Hoppa till innehåll

Hur mycket pengar har ni lagt ut på flugbindning?


Recommended Posts

Hur mycket har ni lagt ut på flugbindning under årens lopp? :)

 

Antar att dom flesta binder för att det är roligt och det får kosta men det kanske också finns någon som binder för att spara pengar?

Det vore intressant att höra hur mycket ni har lagt ut på bindningen och om det är möjligt så vore en uppskattning hur många flugor ni gjort kul att höra!

Jag började själv för att det verkade roligt och jag har säkert redan lagt ut 2500kr och då har jag bara börjat, det blir ganska mycket per fluga än så länge för jag har gjort typ 50 stycken och så ett 20 tal som jag slaktat innan dom blivit färdiga.

Räknar med allt som har med flugbindning att göra, städ, verktyg, krokar, tråd, fjädrar, lim, allt material man kan tänka sig.

muhmoney.jpg.71d891ff722919691ef95e27ba372f46.jpg

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill inte heller tänka på det. Även om jag binder mycket blir det antagligen väldigt dyra flugor, ha ha. 

Å andra sidan så kommer jag inte iväg på så mycket fiske som jag skulle vilja pga småbarn, jobb och "fel" bostadsort och har inga andra hobbies som kostar några direkta pengar så jag tänker att det är lite skitsamma att det har kostat en del, det gör mig glad iaf. 

  • Like 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Line-speed said:

Är de i månaden el varannan månad? 

?, d va la första månaden, sen va d bara massa skräpfjädrar kvar o jag va pank.. inge roligt o binda flugor med skabbfjädrar, så började nåt nytt peojekt ist o fiskade skiten ur dom flugor jag bundit helt maniskt så länge materialet räckte ?... behövs tydligen inte så mycke fjäder på en krok för att fisken skall ta ?... typ en fjäder som står rätt bak bara ?, kallar den fattiglappen, funkar nästan jämt...

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago, Kricke26 said:

?, d va la första månaden, sen va d bara massa skräpfjädrar kvar o jag va pank.. inge roligt o binda flugor med skabbfjädrar, så började nåt nytt peojekt ist o fiskade skiten ur dom flugor jag bundit helt maniskt så länge materialet räckte ?... behövs tydligen inte så mycke fjäder på en krok för att fisken skall ta ?... typ en fjäder som står rätt bak bara ?, kallar den fattiglappen, funkar nästan jämt...

De är viktigt att ha mer grejer än man behöver.. 

  • Like 1
  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

19 minutes ago, Ismo said:

Tänk på vad mycket skit!!! en köpt genom åren...där hade en "sparat" mycket. En har trott en köpt nått bra...men nej!

Handlare som tror sig veta bra...dom flesta kan fan ingenting..sälja JA!  Dum nog så tror oftast en på dom..

Köper numer sällan..jag inte vet nått om.

 

 

Hade man börjat i rätt ända, och tänkt lite på vad man egentligen vill åstadkomma, så hade jag oxå klarat mig utan en jävla massa nackar, fjädrar från när i fjärran, 20 paket flash i olika (men ändå nästan samma ?) färger o ännu fler påsar dubbing... o sen när man hittat sina 2-3 favorit mönster till sitt fiske, så börjar dom jävlarna att vaka ist, o allting börjar om igen ?, ännu mera fjädrar, mer fast mindre krokar av alla möjliga varianter, hjorthår, dyrt skumgummi o mera men tunnare tråd. trots all galenskap är det ingenting jag vill ha ogjort skall tilläggas, resan i sig e ju fantastisk o ger en mycke nöje för pengarna... d finns fanimej sämre saker o bränna pengar på än fiskegrejer men man klarar sig som sagt rätt långt med rätt lite när det gäller att fånga en fisk med ett spö, lite lina och en krok... allt som oftast iaf...

Redigerad med Kricke26
  • Like 3
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag e ju så klyftig att jag köper 3-4 av samma produkt/färg... 

Råkar man trolla fram nå magiska flugor så är materialet såklart slut nästa gång man ska köpa.. 

Nä flera av samma ska de va... 

 

Hittar man ett spö man gillar så köper man ett till om de skulle råka gå av...  ?

IMG_20210328_210702.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänker precis som Sahlberg! För mig är det en hobby i hobbyn som ger mig mycket glädje och jag köper inte mycket annat. Men ojojoj vad jag lagt pengar på det... Särskilt eftersom jag tycker om att binda allt från torrisar och nymfer till ledat och gäddflugor så krävs det material. Har tack och lov inte halkat in på klassiska laxflugor än!

Men på vissa områden så behåller ju också materialen en del av sitt värde över tid. Det är knappast en investering men det går ju alltid att sälja delar om det inte är mycket taget av.

