Hoppa till innehåll

Rödingfiske i sjö


Jones

Recommended Posts

Hello!

om 3 veckor gäller det. Jag och Kalleman åker till Kirunafjällen med flytringar och spön och ska fiska röding i fjällsjöar. Jag har inte någon erfarenhet av detta fisket direkt, utan har bara fiskat röding i strömmande vatten. Således är jag lite ängslig, och rädd att man alldeles för sent ska komma på att "ah fan såhär skulle jag fiskat varje dag!"...

Kasta streamers i vakringar, vada inte, bara drick så mycket kaffe du orkar tills du ser vak, buzzers som upphängare o.s.v.. Sådana grejer :)

Vet att det säkert finns en del röding experter här på edgen, och det kan vara kul om ni delar med er lite av erfarenheter som fungerat i praktiken.

// Jonas

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brukar funka fint att flytringsfiska efter Röding.

Bäst lycka har jag haft när man lyckats pricka in Sjösandsländekläckning,ibland på torrt & ibland på stor brun nymf strax under ytan.

Vakar det inte så är det det till att ta fram sjunklinan eller eller vänta och hoppats på att det kommer igång mera ytnära mot kvällningen.

Vid blåst och busväder kan man ju alltid testa köra med streamer.

Ibland kan man nästan bli tokig när det vakar på båda sidorna om flugan men de vägrar ta,läge att testa något

litet typ TKK eller miniklinkhammer.........kanske. ;)

Fast det visste du nog redan,lycka till med din resa. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många fjällsjöar skiljer sig från varandra när det gäller hur rödingen beter sig. Jag vet en sjö där jag aldrig fått en fisk eller sett ett vak i blåst medans i sjön bredvid så kan man få fisk på nymf fiskad lite djupare och det kan vaka där i blåsten. Men när det blir vindstilla så finns dom där strax och äter från ytan av det som kläcks. Finns sen sjöar som ofta har fisk som vakar långt ut ganska ofta under dagen men bara nära land vissa speciella perioder. Där kan man ju önska att man haft ett flytetyg med sig. Andra kalas vatten simmar dom in i småvikar och vakar på riktigt grunt vatten 1-2m (som en kustöring söker dom ibland varmt vatten.) Jag fiskar efter vinden: vindstilla på några ställen i sjön= sitta vaken med kaffe, ha kolla på tecken på ytan över ett stort område kan vara bra att sitta lite högre upp, spöt redo. Vind-passa på att sova, vandra till nya vatten och spana. När man vandrat långt till en ny sjö så bör man ge den en stund så att den kanske vissar vad den lurar på. Sen finns det pölar där dom hugger vilt på en fiskad nymf, har sett 5-6 rödingar jaga efter flugan, kan bli tråkigt när svårigheten verkar vara bort bortblåst.  Sitta och spana vid en djupkant kan också vara en syssla under dagen, vet några ställen där man nästan alltid kan få se fisk som stryker förbi. Men charmen är att inte veta allt om den fisk som kan framkalla galenskap o lycka.

Skall snart själv sitta där uppe o vänta med en kåsa kaffe.

Skitfiske

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många fjällsjöar skiljer sig från varandra när det gäller hur rödingen beter sig. Jag vet en sjö där jag aldrig fått en fisk eller sett ett vak i blåst medans i sjön bredvid så kan man få fisk på nymf fiskad lite djupare och det kan vaka där i blåsten. Men när det blir vindstilla så finns dom där strax och äter från ytan av det som kläcks. Finns sen sjöar som ofta har fisk som vakar långt ut ganska ofta under dagen men bara nära land vissa speciella perioder. Där kan man ju önska att man haft ett flytetyg med sig. Andra kalas vatten simmar dom in i småvikar och vakar på riktigt grunt vatten 1-2m (som en kustöring söker dom ibland varmt vatten.) Jag fiskar efter vinden: vindstilla på några ställen i sjön= sitta vaken med kaffe, ha kolla på tecken på ytan över ett stort område kan vara bra att sitta lite högre upp, spöt redo. Vind-passa på att sova, vandra till nya vatten och spana. När man vandrat långt till en ny sjö så bör man ge den en stund så att den kanske vissar vad den lurar på. Sen finns det pölar där dom hugger vilt på en fiskad nymf, har sett 5-6 rödingar jaga efter flugan, kan bli tråkigt när svårigheten verkar vara bort bortblåst.  Sitta och spana vid en djupkant kan också vara en syssla under dagen, vet några ställen där man nästan alltid kan få se fisk som stryker förbi. Men charmen är att inte veta allt om den fisk som kan framkalla galenskap o lycka.

Skall snart själv sitta där uppe o vänta med en kåsa kaffe.

Skitfiske

Bra tips!

OT men jag kollade din hemsida och blev alldeles lycklig! Underbara flugor, foton och bildspel. Tack för den sidan, du fångar verkligen känslorna i bilderoch bildspel som får en att  längta ut på fjället!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar. Det var trevligt att ni gillar min sida, har samlat på mig en del upplevelser som man vill få dela med sig av. Fotograferandet har nu klivit in och tar en stor trevlig del av fjällvistelsen. Att få jobba vidare hela hösten och vintern med sommarens upplevelser är roligt.

/ Håkan

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I en sjö där det finns både öring och röding kan det vara så att de har olika "revir" eller går på olika djup. Förra årets fiske gav öring, men ingen röding (enligt länsstyrelsen så finns båda). Jag fiskade givetvis torrt... :)

Tillfällighet eller något som kan tillskrivas aggressivare beteende från öringen?

