Hoppa till innehåll

Bilder på eran switch utrustning..


Recommended Posts

Ett LPXE 11' #8-9 med med en GL A-1 light salmon rulle. Trevligt spö men något tungt till enhands enligt mig.

Ett blueline 10' #6 ombyggt härom veckan till switch. Har ej testat det vid vatten ännu. Kommer att fiskas med en ddc connect på 16g. 

Ett Arjon splitcane 10' #7-8 skall monteras på switch handtag i det närmsta. 

IMG_20180104_130856.jpg

Redigerad med Christian1971
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...
7 hours ago jonken sa:

Meiser 11' #6/7, ofta med Marquis Salmo 1 alt. Loop HD7Ten
Sharps spliced splitcane 10' #7 med olika Hardy..
När det gäller linor varierande klumpar och WF beroende på förhållanden..

Meiser11.jpg

sharpes10.jpg

sharpes10_1.jpg

Är bilderna från ån nytagna? Har varit lite sugen på att ta en sväng men det har varit så blåsigt så fort jag haft lite ledig tid..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskar mestadels switch och har gjort så långt innan det "blev på modet". Favoriterna är många men Echo, Daiwa och Bringsen är några av dem. Idag är det dock svårt att hitta dessa spön från Daiwa och Bringsen. Men då finns de fina 11 fotarna från Grahams Of Inverness. De finns i klass 7-8 resp 8-9. Jag rankar de switchspöna jag äger/har ägt så här.

Bästa spöt. G.Loomis GLX 11,6 klass 8-9. Kastade som en dröm men tyvärr med en usel kvalitet. Även Echo SR switch delar denna platsen fast med mycket bättre kvalitet. Passar mitt fiske och bänder upp vad som helst. Klumpar från Rio och Guideline på dessa.

Roligaste fiskespöt. Delas av Daiwa, Bringsen och nuvarande Grahams Of Inverness. Alla dessa kommer från samma tanke. Spön med djup aktion och härlig fiskekänsla. Hel lina på dessa och jag blir en lycklig fiskare.

 

AAAAAAAAA1.thumb.JPG.72e0ca094f15dfdc50465f6cdb867013.JPG

 

Ån2.jpg

P6210267.jpg

AAAAAAAAA1.JPG

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.jpg

Majlax1.jpg

Redigerad med Judas
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
On 2/4/2022 at 4:32 PM, Judas said:

Fiskar mestadels switch och har gjort så långt innan det "blev på modet". Favoriterna är många men Echo, Daiwa och Bringsen är några av dem. Idag är det dock svårt att hitta dessa spön från Daiwa och Bringsen. Men då finns de fina 11 fotarna från Grahams Of Inverness. De finns i klass 7-8 resp 8-9. Jag rankar de switchspöna jag äger/har ägt så här.

Bästa spöt. G.Loomis GLX 11,6 klass 8-9. Kastade som en dröm men tyvärr med en usel kvalitet. Även Echo SR switch delar denna platsen fast med mycket bättre kvalitet. Passar mitt fiske och bänder upp vad som helst. Klumpar från Rio och Guideline på dessa.

Roligaste fiskespöt. Delas av Daiwa, Bringsen och nuvarande Grahams Of Inverness. Alla dessa kommer från samma tanke. Spön med djup aktion och härlig fiskekänsla. Hel lina på dessa och jag blir en lycklig fiskare.

 

AAAAAAAAA1.thumb.JPG.72e0ca094f15dfdc50465f6cdb867013.JPG

 

Ån2.jpg

P6210267.jpg

AAAAAAAAA1.JPG

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA.jpg

Majlax1.jpg

Härligt text och bilder. Tips på bra "hela" linor till switch?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Scott (surprise, surprise) - L2H 6wt 11', Lamson Liquid  och Ambush 8wt med en kort TC-tip från SA alt. en OPST-klump med lämplig tip. Jag trivs dock bättre med Ambushen så länge jag inte behöver kasta perry pokes eller c-spey.  

