Hoppa till innehåll

Din bästa fångst 2009?


pjee5

Recommended Posts

  • Svar 203
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Fått helt sjukt många drömfiskar i år men största laxen slår ändå alla andra. Så sinnessjuk känsla det är att få stora fiskar :blink:

Sen har jag även fått nåra granna havsöringar och ett par riktigt roliga enhandslaxar som var sjukt kul på lätt utrustning, men trots dom så är ändå tveklöst nr. 2 öringen jag håller på min presentationsbild, ingen aning om vikt men runt 50 cm har jag för mej på ett #3 spö och 0.10 tafs och en liten griffiths gnat #14 på hullinglös krok. Är nog den fisk jag fått löpa mest efter i år :P God nr 2

Bild på laxen

post-439-1261148243_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oj va svårt, jag började ju fiska i sensommras och flugfiska i höstas. Många fiskar som jag är otroligt glad över.

Min första ädelfirre, insjööring i Kullsjön, ingen direkt fight och inte på fluga men så efterlängtad!

Min första och enda gädda över kilot, tappades ur håven så det finns ingen vikt eller bild men den var garanterat över 4kg.

Min första fisk på fluga, regnbåge, bara för att det var den första.

Min starkaste fisk på fluga, överaskande pigg regnbåge på 900g som var ovanför ytan 4 gånger och gjorde flera små rusningar innan jag lyckades styra den till rätt sida kastbryggan så att jag kunde landa den.

Där var mina 4 favoriter i ordning med den bästa sist. :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har ju bara hunnit med P&T-fiske sedan min comeback i september/oktober. Är dock riktigt nöjd med avslutningen som blev en öring, cirka 57 cm och säkerligen över två kilo. Min första öring någonsin dessutom. Sjunklina och booby, minus två grader i luften, några små isflak på vattnet och läckande vadare.

Ser fram emot att kunna stoltsera med något ännu vackrare och mer raffinerat nästa år.

//Joel

post-8374-1261148949_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog en öring i Juni, strax efter midsommar. Mitt i natten var det, och ganska långt söderut så hyfsat mörkt. Den tog på torrt och rusade direkt rakt uppströms i full karriär, kanske 50 meter i hård ström bland stora stenar. Snubblade efter i natten, tillslut återvände den till platsen där den tog och jag kunde håva den. 68 cm och så sinnesjukt fet, tippade kanske 3.5 kg då. Vågar inte hoppas på att komma i närheten nästa år :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla min avatar, det är min årets fisk, 7,8 Kg om jag minns rätt?? Och en speciell situation, fick en förfrågan om jag och Jeanette

ville hänga med på riktigt bra Gäddfiske och det ville vi. Efter en inledning där Jeanette sumpade en 5 Kg+ pga mitt slarv med

tafsmaterial, fick jag ändå företräde till straffsparken i löjligtbraviken :P

Tack Sasse :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft nöjet att få bedriva ganska mycket fiske av olika typer i år och har tagit flera fiskar jag är särskilt glad över. Det blir svårt att välja en men om någon...

post-6490-1261150710_thumb.jpg

Kvantitet är inte allt. Öringen, som är tagen i en skånsk å, har en hel liten historia bakom sig. Den är nämligen symbolen för en helt ny filosofi inom mitt fiske.

Denna lilla filur var den första fisk jag fångade på strategi ända ned i botten. Allt ifrån att lokalisera fisken med tålamod, välja fluga, diskutera var man bäst bör kasta ifrån osv till att landa den försiktigt planerades med omsorg. Att det dessutom gjordes i en god väns sällskap genom samarbete, i en fantastisk miljö och under en minnesvärd kväll gör att jag värderar denna fisk mer än det mesta hos mitt fiske :lol:

Osså var den något oerhört vacker med bokstavligen guldfärgad sida, gul buk samt svarta prickar med någon enstaka röd klick här o där :blink:

Tack för ett livslångt minne Tobias! :P

Redigerad med Gustav Fröléen
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft nöjet att få bedriva ganska mycket fiske av olika typer i år och har tagit flera fiskar jag är särskilt glad över. Det blir svårt att välja en men om någon...

post-6490-1261150710_thumb.jpg

Kvantitet är inte allt. Öringen, som är tagen i en skånsk å, har en hel liten historia bakom sig. Den är nämligen symbolen för en helt ny filosofi inom mitt fiske.

Denna lilla filur var den första fisk jag fångade på strategi ända ned i botten. Allt ifrån att lokalisera fisken med tålamod, välja fluga, diskutera var man bäst bör kasta ifrån osv till att landa den försiktigt planerades med omsorg. Att det dessutom gjordes i en god väns sällskap genom samarbete, i en fantastisk miljö och under en minnesvärd kväll gör att jag värderar denna fisk mer än det mesta hos mitt fiske :lol:

Osså var den något oerhört vacker med bokstavligen guldfärgad sida, gul buk samt svarta prickar med någon enstaka röd klick här o där :blink:

Tack för ett livslångt minne Tobias! :P

Visst är det så, behöver ju inte alltid vara den största fisken eller då man fått mest fisk som man minns. Jag tror det handlar mycket om att det är en fisk som skiljer sig från mängden, vare det ifråga om storlek, fångstplats, fångstmetod eller kanske att man kände sig speciellt listig då man överlistade den :lol: Däremot blir det väl ganska ofta så att en stor fisk skiljer sig från de man oftast får, och därmed präntas in i skallen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst är det så, behöver ju inte alltid vara den största fisken eller då man fått mest fisk som man minns. Jag tror det handlar mycket om att det är en fisk som skiljer sig från mängden, vare det ifråga om storlek, fångstplats, fångstmetod eller kanske att man kände sig speciellt listig då man överlistade den :P Däremot blir det väl ganska ofta så att en stor fisk skiljer sig från de man oftast får, och därmed präntas in i skallen.

Det är sant..

Men denna är något alldeles speciellt för mig :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till alla fina fiskar!!

Den fisk jag minns bäst var den öring som lämnade mig tungt anfådd med vatten i vadarna och sprängd 0.20 tafs i Gimån.. ren lycka :lol::lol:

När det gäller fångade fiskar så blr det öringen nedan på bilden som var 55cm och i mycket fin kondition .. tog en torrfluga av eget mösnter :P:blink:

Eftersom jag bara mätte den är jag intresserad av vad ni kan tänkas tro att den väger?

post-4501-1261152884_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till alla fina fiskar!!

Den fisk jag minns bäst var den öring som lämnade mig tungt anfådd med vatten i vadarna och sprängd 0.20 tafs i Gimån.. ren lycka :lol::D

När det gäller fångade fiskar så blr det öringen nedan på bilden som var 55cm och i mycket fin kondition .. tog en torrfluga av eget mösnter :P:blink:

Eftersom jag bara mätte den är jag intresserad av vad ni kan tänkas tro att den väger?

1,4 1,5 skulle jag tro :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det får väl bli Gäddan jag fick när jag fiskade efter Besöring här hemma.

Beachad precis där jag står på bilden och uppdragen på land då gick tafsen av. 0.35 är inte mycket att ha bland Gäddtänder.

Men den har hård konkurrens från enhands Lax och Öring :blink:

post-168-1261154515_thumb.jpg

Redigerad med Thomas L
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...