Idéer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I en sjö där det finns både öring och röding kan det vara så att de har olika "revir" eller går på olika djup. Förra årets fiske gav öring, men ingen röding (enligt länsstyrelsen så finns båda). Jag fiskade givetvis torrt... :)

Tillfällighet eller något som kan tillskrivas aggressivare beteende från öringen?

Idéer?

Under varma somrar med höga vattentemperaturer trycks rödingen ner till de djupare vattenlagren eftersom de har en mycket lägre tolerans än öringen mot värme. Som torrflugepuritan har du inte mycket till chans att komma i kontakt med dem under sådana förhållanden. Blir det riktigt varmt och/eller sjön är grund slutar rödingen helt och hållet att äta, minns inte vid vilken temp men det kan vara runt 17-18 grader? Vid flera sådana år på rad så dör rödingen bort ur vattendraget och vi har redan sett flera vatten och kommer att få se många vatten bli rödingtomma i framtiden. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Vilken strategi är bäst om man inte ser vak? Ska man satsa på djupare eller grunda områden för "blindfisket"..

Förra året fick jag fisk när det inte vakade på en förtyngd harörenymf och sinktiplina.

När de började vaka fick jag inget. Vi hade bara några timmar till förfogande i sjön så det fanns inte tid till så mycket experiment :wacko:

Iår blir det en annan sjö i samma område(Arjeplogfjällen) och vi kommer även att ha tillgång till båt.

Är det idé att ta med sig sjunklinan eller räcker det med sinktip och sjunkande tafs?

post-3275-1243360708_thumb.jpgpost-3275-1243360744_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha blev lite paff när jag såg att jag startat denna tråden, kul att du väckte liv i den :wacko:

Jag vet dock inte så mycket mer än tidigare eftersom vi sket i rödingfisket och drog till ett mera välkänt strömvatten i kiruna :blink:.

Någon annan får svara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det varmt så de står mot botten så kan en riktigt snabbsjunkande nymf vara ett bra val. Den ska sjunka riktigt snabbt så de vaknar till liv, typ som pimpelfiske, sjunklina blir nog bara plaskigt och för långsamt.

Svårt att komma åt dem på djupet, det blir en låååång tafs ifall det är djupt, svårt (omöjligt) att se när de tar nymfen då den sjunker, de spottar ut den direkt.

Är det för varmt så äter de inte alls, helt apatiska.

(Har experimenterat lite vid ett källflöde i en tjärn)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

kompisen kroka en i stjärten en varm sommardag, två gånger!!!!!!! ingen av oss hade någonsin sett en levande röding så vi var ju bara tvungna o ta upp den :D det var en riktig bjässe nästan två kilo vägde den o stod alldeles intill land, helt tom i magen var den. den blev inte rädd när vi fiskade på den heller. skum upplevelse. hoppas man kommer få en på riktigt nån gång och se den simma iväg igen B) extremt fin fisk!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här blev det: När det inte vakade(dvs.nästan jämt) använde jag en genomskinlig intermediatelina med sjunktafs och förtyngd nymf.

Fick en del ströfiskar på detta.

När det väl vakade blev det lilla spöet med flytlina och torrfluga(mest klinkhammer). Väldigt spännande fiske när man ser vaken närma sig flugan. Missade många pga. för snabba mothugg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Tänkte själva lufta några frågor om rödingfiske i sjö.. Så lånar tråden till detta =)

Bor i göteborg och vet 2 sjöar i norra bohuslän som håller röding.. Dessa är typ sprick sjöar med djup på 60 meter.. Vet att folk som pimplar lyckas dra rödingar.. men har man nån chans på en sån här sjölevande röding med fluga? vilken årstid isåfall?

har haft lite funderingar kring islossningen å några veckor efter där kanske nån röding vill upp i de lite varmare ytskickten? Deras favorit temperatur är ju endå cirkus 11 grader.. så tycker dom borde söka sig uppåt då kring tidig vår?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tänkte själva lufta några frågor om rödingfiske i sjö.. Så lånar tråden till detta =)

Bor i göteborg och vet 2 sjöar i norra bohuslän som håller röding.. Dessa är typ sprick sjöar med djup på 60 meter.. Vet att folk som pimplar lyckas dra rödingar.. men har man nån chans på en sån här sjölevande röding med fluga? vilken årstid isåfall?

har haft lite funderingar kring islossningen å några veckor efter där kanske nån röding vill upp i de lite varmare ytskickten? Deras favorit temperatur är ju endå cirkus 11 grader.. så tycker dom borde söka sig uppåt då kring tidig vår?

Jo prova direkt efter islossningen med fjädermygg immitationer. strl.16-20 brukar funka kanon

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo prova direkt efter islossningen med fjädermygg immitationer. strl.16-20 brukar funka kanon

Tror du på detta även i sjöar i bohuslän där rödingen bara överlevt i superdjupa sjöar?

Min värsta farhåga är ju att dom aldrig dyker upp mot ytfilmen utan bara finns tillgänglig för typ bottenmete :S

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det förekommer rejäla kläckningar i sjön, så finns alla möjligheter till ytfiske.

Har du riktig tur så finns där sjösandslända och de kläcker väl i slutet på Maj/början på Juni i de trakterna.

Du tror inte dom lixom "överlevt" i de djupa sjöarna på grund av att dom håller sig nära botten? å inte råka i gäddans gap?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...