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De spön jag har som jag faktiskt kastar både en- och två-hands med, dvs switchar
  Redington Trout Spey 11' #2-3
  OPST Micro 10' #4
  Guideline ULS 10' #5
  Guideline ULS 10' #7
Sen har jag även ett Guideline LPXe 11' #7-8 Switch med utdragbara butten, men det tycker jag är för tungt för att nöjbart enhandskasta med, så det räknar jag som ett lätt 2-hands.
Edit: Kom på att jag även har ett Loop Evotec 11' #5 Switch som jag inte heller gillar att enhandskasta med :), aktionen passar mitt två-handskastande bättre. 

Linor/spetsar jag helst använder till de spöna,
  OPST Commando i vikter mellan 150-300 grain
  Guideline ULS 3D 18 gram
  Rio Skagit Trout Max 11' 250-300 grain 
  Guideline ULS spetsar 10' 4 gram
  OPST Micro och SHS spetsar mellan 7,5' och 14'

De rullar som mest används på de spöna,
  ett flertal Loop CLW 46 och 78 + någon annan Loop-modell som jag inte kommer ihåg namnet på.
  ett par Vision Tank 3 

Edit: Bra 'hela' switchlinor som jag använt/använder:
  Barrio Spey line 
  Wulff Ambush
men jag föredrar kortklumpar enligt ovan

Redigerad med MickeS
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

23 hours ago, Badkaret said:

Härligt text och bilder. Tips på bra "hela" linor till switch?

Jag har meckat ihop en "hel" lina av en kinakopia av en Versitipbody och coatad runningline. Kopplade dom i öglorna, drog en krympslang över och värmde ihop linorna. Smidigare övergång i öglorna men fortfarande en liten avvikelse så jag vet när klumpen börjar. Bra vid mörkerfiske. Kör sedan Rios 10' tipar alt polyleaders som spetsar. På mitt Sameo Opal Switch #7 har jag 22,6 gr klump och 3,6 gram spetsar.  Jag kastar vanliga underhandskast m denna combo. 

Kinabodyn (skagit) köper jag fr Maxcatch, kostar ca 7-8 euro. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

On 1/4/2018 at 9:46 AM, Sunkan11 said:

Här är mitt bidrag: Bringsen BS Exclusive 10'#8 med en Danielsson Original 2W och en Wulff Ambush #8.

Spöt är byggt av Erik Orre och kapat till fyrdelat istället för två. Underbart lätt m djup aktion. 

 

DSC_0250.JPG

DSC_0248.JPG

Byggde om mitt Bringsen BS Exclusive 11"#8-9 i sommras kört med min Loop 2,5 trad,mjukt så det förslår

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

34 minutes ago, hunter1 said:

Byggde om mitt Bringsen BS Exclusive 11"#8-9 i sommras kört med min Loop 2,5 trad,mjukt så det förslår

Tycker du att det är för mjukt? Gillar eller inte gillar? På vilket sätt byggde du om det?

Redigerad med Sunkan11
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago, Sunkan11 said:

Tycker du att det är för mjukt? Gillar eller inte gillar? På vilket sätt byggde du om det?

Från början var det ett rent 1hands som jag byggde längesedan!Bytte handtag Och kasten sitter om jag lungnar mig,har vant mig vid snabbare spön men det vart ett lyft och kommer att köra mer med det

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

22 minutes ago, hunter1 said:

Från början var det ett rent 1hands som jag byggde längesedan!Bytte handtag Och kasten sitter om jag lungnar mig,har vant mig vid snabbare spön men det vart ett lyft och kommer att köra mer med det

Jag har precis köpt en klinga. Blir byggt som ett lätt tvåhands. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, hunter1 said:

Tog och körde ett litet träningspass med den här påken V-max11"#9,Tänk att det ska vara så svårt att få till backhands kast

20230916_172911.jpg

Jag har ett likadant. Köpte det mest på skoj. Gillade inte att handtaget var så kort. Bytte handtag så det främre blev lite längre. Bättre balans enl mig. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...