem till Sverige? Tveksamt... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att få progressiva glas på Vision, Sameo, Guideline osv.

Vi som behöver slipade solbrillor får glatt hosta upp en rejäl slant och då är det dyrare fabrikat som gäller.

I Sverige hade mina Maui Jim, med progressiva glas, kostat närmare 10k.

Halva priset om man köper från t.ex England.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köp INTE Costa Del Mar!...inte ett dugg bättre/enl mig)...än vanliga brillor fr. div. butiker...äger 3st par av Costa Del Mar, inte ett dugg impad av vad dom ger.

Köp normala av/till div. vatten kvalietet. Gult glas,kopparglas...möjligt nått grått.

 

Och ändå har du tre par... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hos Specsavers kan du köpa slipade solbrillor för en billig peng. Jag köpte ett par glasögon med klara glas och ett par slipade solglasögon för tillsammans 1400 kr, och då lade jag till 200 kr (tror jag) för tunnare glas på de vanliga glasögonen. Lägg till en tusing och du får solbrillorna polariserande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst funkar det bra att gå in till en optiker och skaffa polariserande solglasögon. Men när vi snackar progressiva.....då jäklar lönar det sig att köpa utomlands eller på nätet. Nackdelen med internet är att det kanske inte alltid blir som man tänkt sig.

 

Frun köpte progressiva på Specsavers för 600 spänn... B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då man själv har fått små åldersproblem med närsynen o att få till knutarna på tex 6x o7x tafsar så tog jag dessa Maui Jim brillorna med en förstorande nederdel o tycker faktiskt att det funkar perfekt nu.

Lite försiktig måste man dock vara att man inte tittar i nederdelen då man vadar o går med dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan nån mer intyga att i våra svenska vatten har det ingen betydelse vilket märke eller teknologi solglasögonen har? Att Allt är bara same same?

Ja det är ju ingen kärnfysik vi pratar om.

Har man inga problem med synen i övrigt så är det bara att se till att dom är polariserande, sitter bra och att man gillar färgen på glasen.

Svårare än så är det inte.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker man ser alldeles för många som refererar till priset för att säga hur bra grejerna är. Att dom inte har råd att säga något annat eller om dom har huvudet så långt upp i röven så dom helt enkelt inte vågar erkänna för sig själva att denna saken kanske inte va bäst trots att den är snyggast och dyrast.

Tycker det är rätt skrattretande. Enligt mina erfarenheter är det ofta dessa personer som får lite mindre fisk än alla andra.

Tummen upp för dig Ismo!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker man ser alldeles för många som refererar till priset för att säga hur bra grejerna är. Att dom inte har råd att säga något annat eller om dom har huvudet så långt upp i röven så dom helt enkelt inte vågar erkänna för sig själva att denna saken kanske inte va bäst trots att den är snyggast och dyrast.

Tycker det är rätt skrattretande. Enligt mina erfarenheter är det ofta dessa personer som får lite mindre fisk än alla andra.

Tummen upp för dig Ismo!

Vet inte vem eller vilka du syftar på men för att än en gång förklara. Mina solglasögon ÄR och FÖRBLIR svindyra pga synfel. Jag kan inte använda billigare brillor, hur mycket jag än hade önskat. Sen förstår jag de personer som prioriterar perfekta solglasögon, oavsett vad det kostar. Har du tänkt tanken på att vissa människor använder solglasögon till annat än när de fiskar? Det handlar knappast om hur mycket fisk man får. Korkat inlägg enligt mig!

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu skall jag inte mena något om Costa då jag inte har några själv. Men gillar att flera av modellerna tätar ganska bra runt ögonen så man inte får in ströljus. Har testat lite olika och dom jag har som jag gillar glasen bäst på är Serengeti Agata med Copper riktiga glas. Dom är polariserande och fotokromatiska ( blir mörkare när det är soligt). Fantastiskt skarpa. Men gillar Costa "Fantail" typen av bågar bättre till fiske. Frågan är om dom har några glas som matchar Serengeti. Får se om det blir att testa ett par Costa. :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker man ser alldeles för många som refererar till priset för att säga hur bra grejerna är. Att dom inte har råd att säga något annat eller om dom har huvudet så långt upp i röven så dom helt enkelt inte vågar erkänna för sig själva att denna saken kanske inte va bäst trots att den är snyggast och dyrast.

Tycker det är rätt skrattretande. Enligt mina erfarenheter är det ofta dessa personer som får lite mindre fisk än alla andra.

Tummen upp för dig Ismo!

Hahha vet precis typen du pratar om. :)

Jag köpte Costa del mar 580g. Vet inte om de är 2000kr bättre än mina tidigare GL deercreek med fotokomatiskt glas.

Visst de sitter bra, de snygga, rätt färg för mig och jag är nöjd med dem men skulle inte säga att de har gett mig någon avgörande fördel i mitt fiske.

Jesper

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför man köper polariserade solglasögon är olika från person till person jag söker ett par brillor jag kan använda i vardagen, när jag kör bil och när jag fiskar. Då är jag alltså ute efter (vad jag anser) snygga brillor med hög kvalité. Men det är inte det denna tråd handlar om. Tråden handlar om vilka polariserade solglasögon folk använder och varför dom valde jag dom (se första inlägget). Så kom gärna med fler förslag och bilder på hur dem ser ut på er :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tycker man ser alldeles för många som refererar till priset för att säga hur bra grejerna är. Att dom inte har råd att säga något annat eller om dom har huvudet så långt upp i röven så dom helt enkelt inte vågar erkänna för sig själva att denna saken kanske inte va bäst trots att den är snyggast och dyrast.

Tycker det är rätt skrattretande. Enligt mina erfarenheter är det ofta dessa personer som får lite mindre fisk än alla andra.

Tummen upp för dig Ismo!

 

Menar du att folk bränner onödigt mycket pengar på utrustning de inte behöver? Stoppa pressarna! :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...