Hoppa till innehåll

Loops nya spön?


Wize

Recommended Posts

Var inne på ELGE och kände lite på Spön, fantastiskt fina spön.

Det jag gillade vart deras design kring holkarna och spöna kändes lätta med ett kvalitetsintryck.

 

Personligen fastnade jag för deras FAST modell 690, härligt spö!

Tror det kommer bli en favvo till havsöringen m.m.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har Loop höjt priserna nu, såg att en Cross 1'a går loss på 9 tusen ! Sanslöst dyrt för ett Asien tillverkat spö.....

 

Såg att priset blivit justerat ner en tusenlapp idag..... Fick dom kalla fötter :)

Redigerad med Ixoye
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har Loop höjt priserna nu, såg att en Cross 1'a går loss på 9 tusen ! Sanslöst dyrt för ett Asien tillverkat spö.....

Såg att priset blivit justerat ner en tusenlapp idag..... Fick dom kalla fötter :)

Jag har prislistan. Det har aldrig förekommit något annat än 7990 kr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Crosspöna är underklassade, som många andra. Jag använder 42-46 gram på 15 fotaren. Men shit vilket spö när man hittat rätt lina. Klart man får mer fisk! Spöt kastar ju av sig självt:-)! Helt klart den stång jag kunnat fiska mest avslappnat med hittills!

Vad gäller de nya spöna blir jag förvirrad. Har det inte tidigare funnits ett spö vid namn Evotec?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Crosspöna är underklassade, som många andra. Jag använder 42-46 gram på 15 fotaren. Men shit vilket spö när man hittat rätt lina. Klart man får mer fisk! Spöt kastar ju av sig självt:-)! Helt klart den stång jag kunnat fiska mest avslappnat med hittills!

Vad gäller de nya spöna blir jag förvirrad. Har det inte tidigare funnits ett spö vid namn Evotec?

Den nya serien heter Evotec Cast och finns i tre tempon, M/MF/F. Jag har kastat med allt från 30 till 60 gram med min 15', föredrar nog ca 38-40 g. Ju tyngre lina, desto långsammare upplevs spöt :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Fick ett Evocast 490 mf idag. Första intrycket out of the box var att det känns snabbt för att vara mf. Ska fiska med det i veckan och då har jag mer kött på benen.

 

Intressant, jag dividerar om jag ska köpa mig ett #6 för kusten, men då är frågan MF eller F. Jag tycker generellt jag kastar bättre med mjukare spön, jag är inte så snabb i armen & allmänt klen. Så om det är som du säger ska jag definitivt inte köpa F för då är det antagligen väldigt snabbt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har testat 12` klass 6 och det har en mer distinkt helaktion jämfört

med Yellowline. Det är ett soft och grymt skönt spö men inte riktigt lika

lika djupt och "svampigt" som Yellowline. Kommer att bli en favorit

på skygg havsöring. Även om jag inte provat något enhands är jag

rätt säker på att upplevelsen om att det är lite distinktare kommer 

att vara den samma. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ska man satsa på ett Evotec Cast MF istället för ett Opti Stream ? Finns det någon som jämfört dom båda ? Opti Stream är ju billigare än nya Evotec serien, betyder det att det kommer en ersättare till Opti serien också ? Finns det inga tester på den här nya serien, jag hittar ingenting.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

37 minutes ago Silverbågen sa:

Säkert inget fel på nya Evotec men gillar du ditt Opti Creek så har svårt att se att du skulle besviken om du skaffar en Opti Stream 5:a....jag blev det iaf inte...

/S

Du har nog rätt, jag gillar verkligen aktionen på mitt Creek så ett Stream är väl ett säkert kort för mig, sen sparar man ju någon krona också, att hitta ett begagnat verkar svårt, men det är väl ett bra tecken :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det blev en ny Opti Stream 5:a, mycket skönt spö, lite mjukare än Radian som jag hade tidigare vilket passar mig bättre, jag har inte fått någon fiska på det än, men har en känsla att det är skönt att drilla fisk på.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns nog inga tester på nya Cast ännu. Jag har 590-F och 796-MF,  båda spöna är riktigt sköna. Jag har också hört mycket gott om mediummodellerna, men det är väldigt individuellt vad man gillar. Serien är ju tänkt att passa alla eftersom den kommer i tre olika tempon.

Vh

Staffan  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Funderar på ett Evotec CAST #7 F till Kustfisket, så får man butten och fullwellshandtag samtidigt som sjuan antagligen har lite mer vindmotstånd så man kan stå och bara dänga ut långa kast när presentation och riktning inte är sådär värst avgörande. Har fiskat med MF #6 (av andra märken och modell) innan och så fort det blåser på lite så blir det jobbigt...

Insåg även att ett sånt spö skulle jag tom kunna kasta på en 20-21grams klump(en jäkligt kort en isåfall iofs men ändå) och kasta med i lilla hemmaälven efter smålaxen under sommaren. Kanske kan slå två flugor i en smäll.

Redigerad med Einarsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago M.L sa:

Provade ett Evotec cast 905mf här om veckan, helt ok spö med skön aktion men, rullfästet var ju ingen höjdare. Gnisslade och gick trögt när man skulle skruva dit rullen. Ett sånt där jobbigt metall mot metall oljud som brukar uppkomma när gängen inte riktigt lirar...går säkert bort med lite 5-56 men vem vill behöva hålla på med sånt på ett så pass dyrt spö?

Kan ju hoppas det är ett måndagsex för deras rullfästen brukar väl vara bra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...