Sen har jag lyckats få in lite pengar från flugfiskeartiklar så det räknar jag på plussidan i mitt beroende. Men det är långt kvar till en positiv ekonomisk utveckling! ?

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja herregud... Jag har nog bindmaterial för minst 75 000 bara i lådorna här hemma, och vad det har kostat över 40 år vill man ju inte tänka på. Men det har väl blivit ca 10 000 ( minst... ) flugor till allt från lax, HÖ, regnbåge och gud vet allt, både i sött o salt vatten under åren. Och det är en hobby som har givit mig mycket glädje under alla år.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

16 hours ago, Ismo said:

BRA Get!!! ..saknar jag. Med det menar jag att det att!..stråna skall vara grövre i roten ..sen avsmalnande..tror jag bara haft det 1 gång i livet....det vara bara att klippa ur en bunt..å sen bara binda in...perfekt tapering...en lätt bågform hade den.Knappt nån underull alls!

Tror det var Get i allafall:wacko:...men det är sålänge sedan nu. Vilket Öring material.

Jag lider av samma problem.

Men tack vare sambons bordercollie har jag hittat det perfekta gethåret! I strukturen precis som get. Bra längd också. Och taperat utan brutna spetsar. Superhår! Tyvärr får jag inte klippa honom så jag tar bara småbitar då och då utan att det märks så mycket. Till en och annan fluga. Blir ett jävla liv när jag råkat klippa så det syns och är en kal fläck så jag får göra det i lönndom och försiktighet..

  • Like 1
  • Haha 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

37 minutes ago, jakobj said:

Jag lider av samma problem.

Men tack vare sambons bordercollie har jag hittat det perfekta gethåret! I strukturen precis som get. Bra längd också. Och taperat utan brutna spetsar. Superhår! Tyvärr får jag inte klippa honom så jag tar bara småbitar då och då utan att det märks så mycket. Till en och annan fluga. Blir ett jävla liv när jag råkat klippa så det syns och är en kal fläck så jag får göra det i lönndom och försiktighet..

Ha ha, underbart! 

 

Påminner mig om när min styvfarsa började med flugbindning och helt plötsligt började visa intresse för morsans perserkatt (som han egentligen avskydde). 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago, Sahlberg said:

Ha ha, underbart! 

 

Påminner mig om när min styvfarsa började med flugbindning och helt plötsligt började visa intresse för morsans perserkatt (som han egentligen avskydde). 

Ja det ger andra ögon på tillvarons små bepälsade medborgare. ?

En anekdot på temat var när jag tog en rejäl bunt långt blont gethår. Samma kulör som sambons. En rejäl kökssax, gethåret, smög upp bakom henne tog tag i hennes hår och klippte till rejält med saxen i luften. Hon vrålade, hoppade rakt upp och vände sig i luften! Där stod jag med saxen och höll upp gethårsmanen i triumf. Skrattade hysteriskt och sprang iväg med den. Hennes illtjut och vilda blick när hon började dra i sitt hår och jaga mig med äkta mordlystnad glömmer jag aldrig. 

  • Like 2
  • Haha 4
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

4 hours ago, jakobj said:

Ja det ger andra ögon på tillvarons små bepälsade medborgare. ?

En anekdot på temat var när jag tog en rejäl bunt långt blont gethår. Samma kulör som sambons. En rejäl kökssax, gethåret, smög upp bakom henne tog tag i hennes hår och klippte till rejält med saxen i luften. Hon vrålade, hoppade rakt upp och vände sig i luften! Där stod jag med saxen och höll upp gethårsmanen i triumf. Skrattade hysteriskt och sprang iväg med den. Hennes illtjut och vilda blick när hon började dra i sitt hår och jaga mig med äkta mordlystnad glömmer jag aldrig. 

Du är en ond man! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 hours ago, jakobj said:

Jag lider av samma problem.

Men tack vare sambons bordercollie har jag hittat det perfekta gethåret! I strukturen precis som get. Bra längd också. Och taperat utan brutna spetsar. Superhår! Tyvärr får jag inte klippa honom så jag tar bara småbitar då och då utan att det märks så mycket. Till en och annan fluga. Blir ett jävla liv när jag råkat klippa så det syns och är en kal fläck så jag får göra det i lönndom och försiktighet..

En gång i en kombination av ungdomligt oförstånd och rikligt med Laphroaig hittade jag en liten vrå på min dåvarande sambos kungspudel där det växte fantastiskt fint sunrayhår.

Jösses vilka flugor jag fick ihop den kvällen.

Men vart hon visst skitsur när hon kom hem, dels för att jag var dretfull och dels för att hundkräket skulle ställas ut dagen efter.

Fyfan vilket dåligt omdöme hon hade.

Inte konstigt att det förhållandet tog  slut ? 

Och inga pudelsunrays har jag kvar...

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...